Test: Kellys Soot 70 – univerzálny gravel s netypickou výbavou

Test: Kellys Soot 70 – univerzálny gravel s netypickou výbavou

Tuzemská značka Kellys prináša na slovenský trh bicykle už dvadsaťpäť rokov, no do sveta gravel vstúpila pomerne nedávno a model Soot pribudol do portfólia len pred troma rokmi. Ako sa na ňom ale jazdí?

Na test mi prišiel pôsobivo vyzerajúci štrkolet Soot 70, ktorý je zároveň vlajkovou loďou značky v tomto segmente. Musím uznať, že ma Kellys svojím prístupom k dizajnu a stavbe bikov v posledných sezónach rozhodne zaujal. Ten, kto pozorne sleduje dianie na zahraničných weboch, si určite pamätá zaradenie zjazdového modelu KellysNoid medzi 10 najexotickeších bicyklov svetového pohára v zjazde. To, že sa dostal do vyberanej spoločnosti iných značiek, je len potvrdením správneho smeru, ktorým sa Slováci vybrali. Poďme sa však venovať gravel modelu Soot 70.



Dizajn a konštrukcia


Ešte pred doručením som si bicykel obzeral v katalógu a už na prvý pohľad ma zaujala predovšetkým béžová farba v kombinácii s bledými bočnicami plášťov Schwalbe. Bicyklu to dodáva oldschoolový výzor, čo rozhodne oceňujem. Z trojice modelov je Soot 70 najvýraznejší a myslím, že sa podaril najviac. Rám je hliníkový s čistými nezabrúsenými zvarmi. Spodná rámová rúrka má hranatý profil, naproti tomu je profil hornej rúrky plochý s miernym zaoblením pri hlavovom zložení.



Kabeláž radenia a teleskopickej sedlovky je vedená vnútrom rámu, zatiaľ čo zadná brzda je vedená vonkajškom. Vývod bowdenov z rámu je vyriešený rozhodne zaujímavo, spodná rámová rúrka presahuje spodnou časťou profilu pod stredové zloženie a v mieste presahu je dostatok miesta na vedenie bowdenov. Na ráme sú návarky na umiestnenie až troch košíkov na vodu (jeden zospodu). Príjemným bonusom je celokarbónová vidlica s tapered krkom, ktorá zaručuje väčšiu mieru pohodlia. Samozrejmosťou sú pevné osky kolies pre zvýšenie tuhosti a flat-mount príprava na kotúčové brzdy.



Geometria a konfigurácie


Soot sa vyrába v troch rôznych konfiguráciách, pričom každá z nich je v dispozícii vo veľkostiach S-M-L. Všetky modely spája rovnaký hliníkový rám s celokarbónovou vidlicou, rozdiel je len v osadení a farebnosti. Najvyššie v hierarchii stojí testovaný SOOT 70, postavený na gravel sade SRAM Apex s jednoprevodníkom. Výbavu pre Soot 50 zabezpečilo Shimano so svojou gravel sadou GRX, Soot 30 je na Shimane Claris, pričom oba nižšie modely sú vo verzii s dvojprevodníkom.



Z hľadiska geometrie sa Soot radí medzi gravely s odkazom na trailovú geometriu, no takmer žiadnym zo svojich parametrov v zásade nevybočuje z radu. Papierovo blízko má napríklad k Marinu Nicasio. Bližšie informácie o veľkostiach a geometrii nájdete na stránke výrobcu.



Komponenty a osadenie


Ako už som spomenul vyššie, Soot je postavený na hliníkovom ráme s celokarbónovou vidlicou. Radenie a brzdy sú kompletne v réžii SRAM a jedná sa o sadu Apex, určenú špeciálne na gravel. Bicykel disponuje 44-zubovým jednoprevodníkom a kazetou v rozsahu 11-42 zubov, čo by malo byť adekvátne aj na prudšie stúpania v teréne.



Zaujímavou vychytávkou v tejto kategórii je osadenie stroja teleskopickou sedlovkou KS so zdvihom 75 mm. O zvyšné komponenty sa postaral Kellys so svojou značkou KLS s výnimkou nábojov Novatec a plášťov Schwalbe G-one Allround v šírke 38 mm. V tejto konfigurácii udáva výrobca hmotnosť bicykla 10,7 kg (bez pedálov) pre veľkosť M a mne sa podarilo namerať hmotnosť 11,05 kg pre veľkosť L.



Jazdné vlastnosti


Kellys Soot som mal k dispozícii takmer tri týždne a za ten čas sme si spolu užili niekoľko výjazdov. Pri svojej výške 184 cm som testoval veľkosť L (ekvivalent rámu 54 cm) a bicykel sedel adekvátne. Zároveň však musím dodať, že L-ko je najväčší rozmer rámu a domnievam sa, že pre jazdcov nad 190 cm už nemusí byť dostačujúci.



Bicykel prišiel na test spolu s brašnami Kellys určenými špeciálne na gravel modely Soot, vďaka čomu som si užil aj bike-packingové a celodenné výlety, no absoloval som aj krátke „švihy“ po práci. Už papierové predpoklady Soota naznačili, ako sa bude bicykel správať a realita moje tušenia len potvrdila.



Tento bicykel na mňa pôsobí dojmom športovejšie ladeného touring stroja. Pri snahe o rýchlejšiu jazdu ho limituje rám, ktorý je stavaný skôr na komfort ako na pretekárske výkony. Bicykel sa síce v tomto smere nesnaží vôbec vyčnievať z radu, no ani raz som nemal pocit, že by ma to oberalo o pôžitok z jazdy. Chod je mimoriadne tichý a vďaka komfortnému rámu v kombinácii s celokarbónovou vidlicou a teleskopickou sedlovkou aj mimoriadne pohodlný. Svoju rolu tu zohrávajú aj plášte Schwalbe v šírke 38 mm.



V prípade radenia išlo o moju prvú skúsenosť s gravelovým radom Sram Apex. Sram na rozdiel od konkurenčného systému Shimano Dual Control prehadzuje medzi pastorkami len malou radiacou páčkou schovanou pod brzdovou pákou (tá je určená len na brzdenie). Americký výrobca to zdôvodňuje jednoduchším mechanizmom a väčšou bezpečnosťou.



V praxi to vyzerá tak, že páčka radenia sa hýbe len v smere doľava k hlavovej rúrke, rozdiel je len v spôsobe ťahu. Dvojklik, alebo pocitovo skôr dlhšie potiahnutie pákou posúva reťaz na väčšie pastorky a krátke kliknutie radí reťaz na ťažšie prevody. Priznám sa, že ako dlhoročný užívateľ Shimana som mal na prvých výjazdoch problém si zvyknúť a aj po troch týždňoch jazdenia sa mi občas stalo, že som zaradil opačne, ako bolo treba. Predpokladám však, že všetko je len otázkou zvyku a keď sa vám tento spôsob radenia dostane pod kožu, tak sa podobných „problémov“ vyvarujete.



Kellys disponuje radením 1x11 so 44-zubovým prevodníkom a kazetou 11-42, čo je v prípade gravel bicykla absolútne postačujúce. V rámci testovania som absolvoval napríklad výjazd lesnou cestou na Lietavský hrad s priemerným stúpaním 10 % a napriek tomu, že v tomto prípade už bolo treba poriadne zabrať, nebol problém s aktuálnym rozsahom prevodov a pri správnej práci s ťažiskom prekvapivo podržali aj plášte.



V zjazdových pasážach je Soot prekvapivo tichý a na poľných a štrkových cestách som ocenil najmä jeho komfort. Zjazdovať upravenými zvážnicami na podhorí Malej Fatry bola vyslovene radosť, a to nielen naľahko, ale aj s plne naloženými brašnami. Okrem zvážnic som si dovolil aj krátke odbočenia na niektoré lokálne traily a až tam som si naplno uvedomil univerzálnosť tohto stroja. V komforte sa síce nemôže porovnávať s bežným horským bicyklom, no na ľahších trailoch zvládol aj prejazdy cez koreňové pasáže. Nie je to ale stroj, ktorý je určený primárne na tento typ terénu, takže nečakajte zázraky. Ak sa vám ale v rámci výjazdu vyskytne úsek po singletraile, poradíte si s ním aj vďaka teleskopickej sedlovke oveľa jednoduchšie.



Zvlášť som si jeho prednosti uvedomil na bike-packingovom výlete, kde som zaťažený v „plnej poľnej“ ocenil komfort, ktorý poskytuje. V rámci presunu som plne naložený absolvoval aj krátky prejazd trailom a Soot zvládol aj tento úsek s gráciou. Jediná nevýhoda pri bike-packingovej konfigurácii je tá, že teleskopická sedlovka stráca s použitím podsedlovej brašne zmysel a vo väčšine prípadov bude jej spustenie spôsobovať oder brašny o plášť.



Zhodnotenie


Kellys Soot je skvelým príkladom univerzálneho bicykla vo svojej kategórii. Nesnaží sa vytŕčať z radu, a to mu hrá do kariet, zvlášť v segmente gravel. Nemožno od neho očakávať pretekárske ambície, no poteší pohodlím, ktoré dokáže poskytnúť v maximálnej možnej miere. Je ideálnym spoločníkom na dlhé výlety po štrkových cestách a neodmietne ani občasnú zachádzku na singletrail. Môžete ho rovnako použiť aj na bike-packing, výjazdy do práce, na celodenné výlety, ale aj na mestské výjazdy po kaviarňach.



Soot disponuje dobrými vlastnosťami za rozumnú cenu, použitá teleskopická sedlovka je príjemným oživením. Za cenu 1 499 € dostanete hliníkový rám s celokarbónovou vidlicou a gravel sadou Sram Apex. O pár eur menej zaplatíte za model Soot 50 s Gravel sadou Shimano GRX s dvojprevodníkom a bez teleskopickej sedlovky. K dispozícii je aj model Soot 30 s radením Shimano Claris za 899 €. Viac informácií vrátane geometrie a technickej špecifikácie nájdete na stránke výrobcu.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up35thumb_down comments 31 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Cyklobrašne Kellys – nielen na bikepacking

Test: Cyklobrašne Kellys – nielen na bikepacking

Slovenský producent Kellys sa okrem výroby bicyklov dlhodobo venuje vývoju vlastných doplnkov. V teste sa pozrieme na štvoricu brašien určených primárne na bikepacking.
Test: BASSO PALTA - gravel po taliansky

Test: BASSO PALTA - gravel po taliansky

Taliansky krásavec prišiel v jesennom období, a tak podmienky na test štrkožrúta boli takmer dokonalé. Ako dopadol, sa dozviete nižšie.
Test: GT Grade Carbon PRO - činy tvoria názory

Test: GT Grade Carbon PRO - činy tvoria názory

Opäť mi na test pristál gravel bicykel a ja som behom mesiaca nejazdil v podstate na ničom inom... prečo? Aj o tom sa dozviete v teste.
keyboard_arrow_up