Kľúčové upgrady biku pre lepší pocit z jazdy

Kľúčové upgrady biku pre lepší pocit z jazdy

7919 komentárov

Imroman 05.04.2020   Horsky Bike Sedlo Youtube Horska Cyklistika Cestna Cyklistika Komponenty Plaste

Vhodným výberom komponentov si viete váš stroj pekne prispôsobiť a nie je to len o karbóne a lovení gramov.

 

Postupné vylepšovanie, upgradovanie alebo aj tuning patrí odjakživa k jazdeniu a tvorí takú tú dodatočnú radosť, alebo čerešničku cyklistiky pre mnohých bikerov. Len máloktorá vec dokáže vyvolať detskú radosť u dospelého, ako práve nejaký pekný nový komponent . Niektorí sa na to dívajú zase ako na zbytočné vyhadzovanie peňazí a zabíjanie toho hlavného – teda samotného jazdenia.

Ja osobne rešpektujem obe strany a priznám sa, že aj trochu obdivujem ľudí, ktorí už X rokov jazdia na tom istom biku, na ktorom zmenili len veci, ktoré sa pokazili alebo odišli. Neriešia, jednoducho jazdia a majú pri tom radosť. Rovnako ale pochopím, ak si niekto chce spraviť radosť a kúpiť si niečo, čo sa mu páči – investovať do koníčka mi nikdy neprišlo ako vyhadzovanie peňazí, ale to už znovu brúsim do nostalgie vianočného článku . A teraz je už predsa jar...



Ak sa vyhneme extrémom, teda buď neriešim nič, alebo kupujem hneď to najnovšie, upgrady môžu zohrať kľúčovú úlohu v pocite z jazdy. Jasné, že iné požiadavky bude mať vymetač trailov, či enduro jazdec a iné zase maratónec, pretekár a hltač kilometrov. Preto som sa vo videu zameral na upgrady, ktoré výrazne súvisia s pocitom jazdy a dalo by sa povedať (na pár výnimiek), že platia naprieč rôznymi disciplínami. Pruženie som vynechal zámerne, aj keď sa jedná samozrejme o výrazný upgrade, no to už je doslova na samostatnú tému...



Ešte mi ale nedá pozrieť sa trochu späť, resp. len pár rokov dozadu. Možno si pamätáte, že pri zmienke možného upgradu biku si človek predstavil takmer okamžite jedinú vec – zadný šalter . Mať poriadnu zadnú prehadzovačku z nejakého vyššieho radu bola klasika – taká, že výrobcovia sa toho okamžite chytili a v samotnom popise bicykla bol tento kompoment pomaly na prvom mieste.

No a samozrejme neváhali na úkor tohto miesta „šidiť“ ostatné časti. Samozrejme aj ja som naletel a túžil po peknom LX, XT, či nebodaj XTR. Dnes sa na veci dívam inak a prehadzovačka je posledná vec, ktorá by ma napadla na biku meniť. Áno, človeka to samozrejme poteší, keď má niečo z top kolekcie, ale v reálnom svete už veľmi ťažko badať výrazné rozdiely medzi dobrými sadami, ak sa nebavíme primárne o hmotnosti. A to už neplatí len o prehadzovačke, ale napr. aj o radení a v podstate skoro o celom pohone.

Detaily u mňa rozhodujú


Mám to šťastie, že som mohol už jazdiť na viacerých skutočne dobrých bicykloch – v podstate sa teraz bavíme o maratónskych „celopérach“. No a viacerí ste mi už písali, či bol ten bike lepší ako ten, prípadne, kde som cítil rozdiel. Môžem povedať, že ak sa bavíme o kvalitných značkách, ktoré už sú nejakú dobu na trhu, ťažko dnes nájdete zlý bike. Výrobcovia vedia, čo je dobré, čo funguje a čo nie. Ak sa nebavíme o cene, ktorá je samozrejme parameter č.1, u mňa už veľmi často rozhodujú vo vnímaní skôr detaily a správne nastavenie pruženia, ako to, či má bike o 1 stupeň položenú hlavu, alebo o 5 mm kratšiu zadnú stavbu. No ak má blbé gripy a zle tvarované rajdy, okamžite sa cítim divne a vtedy idú ostatné pocity bokom .



Kontaktné body


Nie nadarmo sa hovorí o dôležitosti kontaktných bodov, ktoré vedia spraviť obrovský rozdiel, a to stále za rozumnú cenu. O gripoch aj šírke riaditok som už hovoril, no opäť sa mi potvrdilo, aké dôležité je aj ich správne zahnutie, ktoré je veľmi individuálne. Na novom Giante, ktorý si neskôr predstavíme, prišli v šírke 780 mm. No a už od prvého nasadnutia som vedel, že nebudeme kamoši, pretože ich zahnutie bolo na úrovni cca 5 stupňov. Jednoducho mi nesedeli a už viem, že potrebujem smerom k jazdcovi na úrovni cca 9 stupňov.

Inak nemám dobre zápästia a bolia ma ruky pri dlhšej jazde. Takže, ako prvé tam putovali osvedčené BBB, o ktorým už ste čítali v teste. Šírku 720 mm som zväčšil pomocou Supacaz Gripov a už si chrochtám. Na Blizze, ktorý je mierne kratší, mi 760 mm Race Face Next sedia ako uliate a sú zahnuté na 8 stupňoch. Ono aj geometria biku, prípadne to ako nízko riaditká máte, rozhoduje o celkovom pocite. Teda trochu experimentovania vám môže vo výsledku priniesť pomerne veľa ovocia a nie je to len o samotnej šírke.

No a teraz sa pozrime na sedlo, kde je predsa každý zadok iný. To stále platí, ale mám pocit, že už sa vytvára akýsi univerzálny vzorec pre jeho vhodný tvar. Ak sa bavíme o športovej jazde, tým vzorcom sú tzv. shortfit sedlá, teda výrazne kratšie, ale so širšou špickou a výrazným otvorom v strede. Na ceste mi práve toto sedlo v prevedení od PRO (test) otvorilo oči. Som typ, ktorý si dokáže zvyknúť na viacero druhov sediel a vyskúšal som ich skutočne množstvo - a na každom nakoniec obsedel. Ale až tento tvar poskytol tie pravé pocity z poriadnej opory a komfortu. V teste cestného sedla PRO tvrdím, že pre MTB tento tvar nemusí byť ideálny pre potreby zmeny pozície. No a z omylu ma vyviedli zase 2 sedlá, ktoré momentálne testujem – nové Selle San Marco GND a nové PRO Stealth v offroad verzii (oboje sú novinky pre rok 2020).



Keď pozriete fotky, majú opäť podobný vzorec – široká špica, kratší tvar, výrazný otvor. Presadávanie medzi nimi nie je žiadny problém, ale ani zmena pozície v teréne pri strmších stúpaniach. A myslím, že už pri nich zostanem pekne dlhú dobu. Možno si hovoríte, že zase sa jedná o môj názor, a teda môj zadok . No rovnako si všímam, čo sa jazdí okolo (teda vo svete) a mám pocit, že tento typ sediel sadne v skutočnej väčšine prípadov a zbiera najlepšie hodnotenia. Ak sa teda radíte do skupiny športových jazdcov, teda máte na biku agresívnejšiu pozíciu a stále neviete nájsť svojho „šampióna“, odporúčam pozrieť práve týmto smerom. Navyše dnes sa už dajú aj vyskúšať, pričom u nás v MTBIKER centre máme tiež slušnú flotilu...teda, keď nie je zrovna "koronakríza" a obmedzenia.

Nebojte sa tej šírky a objemu


Plášte, plášte, plášte...téma, o ktorej sa dá písať donekonečna a kde má každý svoje preferencie. Čo chcem ale zdôrazniť a vypichnúť – nebojte sa väčšej šírky a objemnejších plášťov. Pokiaľ sme u MTB a nebavíme sa o najazdievaní kilometrov po ceste, väčšia šírka a objem má takmer vždy výhody. Nielen vo výslednom valivom odpore, ale aj v trakcii a komforte. A pri komforte sa bavíme o oveľa väčšom význame ako má napríklad karbónová sedlovka.



Samozrejme, bavíme sa v rozmedzí danej disciplíny a je jasné, že 2,8 palcové pluská nebudú pre XC/maratón to pravé z hľadiska hmotnosti. Ale za seba by som už 1,9 alebo 2 palcové užovky na svojom biku vidieť nechcel. Ak sa ma teda niekto pýta, či zvoliť radšej 2,25, tak vždy odpovedám jasné. Len si treba dať pozor pri starších bikoch, kde nemusí byť dostatok miesta okolo zadnej stavby. Ono každý výrobca má tie rozmery trochu rozdielne, ale myslím, že podstata je jasná a platí to v podstate aj pre AM/trail/enduro. Teda s výnimkou plášťov do skutočného blata, no ako často v takom extréme jazdíte?



Ak chcete iný názor ako môj, stačí sa pozrieť do výbavy pretekárov v svetom pohári XC. Tam sú rozhodne poriadni gramári, no čo si všimnete v porovnaní s pár rokmi naspäť, sú objemné plášte. Napr. Nino a jeho tím už testujú dokonca 2,4 palcové Maxxis Aspen, ktoré sa vraj ukazujú ešte o niečo lepšie, ako 2,25. To len pre zaujímavosť, aby ste sa nebáli nabudúce siahnuť po niečom širšom. S tým následne súvisí aj trend širších ráfikov, ktoré na to celé nadväzujú a poskytnú pre plášte lepšiu oporu pri nižších tlakoch. Čo celú situáciu následne predražuje v prípade kolies, je kombinácia s nízkou hmotnosťou, odolnosťou a kvalitou nábojov. No a platí to aj na ceste, o čom bolo nedávne video nižšie.



No a na nižší tlak nadväzuje aj „nudla“ do ráfika, o ktorej rovnako hovorím. Tu hneď poviem, že mi zatiaľ chýba väčšia skúsenosť, ale jasne hovoria pocity a názory skúsených jazdcov. Ale podstata je jasná – voziť nízky tlak, a pritom odstrániť najčastejšiu príčinu poškodenia/defektov. Medzitým som "hada" od Pepis nahodil do zadného kolesa, v kombinácii s 2,3 palcovým plášťom Continental Cross King a má za sebou aj prvý pojazd – zatiaľ na XC fulle. Ale plánujem to používať hlavne pri „hrátkach“ v technickom teréne s Blizzom. Predsa len tam je nízky tlak kľúčový a chyby sa na HT neodpúšťajú - o to viac, ak má človek naozaj pekné kolesá . Určite sa potom dozviete viac a som zvedavý, čo všetko takto vybavený bike znesie...



Jeden horší upgrade


Na koniec mi ešte nedá ukázať príklad upgradu, ktorý môžem zaradiť do kategórie tých horších. Dúfam, že sa kolega Slavo neurazí, keď ho spomeniem . Tuším 2 roky dozadu rozmýšľal, ako si vylepšiť svoj nový bike na sade Sram Eagle GX a do oka mu padla okrem iného zlatá kazeta XX1 – áno, presne tá, ktorá stále stojí „majland“ a pred 2 rokmi ešte väčší.

Neraz som ho odrádzal, ale chcel si jednoducho spraviť radosť. No a s odstupom času uznal, že sa skutočne nejednalo o ideálny pomer ceny a úžitkových vlastností pri počte kilometrov, ktoré najazdí. Aspoň som mohol tento rok kazetu od neho výhodne odkúpiť a už je pripravená na pretekárske nasadenie – teda ak sa ho tento rok dočkáme, no ja som optimista .

Tuning ako taký je samozrejme vždy záležitosť každého jazdca a jeho možností – preto, ak si chcete dopriať aj tú zlatú kazetu, je to len vaša vec. Sú veci, ktoré výrazne zlepšia jazdné vlastnosti a pocit z jazdy, a potom sú veci, ktoré potešia podobne ako šperky a móda. Nespadnite ale do toho, že namiesto samotného jazdenia a využívania komponentov pre ich primárny účel, budete viac času venovať neustálemu ladeniu a následne budete zase prepadať strachu, že by sa mohli nebodaj tým jazdením tie veci poškodiť...

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Výber z produktov

Prejsť do shopu (Bicykle ~ Horské bicykle ~ Celoodpružené)

Komentáre

Dejvidek 05.04.2020 (18:35)

6


Imroman, kvůli tvým super článkům jsem začal zase jezdit. Pořídil jsem si po 15ti letech nové kolo (Kross Level 8.0 29") a jezdím a jezdím a jezdím... Není to top kolo, ale jezdí se na něm super. Lepší sady nevyužiju, s řídítky si zatím hraju (točím s nimi bo z výroby, to se nedalo) a SLX řazení je přesné a nemám potřebu měnit. Bydlím v Janovicích v podhůří Beskyd a kopců je tu plno na výběr.... Ještě jednou díky za Tvé články, jsou úžasné... A zdravím Lenku

 
Imroman Dejvidek 05.04.2020 (19:31)

2


Ahoj, tak to som naozaj rad a prajem hlavne vela stastnych km. Na SLX radeni som dal celu maratonsku sezonu uplne bez problemov takze zvladne viac nez dost

 
Dejvidek Imroman 05.04.2020 (19:33)

0


Vďaka!

 
drifter_00 07.04.2020 (09:33)

2


dobrý článok, tiež súhlasím. Keď niečo upgradeovať, tak vtedy, ked je to niečo, čo naozaj spraví rozdiel. Komponenty radu XTR+ sú pre gramarov s tučným budgetom. Rajdy, gripy, sedlo... to je jasné, každy si musí dať to, čo mu sedí. Za seba, za posledných +-10 rokov som každých asi 3-4 roky menil bike postupne ako najprv prišiel 29" potom prechod na 2 prevodník, potom jak sa zvýšil rozsah kaziet 1 prevodník, medzi tým pevné osy kolies a pod. K tomu príslušné komponenty. Súhlasím, treba dobré kolesá, to robí najvačší rozdiel. To je komponent na ktorom sa bike hýbe. Kvalitné ľahké kolesá na dobrých nábojoch je základ. Zvyšok stačí niečo priemerné. Môj aktuálny bike som kúpil pred vyše 2.rokmi, mal Eagle X01. Chvílu som to jazdil nech viem o čom to je. Celú sadu som predal za poriadne vela a kupil nižšiu za asi 1/3 (v tomto som trochu špekulant, priznávam si). Prehadzovač od vtedy mám Eagle GX, funguje super a rozdiel oproti tomu X01 (vtedy 3x ceny GX) necítim žiadny, ale absolutne žiadny!!!

 
Imroman drifter_00 07.04.2020 (15:25)

0


Ono ohladom pohonu je mozno idealna kombinacia u jednoplacky radenie (teda packa) z vyssej sady a nasledne salter z nizsej. Predsa len tie vyssie modely su na loziskach a citit to v chode a salter je spotrebak Ale to uz je taky detail...

 
drifter_00 Imroman 08.04.2020 (22:11)

1


presne tak, to kvalitné radenie (vyššej triedy) nieje detail, je to pomerne dôležitá vec pre komfort jazdy a to aj mám X01. Mal som predtým GX a cítiť rozdiel poriadne. Však aj to som myslel, upgrade tam kde to je citelný rozdiel.

 
zejdzek72 05.04.2020 (21:48)

1


Imro vela veci a nazorov mame identickych to som si uz davno vsimol .. dokonca aj plaste jazdim od Conti uplne presne rovnake v predu aj v zadu podla uvodnej fotky na nizsich tlakoch samozrejme.. peace

 
Imroman zejdzek72 06.04.2020 (08:42)

2


Cauko...ja este "ficim" na Maxxisoch, ktore mam zase radsej na chrtenie

 
GaliPet 06.04.2020 (10:12)

1


Imroman dúfam, že sa podelíš o skúsenosti s tým "hadom" v pneumatike. Mňa hlavne zaujíma súžitie hada s latexovým mliekom.

 
Imroman GaliPet 06.04.2020 (10:29)

0


Ano, chcem to ale najskor poriadne pojazdit...

 
Plazzer 05.04.2020 (11:39)

0


Pekne videjko. Relativne sa stotoznujem

 
MarekGbely 05.04.2020 (12:02)

0


Video super, tento týždeň som namontoval karbónovú sedlovku a teda vyplatilo sa to. A za nápad so starým gripom palec hore, hneď som to využil na mojom biku.

 
Imroman MarekGbely 05.04.2020 (13:14)

0


Ja som vedel, ze ten drziak bude hit

 
MarekGbely Imroman 05.04.2020 (18:01)

1


Akurát namiesto gripu som použil tubex, izoláciu na vodovodné trubky. To občiahlo celý priemer riadidiel. Efekt výborný

 
artsvk 05.04.2020 (19:25)

0


Ahoj, z kadial je ten lesik vo videu??? Btw podla mna investicia do brzd tiez velmi dolezita, Rasto

 
Dusan73 artsvk 05.04.2020 (20:42)

0


Myslím,že je to Anakonda nad Višňovím.

 
Imroman artsvk 05.04.2020 (21:08)

0


cauko...aky cas vo videu cca?

 
artsvk Imroman 06.04.2020 (07:24)

0


4:40 ale kolega nad tebou asi dobre pobedal, ze je to anakonda

 
Imroman artsvk 07.04.2020 (15:25)

0


Ahoj,ano to je Anakonda.

 
Pridaj komentár