Kliknutím prejdeš na
www.alpina-sports.com
Reklama
Test: Alpina Lyron – fotochromatické okuliare na bike aj do voza

Test: Alpina Lyron – fotochromatické okuliare na bike aj do voza

510 komentárov

bimjeam 27.06.2020 12 fotografií   Okuliare Horska Cyklistika Test Cestna Cyklistika Alpina Vybava

Neviem ako vy, ale ja už som si nejedenkrát pomyslel, že v cyklistických okuliaroch bez prilby a dresu vyzerám ako „robocop”. Nájsť však okuliare, ktoré by spĺňali všetky potreby cyklistu a zároveň vyzerali dostatočne civilne, je hotové umenie.

 

Podobnú úvahu pravdepodobne mali aj produktový manažéri v značke Alpina a výsledkom sú nenápadné okuliare, nesúce názov Lyron, ktoré v sebe spájajú odolné materiály, fotochromatické sklá a zároveň nepôsobia rušivo, ani keď si ich dáte na oči počas všedných dní. Jeden takýto kúsok sa k nám dostal do testu a ja by som vám touto cestou rád sprostredkoval svoje skúsenosti.



Parametre a obsah balenia – sparťanská výbava


Okuliare sa ku mne dostali v malej, na oko nevýraznej naturálno-papierovej škatuľke bez okázalej farebnej potlače. Balenie okrem samotných okuliarov ukrývalo len biele vrecko z mikrovlákna s nápisom Alpina, ktoré slúži zároveň aj na utieranie skiel a strohý papierový manuál. Žiadne tvrdé puzdro, náhradný nosník alebo sekundárne sklá. Reálna hmotnosť samotných okuliarov na kalibrovanej váhe je 30 gramov, čo na okuliare s plným rámom nie je vôbec zlá hodnota.



Prvý dojem a spracovanie


Ako prvá na čiernočiernych okuliaroch určite zaujme nálepka „Varioflex Photochromatic” a strieborné nápisy Alpina na bokoch staničiek. Nápis na nálepke značí, že sa jedná o samozatmavovací typ skiel, ktoré sa dokážu adaptovať na intenzitu slnečného žiarenia, a to konkrétne v kategórii 2 až 3. Po stránke spracovania pôsobí čierny leský rám pevným dojmom, plusom sú aj gumové dorazy na styku pántov nožičiek, ktoré zabraňujú jednak ich neželanému zatváraniu, ako aj akýmkoľvek pukavým zvukom. Materiál rámu je pružný, malo by sa jednať o odolný grilamid TR90. Konce nožičiek sú pogumované najmä v mieste kontaktu s ušnicami a nie sú zbytočne dlhé, vrúbkované ani zahnuté. Technicky je zvládnutý aj nastaviteľný nosník, ktorý je možné v prípade potreby vymeniť. Farba skiel je ladená do tmavého dymového nádychu bez zrkadlovej povrchovej úpravy. Samozrejmosťou je 100 % UV-A a UV-B ochrana.



Testovanie v praxi


Oproti klasickým slnečným okuliarom podobného tvaru je plocha skiel o niečo väčšia. Toto sa zaslúžilo jednak o to, že v zornom poli nevnímate žiadne časti rámu okuliarov a „druhak”, že sklá dobre priliehajú k tvári a nepodfukujú. Alpina má pre túto vlastnosť dokonca vlastné technologické označenie „Optimized Airflow”, čo značí, že tvar skiel je navrhnutý tak, aby vzduch obtekal sklá ukuliarov a pritom sa nedostával pod ne.

Pozitívne hodnotím aj samotnú konštrukciu okuliarov, ktorá je pevná, no dostatočne pružná. Okuliare sa tým pádom dobre nasadzujú a pevne držia na tvári. Problém nie je ani nasúkať ich do ventilačných otvorov v prilbe bez toho, aby ste mali pocit, že ich idete zlomiť. Z príjemného materiálu je aj nosník, ktorý sa dá nastaviť tak, ako potrebujete, aby vám okuliare na nose sedeli a v prípade, že ho raz bude treba vymeniť, dá sa pomocou hodinárskeho skrutkovača dvojicu krížových skrutiek jednoducho demontovať a nosník vymeniť za nový.



Rozume je navrhnuté aj pogumovanie nožičiek v oblasti ušníc. Nejedná sa o lacný gumový „návlek”, ale skôr o pogumovanie spodnej časti, ktorá sa dotýka hrany ušnice. Nie sú tam žiadne drsné výstupky ani profily, ktoré by vás po dlhšom čase mohli začať tlačiť. Jediné drobné mínus, ktoré možno niekomu bude vadiť je, že sa na nožičkách nenachádzajú žiadne otvory na bezpečnostnú šnúrku na krk.

Čo sa týka funkcie skiel, tak tie sú ladené skôr do slnečnejšieho počasia. V „kľudovom” stave sú sklá pomerne tmavé (kategória 2), pričom na slnku plynule ešte viac stmavnú (kategória 3). V tomto ohľade sa teda nejedná o top sklá, ktoré dokážu zatmavovať naprieč tromi kategóriami, no o okuliare určené skôr do slnečnejšieho počasia, ako na jazdu tmavým lesom počas zamračeného dňa. Tým ale nechcem povedať, že sa na jazdu v lese na MTB nehodia. Naopak, vďaka nižšej priepustnosti svetla ich využijete o to viac aj na cestnom bicykli, počas turistiky alebo pokojne aj na dovolenke. Ak by vám to však prekážalo, Alpina ponúka aj druhý variant s oranžovými sklami, ktoré zatmavujú v kategórii 2 až 3 a sú vhodnejšie do horších svetelných podmienok.

Cez okuliare sa na svet pozerá prirodzene, nezaznamenal som žiadne optické skreslenie alebo zmenu farebného spektra. Napriek tomu, že okuliare nemajú žiadne „prieduchy” na rozhraní skla a rámu, nezaznamenal som, že by sa mi počas jazdy rosili. Technológia Optimized Airflow funguje, ako sľubuje .



Plusy


  • decentné spracovanie
  • kvalitná konštrukcia
  • fotochromatické sklá kat. 2 - 3
  • nastaviteľný a vymeniteľný nosník
  • pevne držia na tvári


Mínusy


  • v balení sa nenachádza pevné puzdro na okuliare
  • nedajú sa meniť sklá




Určenie a cena


Okuliare Alpina Lyron sú z môjho pohľadu naozaj univerzálne ako po stránke vzhľadu, tak aj funkcie. Vďaka väčším sklám nemáte rušivé elementy v zornom poli počas výjazdu a nehrozí ani podfukovanie skiel. Vďaka decentnému tvaru na vás nebudú tieto okuliare pôsobiť rušivo ani pri civilnom používaní, počas turistiky alebo iných športov. Spracovanie rámu po kvalitatívnej stránke je na vysokej úrovni a veľká výhoda spočíva aj vo fotochromatických sklách. Absencia cestovného puzdra trochu zamrzí, no je vykompenzovaná príjemnou cenou, ktorá činí 60 €.

Pre úplnosť doplním, že kompletné informácie o okuliaroch Alpina Lyron VL nájdete na stránke výrobcu na tomto odkaze.


Fotogaléria k článku

 

Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Komentáre

vlastoch 27.06.2020 (18:42)

9


ako sory chalani ale napisat roman marketingovych zvastov o okuliaroch, ponozkach, rukaviciach ci prilbe to uz je umenie, to nedokaze hocikto ... nic v zlom
a pritom KAZDA tvár, ruky, hlava atd su tak jedinecne, ze jediné co sa da testovat a zovseobecnit, je IBA "sadne mi" alebo "nesadne mi" ...
a moze to byt vrubkovane ci optimized, ked mi nesadne, "nedá sa svietit", nekupim ...

 
frantisek.stolar vlastoch 27.06.2020 (20:32)

0


Vela kumstu to chce , klobuk dole napisane pekne , dobre spravena praca. No Vlastoch je sice na moj vkus tvrdo priamy, no ma pravdu 😣. Fakt je to stale viac okatejsia reklama na Vas biznis. DolekopCom toto zvlada lepsie 🥴

 
vonmil vlastoch 27.06.2020 (21:41)

3


napisal to celkom detailne, co mne osobne vyhovuje, nakolko takyto popis vacsinou nenajdes na e-shope, ked kupujes online...k dokonalemu popisu by sa mi pacilo, ak by "tester" popisal rychlost adaptacie skiel na zmenu svetelnych podmienok, co je pri fotochromatickych okuliaroch zaujimave, hlavne ak sa striedaju slnecne pasaze s tmavymi( v behnes do husteho lesa), kedy moze byt problem s "vyhladom"...niekto jednoducho ma rad popis detailov, nemusis chodit po obchodoch a najdes v teste aj to, co si niekedy v obchode na prvykrat ani nevsimnes...

 
MisoGrno2 27.06.2020 (23:44)

0


pripajam sa k uznaniu fortiela pisania oslavneho clanku na tieto okuliare. musim vsak priznat, ze neverim, ze tento "roy orbison model" nepodfukuje a ze po vpaleni do lesa zo slnecnej luky netreba slepecky-panicky brzdit. myslim si, ze podobne ako na mtb nie je optimalne jazdit cisto asfaltove trasy a na cestaku zliezat rockgardeny, treba ine okuliare na bajk a ine do hipsterskeho mesta. ale proti gustu ziaden disputat

 
Martis 28.06.2020 (10:25)

0


Ja som dlhé roky vozil fotochromatické Tifosi Dolomite 2.0. Čo sú podľa mňa okuliare aj na MTB aj na cestu a není problém ísť s nimi ani do mesta. Pre pána hore ,zatmavovanie bolo cca 20-30 sekúnd a zblednutie 8s. A skla boli z kategórie 0-3. Nikdy som nemal problém s prechodom z rôznych svetelných podmienok,jazdím zväčša MTB. Okuliare sa mi podarilo po 6 rokoch stratiť,tak som kúpil R2 Rocket fotochromatic,po včerajšom výjazde som max spokojný.

 
MisoGrno2 Martis 28.06.2020 (20:40)

1


8 sekund je vrazedne dlhy cas. pri prechadzkovej rychlosti 20 km/h za 8 sekund obet takychto okuliari prejde vyse 44 metrov bez moznosti analyzovat teren - takmer naslepo! pri pouziti na cestaku je to este ovela viac. ale kazdy ako chce. ja som takyto zazrak mal tiez, nie vsak 6 rokov, ale 6 hodin. po vyjazde som ich nestratil, ale hodil do kontajnera.

pan hore

 
JanoTrnove 27.06.2020 (21:13)

-3


Nekritizujte, ak nechcete, nečítajte. Každý si robí nejako robotu pre firmu kde je zamestnaný !!!

 
frantisek.stolar JanoTrnove 27.06.2020 (21:24)

2


Prepac je to hlupost. Ako by som ti napisal, ked sa Ti nepaci koment necitaj a nekomentuj. Ak nebudu spokojny zrusia komenty spravili to pri PR clankoch

 
vlastoch JanoTrnove 27.06.2020 (21:31)

5


napisal si logicky nezmysel ... ako mam dopredu, bez precitania, vediet ze to sa mi nebude pacit ?
a pritom som nic nekritizoval, ale vyjadril obdiv ... je to nieco podobne ako ked na flasi vína nájdes 10riadkový opis chuti ... to tiez nechapem ako niekto moze vediet tak básnit, a pritom ja ked sa napijem tak pocitujem len 2 stavy: chuti/nechutí ...

 
ennio vlastoch 27.06.2020 (22:09)

2


OT! citat len na vlastnu zodpovednost
vedci robili raz taky pokus, ze zobrali niekolko uznavanych somelierov, previazali im oci, dali im degustovat rozne vina a viaceri z nich nerozoznali ani biele od cerveneho

 
Pridaj komentár