Wattmeter pre hobby jazdca - výborný pomocník aj zlý pán

Ak sa bavíme o komponente, ktorý z vás môže spraviť rýchlejšieho a efektívnejšie jazdca, ťažko sa bude hľadať konkurencia...

Dva tábory

Keď sa povie wattmeter, mám pocit, že sa ľudia hneď rozdelia na dve vyhranené skupiny. Tá prvá ich považuje za zlo, ktoré kazí pôžitok z cyklistiky a jazdenia a zabíja pravú podstatu – teda slobodu a nie to, aby ste sa stali otrokom čísiel. Prípadne merače výkonu berie ako výstrelok „žiletkárov“ v priliehavom oblečku a nástroj pre drsné hashtagy . Druhá skupina sú zase nadšenci, a tak trochu tréningoví fanatici, ktorí od doby, čo ho prvýkrát spárovali s cyklopočítačom, už nehovoria o ničom inom. Každá diskusia sa strhne len na watty, porovnávanie a reči okolo toho. Ako vždy je dobré pre komplexné pochopenie, pozrieť na obe strany...

Je fakt, že ak sa bavíme o efektívnom tréningu, nie je lepší nástroj, ako práve wattmeter doplnený o merač tepu. To už je jasné naprieč všetkými disciplínami a na top úrovni ich používajú aj enduro jazdci či zjazdári. Vďaka nemu si vedia plánovať presne svoje tréningy, vidia, či nastáva progres, prípadne tréneri majú jasné informácie a vedia „koučovať“ aj na diaľku – práve wattmetre umožnili vo veľkom vznik rôznych foriem online tréningov. Ale na druhej strane si treba dať pozor, aby vám z toho nezačalo, ako sa hovorí, „hrabať“ .

Čísla vedia byť návykové a v prípade profesionálov túto posadnutosť viem pochopiť. Ale keď do toho úplne spadne jazdec, ktorý sa cyklistikou neživí, tiež to nerobí dobrotu. Ak sa ale vyhneme týmto extrémom, môže z toho cyklista vyťažiť množstvo zaujímavých poznatkov, ktoré mu pomôžu jazdiť rýchlejšie, efektívnejšie a vo výsledku aj pohodlnejšie.


Poďme si niektoré veci rozobrať trochu podrobnejšie. Prečo by teda hobby jazdec mohol nad niečím takým uvažovať?

Potlačenie ega a vybudovanie citu

V podstate tým úplne základným a hlavným argumentom v prípade hobby jazdcov je práve správne rozloženie síl alebo po anglicky populárne slovíčko pacing. Teraz si poviete: „to je blbosť, veď jazdím podľa pocitu“. Lenže vybudovanie toho správneho citu v cyklistike trvá skutočne dlhú dobu, najmä, ak človek nejazdí v nejakom oddieli či pod dohľadom trénera. Tam vás veľmi rýchlo poučia, prípadne dostanete, ako sa hovorí, pumpou po hlave, keď sa budete stále dookola plašiť .

Ja som tiež do žiadneho klubu nechodil a práve správne rozloženie síl mi robilo najväčšie problémy – teda vtedy som to nevedel a myslel si, že jazdím dobre. Ak sa konali nejaké časovky, vždy som si hovoril – hlavne neprepáliť začiatok. Lenže adrenalín robí doslova divy a samozrejme nikdy sa mi to nepodarilo, čoho výsledkom bolo poriadne trápenie a hmla pred očami s mizerným časom . Rovnako pôsobí adrenalín a samozrejme ego pri skupinových výjazdoch. X krát sa povie, že sa ide pohoda a už o chvíľu cítite, ako vám tuhnú nohy a každý kopec sa mení na preteky. Ale o to ide, nie? No pain, no gain...non stop.


Na zdravej súťaživosti nie je nič zlé, lenže takýmto štýlom postupne skĺznete do toho, že budete jazdiť stále zbytočne rýchlo. A keďže základom cyklistiky je vytrvalosť, ako sme si hovorili minule, nebudete ju dobre rozvíjať a nepoložíte ten správny základ – budete sa stále motať v začarovanom kruhu. Pretože to najväčšie umenie je prinútiť sa zvoľniť, vystúpiť si prípadne zo skupiny a povedať, že tempo je pre vás už moc a idete si svoje. Samozrejme tu vie poslúžiť aj merač tepu, no na tep vplýva množstvo faktorov – v prípade wattmetra to vidíte okamžite a vždy presne. Rovnako s ním získate aj skvelého plánovača tempa v prípade dlhých výletov.

Výsledkom bude, že vám tak ľahko nesekne, resp. tomu budete vedieť pekne predchádzať, a tým pádom si jazdu užiť. Aby som to zhrnul, viete sa pomerne rýchlo stať efektívnym cyklistom a rýchlo pochopíte „úskalia“ jazdy, o ktorých som podrobne písal v tomto článku, a ktorý tiež odporúčam pozrieť, ak si chcete vytvoriť komplexný obraz. Neskôr budete mať výborného pomocníka pri tréningu vyšších intenzít, bez ktorých sa nedá posunúť zase ďalej a keby ste sa nakoniec rozhodli aj pre trénera, máte k dispozícii množstvo dôležitých údajov o vás a vašich silných/slabých stránkach.

Pomocník pri chudnutí

Ak zápasíte s hmotnosťou a neviete si poradiť, ako skombinovať kalorický príjem a výdaj, rovnako je wattmeter výborný pomocník. Teda najmä z pohľadu výdaja, pretože vám ho vypľuje presne – žiadne odhady a skreslené informácie. Presne vidíte, koľko práce ste vykonali a koľko energie spotrebovali. Možno tak zistíte, že hodinový prejazd po hrádzi neznamená, že môžete potom bez výčitiek zjesť celú pizzu, aj keď ste sa pritom celkom pekne zadýchali . Dostanete tak pekný obraz o náročnosti jednotlivých výjazdov a o ich energetických nárokoch.


Ako to vlastne funguje?

Wattmetrov je na trhu viacero typov, môžete ich nájsť v stredových zloženiach, na pavúku, v pedáloch, zadnom náboji alebo na kľuke ako práve 4iiii. Princíp je ale vždy podobný a všetky seriózne riešenia merajú deformáciu podkladového materiálu pri šliapaní. Následne cez matematické vzorce a kalibráciu je všetko prevedené na silu, ktorú jazdec vykonáva. Z toho dôvodu vznikajú aj odchýlky medzi jednotlivými výrobcami, ale dôležitý je hlavne fakt, že sa stále viete objektívne porovnávať sami so sebou – a to je hlavné. Takže wattmeter neslúži primárne na porovnávanie „bimbáskov“ medzi jazdcami, ako sa často využíva, ale v prvom rade pre potreby daného jazdca .


Stačí na jednu nohu?

Rozhodne netvrdím, že merač výkonu je lacná záležitosť, ale za posledné roky šli ceny výrazne nadol. Samozrejme záleží od výrobcu, ale aj od možností daného merača – napríklad, či meria výkon spoločne (napr. stredová oska alebo náboj), samostatne pre obe nohy (napr. v prípade meračov v oboch kľukách alebo pedáloch), alebo len na jednej strane (napr. ľavá kľuka či pedál) a výsledok potom prepočítava cez algoritmus. Záleží samozrejme od plánovaného použitia a či chcete mať presné hodnoty pre ľavú a pravú nohu. To je dôležité najmä v prípade výrazných dysbalancií, prípadne pre náročných používateľov.

Ale dovolím si tvrdiť, že pre väčšinu cyklistov, kam primárne smeruje tento článok, poslúži viac než dobre ten jednostranný, pričom viete ušetriť pomerne výraznú sumu. Hlavne si ale treba poriadne overiť kompatibilitu s vašim bikom, pričom najmä nové 12 rýchlostné MTB sady Shimano to trochu skomplikovali. Z toho dôvodu vozím na novom Giante Anthem, kde je nové Shimano XT, staršie 11 rýchlostné kľuky XTR - ale všetko funguje bez problémov . Možno tip pre ostatných, pretože viete stále použiť staršie Shimano kľuky aj s novou sadou.


Cesta alebo MTB?

Viacerí máte okrem MTB aj cestné bicykle a možno si dávate otázku, kam sa viac ten wattmeter hodí. Ja osobne som s ním začínal na cestnom bicykli, ale ak by som si mal teraz vybrať len jeden bicykel s týmto upgradom, tak horský. V prvom rade na ňom pretekám, ale rovnako sa dá krásne kombinovať tréning a zábava v lese – takže nebudete na úkor tréningu „šidiť“ techniku jazdy, čo býva veľmi častý problém jazdcov, ktorí wattom prepadnú .

Navyše je dobré trénovať vyššiu intenzitu na tom bicykli, kde máte väčšie ambície a rovnako ani blato a zima nerobí problém. Model 4iiii Precision 3D, ktorý vozím teraz, si už vyskúšal aj mrazy či blato a úplne bez problémov. Čo môžem ešte odporučiť, ak niečo podobné máte alebo plánujete, tak oblepiť si ho na kľuke elektrikárskou páskou. Predsa len Murphyho zákony platia a takto znížite šancu poškodenia krytu šutrom, alebo pomôžete tesneniam pred zanesením vodou a blatom.


Na čo sa zamerať na začiatku

Povedzme, že ste si všetko zhodnotili a máte záujem o tento komponent, prípadne wattmeter začínate práve používať. Ono totiž bez určitých znalostí je to stále len nejaké číslo, a to si treba vedieť dať do kontextu. Rovno poviem, že mám v pláne spraviť neskôr video a článok o takýchto začiatkoch a najmä o základoch tréningu. Čo robiť na začiatku, než sa do toho všetkého dostanete? Tak v prvom rade odporúčam nastaviť si hodnoty tak, aby sa vám nezobrazoval aktuálny výkon, ale určitý priemer – ideálne na 3 s, prípadne aj 5 s. Následne jazdite ďalej, ako ste zvyknutí a sledujte, čo vám bude ukazovať za čísla na rovine, v kopci či protivetre.

Rovnako ako sa budú hodnoty meniť na začiatku a ku koncu výjazdu vzhľadom na vaše pocity, únavu a samozrejme tep, kedže práve ten je pre celkový obraz dôležitý. No a po nejakom čase si nájdite kopec, na ktorom si viete dať 20 minútovú časovku - ideálne nech je tam aj segment pre dobrú motiváciu . Prípadne, ak také niečo nemáte po ruke, vie poslúžiť aj 8 minútový, ktorý pôjdete ale 2x s 10 minútovou pauzou medzitým. Samozrejme sa predtým dobre rozohrejte, dajte si pár šprintov alebo intenzívnejších úsekov. Vďaka tomu si viete následne vypočítať vaše FTP (functional treshold power), od ktorého sa všetko bude odvíjať. Viac už ale niekedy nabudúce, no tento údaj bude pre vás potom kľúčový.

Ešte chcem dodať, že veci, ktoré spomínam, sú určené hlavne širokej skupine jazdcov a nie tým, čo už s ním jazdia a trénujú roky. Ono o všetkom sa dá polemizovať a v prípade wattmetrov a tréningu to platí dvojnásobne...


Hlavne sa z toho nezblázniť

Ja osobne jazdím s wattmetrom (najskôr iba na žiletke a teraz ho mám aj na MTB) cca 4 roky. Dovtedy som si myslel, že už o jazdení niečo viem, ale pomerne rýchlo mi otvoril oči a pochopil som vďaka nemu množstvo vecí o jazdení a cyklistike. Keďže sa radím medzi „tréningové“ typy, tiež mi na začiatku učaroval a trochu som tým číslam prepadol .

Myslím ale, že sa mi podarilo po čase nájsť si akúsi zdravú mieru, kedy striedam „tréningové“ dni, v ktorých mám v jazdení štruktúru a idem podľa toho s dňami, kedy si užívam zase jazdenie ako také, krásne cesty alebo terény. Netvrdím, že je to ideálne z hľadiska tréningu a vecí s tým súvisiacich, no viem, že profík zo mňa nebude a cyklistiku si chcem v prvom rade užívať - čo pre mňa predstavuje práve kombinácia dobrého tréningu a pôžitku z jazdy . Každý to vnímame inak a určite budem rád za vaše postrehy a skúsenosti.


Myslím, že už toho bolo celkom dosť a na záver jedna podstatná vec, ktorú síce hovorím aj vo videu, ale nech máme jasno. Ak si chcete užívať hory, singletracky, tráviť čas v prírode, s kamarátmi, teda jednoducho jazdiť, tak wattmeter nepotrebujete. No ak vás tréning zaujíma a baví, pričom máte záujem si k tomu niečo naštudovať a posunúť tak svoju výkonnosť, ťažko budete hľadať lepší upgrade...
report_problem Našiel si v texte chybu?
Imroman 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: 4iiii Precision 3+ wattmeter - všetko potrebné

Test: 4iiii Precision 3+ wattmeter - všetko potrebné

V minulosti bolo pre mňa nemysliteľné mať na bicykli wattmeter. Dôvodom bola najmä vyššia cena, no, našťastie, doba postúpila a už je možné kúpiť wattmetre za úplne iné peniaze.
Cestný vs. horský bicykel – porovnanie v stúpaní

Cestný vs. horský bicykel – porovnanie v stúpaní

Zaujímalo vás, o koľko môže byť horský bicykel v stúpaní po asfalte pomalší ako cestný? Skúsili sme to zistiť a porovnať vrátane pocitov z jazdy.
Video: Ako jazdiť na pumptracku? Radia reprezentanti Slovenska

Video: Ako jazdiť na pumptracku? Radia reprezentanti Slovenska

Pumptrack je dráha, na ktorej zrýchľujeme pomocou správnej techniky pumpovania. To znamená, že počas jazdy nešliapeme. Ako na správnu techniku na pumptracku?
keyboard_arrow_up