Wattmeter pre hobby jazdca - výborný pomocník aj zlý pán

Wattmeter pre hobby jazdca - výborný pomocník aj zlý pán

8564 komentárov

Imroman 12.04.2020 18 fotografií   4iiii Vykon Jazdenie Watty Horska Cyklistika Trening Cyklistika

Ak sa bavíme o komponente, ktorý z vás môže spraviť rýchlejšieho a efektívnejšie jazdca, ťažko sa bude hľadať konkurencia...

 

Dva tábory


Keď sa povie wattmeter, mám pocit, že sa ľudia hneď rozdelia na dve vyhranené skupiny. Tá prvá ich považuje za zlo, ktoré kazí pôžitok z cyklistiky a jazdenia a zabíja pravú podstatu – teda slobodu a nie to, aby ste sa stali otrokom čísiel. Prípadne merače výkonu berie ako výstrelok „žiletkárov“ v priliehavom oblečku a nástroj pre drsné hashtagy . Druhá skupina sú zase nadšenci, a tak trochu tréningoví fanatici, ktorí od doby, čo ho prvýkrát spárovali s cyklopočítačom, už nehovoria o ničom inom. Každá diskusia sa strhne len na watty, porovnávanie a reči okolo toho. Ako vždy je dobré pre komplexné pochopenie, pozrieť na obe strany...

Je fakt, že ak sa bavíme o efektívnom tréningu, nie je lepší nástroj, ako práve wattmeter doplnený o merač tepu. To už je jasné naprieč všetkými disciplínami a na top úrovni ich používajú aj enduro jazdci či zjazdári. Vďaka nemu si vedia plánovať presne svoje tréningy, vidia, či nastáva progres, prípadne tréneri majú jasné informácie a vedia „koučovať“ aj na diaľku – práve wattmetre umožnili vo veľkom vznik rôznych foriem online tréningov. Ale na druhej strane si treba dať pozor, aby vám z toho nezačalo, ako sa hovorí, „hrabať“ .

Čísla vedia byť návykové a v prípade profesionálov túto posadnutosť viem pochopiť. Ale keď do toho úplne spadne jazdec, ktorý sa cyklistikou neživí, tiež to nerobí dobrotu. Ak sa ale vyhneme týmto extrémom, môže z toho cyklista vyťažiť množstvo zaujímavých poznatkov, ktoré mu pomôžu jazdiť rýchlejšie, efektívnejšie a vo výsledku aj pohodlnejšie.



Poďme si niektoré veci rozobrať trochu podrobnejšie. Prečo by teda hobby jazdec mohol nad niečím takým uvažovať?

Potlačenie ega a vybudovanie citu


V podstate tým úplne základným a hlavným argumentom v prípade hobby jazdcov je práve správne rozloženie síl alebo po anglicky populárne slovíčko pacing. Teraz si poviete: „to je blbosť, veď jazdím podľa pocitu“. Lenže vybudovanie toho správneho citu v cyklistike trvá skutočne dlhú dobu, najmä, ak človek nejazdí v nejakom oddieli či pod dohľadom trénera. Tam vás veľmi rýchlo poučia, prípadne dostanete, ako sa hovorí, pumpou po hlave, keď sa budete stále dookola plašiť .

Ja som tiež do žiadneho klubu nechodil a práve správne rozloženie síl mi robilo najväčšie problémy – teda vtedy som to nevedel a myslel si, že jazdím dobre. Ak sa konali nejaké časovky, vždy som si hovoril – hlavne neprepáliť začiatok. Lenže adrenalín robí doslova divy a samozrejme nikdy sa mi to nepodarilo, čoho výsledkom bolo poriadne trápenie a hmla pred očami s mizerným časom . Rovnako pôsobí adrenalín a samozrejme ego pri skupinových výjazdoch. X krát sa povie, že sa ide pohoda a už o chvíľu cítite, ako vám tuhnú nohy a každý kopec sa mení na preteky. Ale o to ide, nie? No pain, no gain...non stop.



Na zdravej súťaživosti nie je nič zlé, lenže takýmto štýlom postupne skĺznete do toho, že budete jazdiť stále zbytočne rýchlo. A keďže základom cyklistiky je vytrvalosť, ako sme si hovorili minule, nebudete ju dobre rozvíjať a nepoložíte ten správny základ – budete sa stále motať v začarovanom kruhu. Pretože to najväčšie umenie je prinútiť sa zvoľniť, vystúpiť si prípadne zo skupiny a povedať, že tempo je pre vás už moc a idete si svoje. Samozrejme tu vie poslúžiť aj merač tepu, no na tep vplýva množstvo faktorov – v prípade wattmetra to vidíte okamžite a vždy presne. Rovnako s ním získate aj skvelého plánovača tempa v prípade dlhých výletov.

Výsledkom bude, že vám tak ľahko nesekne, resp. tomu budete vedieť pekne predchádzať, a tým pádom si jazdu užiť. Aby som to zhrnul, viete sa pomerne rýchlo stať efektívnym cyklistom a rýchlo pochopíte „úskalia“ jazdy, o ktorých som podrobne písal v tomto článku, a ktorý tiež odporúčam pozrieť, ak si chcete vytvoriť komplexný obraz. Neskôr budete mať výborného pomocníka pri tréningu vyšších intenzít, bez ktorých sa nedá posunúť zase ďalej a keby ste sa nakoniec rozhodli aj pre trénera, máte k dispozícii množstvo dôležitých údajov o vás a vašich silných/slabých stránkach.

Pomocník pri chudnutí


Ak zápasíte s hmotnosťou a neviete si poradiť, ako skombinovať kalorický príjem a výdaj, rovnako je wattmeter výborný pomocník. Teda najmä z pohľadu výdaja, pretože vám ho vypľuje presne – žiadne odhady a skreslené informácie. Presne vidíte, koľko práce ste vykonali a koľko energie spotrebovali. Možno tak zistíte, že hodinový prejazd po hrádzi neznamená, že môžete potom bez výčitiek zjesť celú pizzu, aj keď ste sa pritom celkom pekne zadýchali . Dostanete tak pekný obraz o náročnosti jednotlivých výjazdov a o ich energetických nárokoch.



Ako to vlastne funguje?


Wattmetrov je na trhu viacero typov, môžete ich nájsť v stredových zloženiach, na pavúku, v pedáloch, zadnom náboji alebo na kľuke ako práve 4iiii. Princíp je ale vždy podobný a všetky seriózne riešenia merajú deformáciu podkladového materiálu pri šliapaní. Následne cez matematické vzorce a kalibráciu je všetko prevedené na silu, ktorú jazdec vykonáva. Z toho dôvodu vznikajú aj odchýlky medzi jednotlivými výrobcami, ale dôležitý je hlavne fakt, že sa stále viete objektívne porovnávať sami so sebou – a to je hlavné. Takže wattmeter neslúži primárne na porovnávanie „bimbáskov“ medzi jazdcami, ako sa často využíva, ale v prvom rade pre potreby daného jazdca .



Stačí na jednu nohu?


Rozhodne netvrdím, že merač výkonu je lacná záležitosť, ale za posledné roky šli ceny výrazne nadol. Samozrejme záleží od výrobcu, ale aj od možností daného merača – napríklad, či meria výkon spoločne (napr. stredová oska alebo náboj), samostatne pre obe nohy (napr. v prípade meračov v oboch kľukách alebo pedáloch), alebo len na jednej strane (napr. ľavá kľuka či pedál) a výsledok potom prepočítava cez algoritmus. Záleží samozrejme od plánovaného použitia a či chcete mať presné hodnoty pre ľavú a pravú nohu. To je dôležité najmä v prípade výrazných dysbalancií, prípadne pre náročných používateľov.

Ale dovolím si tvrdiť, že pre väčšinu cyklistov, kam primárne smeruje tento článok, poslúži viac než dobre ten jednostranný, pričom viete ušetriť pomerne výraznú sumu. Hlavne si ale treba poriadne overiť kompatibilitu s vašim bikom, pričom najmä nové 12 rýchlostné MTB sady Shimano to trochu skomplikovali. Z toho dôvodu vozím na novom Giante Anthem, kde je nové Shimano XT, staršie 11 rýchlostné kľuky XTR - ale všetko funguje bez problémov . Možno tip pre ostatných, pretože viete stále použiť staršie Shimano kľuky aj s novou sadou.



Cesta alebo MTB?


Viacerí máte okrem MTB aj cestné bicykle a možno si dávate otázku, kam sa viac ten wattmeter hodí. Ja osobne som s ním začínal na cestnom bicykli, ale ak by som si mal teraz vybrať len jeden bicykel s týmto upgradom, tak horský. V prvom rade na ňom pretekám, ale rovnako sa dá krásne kombinovať tréning a zábava v lese – takže nebudete na úkor tréningu „šidiť“ techniku jazdy, čo býva veľmi častý problém jazdcov, ktorí wattom prepadnú .

Navyše je dobré trénovať vyššiu intenzitu na tom bicykli, kde máte väčšie ambície a rovnako ani blato a zima nerobí problém. Model 4iiii Precision 3D, ktorý vozím teraz, si už vyskúšal aj mrazy či blato a úplne bez problémov. Čo môžem ešte odporučiť, ak niečo podobné máte alebo plánujete, tak oblepiť si ho na kľuke elektrikárskou páskou. Predsa len Murphyho zákony platia a takto znížite šancu poškodenia krytu šutrom, alebo pomôžete tesneniam pred zanesením vodou a blatom.



Na čo sa zamerať na začiatku


Povedzme, že ste si všetko zhodnotili a máte záujem o tento komponent, prípadne wattmeter začínate práve používať. Ono totiž bez určitých znalostí je to stále len nejaké číslo, a to si treba vedieť dať do kontextu. Rovno poviem, že mám v pláne spraviť neskôr video a článok o takýchto začiatkoch a najmä o základoch tréningu. Čo robiť na začiatku, než sa do toho všetkého dostanete? Tak v prvom rade odporúčam nastaviť si hodnoty tak, aby sa vám nezobrazoval aktuálny výkon, ale určitý priemer – ideálne na 3 s, prípadne aj 5 s. Následne jazdite ďalej, ako ste zvyknutí a sledujte, čo vám bude ukazovať za čísla na rovine, v kopci či protivetre.

Rovnako ako sa budú hodnoty meniť na začiatku a ku koncu výjazdu vzhľadom na vaše pocity, únavu a samozrejme tep, kedže práve ten je pre celkový obraz dôležitý. No a po nejakom čase si nájdite kopec, na ktorom si viete dať 20 minútovú časovku - ideálne nech je tam aj segment pre dobrú motiváciu . Prípadne, ak také niečo nemáte po ruke, vie poslúžiť aj 8 minútový, ktorý pôjdete ale 2x s 10 minútovou pauzou medzitým. Samozrejme sa predtým dobre rozohrejte, dajte si pár šprintov alebo intenzívnejších úsekov. Vďaka tomu si viete následne vypočítať vaše FTP (functional treshold power), od ktorého sa všetko bude odvíjať. Viac už ale niekedy nabudúce, no tento údaj bude pre vás potom kľúčový.

Ešte chcem dodať, že veci, ktoré spomínam, sú určené hlavne širokej skupine jazdcov a nie tým, čo už s ním jazdia a trénujú roky. Ono o všetkom sa dá polemizovať a v prípade wattmetrov a tréningu to platí dvojnásobne...



Hlavne sa z toho nezblázniť


Ja osobne jazdím s wattmetrom (najskôr iba na žiletke a teraz ho mám aj na MTB) cca 4 roky. Dovtedy som si myslel, že už o jazdení niečo viem, ale pomerne rýchlo mi otvoril oči a pochopil som vďaka nemu množstvo vecí o jazdení a cyklistike. Keďže sa radím medzi „tréningové“ typy, tiež mi na začiatku učaroval a trochu som tým číslam prepadol .

Myslím ale, že sa mi podarilo po čase nájsť si akúsi zdravú mieru, kedy striedam „tréningové“ dni, v ktorých mám v jazdení štruktúru a idem podľa toho s dňami, kedy si užívam zase jazdenie ako také, krásne cesty alebo terény. Netvrdím, že je to ideálne z hľadiska tréningu a vecí s tým súvisiacich, no viem, že profík zo mňa nebude a cyklistiku si chcem v prvom rade užívať - čo pre mňa predstavuje práve kombinácia dobrého tréningu a pôžitku z jazdy . Každý to vnímame inak a určite budem rád za vaše postrehy a skúsenosti.



Myslím, že už toho bolo celkom dosť a na záver jedna podstatná vec, ktorú síce hovorím aj vo videu, ale nech máme jasno. Ak si chcete užívať hory, singletracky, tráviť čas v prírode, s kamarátmi, teda jednoducho jazdiť, tak wattmeter nepotrebujete. No ak vás tréning zaujíma a baví, pričom máte záujem si k tomu niečo naštudovať a posunúť tak svoju výkonnosť, ťažko budete hľadať lepší upgrade...

Fotogaléria k článku

 

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Výber z produktov

Komentáre

DrZak 12.04.2020 (19:17)

1


 
ennio DrZak 12.04.2020 (23:08)

0


ze je to blbost a vyhodene peniaze
https://www.bike-forum.cz/forum/powerpod

 
wattmetry DrZak 13.05.2020 (23:37)

-1


Blbost to rozhodne neni, protoze tento wattmetr ve V3 s pilotni trubickou meri watty stejne presne jako kvalitni wattmetry s tenzometry. Naopak PowerPod nebo i AeroPod ma hodne vyhod jako je; profil na 4 kola, mereni obou noh, pokrocily analyticky software Isaac pro PC a MAC. My tyto wattmetry uspesne pouzivame a prodavame jiz od roku 2014. Presne mereni neni mozne bez dobre provedene kalibrace s nastavenim profilu analyzy v softwaru Isaacu. Zde je vice info http://eshop.wattmetry.cz/ibike-newton-5-wattmetry/meric-vykonu-powerpod-v3-ant-ble-cerny-p.html

 
marp 12.04.2020 (20:15)

1


za mňa jednoznačne powermeter ako podpora tréninku na c e s t á k u.. Do lesa sa idem zresetovať, pokochať prírodou, a nie pozerať na watty, kde sa viac treba sústrediť aj na stopu, k tomu časté zmeny sklonu atd.... Na pretekoch už vôbec nepozerám watty, nie je čas... IMHO ten 20 min test z ktorého sa vypočítava FTP ako tuším 95 % je trocha optimistický...

 
Imroman marp 12.04.2020 (20:19)

2


Kazdemu podla chuti, necucim na to v zjazde a tiez nie stale...staci si povedat, ci ide clovek trenovat alebo sa vozit a je to. Nie je to dokonaly test, ale na potreby 95 % beznych jazdcov bohate postaci.

 
lto marp 14.04.2020 (20:10)

1


v terene s pw zistis, o kolko tazsie sa slape, nez po asfaltke .. taka podmocena poda, listie , atd.

 
desertfremen 12.04.2020 (22:17)

1


Wattmeter, merač tepu a vysielačky - zabíjáci profi cyklistiky, myslím v pretekoch, robia tým cyklistiku nudnou, predvídateľnou.
Bez týchto vecičiek to boli úplne iné preteky, živé, atraktívne a napínavé ako v časoch napr. "Kanibala"..

Teraz takmer každý čumí do watmetra a ide strojovo tolko kolko "si može dovoliť" a nie na pocit, je málo útokov, málo riskovania , za to môžu watmetre.

Prínos v tréningu chápem ale na pretekoch by to mali zakázať.

 
MarekGuman desertfremen 12.04.2020 (23:04)

0


spytali sa aj pro jazdcov, aj plno clankov je o tom. profici v podstate hovoria, ze ked to zakazu, fajn, ale nebude to ziaden rozdiel. akurat contador musi byt iny

https://www.youtube.com/watch?v=Vrl5HO5S_lE
https://www.cyclingweekly.com/news/racing/watts-problem-pros-give-views-proposed-power-meter-ban-399674

 
yojo desertfremen 13.04.2020 (17:25)

0


Netreba hadzat vinu na pristroje. Taka je proste doba. Je to len o nastaveni myslie. Jedna z najkrajsich etap na TdF aka kedy bola, ked Sagan so svojim teamom isli plny kotol od prveho stupania az do ciela, odtrhli koho mohli. A to tam boli wattmetre ,vysielacky, merace tepu a vsetko na co nadavas. Kedysi mali ludia poznatky len z vlastnych skusenosti, riadili sa podla nich a preto boli reakcie rozne. Teraz je vsetko podstatne lepsie preskumane, ludia cerpaju z rovnakych zdrojov, ich reakcie su podobne. Plus tlaky od sponzorov, hlavne nic nepokazit.

 
bobcakj 15.04.2020 (21:18)

1


@ Marek Guman Teda ak môžem jeden odkaz na vyrobcu tak kukni či ti to pasuje, je trošku drahší : https://www.power2max.com/en/product/ngeco-road-sram-power-meter/

 
MarekGuman bobcakj 15.04.2020 (22:26)

0


Diky pekne, postudujem, vyzera ze hej. Nerozumiem zatiaľ, čo je to 3 bolt interface. Lebo mam tam 5 srub, ale zase aj vo videu to majú tak.

 
bobcakj MarekGuman 15.04.2020 (22:52)

1


Spôsob direct mount uchytenia prevodníku 3 šróbmi u sramu, alebo ak máš prevodník na pavúku tak ten môže byť ku kluke pripevnený 3 šróbkami, shimano, hope a pod to maju cez "lockring". Tak je to na horských, ale myslím,že aj cestný sram to tak má no nie som si istý.

 
RadoKob 12.04.2020 (11:38)

0


Imro, ako vyuzijes wattmeter ked potrebujes dat max. vykon na urcitej trati, preteku? Predpokladam, ze vtedy su dost dolezite aj tie dodatocne okolnosti (rocne obdobie, mnozstvo oblecenia, stav terenu, vaha bicykla, vietor), lebo maju vplyv na to, za aky cas danu trat prejdem. Dajme tomu, ze viem svoj max vykon na hodinu. Problem je, ze neviem ci pojdem hodinu, kratsie, hodinu a pol atd. Ako si to naplanovat v takomto pripade, aby som idealne dosiel tak akurat na umretie a neumrel o 5 minut skor, pripadne nedosiel so zvysnou energiou? Vie wattmeter pomoct aj vtedy, alebo je idealny len na treningy?

 
Strenki RadoKob 12.04.2020 (12:51)

4


Práveže vôbec nejde o dodatočné okolnosti, stav terénu, váhu bajku, vietor a iné premenné. Každý kto má wattmeter by si mal spraviť FTP test aby vedel, kde je jeho limit. Ak máš FTP povedzme príklad 200w tak nemôžeš plánovať íst hodinu 250w lebo vybuchneš. Tak isto vieš, že 150w je málo a vieš, že treba prídať. O tom to je.
Ak ideš ~1h pretek, tak choď 200W. Je fuk či fúka do tváre alebo do chrbta, pôjdeš proste 200w.
Ale ak pôjdeš dlhší pretek (3-5h napr.), podľa mňa sa jazdí skôr tesne pod hranicou FTP aby si po 1h nevykapal
Info pre všetkých: Kto má staré Shimano kľuky, tak ho možno zaujme akcia na Inpeak wattmeter na kľuke XTR 9000 (stará 11spd) za 250ehttps://inpeak.pl/en/produkt/powercrank-shimano-xtr-fc-m9000-2/

 
RadoKob Strenki 12.04.2020 (14:06)

0


Dik Strenki za odpoved. Prave na cas som narazal, lebo ten cas realne nevies. Okolnosti mozu z beznej hodiny urobit 50 minut aj 1:20. Vsetko pri jazde na rovnakych wattoch. Ak sa ide na doraz a povies si ze ides FTP watty a nakoniec kvoli vetru/blatu pojdes na FTP urovni nie hodinu, ale 1:15, tak na konci to bude trapenie sa.
Resp. poviem to takto. Ak ides pol hodinu na FTP urovni po ceste s vetrom do chrbta, tak po otoceni sa uz nebude platit, ze o pol hodinu budes pri FTP wattoch naspat na starte. Kvoli vetru pojdes pri rovnakych wattoch pomalsie => dlhsie. T.j. treba s tym pocitat a ubrat.
Ale to su uz take akademicke uvahy. Realita je ze taka, ze dobre to namiesat je niekedy aj o stasti a wattmeter moze pomoct. Napriklad ked uz nepotlacis ani 150W, tak vies ze je koniec

 
MarekGuman RadoKob 12.04.2020 (16:13)

0


Nehnevaj sa, dost si to prespekuloval. Od FTP sa odvijaju treningove zony, clanok to iba tak lizol, respektive to video, ktore spomina Imroman okolo 5:00. (edit: teda nelizol, to video je o tom, co pisem nizsie, plus clanok k tomu Budem pisat zo svojich poznamok, nebudem to prekladat, ja to mam z videa GCN, ale v podstate to iste je tu

https://support.wattbike.com/hc/en-us/articles/115001848349-Functional-Threshold-Power-FTP-Training-Zones

1. 55% FTP - active recovery
2. 56-75% FTP - endurance - 2 hrs possible effort
3. 76-90% FTP - tempo - 20 min - 2 hrs
4. 91-105% FTP - lactate threshold zone - 20 min
5. 106-120% FTP - improving VO2 max - 3-8 min
6. viac ako 120% FTP - anaerobic effort, 30s - 1min
7. all-out effort, no longer than 10 s

Z toho si mozes robit intervaly - na zvysenie VO2 max, endurance.
Napr. zvysenie VO2 max - 4 min at 120%+ of FTP, 4-5 intervals, 4 min full recovery between
Vsimni si zonu 4. (okolo FTP) - too much time in this zone can cause staleness. Asi by si nechcel velmi casto jazdit hodinu na FTP, v podstate je to hodinovka a dost to boli. Ani meranie FTP sa nerobi hodinu. Ale zase nie som nijaky odbornik, len som si pozrel par videi. Dost vazne rozmyslam o powermetri od jesene. Je to dost dolezite, ked sa clovek nechce pretrenovat

 
matur MarekGuman 13.04.2020 (11:28)

0


Uvedene priemerne TF v tabulke na wattbike v Z 2 a 3, to je snad nejaky preklep. Ist Z2 az do 83%? Ved to je uz Z3 jak lusk.
Merac watov ma urcite prinos, ale bez individualneho treningového planu siteho na mieru (idealne celosezonneho) zameraného na konkretne ciele od profesionálneho trénera len velmi tazko, takze ak merac watov, tak aj rozumneho trénera, co je este vacsi balik penazi. Ak si je niekto rozumny trener sam pre seba a presne vie kedy a ako ma na konkrétnych cislach trenovat, nepretrenovat sa a vytazit zo seba max, tak je to velka vyhoda. Takych jedincov predpokladam nie je vela a moj pripad to rozhodne tiez nie je.

 
MarekGuman matur 13.04.2020 (12:47)

0


Hej tie HR su nejake nezmysly, ani som si to nevsimol. Je tam 105% HR, ešte k tomu je to priemer. Reku good luck. S tým trénerom máš pravdu, Strava, sufferfest a pod. robia plány údajne na mieru. Tiež je k plánom plno videí, ale ťažko si to človek spraví v takej kvalite ako tréner. Čítam teraz výbornú knihu od Jonathana Vaughtersa One-way ticket, on popisuje dobu, keď wattmeter stál majetok a mal ho on a ešte jeden pretekár (90-te roky, éra nástupu EPO dopingu). A tréningové plány mu robil profík.

 
julo93 RadoKob 12.04.2020 (18:22)

1


Tento príklad s časovkou a otočkou s protivetrom je trochu komplikovanejší. Vtedy by malo byť rýchlejšie s vetrom ísť trochu pod FTP a po otočke do protivetra ísť full gas aj nad FTP (teda tam sa už musíš poznať koľko zvládneš). Toto platí všeobecne, či už sú to kopce alebo protivietor, tam sa robí najväčší sekundový rozdiel za vydané waty.

 
julo93 RadoKob 12.04.2020 (17:36)

6


Ahoj, asi by bolo treba rozlišovať, či je to pretek charakteru MTB maratón alebo cesta či časovka. Z môjho pohľadu je maratón blízky časovke na ceste, t.j. malý vplyv hákovania a teda jazdy v skupinke. Viac-menej to znamená, že si ideš svoje tempo tak, aby si trať prešiel za najrýchlejší možný čas bez ohľadu na druhých. Skúsim to napísať zo svojej skúsenosti na MTB maratónoch. Je treba si urobiť prípravu, naštudovať trať, vedieť kde sú a aké dlhé stúpania. Tu je dobré poznať trať z minulých rokov, prípadne pomôže Strava. Potom je traba poznať seba, teda mať s watmetrom už niečo najazdené, vedieť cca aký čas v akých watoch vydržíš atď. Príklad, máš FTP 250 W to je približne hodinový výkon na plný plyn, po ktorom si K.O..
Ideš pretek, ktorý bude mať asi 4 hodiny a 3 dlhšie stúpania po 20 minút a k tomu niekoľko kratších (dajme tomu 5-10 minút), plus trocha roviny a, samozrejme, zjazdy. Tie dlhé stúpanie nemôžeš ísť úplne na úrovni FTP, lebo by si nedal zvyšok trate, aj keď treba kalkulovať aj s prestávkami počas zjazdov, kedy si je človek schopný oddýchnuť. To, aké tempo si nastavíš do tých dlhých stupákov záleží na fyziológii každého jednotlivca. Možno by si mohol ísť 85 % FTP, možno až 95 %. O tom je trénink, vydržať čo najdlhší čas čo najbližšie FTP. Teda, ak FTP vydržíš hodinu, 90 % FTP môžeš vydržať 90 minút alebo aj 2 hodiny.
Ďalej, krátke stojky je treba väčšinou ísť hodne cez FTP, to treba tiež zarátať, že toto uberá skoro exponenciálne sily. Takže, pri tvojom imaginárnom 250 W FTP budeš z tréningov vedieť, že si môžeš dovoliť ísť na 300 W 3-5 minútové stupáky, dajme tomu 5 krát. To je tiež otázka tréningu (aj fyziológie), koľko krát si schopný zopakovať nejaký výkon na úrovni VO2max.
Praktický príklad, ideš maratón, ste v skupinke piati, prídete pod kopec (20 minútový), ty ideš podľa watov a máš naštudovanú trať a teda vieš, že najrýchlejší spôsob akým ten kopec vylezieš je dajme tomu 90 % FTP s prihliadnutím na to, že za kopcom je dlhý zjazd a trať ešte pokračuje. Nasadíš si svoje tempo, je šanca, že spolupretekári v skupinke sa splašia a nasadia príliš vysoké tempo (neudržateľné ani pre teba ani pre nich až hore), ty ale môžeš byť pokojný, lebo vieš, že hore budeš pravdepodobne aj tak pred nimi. Riziko je tam totiž to, že tým splašením pod kopcom by si išiel dajme tomu pár minút hodne cez FTP, ale potom by ti došlo, musel by si zas spomaliť čosi pod FTP na x minút kým by si sa z toho dostal, potom by si sa dostal zas na svoje tempo ale celkový čas hore by bol dlhší než keby si od začiatku išiel svoje a nepozeral na druhých.
Aj preto som mal maratóny rád, keď to dobre vykalkuluješ a všetko vyjde ako má, potom sa spätne pozrieš na dáta a si spokojný, lebo vieš, že si rýchlejšie ísť nemohol, bez ohľadu na konečný výsledok.

 
Sesulak julo93 12.04.2020 (19:32)

0


Ja len dodam, ze k tomu planovaniu velmi pomaha vykonova krivka. Ktora je aj na Strave aj v Garmin Connecte a clovek si vie zistit, ake priemerne watty jazdi povedzme za 5minut,20minut,2hodiny...

 
Imroman RadoKob 12.04.2020 (20:12)

0


Ahoj, bol som dlho na biku tak ostatny uz odpovedali myslim celkom presne a vystizne

 
RadoKob Imroman 14.04.2020 (11:40)

1


Jop, odpovedi prislo neurekom Treningy su jasne. Otazne pre mna bolo skor ako riesis toto: ked si siel napr. pretek pred rokom, siel si maximum a siel si v suchu, tak v iny rok v blate budes predokladam musiet watty ponizit. Lebo vies, ze sa trat pojde dlhsie. A rovnaky top vykon ale na dlhsom case asi nedas. A to bola narazka na to, ze ak mam wattmeter, tak neriesim okolnosti. V treningu nie, v preteku asi podvedome ano. Ak chcem ist na 100%.

 
MarekGuman RadoKob 14.04.2020 (12:02)

0


Vies ako sa hovori, sediva je teoria a zeleny je strom zivota. Nejdes predsa v kuse rovnaky vykon, preteky nie su laboratorium, na zjazdoch si oddychnes atd. A v tom blate vies, ze ides vykon aky si mozes dovolit a nestresujes ze ides pomalsie. A nevypne ta 5 km pred cielom, lebo si to na nejakom kopci prepalil.

 
Imroman RadoKob 14.04.2020 (13:35)

0


Ok, poviem asi takto...ma to vyznama hlavne pri dlhych maratonoch, aby si neprepalil zaciatok a ak sa bavime o Alpach a pod, tam dvojnasobne. Ak ides srot na 2 hod, ides srot ci mas wattmeter alebo nie

 
RadoKob Imroman 14.04.2020 (14:04)

0


Suhlas MarekGuman, Imro.
Ja som sa na zaciatku len pytal zo zvedavosti, ze ci niekto ide v priprave tak daleko, ze si pretek rozlozi na drobne, urobi podrobnu a aktualnu analyzu a potom sa toho drzi cely pretek Kto vie, mozno top timy maju samanov co take nieco riesia a potom jazdcom do sluchadiel sepkaju kolko wattov tlacit do kopca

 
MarekGuman RadoKob 14.04.2020 (14:53)

0


zase take pocitacove to nie je urcite, ze si naplanujes kazdy meter a ides s klapkami a nevidis nic len pocitadlo. aj ked mas nejaky plan, ako pisal julo93. ale tusim sa tak aj volal tento clanok, ze dobry sluha ale zly pan
vies ako je to v tom vtipe, ze ked dvaja utekaju pred levom, tak ten co sa zachrani nemusi bezat ako Bolt, staci ze je rychlejsi ako ten druhy. ale vidno to na tour, len opacne, napriklad ked raz zautocil v kopci Nibali a cela veduca skupina to mala absolutne na salame, ze tie watty neutiahne a v pohode ho potom dotiahli.

 
svajka 12.04.2020 (17:58)

0


Otazka je, kolko percent to prida. Ked som dal prvykrat spd, tak priemerna rychlost sla hore o 5 - 10 percent. Za sto eur sa to oplati aj pre hobby jazdca. Keby som vedel, ze ma wattmeter posunie o 15 a viac percent, stalo by to za uvahu aj napriek cene. Ale tipnem ze 15 percent to nebude.

 
tomasbenc svajka 12.04.2020 (19:59)

0


posunie ta vtedy, ak podla neho budes trenovat. Ale to bude dlhodoba zalezitost, nie len jednosezonna.

 
Imroman svajka 12.04.2020 (20:14)

0


Ahoj, to sa neda presne vyjadrit, ale posunie ta vyrazne ak si ochotny si k tomu nieco nastudovat a spravit aspon nejaky plan/trening. Jednoducho aby to malo aspon nejaku formu a vtedy je to skvely upgrade.

 
peter22 12.04.2020 (18:52)

0


A mňa by zaujímalo úplne vec z druhého konca ako si spokojný s anthemom

 
Imroman peter22 12.04.2020 (20:15)

0


Ahoj, je to vazne cistokrvna XC masina, super na chrtenie, lahucka. Ale to si vsetko necham na test aby ste boli este navnadeni

 
Midzione Imroman 13.04.2020 (11:39)

0


To máš namiesto Feltu?

 
Imroman Midzione 13.04.2020 (13:59)

0


Ano, Felt je na predaj akurat.

 
frantisek.stolar 12.04.2020 (19:00)

0


Velmo podobne debaty boli pred 1/4 storocim ked sme si zacinali kupovat pulsmetre. A teraz ich maju v akcii vedla rozkou.

 
Imroman frantisek.stolar 12.04.2020 (20:16)

4


Ano, tak je to v podstate so vsetkym...par rokov dozadu sa nedalo zohnat nic pod 1500 € pomaly a teraz to ide za cca 400 €. Co je stale dost, ale na druhej strane je to vec, ktora ma vyznam a lepsie ako XX1 kazeta

 
KoprCZE 12.04.2020 (19:16)

0


Děkuji za super článek a cenné rady. Wattmeter jsem si pořídil letos na MTB a v tvém článku a videu jsem se úplně našel Není jednoduché všem údajům, které poskytuje bez zkušeností porozumět. Těším se na další článek.

 
Imroman KoprCZE 12.04.2020 (20:18)

0


Ahoj, super...urcite bude, ale nevravim ze o tyzden. Ale tak casu dost tuto sezonu...zatial stale mozeme najizdat

 
mhrazsky 12.04.2020 (19:45)

0


 
MarekGuman mhrazsky 12.04.2020 (22:41)

0


super, vyzera to dobre. nasiel som aj holandsku stranku, co to predava.

 
TomasGA 12.04.2020 (20:26)

0


Chalani vy po slovensky ste písali?😀 prišlo mi to ako NASA učebnica.

 
palo14 12.04.2020 (22:13)

0


Dnes som objednal a sranda, ze je tu taky clanok Pre mna islo dost o srandu a vyskusanie novych veci. Tiez na trening to je lepsie.

 
Imroman palo14 13.04.2020 (09:26)

1


Myslim, ze budes spokojny...je to vyborny pomocnik.

 
PaloBB 13.04.2020 (10:05)

0


Len maly detail - pod tou kompatibilitou si asi myslel to, aby medzi lavou klukou (pri jednostrannych) a ramom/zadnou vzperou bolo na wattmeter dost miesta. Postup na to ako to zistit vyrobcovia uvadzaju bud v navodoch alebo vo FAQ a naozaj je dost dolezite si to preverit, lebo potom moze prist dost neprijemne prekvapenie
Inac, super clanok, ja pouzivam 4iii na cestnom uz druhu sezonu, maximalna spokojnost. Neocenitelne je hlavne to, ze viem cely interval udrzat cca rovnaky vykon, co len podla tepov nemas sancu.

 
Imroman PaloBB 13.04.2020 (14:02)

0


Ahoj...ono starsiu Shimano kluku nedas na tie nove...myslel som hlavne to ale ako pises je treba overit aj miesto okolo ramu a hlavne ak ma clovek boost zadnu stavbu. Ja som tam dal teraz jednu podlozku pod lavu kluku aby som tam mal miesto co je dane hlavne extremne nizkym Q faktorom u tych XTR

 
Imroman PaloBB 13.04.2020 (14:03)

0


No a k tomu treningu - prave to, ze sa ho snazis udrzat je super motivacia ktoru nemas ked ides bez toho.

 
jurajko1975 13.04.2020 (15:20)

0


da sa ten 4iii kupit a "nalepit" na hocikjaku kluku bez nejakych tovarenskych uprav? alebo musim posielat kluku niekam?
dik

 
Imroman jurajko1975 13.04.2020 (20:05)

0


Cauko, treba to poslat...neda sa to len tak nalepit.

 
mirecpd 13.04.2020 (15:57)

0


Imro resp. chalani...Ako často si robíte testy na FTP? Robíte ich "poctivo" alebo sa spoliehate aj na hodinky keď Vám vyhodia nový údaj...?

 
Sesulak mirecpd 13.04.2020 (16:06)

0


Ja pouzivam v Garmine IQ appku Xert Whats my FTP? https://apps.garmin.com/sk-SK/apps/a947db9d-abb6-4aea-818a-ee57fc369dbb#0

 
mirecpd mirecpd 13.04.2020 (16:11)

0


Lebo napr. pri včerajšom tréningu mi hodinky vyhodili nové FTP 221w a pritom priemerny 20 min. výkon som mal 273w...tak preto neviem, či si nemám tých 5% odrátať z 273w a tým pádom mám FTP cca 255w...toto je moja záhada, ktorú by som rád vyriešil...dík

 
Imroman mirecpd 16.04.2020 (09:20)

0


Pokial to chces mat ako ma byt, tak si strihnes casovku na 20 min a das to x 0,95. Idealne este pred tou casovkou dat jeden interval 5 minutovy na max aby si sa trosku unavil.

 
Imroman mirecpd 13.04.2020 (20:06)

1


Cauko, idealne si to raz za mesiac spravit...napr. ak ides tak, ze 3 tyzden trening a tyzden oddych, tak prave v zavere toho odychoveho tyzdna je idealne si to spravit.

 
marp 13.04.2020 (16:01)

0


dá sa kúpiť ľavá kľuka už s powermetrom, alebo išlo poslať do Kanady vlastnu kľuku kde ti ho "nalepia" . Ja som zvolil prvú variantu, druhá trvala okolo mesiaca,. Je to však cca 3 roky dozadu a možno sa situácia zmenila.

 
Imroman marp 13.04.2020 (20:07)

0


Cauko, co mam informacie tak kluka sa stale posiela a normalne to trva cca 3 tyzdne kym pride naspat. Teraz to bude asi o nieco dlhsie koli korone...

 
bobcakj 15.04.2020 (19:22)

0


No sám som zvedavý, už od jesene som o tom rozmýšľal a akurát keď vyšiel článok tak som objednal od Inpeak-u 105 kluku (inak aj s poštovným to bolo za cca 310e z cz).

 
MarekGuman 15.04.2020 (21:01)

0


Neviete, ake mam moznosti ked mam kluky Sram Force 1 (170 mm)? 4iiii vidim len pre Shimano kluky. Sram ma original AXS power meter od Quarq, pre Force aj Red, ale tam sa cena splha cez 1000 dolarov.

Edit: pozeram, ze ten Inpeak to montuje na Sram kluky, aj ta moja Force 1 je tam, s montazou za 330 eur. Powercrank teda, nie 4iiii. Tak to uz pockam asi do jesene.

 
MarekGuman 15.04.2020 (23:26)

0


Toto mam presne
https://images.app.goo.gl/4Y5mMEmdvr9cAHCR9

Mam tam 5 srub, aj ako majú video ukazuje tam toho pavúka s 5 srubami, a ešte existujú so 4. Nevadí, poprípade sa ich opýtam.

https://youtu.be/L4_ka5qXVbc?t=1m45s

 
MarekGuman bobcakj 16.04.2020 (17:23)

0


Dik, to bude ono. Ani neviem ci by som si ten wattmeter sam vedel namontovat namiesto toho pavuka, ako to tak citam.

 
mike007 25.04.2020 (12:44)

0


ahojte,
taka mala otazocka - pedale (zrejme je jedno, aky vyrobca) - dokazu merat vykon aj pri prechode z dolnej do hornej uvrate (teda tah) alebo meraju len tlacenie do pedala?
bavil som sa s par znamymi, co s tym maju skusenost, a nik mi nebol presne schopny odpovedat - lebo aj v grafike garminu vidia len kruh tej "pravej" casti, teda tlacenia.
z toho by mi asi aj vyplyvalo, ze pedal nedokaze odmerat tah?
u kluky je to zrejme irelevantna otazka - tam sa zrejme meria nejako moment v strede (?) a tym padom je to asi jedno, ci tah alebo tlak.
vie mi niekto prosim zodpovedat tuto otazku?
vdaka

 
MarekGuman mike007 27.04.2020 (13:27)

0


Ahoj, nasiel som tento clanok, a vyzera to, ze meraju, aspon tie garminy. Len jednoducho sa asi velky vykon tahom negeneruje.
https://www.cyclingweekly.com/reviews/power-meters-bike-components/garmin-vector-3
"Power Phase was also really interesting to explore. A circle-shaped diagram shows where power is being produced. I found mine was showing the most power at the front of the stroke and very little during the pull phase – in fact I could only get a full circle when completing minute long single legged drills."

 
PeterMaszay 30.05.2020 (09:37)

-1


 
PeterMaszay 30.05.2020 (09:39)

-1


PeterMaszay Dobrý deň,dá sa Sigma 23.16sts+čas zosinchronizovat s tymto watmetrom? Ďakujem za info..

 
Pridaj komentár