Test: Orbea Occam H30 - španielske kladivo na trail

Test: Orbea Occam H30 - španielske kladivo na trail

Occam nie je na poli trailbikov žiadnou neznámou novinkou. Jedná sa o často vyhľadávaný a obľúbený bike pre náročných jazdcov. Oplatí sa však siahnuť aj po najdostupnejšom hliníkovom modeli?

Túto otázku sa posnažím zodpovedať a “rozmeniť na drobné” v nasledujúcom teste. Model Occam H30 som mal možnosť poriadne prevetrať v aprílovom prašnom počasí a rozhodne sme sa spolu nenudili.



Zoznámte sa prosím! Rám a geometria


Po stránke komponentového osadenia je H-tridsiatka slušný mix naprieč značkami. Základom je však hliníkový rám, ktorý na prvý pohľad ako hliník vôbec nevyzerá. Na prednom rámovom trojuholníku sú všetky zvary nádherne zbrúsené, vytmelené a vyleštené tak, že by ste absolútne nepovedali, že sa jedná o hliníkový rám. Za toto zaslúži Orbea mimoriadnu pochvalu!

Celkový dojem tohto nadčasového prevedenia kazí len obnažený hliník dosadacej plochy v blízkosti uloženia ložiska hlavného čapu vahadla. Či sa jedná len o kozmetickú chybu tohto konkrétneho rámu, alebo je chyba systematická, však neviem posúdiť. Rám disponuje zdvihom 140 milimetrov a systém zadného odpruženia je prepákovaný jednočap, ktorý má umiestnený čap priamo do zadnej osi podobne, ako to má Trek so svojím systémom ABP.



Zadná stavba je pomerne masívna, čo sľubuje potrebnú tuhosť a na reťazovej vzpere sa nachádza pevný chránič, podobne ako aj na spodu rámovej rúry, kde hrozí, že by odlietavajúce kamene mohli zanechať nezmazateľnú pečať. Rovnako mohutným dojmom pôsobí aj zošírená horná rámová rúra v mieste, kde je uchytený tlmič. Zaujímavá je aj samotná farba rámu, ktorá z diaľky vyzerá ako čierna, pod uhlom svetelných lúčov pekne vidno, že sa jedná o temno-modrozelený metalický lak. Pozitívnou zmenou je aj prítomnosť “user-friendly” závitového BSA stredu.

Zaujímavým prvkom sú aj plastové trubice, ktoré spájajú predný trojuholník so zadnou stavbou a ukrývajú v sebe kabeláž. Nemôžem si pomôcť, ale trochu mi to pripomína chladiacu sústavu z chladničky . Celkovo čistú dizajnovú líniu rámu udržiava aj kompletne vnútrom vedená kabeláž a “stealth” logá na štýl “black on black”. No a aby sa nezabudlo, pre Occam typická rámová vzpera medzi vahadlom a spodnou rámovkou na pravej strane vás naučí vyťahovať fľašu z košíka ľavou rukou.



Čo sa týka geometrie, tak papierovo ponúka H30-tka moderné hodnoty ako napr. 66° uhol hlavy, 77° uhol sedlovky a 440 mm zadné vzpery. V testovanej veľkosti M činí reach 450 mm, hlavová rúra má 105 mm, predstavec 45 mm a kľuky 170 mm. Pre úplnosť ešte doplním, že všetky veľkosti majú jednotne 780 mm široké riadidlá a vidlicu so 44 mm offsetom.



Odpruženie: taliansko - americká svadba


Je to síce pomaly 20 rokov, ale ešte stále si veľmi živo pamätám, ako som koncom devätdesiatych rokov slintal nad vzduchovou Bomberkou Z2, ktorú jazdil v mojej obci jeden miestny borec. Vtedy to bol pre mňa nedosiahnuteľný komponent, ktorý mal punc výnimočnosti. Odvtedy však pretieklo veľa vody v cyklopriemysle a z pomaly skrachovanej talianskej kultovky sa vďaka akvizícii americkým FOX-om stal opäť plnohodnotný hráč na trhu s odpružením. V tomto ohľade môžem spokojne konštatovať, že nová “bomberka Z2” je naozaj skvelá vidlica po funkčnej stránke a nejedná sa o nejakú B-čkovú vidlicu, ktorá by ťažila len zo svojej slávnej minulosti.

Chod vidlice je veľmi príjemný a maslový. Nemal som pocit, že by sa v strede nejako nepríjemne prepadala do zdvihu a ku koncu je dostatočne progresívna aj bez tokenových zásahov. Skvele funguje aj ovládanie nízkorýchlostnej kompresie na ľavej nohe, ktoré vám umožní priškrtiť vidlicu plynule, takmer až napevno. Rozhodne to nefunguje štýlom, že by ste mali problém rozpoznať rozdiel, alebo mali k dispozícii tri polohy na štýl: “pruží”, “stále pruží”, “pruží čosi menej”. Tí, ktorí mali možnosť jazdiť Z2 20 rokov dozadu, by boli určite nadšení!

Masívny mostík, pripomínajúci písmeno M a vnútorné nohy s priemerom 34 mm, ponúkajú dostatok tuhosti aj pre agresívnejšiu jazdu. Netreba však opomenúť ani tlmič FOX Float DPS EVOL, ktorý ponúka tri polohy kompresie a rozhodne nehrá druhé husle. Vidlica aj tlmič ponúkajú zhodne 140 milimetrov zdvihu, čo už je zdvih použiteľný aj na technickejší terén.



Baskický batman s nadváhou - komponentové osadenie


Aby som vás dlho nenaťahoval, napíšem rovno, že hmotnosť z krabice vybaleného biku Orbea H30 vo veľkosti M bez pedálov je 15,05 kg. Čo na trailbike nie je zrovna najmenej. V tomto ohľade jasne vidno, že sa jedná o ekonomickú verziu “okamky” a financie sa holt museli niekde ušetriť.



Kým odpruženie je na pomerne slušnej úrovni, tak jeho protipólom sú napr. základné brzdy Shimano M201 s dlhými plechovými pákami a ťažkými základnými kotúčmi. Paradoxne po funkčnej stránke ma tieto brzdy nijako neurážali, aj keď ťažší jazdci pravdepodobne narazia na ich limity. K celkovej vysokej hmotnosti prispel aj zapletený set kolies, ktorý je vyskladaný na nábojoch Shimano, ráfikoch Mach1 Maxx a plášťoch Maxxis High Roller II/Rekon s dual EXO ochranou bočníc.



Ak by niekto nebol spokojný s továrenským setupom, Orbea umožňuje pre “Bohušov” možnosť “připlatit si”. Za jednotlivé lepšie komponenty samozrejme . Ja osobne by som zvážil asi možnosť priplatiť si 199 € za kolesá DT Swiss 1900.

Pohon - žánrová všehochuť


Zaujímavým mixom komponentov je samotný pohon. Radenie a prehadzovanie zabezpečuje najnovšia generácia 12-rýchlostnej sady SLX M7100, ktorá je doplnená o kazetu SunRace 11-51, reťaz KMC X12 a duralové kľuky OC1 z vlastnej produkcie. Ostatné komponenty, ako predstavec, riadidlá a teleskopická sedlovka, nesú logo “OC”, čo značí, že sa jedná o produkty vlastnej dcérskej značky Orbea. Výnimkou je však sedlo od Selle Royal.



Teória v praxi - jazdné vlastnosti


Po prvotnom nastavení tlakov a odskokov vo vidlici a tlmiči, ako prvý vnímam príjemný vzpriamený posed. Široké riadidlá si síce dávajú high-five so všetkými zárubňami v baráku, ale človek má riadenie pevne pod kontrolou. Veľmi milo ma prekvapuje aj funkcia Bomberky, ktorá ide naozaj ukážkovo hladko. Zadná stavba v kombinácii s trojpolohovým custom ladeným tlmičom FOX DPS ponúka otvorený, propedal a zamknutý režim.

Pri otvorenom režime sa počas pedálovania na rovine pohupuje zadná stavba len mierne a v propedal režime pracuje veľmi efektívne aj v zvlnenom teréne. Zamknutý režim spraví z H30-tky “šmahnutím malíčka” pevňák a podstatne tým uľahčí asfaltové výstupy tohto 16-kilového tátoša. Prejav zadného odpruženia na trailoch mi skutočne sedel, otvorený “žehličkový” režim som používal len na zjazdy, v ktorých netrebalo pedálovať. Inak som si bohato vystačil s prostredným režimom, kde zadná stavba pri šliapaní nebola príliš aktívna a zároveň krásne kopírovala terén a tlmila nárazy.



Funkcia teleskopickej sedlovky bola počas celého testu bezproblémová a nevadilo mi ani, že ovládacia páčka nemá možnosť rotačného nastavenia. Defaultná poloha sedela pomerne dobre. Ako som už spomínal, tak vyššia hmotnosť biku dá zabrať najmä v kopcoch. Kým geometria a zamknutý tlmič drží predné koleso pekne pri zemi, ťažké kolesá z vás vysávajú energiu o čosi viac, ako ste možno zvyknutí. Určite by pomohla minimálne prerábka kolies na bezdušové, čo nie je problém, keďže ráfiky aj plášte sú tubeless-ready.

Ja osobne by som asi uvítal aj zadný plášť s jazdivejším vzorom v strede behúňa, aj keď chápem, že tento bike je primárne ladený na ostrejšiu jazdu, ako na výkonnostné dupanie. Druhá moja výtka ku kolesám je vnútorná šírka ráfikov iba 25 mm, ktorá je dnes už bežná aj na XC strojoch. S dual EXO plášťami v šírke 2,5” to problém nie je, no pri nejakých papierovejších plášťoch už by to stačiť nemuselo. Čo sa týka pohonu, tak osobne by som miesto kazety SunRace uvítal viac novú SLX kazetu, ktorá má okrem iného aj väčší rozsah. Po stránke funkčnosti to síce ide, no úprimne nie tak hladko ako na čisto SLX komponentoch.

Čo však musím vyzdvihnúť, je ovládanie biku. Vo vysokých rýchlostiach je až nechutne stabilný a do zákrut ho musíte viac nakláňať, ako krútiť rajdami. Nejaký kameň alebo koreň vás tak nerozhodí ani vo vysokej rýchlosti. V nízkych rýchlostiach sa H30-tka láme do zátačiek veľmi ochotne a kvalitné odpruženie vám odpustí nejednu jazdeckú chybu. Vzpriamený sedlový uhol a podkopnutá vidlica sú zasa nápomocné pri strmších výšľapoch.



Plusy:

  • remeselne krásne spracovaný rám so zahladenými zvarmi
  • výborná geometria
  • efektívne pracujúci systém zadného odpruženia
  • maslový chod vidlice
  • tubeless ready ráfiky
  • stabilné ovládanie vo vysokých rýchlostiach
  • BSA stred

Mínusy:

  • vyššia hmotnosť kolies a bicykla ako celku
  • kompromisy v komponentovom osadení
  • ráfiky by mohli mať väčšiu vnútornú šírku
  • musíte sa naučiť vyťahovať bidón ľavou rukou




Komu bude tento model sedieť?


Orbea Occam H30 je síce základným modelom tohto radu, no stále ponúka nádherne spracovaný rám a kvalitné odpruženie, ktoré sú základom. Ostatné komponenty sú v určitých prípadoch kompromisom, no sú plne funkčné a ani raz som nemal pocit, že by som niektorý komponent mal chuť demontovať a nahradiť niečím iným. Geometria je ako stvorená na blbnutie na trailoch a skúsenejší jazdci si určite vystačia aj v drsnejšom teréne.

Occam vás nebude limitovať ani pri menších skokoch a dropoch, aj keď sa nejedná o čistokrvné enduro. Pokiaľ sa nepotrebujete nikam naháňať a cestu hore k trailu si vychutnáte aj na “gašparkovi”, pravdepodobne vám nebude vadiť ani vyššia hmotnosť. Veľkou výhodou je aj to, že pokiaľ sa vám nejaký komponent zdá slabý, Orbea ponúka možnosť jeho upgradu za príplatok.



Doporučená maloobchodná cena testovaného modelu je stanovená na sumu 2 299 € a kompletné informácie nájdete na stránke výrobcu na tomto odkaze.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up20thumb_down comments 30 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: CTM Scroll Xpert 29” - do kopca i z neho

Test: CTM Scroll Xpert 29” - do kopca i z neho

Enduro momentálne patrí medzi veľmi populárne kategórie a slovenské CTM pripravilo pre nástrahy technického terénu model Scroll. Ako sa na ňom jazdí?
Čím starši, tým viac enduro

Čím starši, tým viac enduro

Až do roku 2016 som sa odhodlával a odolával kúpe poriadnej MTB „mašinky". Dovtedy jazdené všetky povrchy na crossových strojoch, ktorých som od roku 2002 do roku 2016 zjazdil 5 kusov, od Demy až po Cannondale.
Test: Orbea OIZ H10 –  keď XC naberie nový význam

Test: Orbea OIZ H10 – keď XC naberie nový význam

Možnosť testovať tento bicykel som si nenechal ujsť. Keď som sa dozvedel, že je to verzia so 120 mm zdvihom a teleskopickou sedlovkou, hneď som spozornel. Keďže primárne jazdím enduro a zjazd, tešil som sa na zaujímavú zmenu.
keyboard_arrow_up