Test: Giant XTC Advanced 29“ 2 - dostupný karbónový rýchlik
Modelový rad Giant XTC Advanced je cenovo dostupnejšou odpoveďou na vlajkovú loď XTC Advanced SL. V nasledujúcom teste sa dozviete, ako dopadol stroj, ktorý výrobca označuje ako „skvelú voľbu pre XC preteky, maratóny a výkonnostné jazdenie“.
Značka Giant nekompromisne patrí medzi najväčších hráčov na cyklistickom trhu a modelovým radom XTC Advanced cieli na športovo ladených jazdcov. Advanced 1, 2 a 3 sú dostupnejším variantom pretekárskeho top modelu Advanced SL, takže pri podobných jazdných vlastnostiach by ste mali dostať pretekársky stroj, ktorý nezruinuje váš rozpočet. Na skúšku som mal k dispozícií XTC Advanced 2 2020 na 29” palcových kolesách, a o tom, aký dojem na mňa tento stroj urobil, sa dozviete v nasledujúcich riadkoch.Dizajn a konštrukcia
Priznám sa, že priamo pred testom som takmer vôbec nevenoval pozornosť modelom Giant pre rok 2020. Na konci minulej sezóny som si zbežne prezrel katalóg s enduro strojmi Reign a celkom sa mi pozdával smer, ktorým sa konštruktéri uberali z hľadiska dizajnu, no viac som tomu nevenoval pozornosť. Keď teda kuriér priviezol krabicu s nápisom XTC Advanced 2, bolo to moje prvé zoznámenie s týmto bicyklom.Ak by mi niekto dopredu povedal, že rám je vo farebnej verzii metalickej zlatej v kombinácii s metalickou čiernou, asi by som očakával príšerné gýčové kombinácie. Po vybalení však nastalo príjemné prekvapenie, pretože dizajnéri odviedli fakt skvelú prácu a stroj je farebne veľmi pekne vyladený. Prechody sú naozaj decentné a dizajn je minimalistický. Metalická perleť navyše hrá odleskom, keď na ňu zasvieti slnko, to je niečo, čo fotky ťažko zachytia.
Rám je z karbónového kompozitu a Giant používa na stavbu vlastnú technológiu Advanced Composite Technology tak, aby dosiahli najlepší pomer tuhosti a hmotnosti. Rámové rúrky predného trojuholníka majú štvorcový prierez, zadný trojuholník má spodné nohy asymetrické tak, aby sa zmestil 38z prevodník a vrchné nohy “padnuté” pod vrchnou rámovou rúrkou.
Celkovo oplýva decentnými líniami, nechýba vnútorné vedenie bowdenov vrátane záslepky na teleskopickú sedlovku (nie je v sériovej výbave), a návarkami na dva košíky. Vizuálne veľmi vydarené, poďme teda ďalej.
Geometria a veľkosti
XTC Advanced sa vyrába vo veľkostiach S-M-L a XL mal by teda sedieť jazdcom od výšky 163 až do 198 cm. Všetky veľkosti majú rovnaký uhol sedlovej rúrky: 73° a dĺžku zadnej stavby (425 mm), hlavový uhol sa líši pre S-M a L-XL o pol stupňa a to 69,5° versus 70°. Parametrami sa teda zaraďuje medzi štandardné pretekárske stroje.Za zmienku ale stoja hlavne pomerne dlhý rázvor kolies (1 128 mm pre veľkosť L), a naopak kratšia dĺžka zadnej stavby (425 mm), čím sa trochu vymyká priemeru. Oproti predchádzajúcemu modelovému radu z rokov 2017-2019 je na novom modeli kolmejší sedlový uhol (72° vs. 73,5°), dlhší rázvor o takmer 3 centimetre a vďaka tomu aj dlhší reach. Mal by to byť teda posun k väčšej stabilite a efektívnejšiemu prenosu sily. Technickú špecifikáciu pre všetky veľkosti nájdete na tomto odkaze.
Komponenty a osadenie
Ako už som spomínal, rám je vyrobený z karbónového kompozitu, kompletne v réžii Giant. Výrobca neuvádza hmotnosť bicykla, no pre veľkosť L sa bez pedálov a košíka váha zastavila na hodnote 12,05 kg. O pruženie sa stará RockShox so svojím modelom Recon RL Solo Air s uzamykaním z riadidiel a zdvihom 100 mm. Vidlica je vzduchová, s možnosťou nastavenia rýchlosti odskoku. Radenie zabezpečilo Shimano so svojou sadou SLX na sade 1x12, pričom 32z prevodník dopĺňala kazeta v rozsahu 10-51.Zatiaľ čo SLX patrí k spoľahlivému etalónu vyššej triedy, zvyšné komponenty od tohto japonského výrobcu sa radia skôr k ekonomickej triede. Napriek tomu, že ako náboje, tak aj dvojpiestové brzdy MT500 pôsobia pomerne lacno, nemožno im z funkčného hľadiska nič vytknúť. O zvyšné komponenty – kokpit, sedlovku so sedlom a ráfiky - sa postaral Giant.
Bicykel je obutý na plášťoch Maxxis ReconRace 2,25 v prevedení EXO. Pri štandardnej recenzii by tu informácia o pneumatikách zrejme skončila, no Giant svoje bicykle expeduje priamo v bezdušovom prevedení, čo je rozhodne veľmi sympatická vychytávka. Stačí teda cez ventil naliať do kolies trochu mlieka a ste pripravení vyraziť, nie je nutné sa zaoberať pracnou prerábkou na tubeless systém.
Jazdné vlastnosti
Pri svojej výške 184 cm som testoval bicykel vo veľkosti L a sedel adekvátne a bez kompromisov, bez toho aby som sa cítil zhrbený alebo natiahnutý. Zoznamovanie s XTC-čkom netrvalo vôbec dlho a po pár kilometroch som si to zamieril priamo na hravý cross-country trail. V prvom rade stojí za zmienku výber komponentov.Napriek tomu, že Rock ShoxRecon nepatrí k úplnej top triede, je jej chod vyladený. Tlak som nafúkal bližšie k spodnej hranici podľa určenej tabuľky a rýchlosť odskoku otvoril na maximum, tak ako mi to bežne vyhovuje pri vidliciach s nižším zdvihom. Takto som bez zmeny odjazdil dva týždne a Recon-a chodila hladko, dokonca aj v nižších teplotách počas sneženia. Občas ma síce potrápil lock-out, v tomto prípade to ale bol problém zaseknutého lanka, ktorý sa dá vyriešiť jednoduchou výmenou.
Podobne by som opísal aj radenie SLX, Shimano so svojimi 12 rýchlostnými sadami odviedlo naozaj skvelú prácu a tu ide bez debaty o prepracovaný produkt. Koncom minulého roku som testoval nové XT a jeho „mladší brat” SLX sa od neho líši naozaj pramálo. Chod je hladký a bezproblémový, dokonca aj v ostrom zábere cez dva pastorky. Ako som už spomínal, brzdy síce na prvý pohľad pôsobia lacno, no o ich spoľahlivom účinku niet pochýb.
Pochvalu ale musím zložiť aj k ráfikom Giant XCT, ktoré boli prekvapivo tuhé, no najmä k obutiu Maxxis Recon Race. Zatiaľ čo s modelom Icon Race som v minulosti nebol úplne spokojný ani v najvyššej trojzmesovej verzii, Recon Race sa dezénom ukázal ako to pravé orechové a bočnice v odklopených pasážach podržali nad očakávania, čomu samozrejme dopomohlo aj bezdušové prevedenie. Celkovo je z hľadiska komponentov XTC-čku ťažko niečo vytknúť, poďme teda na samotnú jazdu.
Giant som testoval v teréne typickom pre XC, prevetral som ho po zvážniciach, na singletrailoch a užil si aj trochu asfaltu. Očakávania od karbónového stroja so športovým ladením som mal samozrejme vysoké a to najmä pri výjazde do kopca. Pri hmotnosti niečo málo cez 12 kg sa síce nejedná o najľahší bicykel, no s prižmúrenými očami možno povedať, že ide o karbónový bicykel so zameraním na budget, takže tých pár gramov navyše mu viem odpustiť.
Za pozitívum považujem fakt, že bicykel vôbec nepripadal ťažkopádne a to aj vďaka vhodne zvolenej konštrukcii rámu. Zadná stavba je poriadne tuhá a pri zašliapnutí do pedálov reaguje okamžite a to nielen pri jazde zo stoja. Dopomáha tomu aj uhol sedlovej rúrky, ktorý je oproti konkurencii jemne nad priemer. Za seba musím povedať, že som rozhodne fanúšik kolmejších sedloviek, dáva to bicyklu agresívny charakter a pocit z jazdy je o niečo dynamickejší.
Pri výjazde do kopca Giant splnil očakávania, čo však jazda na singletrailoch? Bicykel už od prvých metrov pôsobí živo, a problém nerobili ani točivé a technické pasáže. Prejazdnosť 29“-tky samozrejme robí svoje a preskákať pár koreňov nebol žiadny problém, no u XTC-čka absentuje pocit neohrabanosti, aký som mal pri iných 29“ bicykloch. Nemožno ho síce zrovnávať so strojmi s menším priemerom kolies, no celkový pocit bol hravý a vďaka kratšej zadnej stavbe nemáte pri výjazde zo zákrut pocit, že šoférujete tank.
Krátky zadok bol výhodou aj pri snahe odlepiť bicykel od zeme. Zatiaľ čo pri iných XC bicykloch pôsobí každý pokus o bunny-hop dosť ťažkopádne, s Giantom to bola zábava. Naproti tomu vo väčších rýchlostiach vďaka dlhému rázvoru dobre držal stopu a pôsobil stabilne. Takto nejako si predstavujem dobre vyladenú geometriu cross-country hardtailu.
XTC Advanced: Pre koho?
Zámerom konštruktérov Giantu bolo postaviť športovo ladený, rýchly a komfortný bicykel, na ktorom si užijete jazdu, či už ste na pretekoch, alebo len na výjazde na lokálnych trailoch za domom. Neostáva mi nič iné, len skonštatovať, že sa im tento úmysel podarilo úspešne dotiahnuť do konca, navyše s perfektným výsledkom.Giant XTC Advanced 2 poskytuje výbornú tuhosť pri šliapaní do pedálov, no je zároveň dostatočne komfortný pri zjazdoch, okrem toho je stabilný vo vyššej rýchlosti a na svoje možnosti neobyčajne obratný.
O dobrej vyváženosti sa dá hovoriť aj z hľadiska komponentov, na kvalitu v podobe radenia Shimano SLX sme už zvyknutí, no treba vyzdvihnúť hlavne pohodlný chod vidlice RockShox Recon a obutie Maxxis Rekon Race v kombinácii s odolnými ráfmi.
Brzdám a nábojom Shimano síce z funkčného hľadiska nie je čo vyčítať, no pôsobia pomerne lacno a mierne kazia dojem z inak luxusne vyzerajúceho bicykla. Mohlo by sa zdať že, recenzia je podozrivo plná superlatívov, ale dôvod je prostý: XTC-čko ma príjemne prekvapilo na viacerých frontoch.
Bicykel by mohol sedieť predovšetkým pretekárom a športovo ladeným jazdcom, ktorí radi naháňajú sekundy vo výšľapoch a na zvlnených trailoch. Svojou geometriou zároveň poskytuje dostatok komfortu pri jazde na trailoch, čo z neho robí ideálneho rýchlika na každodenné jazdenie. Na to, že ide o karbónový model, je pri tom pomerne dostupný a s kvalitne zvolenými komponentami.
Plusy:
- jazdné vlastnosti a komfort
- vhodne zvolené komponenty z hľadiska funkčnosti
- dizajn
Mínusy:
- lacno pôsobiace brzdy
Doporučená maloobchodná cena tohto modelu je 2 299 €. Viac informácií, vrátane jeho geometrie a technickej špecifikácie nájdete na stránke dodávateľa na tomto odkaze.