Test: Alpina Lyron – fotochromatické okuliare na bike aj do voza
Neviem ako vy, ale ja už som si nejedenkrát pomyslel, že v cyklistických okuliaroch bez prilby a dresu vyzerám ako „robocop”. Nájsť však okuliare, ktoré by spĺňali všetky potreby cyklistu a zároveň vyzerali dostatočne civilne, je hotové umenie.
Podobnú úvahu pravdepodobne mali aj produktový manažéri v značke Alpina a výsledkom sú nenápadné okuliare, nesúce názov Lyron, ktoré v sebe spájajú odolné materiály, fotochromatické sklá a zároveň nepôsobia rušivo, ani keď si ich dáte na oči počas všedných dní. Jeden takýto kúsok sa k nám dostal do testu a ja by som vám touto cestou rád sprostredkoval svoje skúsenosti.Parametre a obsah balenia – sparťanská výbava
Okuliare sa ku mne dostali v malej, na oko nevýraznej naturálno-papierovej škatuľke bez okázalej farebnej potlače. Balenie okrem samotných okuliarov ukrývalo len biele vrecko z mikrovlákna s nápisom Alpina, ktoré slúži zároveň aj na utieranie skiel a strohý papierový manuál. Žiadne tvrdé puzdro, náhradný nosník alebo sekundárne sklá. Reálna hmotnosť samotných okuliarov na kalibrovanej váhe je 30 gramov, čo na okuliare s plným rámom nie je vôbec zlá hodnota.Prvý dojem a spracovanie
Ako prvá na čiernočiernych okuliaroch určite zaujme nálepka „Varioflex Photochromatic” a strieborné nápisy Alpina na bokoch staničiek. Nápis na nálepke značí, že sa jedná o samozatmavovací typ skiel, ktoré sa dokážu adaptovať na intenzitu slnečného žiarenia, a to konkrétne v kategórii 2 až 3. Po stránke spracovania pôsobí čierny leský rám pevným dojmom, plusom sú aj gumové dorazy na styku pántov nožičiek, ktoré zabraňujú jednak ich neželanému zatváraniu, ako aj akýmkoľvek pukavým zvukom. Materiál rámu je pružný, malo by sa jednať o odolný grilamid TR90. Konce nožičiek sú pogumované najmä v mieste kontaktu s ušnicami a nie sú zbytočne dlhé, vrúbkované ani zahnuté. Technicky je zvládnutý aj nastaviteľný nosník, ktorý je možné v prípade potreby vymeniť. Farba skiel je ladená do tmavého dymového nádychu bez zrkadlovej povrchovej úpravy. Samozrejmosťou je 100 % UV-A a UV-B ochrana.Testovanie v praxi
Oproti klasickým slnečným okuliarom podobného tvaru je plocha skiel o niečo väčšia. Toto sa zaslúžilo jednak o to, že v zornom poli nevnímate žiadne časti rámu okuliarov a „druhak”, že sklá dobre priliehajú k tvári a nepodfukujú. Alpina má pre túto vlastnosť dokonca vlastné technologické označenie „Optimized Airflow”, čo značí, že tvar skiel je navrhnutý tak, aby vzduch obtekal sklá ukuliarov a pritom sa nedostával pod ne.Pozitívne hodnotím aj samotnú konštrukciu okuliarov, ktorá je pevná, no dostatočne pružná. Okuliare sa tým pádom dobre nasadzujú a pevne držia na tvári. Problém nie je ani nasúkať ich do ventilačných otvorov v prilbe bez toho, aby ste mali pocit, že ich idete zlomiť. Z príjemného materiálu je aj nosník, ktorý sa dá nastaviť tak, ako potrebujete, aby vám okuliare na nose sedeli a v prípade, že ho raz bude treba vymeniť, dá sa pomocou hodinárskeho skrutkovača dvojicu krížových skrutiek jednoducho demontovať a nosník vymeniť za nový.
Rozume je navrhnuté aj pogumovanie nožičiek v oblasti ušníc. Nejedná sa o lacný gumový „návlek”, ale skôr o pogumovanie spodnej časti, ktorá sa dotýka hrany ušnice. Nie sú tam žiadne drsné výstupky ani profily, ktoré by vás po dlhšom čase mohli začať tlačiť. Jediné drobné mínus, ktoré možno niekomu bude vadiť je, že sa na nožičkách nenachádzajú žiadne otvory na bezpečnostnú šnúrku na krk.
Čo sa týka funkcie skiel, tak tie sú ladené skôr do slnečnejšieho počasia. V „kľudovom” stave sú sklá pomerne tmavé (kategória 2), pričom na slnku plynule ešte viac stmavnú (kategória 3). V tomto ohľade sa teda nejedná o top sklá, ktoré dokážu zatmavovať naprieč tromi kategóriami, no o okuliare určené skôr do slnečnejšieho počasia, ako na jazdu tmavým lesom počas zamračeného dňa. Tým ale nechcem povedať, že sa na jazdu v lese na MTB nehodia. Naopak, vďaka nižšej priepustnosti svetla ich využijete o to viac aj na cestnom bicykli, počas turistiky alebo pokojne aj na dovolenke. Ak by vám to však prekážalo, Alpina ponúka aj druhý variant s oranžovými sklami, ktoré zatmavujú v kategórii 2 až 3 a sú vhodnejšie do horších svetelných podmienok.
Cez okuliare sa na svet pozerá prirodzene, nezaznamenal som žiadne optické skreslenie alebo zmenu farebného spektra. Napriek tomu, že okuliare nemajú žiadne „prieduchy” na rozhraní skla a rámu, nezaznamenal som, že by sa mi počas jazdy rosili. Technológia Optimized Airflow funguje, ako sľubuje .
Plusy
- decentné spracovanie
- kvalitná konštrukcia
- fotochromatické sklá kat. 2 - 3
- nastaviteľný a vymeniteľný nosník
- pevne držia na tvári
Mínusy
- v balení sa nenachádza pevné puzdro na okuliare
- nedajú sa meniť sklá
Určenie a cena
Okuliare Alpina Lyron sú z môjho pohľadu naozaj univerzálne ako po stránke vzhľadu, tak aj funkcie. Vďaka väčším sklám nemáte rušivé elementy v zornom poli počas výjazdu a nehrozí ani podfukovanie skiel. Vďaka decentnému tvaru na vás nebudú tieto okuliare pôsobiť rušivo ani pri civilnom používaní, počas turistiky alebo iných športov. Spracovanie rámu po kvalitatívnej stránke je na vysokej úrovni a veľká výhoda spočíva aj vo fotochromatických sklách. Absencia cestovného puzdra trochu zamrzí, no je vykompenzovaná príjemnou cenou, ktorá činí 60 €.Pre úplnosť doplním, že kompletné informácie o okuliaroch Alpina Lyron VL nájdete na stránke výrobcu na tomto odkaze.