Kľúčové upgrady biku pre lepší pocit z jazdy

Vhodným výberom komponentov si viete váš stroj pekne prispôsobiť a nie je to len o karbóne a lovení gramov.

Postupné vylepšovanie, upgradovanie alebo aj tuning patrí odjakživa k jazdeniu a tvorí takú tú dodatočnú radosť, alebo čerešničku cyklistiky pre mnohých bikerov. Len máloktorá vec dokáže vyvolať detskú radosť u dospelého, ako práve nejaký pekný nový komponent . Niektorí sa na to dívajú zase ako na zbytočné vyhadzovanie peňazí a zabíjanie toho hlavného – teda samotného jazdenia.

Ja osobne rešpektujem obe strany a priznám sa, že aj trochu obdivujem ľudí, ktorí už X rokov jazdia na tom istom biku, na ktorom zmenili len veci, ktoré sa pokazili alebo odišli. Neriešia, jednoducho jazdia a majú pri tom radosť. Rovnako ale pochopím, ak si niekto chce spraviť radosť a kúpiť si niečo, čo sa mu páči – investovať do koníčka mi nikdy neprišlo ako vyhadzovanie peňazí, ale to už znovu brúsim do nostalgie vianočného článku . A teraz je už predsa jar...


Ak sa vyhneme extrémom, teda buď neriešim nič, alebo kupujem hneď to najnovšie, upgrady môžu zohrať kľúčovú úlohu v pocite z jazdy. Jasné, že iné požiadavky bude mať vymetač trailov, či enduro jazdec a iné zase maratónec, pretekár a hltač kilometrov. Preto som sa vo videu zameral na upgrady, ktoré výrazne súvisia s pocitom jazdy a dalo by sa povedať (na pár výnimiek), že platia naprieč rôznymi disciplínami. Pruženie som vynechal zámerne, aj keď sa jedná samozrejme o výrazný upgrade, no to už je doslova na samostatnú tému...


Ešte mi ale nedá pozrieť sa trochu späť, resp. len pár rokov dozadu. Možno si pamätáte, že pri zmienke možného upgradu biku si človek predstavil takmer okamžite jedinú vec – zadný šalter . Mať poriadnu zadnú prehadzovačku z nejakého vyššieho radu bola klasika – taká, že výrobcovia sa toho okamžite chytili a v samotnom popise bicykla bol tento kompoment pomaly na prvom mieste.

No a samozrejme neváhali na úkor tohto miesta „šidiť“ ostatné časti. Samozrejme aj ja som naletel a túžil po peknom LX, XT, či nebodaj XTR. Dnes sa na veci dívam inak a prehadzovačka je posledná vec, ktorá by ma napadla na biku meniť. Áno, človeka to samozrejme poteší, keď má niečo z top kolekcie, ale v reálnom svete už veľmi ťažko badať výrazné rozdiely medzi dobrými sadami, ak sa nebavíme primárne o hmotnosti. A to už neplatí len o prehadzovačke, ale napr. aj o radení a v podstate skoro o celom pohone.

Detaily u mňa rozhodujú

Mám to šťastie, že som mohol už jazdiť na viacerých skutočne dobrých bicykloch – v podstate sa teraz bavíme o maratónskych „celopérach“. No a viacerí ste mi už písali, či bol ten bike lepší ako ten, prípadne, kde som cítil rozdiel. Môžem povedať, že ak sa bavíme o kvalitných značkách, ktoré už sú nejakú dobu na trhu, ťažko dnes nájdete zlý bike. Výrobcovia vedia, čo je dobré, čo funguje a čo nie. Ak sa nebavíme o cene, ktorá je samozrejme parameter č.1, u mňa už veľmi často rozhodujú vo vnímaní skôr detaily a správne nastavenie pruženia, ako to, či má bike o 1 stupeň položenú hlavu, alebo o 5 mm kratšiu zadnú stavbu. No ak má blbé gripy a zle tvarované rajdy, okamžite sa cítim divne a vtedy idú ostatné pocity bokom .


Kontaktné body

Nie nadarmo sa hovorí o dôležitosti kontaktných bodov, ktoré vedia spraviť obrovský rozdiel, a to stále za rozumnú cenu. O gripoch aj šírke riaditok som už hovoril, no opäť sa mi potvrdilo, aké dôležité je aj ich správne zahnutie, ktoré je veľmi individuálne. Na novom Giante, ktorý si neskôr predstavíme, prišli v šírke 780 mm. No a už od prvého nasadnutia som vedel, že nebudeme kamoši, pretože ich zahnutie bolo na úrovni cca 5 stupňov. Jednoducho mi nesedeli a už viem, že potrebujem smerom k jazdcovi na úrovni cca 9 stupňov.

Inak nemám dobre zápästia a bolia ma ruky pri dlhšej jazde. Takže, ako prvé tam putovali osvedčené BBB, o ktorým už ste čítali v teste. Šírku 720 mm som zväčšil pomocou Supacaz Gripov a už si chrochtám. Na Blizze, ktorý je mierne kratší, mi 760 mm Race Face Next sedia ako uliate a sú zahnuté na 8 stupňoch. Ono aj geometria biku, prípadne to ako nízko riaditká máte, rozhoduje o celkovom pocite. Teda trochu experimentovania vám môže vo výsledku priniesť pomerne veľa ovocia a nie je to len o samotnej šírke.

No a teraz sa pozrime na sedlo, kde je predsa každý zadok iný. To stále platí, ale mám pocit, že už sa vytvára akýsi univerzálny vzorec pre jeho vhodný tvar. Ak sa bavíme o športovej jazde, tým vzorcom sú tzv. shortfit sedlá, teda výrazne kratšie, ale so širšou špickou a výrazným otvorom v strede. Na ceste mi práve toto sedlo v prevedení od PRO (test) otvorilo oči. Som typ, ktorý si dokáže zvyknúť na viacero druhov sediel a vyskúšal som ich skutočne množstvo - a na každom nakoniec obsedel. Ale až tento tvar poskytol tie pravé pocity z poriadnej opory a komfortu. V teste cestného sedla PRO tvrdím, že pre MTB tento tvar nemusí byť ideálny pre potreby zmeny pozície. No a z omylu ma vyviedli zase 2 sedlá, ktoré momentálne testujem – nové Selle San Marco GND a nové PRO Stealth v offroad verzii (oboje sú novinky pre rok 2020).


Keď pozriete fotky, majú opäť podobný vzorec – široká špica, kratší tvar, výrazný otvor. Presadávanie medzi nimi nie je žiadny problém, ale ani zmena pozície v teréne pri strmších stúpaniach. A myslím, že už pri nich zostanem pekne dlhú dobu. Možno si hovoríte, že zase sa jedná o môj názor, a teda môj zadok . No rovnako si všímam, čo sa jazdí okolo (teda vo svete) a mám pocit, že tento typ sediel sadne v skutočnej väčšine prípadov a zbiera najlepšie hodnotenia. Ak sa teda radíte do skupiny športových jazdcov, teda máte na biku agresívnejšiu pozíciu a stále neviete nájsť svojho „šampióna“, odporúčam pozrieť práve týmto smerom. Navyše dnes sa už dajú aj vyskúšať, pričom u nás v MTBIKER centre máme tiež slušnú flotilu...teda, keď nie je zrovna "koronakríza" a obmedzenia.

Nebojte sa tej šírky a objemu

Plášte, plášte, plášte...téma, o ktorej sa dá písať donekonečna a kde má každý svoje preferencie. Čo chcem ale zdôrazniť a vypichnúť – nebojte sa väčšej šírky a objemnejších plášťov. Pokiaľ sme u MTB a nebavíme sa o najazdievaní kilometrov po ceste, väčšia šírka a objem má takmer vždy výhody. Nielen vo výslednom valivom odpore, ale aj v trakcii a komforte. A pri komforte sa bavíme o oveľa väčšom význame ako má napríklad karbónová sedlovka.


Samozrejme, bavíme sa v rozmedzí danej disciplíny a je jasné, že 2,8 palcové pluská nebudú pre XC/maratón to pravé z hľadiska hmotnosti. Ale za seba by som už 1,9 alebo 2 palcové užovky na svojom biku vidieť nechcel. Ak sa ma teda niekto pýta, či zvoliť radšej 2,25, tak vždy odpovedám jasné. Len si treba dať pozor pri starších bikoch, kde nemusí byť dostatok miesta okolo zadnej stavby. Ono každý výrobca má tie rozmery trochu rozdielne, ale myslím, že podstata je jasná a platí to v podstate aj pre AM/trail/enduro. Teda s výnimkou plášťov do skutočného blata, no ako často v takom extréme jazdíte?


Ak chcete iný názor ako môj, stačí sa pozrieť do výbavy pretekárov v svetom pohári XC. Tam sú rozhodne poriadni gramári, no čo si všimnete v porovnaní s pár rokmi naspäť, sú objemné plášte. Napr. Nino a jeho tím už testujú dokonca 2,4 palcové Maxxis Aspen, ktoré sa vraj ukazujú ešte o niečo lepšie, ako 2,25. To len pre zaujímavosť, aby ste sa nebáli nabudúce siahnuť po niečom širšom. S tým následne súvisí aj trend širších ráfikov, ktoré na to celé nadväzujú a poskytnú pre plášte lepšiu oporu pri nižších tlakoch. Čo celú situáciu následne predražuje v prípade kolies, je kombinácia s nízkou hmotnosťou, odolnosťou a kvalitou nábojov. No a platí to aj na ceste, o čom bolo nedávne video nižšie.


No a na nižší tlak nadväzuje aj „nudla“ do ráfika, o ktorej rovnako hovorím. Tu hneď poviem, že mi zatiaľ chýba väčšia skúsenosť, ale jasne hovoria pocity a názory skúsených jazdcov. Ale podstata je jasná – voziť nízky tlak, a pritom odstrániť najčastejšiu príčinu poškodenia/defektov. Medzitým som "hada" od Pepis nahodil do zadného kolesa, v kombinácii s 2,3 palcovým plášťom Continental Cross King a má za sebou aj prvý pojazd – zatiaľ na XC fulle. Ale plánujem to používať hlavne pri „hrátkach“ v technickom teréne s Blizzom. Predsa len tam je nízky tlak kľúčový a chyby sa na HT neodpúšťajú - o to viac, ak má človek naozaj pekné kolesá . Určite sa potom dozviete viac a som zvedavý, čo všetko takto vybavený bike znesie...


Jeden horší upgrade

Na koniec mi ešte nedá ukázať príklad upgradu, ktorý môžem zaradiť do kategórie tých horších. Dúfam, že sa kolega Slavo neurazí, keď ho spomeniem . Tuším 2 roky dozadu rozmýšľal, ako si vylepšiť svoj nový bike na sade Sram Eagle GX a do oka mu padla okrem iného zlatá kazeta XX1 – áno, presne tá, ktorá stále stojí „majland“ a pred 2 rokmi ešte väčší.

Neraz som ho odrádzal, ale chcel si jednoducho spraviť radosť. No a s odstupom času uznal, že sa skutočne nejednalo o ideálny pomer ceny a úžitkových vlastností pri počte kilometrov, ktoré najazdí. Aspoň som mohol tento rok kazetu od neho výhodne odkúpiť a už je pripravená na pretekárske nasadenie – teda ak sa ho tento rok dočkáme, no ja som optimista .

Tuning ako taký je samozrejme vždy záležitosť každého jazdca a jeho možností – preto, ak si chcete dopriať aj tú zlatú kazetu, je to len vaša vec. Sú veci, ktoré výrazne zlepšia jazdné vlastnosti a pocit z jazdy, a potom sú veci, ktoré potešia podobne ako šperky a móda. Nespadnite ale do toho, že namiesto samotného jazdenia a využívania komponentov pre ich primárny účel, budete viac času venovať neustálemu ladeniu a následne budete zase prepadať strachu, že by sa mohli nebodaj tým jazdením tie veci poškodiť...
report_problem Našiel si v texte chybu?
Imroman 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Video: Naše najobľúbenejšie komponenty 2023 - MTB, cesta, gravel a enduro

Video: Naše najobľúbenejšie komponenty 2023 - MTB, cesta, gravel a enduro

Mazanie, kolesá, pedále, plášte, sedlo, radenie… Nielen o týchto komponentoch bude reč, Tomáš, Cepo a Imro si vybrali svoje obľúbené kúsky, ktoré ich zaujali v sezóne 2023.
Čo nás naučila sezóna 2023? MTB, cesta, gravel a enduro

Čo nás naučila sezóna 2023? MTB, cesta, gravel a enduro

Stretne sa Cepo, Imro a Tomáš… To nie je začiatok vtipu, ale naše ohliadnutie za sezónou 2023.
Video: Cítiš každú zmenu posedu? Pozor na tieto komponenty

Video: Cítiš každú zmenu posedu? Pozor na tieto komponenty

Domáce nastavovanie posedu na bicykli má svoje nástrahy, pozor hlavne pri výmene týchto komponentov.
keyboard_arrow_up