Test: Kellys Soot 70 – univerzálny gravel s netypickou výbavou

Test: Kellys Soot 70 – univerzálny gravel s netypickou výbavou

3130 komentárov

wiedrzensky 07.07.2020 30 fotografií   Sezona 2020 Gravel Horska Cyklistika Test Cestna Cyklistika Kellys Bikepacking Bicykel

Tuzemská značka Kellys prináša na slovenský trh bicykle už dvadsaťpäť rokov, no do sveta gravel vstúpila pomerne nedávno a model Soot pribudol do portfólia len pred troma rokmi. Ako sa na ňom ale jazdí?

 

Na test mi prišiel pôsobivo vyzerajúci štrkolet Soot 70, ktorý je zároveň vlajkovou loďou značky v tomto segmente. Musím uznať, že ma Kellys svojím prístupom k dizajnu a stavbe bikov v posledných sezónach rozhodne zaujal. Ten, kto pozorne sleduje dianie na zahraničných weboch, si určite pamätá zaradenie zjazdového modelu KellysNoid medzi 10 najexotickeších bicyklov svetového pohára v zjazde. To, že sa dostal do vyberanej spoločnosti iných značiek, je len potvrdením správneho smeru, ktorým sa Slováci vybrali. Poďme sa však venovať gravel modelu Soot 70.



Dizajn a konštrukcia


Ešte pred doručením som si bicykel obzeral v katalógu a už na prvý pohľad ma zaujala predovšetkým béžová farba v kombinácii s bledými bočnicami plášťov Schwalbe. Bicyklu to dodáva oldschoolový výzor, čo rozhodne oceňujem. Z trojice modelov je Soot 70 najvýraznejší a myslím, že sa podaril najviac. Rám je hliníkový s čistými nezabrúsenými zvarmi. Spodná rámová rúrka má hranatý profil, naproti tomu je profil hornej rúrky plochý s miernym zaoblením pri hlavovom zložení.



Kabeláž radenia a teleskopickej sedlovky je vedená vnútrom rámu, zatiaľ čo zadná brzda je vedená vonkajškom. Vývod bowdenov z rámu je vyriešený rozhodne zaujímavo, spodná rámová rúrka presahuje spodnou časťou profilu pod stredové zloženie a v mieste presahu je dostatok miesta na vedenie bowdenov. Na ráme sú návarky na umiestnenie až troch košíkov na vodu (jeden zospodu). Príjemným bonusom je celokarbónová vidlica s tapered krkom, ktorá zaručuje väčšiu mieru pohodlia. Samozrejmosťou sú pevné osky kolies pre zvýšenie tuhosti a flat-mount príprava na kotúčové brzdy.



Geometria a konfigurácie


Soot sa vyrába v troch rôznych konfiguráciách, pričom každá z nich je v dispozícii vo veľkostiach S-M-L. Všetky modely spája rovnaký hliníkový rám s celokarbónovou vidlicou, rozdiel je len v osadení a farebnosti. Najvyššie v hierarchii stojí testovaný SOOT 70, postavený na gravel sade SRAM Apex s jednoprevodníkom. Výbavu pre Soot 50 zabezpečilo Shimano so svojou gravel sadou GRX, Soot 30 je na Shimane Claris, pričom oba nižšie modely sú vo verzii s dvojprevodníkom.



Z hľadiska geometrie sa Soot radí medzi gravely s odkazom na trailovú geometriu, no takmer žiadnym zo svojich parametrov v zásade nevybočuje z radu. Papierovo blízko má napríklad k Marinu Nicasio. Bližšie informácie o veľkostiach a geometrii nájdete na stránke výrobcu.



Komponenty a osadenie


Ako už som spomenul vyššie, Soot je postavený na hliníkovom ráme s celokarbónovou vidlicou. Radenie a brzdy sú kompletne v réžii SRAM a jedná sa o sadu Apex, určenú špeciálne na gravel. Bicykel disponuje 44-zubovým jednoprevodníkom a kazetou v rozsahu 11-42 zubov, čo by malo byť adekvátne aj na prudšie stúpania v teréne.



Zaujímavou vychytávkou v tejto kategórii je osadenie stroja teleskopickou sedlovkou KS so zdvihom 75 mm. O zvyšné komponenty sa postaral Kellys so svojou značkou KLS s výnimkou nábojov Novatec a plášťov Schwalbe G-one Allround v šírke 38 mm. V tejto konfigurácii udáva výrobca hmotnosť bicykla 10,7 kg (bez pedálov) pre veľkosť M a mne sa podarilo namerať hmotnosť 11,05 kg pre veľkosť L.



Jazdné vlastnosti


Kellys Soot som mal k dispozícii takmer tri týždne a za ten čas sme si spolu užili niekoľko výjazdov. Pri svojej výške 184 cm som testoval veľkosť L (ekvivalent rámu 54 cm) a bicykel sedel adekvátne. Zároveň však musím dodať, že L-ko je najväčší rozmer rámu a domnievam sa, že pre jazdcov nad 190 cm už nemusí byť dostačujúci.



Bicykel prišiel na test spolu s brašnami Kellys určenými špeciálne na gravel modely Soot, vďaka čomu som si užil aj bike-packingové a celodenné výlety, no absoloval som aj krátke „švihy“ po práci. Už papierové predpoklady Soota naznačili, ako sa bude bicykel správať a realita moje tušenia len potvrdila.



Tento bicykel na mňa pôsobí dojmom športovejšie ladeného touring stroja. Pri snahe o rýchlejšiu jazdu ho limituje rám, ktorý je stavaný skôr na komfort ako na pretekárske výkony. Bicykel sa síce v tomto smere nesnaží vôbec vyčnievať z radu, no ani raz som nemal pocit, že by ma to oberalo o pôžitok z jazdy. Chod je mimoriadne tichý a vďaka komfortnému rámu v kombinácii s celokarbónovou vidlicou a teleskopickou sedlovkou aj mimoriadne pohodlný. Svoju rolu tu zohrávajú aj plášte Schwalbe v šírke 38 mm.



V prípade radenia išlo o moju prvú skúsenosť s gravelovým radom Sram Apex. Sram na rozdiel od konkurenčného systému Shimano Dual Control prehadzuje medzi pastorkami len malou radiacou páčkou schovanou pod brzdovou pákou (tá je určená len na brzdenie). Americký výrobca to zdôvodňuje jednoduchším mechanizmom a väčšou bezpečnosťou.



V praxi to vyzerá tak, že páčka radenia sa hýbe len v smere doľava k hlavovej rúrke, rozdiel je len v spôsobe ťahu. Dvojklik, alebo pocitovo skôr dlhšie potiahnutie pákou posúva reťaz na väčšie pastorky a krátke kliknutie radí reťaz na ťažšie prevody. Priznám sa, že ako dlhoročný užívateľ Shimana som mal na prvých výjazdoch problém si zvyknúť a aj po troch týždňoch jazdenia sa mi občas stalo, že som zaradil opačne, ako bolo treba. Predpokladám však, že všetko je len otázkou zvyku a keď sa vám tento spôsob radenia dostane pod kožu, tak sa podobných „problémov“ vyvarujete.



Kellys disponuje radením 1x11 so 44-zubovým prevodníkom a kazetou 11-42, čo je v prípade gravel bicykla absolútne postačujúce. V rámci testovania som absolvoval napríklad výjazd lesnou cestou na Lietavský hrad s priemerným stúpaním 10 % a napriek tomu, že v tomto prípade už bolo treba poriadne zabrať, nebol problém s aktuálnym rozsahom prevodov a pri správnej práci s ťažiskom prekvapivo podržali aj plášte.



V zjazdových pasážach je Soot prekvapivo tichý a na poľných a štrkových cestách som ocenil najmä jeho komfort. Zjazdovať upravenými zvážnicami na podhorí Malej Fatry bola vyslovene radosť, a to nielen naľahko, ale aj s plne naloženými brašnami. Okrem zvážnic som si dovolil aj krátke odbočenia na niektoré lokálne traily a až tam som si naplno uvedomil univerzálnosť tohto stroja. V komforte sa síce nemôže porovnávať s bežným horským bicyklom, no na ľahších trailoch zvládol aj prejazdy cez koreňové pasáže. Nie je to ale stroj, ktorý je určený primárne na tento typ terénu, takže nečakajte zázraky. Ak sa vám ale v rámci výjazdu vyskytne úsek po singletraile, poradíte si s ním aj vďaka teleskopickej sedlovke oveľa jednoduchšie.



Zvlášť som si jeho prednosti uvedomil na bike-packingovom výlete, kde som zaťažený v „plnej poľnej“ ocenil komfort, ktorý poskytuje. V rámci presunu som plne naložený absolvoval aj krátky prejazd trailom a Soot zvládol aj tento úsek s gráciou. Jediná nevýhoda pri bike-packingovej konfigurácii je tá, že teleskopická sedlovka stráca s použitím podsedlovej brašne zmysel a vo väčšine prípadov bude jej spustenie spôsobovať oder brašny o plášť.



Zhodnotenie


Kellys Soot je skvelým príkladom univerzálneho bicykla vo svojej kategórii. Nesnaží sa vytŕčať z radu, a to mu hrá do kariet, zvlášť v segmente gravel. Nemožno od neho očakávať pretekárske ambície, no poteší pohodlím, ktoré dokáže poskytnúť v maximálnej možnej miere. Je ideálnym spoločníkom na dlhé výlety po štrkových cestách a neodmietne ani občasnú zachádzku na singletrail. Môžete ho rovnako použiť aj na bike-packing, výjazdy do práce, na celodenné výlety, ale aj na mestské výjazdy po kaviarňach.



Soot disponuje dobrými vlastnosťami za rozumnú cenu, použitá teleskopická sedlovka je príjemným oživením. Za cenu 1 499 € dostanete hliníkový rám s celokarbónovou vidlicou a gravel sadou Sram Apex. O pár eur menej zaplatíte za model Soot 50 s Gravel sadou Shimano GRX s dvojprevodníkom a bez teleskopickej sedlovky. K dispozícii je aj model Soot 30 s radením Shimano Claris za 899 €. Viac informácií vrátane geometrie a technickej špecifikácie nájdete na stránke výrobcu.

Fotogaléria k článku

 

Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Komentáre

tomaskasanicky 08.07.2020 (15:22)

4


Bike je naozaj pekne zladeny no myslim si, ze pre cestovny bike, su tie prevody nezmysel. Ked idete nabaleny potrebujete lahke prevody na pohodovu jazdu no 44/11-42 nieje na pohodovu jazdu ani nahodou.

 
mikkaeeel tomaskasanicky 08.07.2020 (15:57)

0


Musim podporit. To, co sa bezne prezentuje ako "low gearing", vobec neponuka prilezitostnym hobbikom ci bikepackerom to, co potrebuju. 38/42 by uz slo...

 
tomaskasanicky mikkaeeel 08.07.2020 (15:59)

0


Plus teren, ja jazdim 22/38 11-32

 
lto 07.07.2020 (21:17)

1


aky je neuniverzalny gravel?

 
tomaskasanicky lto 08.07.2020 (15:16)

0


Je to nezmysel mas pravdu !

 
mikkaeeel lto 08.07.2020 (15:41)

0


NeKellys 😁

 
ppi lto 09.07.2020 (09:39)

0


ked na mtb napises "gravel" a hned mas z toho neuniverzalny gravel

 
mart80 07.07.2020 (21:39)

1


Super recenzia parada.A este otazka posledna foto je odkial? 🙂

 
katko mart80 08.07.2020 (07:31)

1


Višňovská dolina smer Anakonda...

 
Adrum mart80 08.07.2020 (13:47)

1


ta posledna foto aj mna zaujala

 
bendy252 07.07.2020 (23:59)

1


ta teleskopicka sedlovka je vcelku o nicom. po cca pol roku prestala fungovat napriek servisu a znova fungovaniu na 2 mesiace prestava mat zmysel..bud vymenim za inu alebo prejdem na klasiku co by bola skoda....inak sa zhodujem s autorom ze to je skvely univerzal

 
celebritygabno 09.07.2020 (07:28)

1


Pekná recenzia! Akurát nechapem zmyslu tých riaditok, veď v dropoch musi byt nulová kontrola s takým uhlom, nie je rozumnejšie tam dať rovné riaditka keď ajtak využívaš len topy a hoody? Takýmto amatérskym nastavením stráca gravel zmysel 😀

 
Driver121 07.07.2020 (16:14)

0


Potom nebude test aj na ctm koyuk 2.0 ?

 
mironfs 07.07.2020 (16:19)

0


obadva aspon u nas nezohnatelne, vsetko vypredane. mozno nejaky eshop bez moznosti odskusania co ma este na sklade

 
Nazgul mironfs 07.07.2020 (16:47)

1


Kubica má skoro všetko skladom, alebo do 5 dní...

 
kondvi mironfs 07.07.2020 (19:39)

2


To je bohužial chyba Mtbikeru ktorá sa dá už dávnejšie odsledovať že recenzujú bicykel už v strede sezóny kedy neni zohnateľný a všetko je vypredané. Zas na druhú stranu to može niekomu pomocť pri modely 2021 kedy bude iná iba výbava

 
Martis kondvi 16.07.2020 (22:59)

0


Stavím sa o 1€ že tu výbavu moc meniť nebudú viď modeli 2019/2020

 
Gesker 07.07.2020 (22:41)

0


Na tomto modeli mi nedáva zmysel externé vedenie hadičky zadnej brzdy , pri celodennom výlete , či bikepackingu je vačšia šanca že budem v teréne potrebovať riešiť bowden radenia pri rozthnutom lanku , ak nebodaj vytiahnem poškodené lanko možno už nové nebudem vedieť dostať cez záhyb bowdenu v ráme nové. Z mojích skúseností su vačšinu času hadičky hydraolickej brzdy bezúdržbové preto by som to riešil inak. To už by som uvítal riešenia ako na Author Ronin , proste všetko vonku.

 
peterbacil 07.07.2020 (23:01)

0


je tento bike vhodny aj na tahanie detskeho vozika?

 
mars peterbacil 07.07.2020 (23:20)

1


Áno, gravel ťahať cyklovozík zvládne, len treba v tomto prípade myslieť na redukciu na pevnú os.

 
Jan_o peterbacil 08.07.2020 (10:21)

1


cyklovozik (thule chariot) som rok vlacil za cestakom bez problemov a to nielen po asfalte, kludne aj nespevnene cesty aj tak nemozes nejako extra letiet, pokial ide o osku jej hrubka bola rovnaka ako povodna akurat bola dlhsia z dovodu ze zadna stavba sa rozsiri o “oko tazneho”

 
miro_o 08.07.2020 (09:22)

0


Aky zmysel tam ma ta teleskopka? Ved na xc hardtaily sa este stale dava aj pevna sedlovka a tuto na gravel daju teleskopku..

 
Mikee miro_o 08.07.2020 (09:46)

0


Toto mi tiez chybalo v tom teste trochu rozobrane. Tipujem ze kedze je to koza ako vsetky cestaky a gravely, tak moznost supnut sa par cm nizsie moze byt o to viac vhod

 
nickjankovits miro_o 08.07.2020 (11:38)

0


Ako majitel Soota s teleskopickou sedlovkou mozem sa k tomu vyjadrit. Ja by som dal teleskopicku sedlovku na kazdom bajku. Nechapem preco to ludia nechapu. Je to super vec. Prva vyhoda je ze dole kopcom sa ide lepsie, bezpecnejsie, pohodlnejsie a rychlejsie. Druha vyhoda je ze sa nastupuje a vystupuje z bicykla ovela pohodlnejsie.
Nevyhody su samozrejme tiez: vaha, dalsia kabelaz a tiez niesu idealne riesene paky na ovladanie ale casom to mozno pride.

 
marcels miro_o 08.07.2020 (12:14)

0


Ja si práve myslím, že teleskopka na graveli výrazne znižuje pohodlie jazdy v porovnaní s karbónovou sedlovkou. Na Cyclingtips tiež o tom špekulovali, keď porovnávali nový Diverge A-Works (s teleskopkou) a Pro (bez) a vyšlo im, že teleskopka to celé kazí

 
ppi miro_o 09.07.2020 (09:33)

0


Sak keby isiel strmak lesom a skakal tymto cez korene aby si aspon teleskopkou pomohol. Hocako podivne to znie, ale najdu sa asi aj takito bikeri

 
Martis 16.07.2020 (23:07)

0


Ako majiteľ 30tky môžem povedať že plno vyhovuje môjmu jazdeniu po poľných cestách v okolí Sereďe. Nech si každý nadáva na gravel že je to zbytočne. No ja som sa v tomto segmente bikou fakt našiel. Rád si to užívam, skúmam nové cestičky cez polia. A už mi nepríde dať si 100km nijak ťažké. Proste to super ide. PS: na svojom starom HT som mal max 74km aj to cez krv a pot 😁😁 a obdivujem ľudí čo jazdia po slovenských cestách na cestakoch. Ja by som už po 35tky plášte nešiel.

 
obor 22.07.2020 (00:21)

0


Sa smejem, ktosi objavil stare dobre Cross bajky z roku 2005. Tak ako "selfie" som robil uz v rokoch 197x

 
andrejseko 25.07.2020 (21:39)

0


mam 50 tku a doteraz ôutujem ze som nekupil toto pretoze moja 105 ma zbytocne 2-3 tazke prevody ktore pri tych plastoch a vaze biku nevyuzijem takisto lahke prevody do kopca su dost tazke preto by som uprednostil tento apex ktory to splnuje takisto palste su plus maju mensi vzor oproti 50 tke jedine v com nevidim prinos je teleskopka to je ale ze totalny bullshit naco ? radsej by som to dal do lepsich riadidiel a omotavky ako mat toto

na graveli mam odpruzenu sedlovku a to je cesta v pohodli na graveloch

 
simecek 08.07.2020 (08:51)

-13


Tento príspevok vyhodnotili používatelia ako nekvalitný, a preto sa nezobrazuje. Klikni sem ak si ho želáš napriek tomu zobraziť.
 
Pridaj komentár