Kliknutím prejdeš na
www.giant-bicycles.com
Reklama
Test: Giant XTC Advanced 29“ 2 - dostupný karbónový rýchlik

Test: Giant XTC Advanced 29“ 2 - dostupný karbónový rýchlik

2321 komentárov

wiedrzensky 07.05.2020 24 fotografií   Horsky Bike Hardtail Horska Cyklistika Test Giant Bicykel

Modelový rad Giant XTC Advanced je cenovo dostupnejšou odpoveďou na vlajkovú loď XTC Advanced SL. V nasledujúcom teste sa dozviete, ako dopadol stroj, ktorý výrobca označuje ako „skvelú voľbu pre XC preteky, maratóny a výkonnostné jazdenie“.

 

Značka Giant nekompromisne patrí medzi najväčších hráčov na cyklistickom trhu a modelovým radom XTC Advanced cieli na športovo ladených jazdcov. Advanced 1, 2 a 3 sú dostupnejším variantom pretekárskeho top modelu Advanced SL, takže pri podobných jazdných vlastnostiach by ste mali dostať pretekársky stroj, ktorý nezruinuje váš rozpočet. Na skúšku som mal k dispozícií XTC Advanced 2 2020 na 29” palcových kolesách, a o tom, aký dojem na mňa tento stroj urobil, sa dozviete v nasledujúcich riadkoch.



Dizajn a konštrukcia


Priznám sa, že priamo pred testom som takmer vôbec nevenoval pozornosť modelom Giant pre rok 2020. Na konci minulej sezóny som si zbežne prezrel katalóg s enduro strojmi Reign a celkom sa mi pozdával smer, ktorým sa konštruktéri uberali z hľadiska dizajnu, no viac som tomu nevenoval pozornosť. Keď teda kuriér priviezol krabicu s nápisom XTC Advanced 2, bolo to moje prvé zoznámenie s týmto bicyklom.



Ak by mi niekto dopredu povedal, že rám je vo farebnej verzii metalickej zlatej v kombinácii s metalickou čiernou, asi by som očakával príšerné gýčové kombinácie. Po vybalení však nastalo príjemné prekvapenie, pretože dizajnéri odviedli fakt skvelú prácu a stroj je farebne veľmi pekne vyladený. Prechody sú naozaj decentné a dizajn je minimalistický. Metalická perleť navyše hrá odleskom, keď na ňu zasvieti slnko, to je niečo, čo fotky ťažko zachytia.



Rám je z karbónového kompozitu a Giant používa na stavbu vlastnú technológiu Advanced Composite Technology tak, aby dosiahli najlepší pomer tuhosti a hmotnosti. Rámové rúrky predného trojuholníka majú štvorcový prierez, zadný trojuholník má spodné nohy asymetrické tak, aby sa zmestil 38z prevodník a vrchné nohy “padnuté” pod vrchnou rámovou rúrkou.

Celkovo oplýva decentnými líniami, nechýba vnútorné vedenie bowdenov vrátane záslepky na teleskopickú sedlovku (nie je v sériovej výbave), a návarkami na dva košíky. Vizuálne veľmi vydarené, poďme teda ďalej.



Geometria a veľkosti


XTC Advanced sa vyrába vo veľkostiach S-M-L a XL mal by teda sedieť jazdcom od výšky 163 až do 198 cm. Všetky veľkosti majú rovnaký uhol sedlovej rúrky: 73° a dĺžku zadnej stavby (425 mm), hlavový uhol sa líši pre S-M a L-XL o pol stupňa a to 69,5° versus 70°. Parametrami sa teda zaraďuje medzi štandardné pretekárske stroje.



Za zmienku ale stoja hlavne pomerne dlhý rázvor kolies (1 128 mm pre veľkosť L), a naopak kratšia dĺžka zadnej stavby (425 mm), čím sa trochu vymyká priemeru. Oproti predchádzajúcemu modelovému radu z rokov 2017-2019 je na novom modeli kolmejší sedlový uhol (72° vs. 73,5°), dlhší rázvor o takmer 3 centimetre a vďaka tomu aj dlhší reach. Mal by to byť teda posun k väčšej stabilite a efektívnejšiemu prenosu sily. Technickú špecifikáciu pre všetky veľkosti nájdete na tomto odkaze.

Komponenty a osadenie


Ako už som spomínal, rám je vyrobený z karbónového kompozitu, kompletne v réžii Giant. Výrobca neuvádza hmotnosť bicykla, no pre veľkosť L sa bez pedálov a košíka váha zastavila na hodnote 12,05 kg. O pruženie sa stará RockShox so svojím modelom Recon RL Solo Air s uzamykaním z riadidiel a zdvihom 100 mm. Vidlica je vzduchová, s možnosťou nastavenia rýchlosti odskoku. Radenie zabezpečilo Shimano so svojou sadou SLX na sade 1x12, pričom 32z prevodník dopĺňala kazeta v rozsahu 10-51.



Zatiaľ čo SLX patrí k spoľahlivému etalónu vyššej triedy, zvyšné komponenty od tohto japonského výrobcu sa radia skôr k ekonomickej triede. Napriek tomu, že ako náboje, tak aj dvojpiestové brzdy MT500 pôsobia pomerne lacno, nemožno im z funkčného hľadiska nič vytknúť. O zvyšné komponenty – kokpit, sedlovku so sedlom a ráfiky - sa postaral Giant.



Bicykel je obutý na plášťoch Maxxis ReconRace 2,25 v prevedení EXO. Pri štandardnej recenzii by tu informácia o pneumatikách zrejme skončila, no Giant svoje bicykle expeduje priamo v bezdušovom prevedení, čo je rozhodne veľmi sympatická vychytávka. Stačí teda cez ventil naliať do kolies trochu mlieka a ste pripravení vyraziť, nie je nutné sa zaoberať pracnou prerábkou na tubeless systém.



Jazdné vlastnosti


Pri svojej výške 184 cm som testoval bicykel vo veľkosti L a sedel adekvátne a bez kompromisov, bez toho aby som sa cítil zhrbený alebo natiahnutý. Zoznamovanie s XTC-čkom netrvalo vôbec dlho a po pár kilometroch som si to zamieril priamo na hravý cross-country trail. V prvom rade stojí za zmienku výber komponentov.



Napriek tomu, že Rock ShoxRecon nepatrí k úplnej top triede, je jej chod vyladený. Tlak som nafúkal bližšie k spodnej hranici podľa určenej tabuľky a rýchlosť odskoku otvoril na maximum, tak ako mi to bežne vyhovuje pri vidliciach s nižším zdvihom. Takto som bez zmeny odjazdil dva týždne a Recon-a chodila hladko, dokonca aj v nižších teplotách počas sneženia. Občas ma síce potrápil lock-out, v tomto prípade to ale bol problém zaseknutého lanka, ktorý sa dá vyriešiť jednoduchou výmenou.



Podobne by som opísal aj radenie SLX, Shimano so svojimi 12 rýchlostnými sadami odviedlo naozaj skvelú prácu a tu ide bez debaty o prepracovaný produkt. Koncom minulého roku som testoval nové XT a jeho „mladší brat” SLX sa od neho líši naozaj pramálo. Chod je hladký a bezproblémový, dokonca aj v ostrom zábere cez dva pastorky. Ako som už spomínal, brzdy síce na prvý pohľad pôsobia lacno, no o ich spoľahlivom účinku niet pochýb.

Pochvalu ale musím zložiť aj k ráfikom Giant XCT, ktoré boli prekvapivo tuhé, no najmä k obutiu Maxxis Recon Race. Zatiaľ čo s modelom Icon Race som v minulosti nebol úplne spokojný ani v najvyššej trojzmesovej verzii, Recon Race sa dezénom ukázal ako to pravé orechové a bočnice v odklopených pasážach podržali nad očakávania, čomu samozrejme dopomohlo aj bezdušové prevedenie. Celkovo je z hľadiska komponentov XTC-čku ťažko niečo vytknúť, poďme teda na samotnú jazdu.



Giant som testoval v teréne typickom pre XC, prevetral som ho po zvážniciach, na singletrailoch a užil si aj trochu asfaltu. Očakávania od karbónového stroja so športovým ladením som mal samozrejme vysoké a to najmä pri výjazde do kopca. Pri hmotnosti niečo málo cez 12 kg sa síce nejedná o najľahší bicykel, no s prižmúrenými očami možno povedať, že ide o karbónový bicykel so zameraním na budget, takže tých pár gramov navyše mu viem odpustiť.



Za pozitívum považujem fakt, že bicykel vôbec nepripadal ťažkopádne a to aj vďaka vhodne zvolenej konštrukcii rámu. Zadná stavba je poriadne tuhá a pri zašliapnutí do pedálov reaguje okamžite a to nielen pri jazde zo stoja. Dopomáha tomu aj uhol sedlovej rúrky, ktorý je oproti konkurencii jemne nad priemer. Za seba musím povedať, že som rozhodne fanúšik kolmejších sedloviek, dáva to bicyklu agresívny charakter a pocit z jazdy je o niečo dynamickejší.



Pri výjazde do kopca Giant splnil očakávania, čo však jazda na singletrailoch? Bicykel už od prvých metrov pôsobí živo, a problém nerobili ani točivé a technické pasáže. Prejazdnosť 29“-tky samozrejme robí svoje a preskákať pár koreňov nebol žiadny problém, no u XTC-čka absentuje pocit neohrabanosti, aký som mal pri iných 29“ bicykloch. Nemožno ho síce zrovnávať so strojmi s menším priemerom kolies, no celkový pocit bol hravý a vďaka kratšej zadnej stavbe nemáte pri výjazde zo zákrut pocit, že šoférujete tank.



Krátky zadok bol výhodou aj pri snahe odlepiť bicykel od zeme. Zatiaľ čo pri iných XC bicykloch pôsobí každý pokus o bunny-hop dosť ťažkopádne, s Giantom to bola zábava. Naproti tomu vo väčších rýchlostiach vďaka dlhému rázvoru dobre držal stopu a pôsobil stabilne. Takto nejako si predstavujem dobre vyladenú geometriu cross-country hardtailu.



XTC Advanced: Pre koho?


Zámerom konštruktérov Giantu bolo postaviť športovo ladený, rýchly a komfortný bicykel, na ktorom si užijete jazdu, či už ste na pretekoch, alebo len na výjazde na lokálnych trailoch za domom. Neostáva mi nič iné, len skonštatovať, že sa im tento úmysel podarilo úspešne dotiahnuť do konca, navyše s perfektným výsledkom.

Giant XTC Advanced 2 poskytuje výbornú tuhosť pri šliapaní do pedálov, no je zároveň dostatočne komfortný pri zjazdoch, okrem toho je stabilný vo vyššej rýchlosti a na svoje možnosti neobyčajne obratný.



O dobrej vyváženosti sa dá hovoriť aj z hľadiska komponentov, na kvalitu v podobe radenia Shimano SLX sme už zvyknutí, no treba vyzdvihnúť hlavne pohodlný chod vidlice RockShox Recon a obutie Maxxis Rekon Race v kombinácii s odolnými ráfmi.

Brzdám a nábojom Shimano síce z funkčného hľadiska nie je čo vyčítať, no pôsobia pomerne lacno a mierne kazia dojem z inak luxusne vyzerajúceho bicykla. Mohlo by sa zdať že, recenzia je podozrivo plná superlatívov, ale dôvod je prostý: XTC-čko ma príjemne prekvapilo na viacerých frontoch.



Bicykel by mohol sedieť predovšetkým pretekárom a športovo ladeným jazdcom, ktorí radi naháňajú sekundy vo výšľapoch a na zvlnených trailoch. Svojou geometriou zároveň poskytuje dostatok komfortu pri jazde na trailoch, čo z neho robí ideálneho rýchlika na každodenné jazdenie. Na to, že ide o karbónový model, je pri tom pomerne dostupný a s kvalitne zvolenými komponentami.

Plusy:

  • jazdné vlastnosti a komfort
  • vhodne zvolené komponenty z hľadiska funkčnosti
  • dizajn

Mínusy:

  • lacno pôsobiace brzdy

Doporučená maloobchodná cena tohto modelu je 2 299 €. Viac informácií, vrátane jeho geometrie a technickej špecifikácie nájdete na stránke dodávateľa na tomto odkaze.

Fotogaléria k článku

 

Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Komentáre

jachmel 07.05.2020 (12:31)

12


Musim pochvalit paradne fotky.

 
vlastoch 07.05.2020 (19:10)

12


tak ja neviem, ale toto nazyvat raketou pre XC maratony ... neprehanate to uz trocha tym marketingom ?
ja ako Cubák som na 3 kliky nasiel toto:
https://www.cube.eu/sk/2020/bikes/mountainbike/hardtail/reaction/cube-reaction-c62-sl-greybluengreen-2020/
za uplne rovnaku cenu o 1,7kg lahsi (10,4kg), s FOXkou a komplet na XT ... a to je len taka stredna trieda, pretekarske HTka stoja viac ...

 
JoeDXB 07.05.2020 (13:56)

3


Palec hore za bezdusove prevedenie uz z vyroby. Obrovske minus za tu vidlicu. Ta patri na lacnejsieho brata (XTC 3). Za tu cenu tam jednoznacne patri Reba. Na druhej strane je tam sada SLX co je pozitivne. Vaha cez 12kg uz bez dusi...no neviem. Ak si clovek zvoli cestu karbonoveho HT tak urcite vaha patri k dovodom preco to robi (samozrejme nie je to vzdy len o vahe).Takto je na zvazenie ci za tie peniaze nebude lepsi AL Full, kde vaha bude velmi podobna...
Za tie peniaze moze clovek kupit aj lepsi HT a to dokonca od top znaciek.

 
jachmel JoeDXB 07.05.2020 (14:21)

-2


Na druhej strane ak robis iba upgrade biku a nejake lahke komponenty uz mas alebo planujesv buducnosti, vies z toho spravit na sezonu aj 9kg raketu co sa ti pri Al fulle uz nepodari. Lacne komponenty su vzdy fajn do zalohy ak v pripade padu nieco ponicis alebo mimo sezonu ked ides objemy a vaha biku ta nezaujima. Tam je skor dolezitejsia odolnost. U vidly aj ked je tazsia je v tomto pripade dolezitejsi jej dobry chod. Drahu SIDku na jesen posles na repas (alebo si sam spravis) a dalej si jazdis na lacnom Recone.

 
JoeDXB 07.05.2020 (14:31)

2


V skratke som asi chcel povedat ze ten bajk nicim nevinika za tie peniaze. Nic kvoli comu by som sa prenho rozhodol. Nedavno som riesil vyber HTcka a tento by sa veru do uzsieho vyberu nedostal Ale inac pekny bajk

 
MajkyF JoeDXB 07.05.2020 (15:09)

1


Ake bajky sa ti nakoniec dostali do uzsieho vyberu ?

 
JoeDXB MajkyF 07.05.2020 (16:27)

0


Epic 2020, Scale 2020 a XC900 (znacky som zamerne vynechal). A odpoviem aj na dalsiu otazku ktora by asi nasledovala. Vybral som XC900 aj ked srdcom by som bral Epic

 
wiedrzensky JoeDXB 07.05.2020 (18:19)

0


Pre mna osobne (a verim ze v tom nie som sam) zohrava velka ulohu aj geometria. Ked si tieto 4 kusy porovnam tak vyhrava xtc, v tesnom zavese su Epic a Scale. Porovnavam hlavne razvor, dlzku zadnej stavby, hlavovy a sedlovy uhol, kedze vela napovedia. Nad XC900 by som ani neuvazoval z viacerych roznych dovodov, samozrejme proti vkusu ziaden disputat.

Ono je v sucasnej dobe tazko najst bicykel ktory by v urcitej cenovej relacii vyskocil z rady, kazdy ma svoje plusy/minusy a ide len o preferenciach jazdca. Mne ten Giant uplne sadol, bol stabilny a hravy v zjazde, no zaroven tak akurat tuhy v stupani. Z hladiska pocitu z jazdy mu nemam co vytknut.

 
JoeDXB wiedrzensky 07.05.2020 (19:21)

2


ja zase XC900-ke nemozem nic vytknut

 
Tomas84us JoeDXB 07.05.2020 (19:43)

2


mam ho druhy rok a najlepsi kauf, predtym som mal kellys stage 29 2016 za 2800e a ked prikupim lahsie kolesa ku xc900 som na rovnako vkalitnom bajku za ovela menej penazi..jedine negavitum a to su brzdy, bud skusit lepsie Fe dosticky alebo vymenit komplet za napr XT

 
Trek2019 07.05.2020 (22:43)

1


Mam ho aj ja presne tento model a nebanujem ze som ho kupil!A suhlasim ze tie brzdy mohli dat slx alebo vidlu lepsiu ale casom sa to da vymenit.Zaklad je ram a ten je super.

 
Ledavi 08.05.2020 (08:12)

1


12 kg za 2200 ? To sa buď oplatí priplatiť ,ale toto je skôr tréningový bicykel ako pretekovy.

 
Strenki 08.05.2020 (22:00)

1


Moc ťažké!

 
svacoma 12.05.2020 (09:53)

1


Takto verejne by som ta chcel pochvalit za super fotky, posunulo to test o level vyssie!

 
cepooo 07.05.2020 (12:44)

0


Ako stoji ten bike?

 
bimjeam cepooo 07.05.2020 (13:54)

0


Konár natretý supravodivou optickou vrstvou a trochu fotošopu

 
cepooo bimjeam 07.05.2020 (14:13)

0


Aha, ako predator

 
jachmel cepooo 07.05.2020 (14:13)

1


Tak aj napriklad giant_17 Je vidiet, ze to nie je iba narychlo zbuchane a to sa pocita.

 
rollioli 07.05.2020 (21:52)

0


Ja som sa rozhodol pre XTC Advanced 3, najmä kvôli (subjektívne) krajšej farbe rámu. Síce tam to osadenie je fakt lowendové, no zmenil som vidlu na SIDku, brzdy za Magury MT8, radenie z SX na GX, plášte za Mescal a Barzo a v pláne je este kokpit a karbónové kľuky. Aj napriek tomu som momentálne na rovných 11kg. Čo sa týka ráfikov, tak tie sú rovnaké na oboch modeloch a fakt musím povedať, že sú prekvapivo tuhé. Každopádne súhlasím so všetkým v tejto recenzii, bike je hravý a s nižšími tlakmi je to aj veľmi pohodlné vozenie. Recenzia skvelá, fotky brutálne, len tak ďalej. 👍

 
mufto rollioli 08.05.2020 (08:49)

0


Ja mam 2017, fox vidla, slx/xt pohon 12spd a dt kolesa, tiez 11kg.ram asi nebude z najlahsich

 
tiborrendek 11.05.2020 (20:25)

0


Ja som zakupil Orbea Alma v presne rovnakej vybave, ale s lepsou vidlou (Reba) a pritom bol o 200 EUR lacnejsi.

 
Pridaj komentár