Tip na výlet: Divinský DRTič - či výlet alebo súťaž, je len na tebe

Žilina a okolie je pre bikerov veľmi vďačná lokalita. Máme tu krásne terény na jazdenie. Spomeniem napríklad Súľovské skaly, hrebeňovku Javorníkov alebo nespočetne veľa fatranských trailov.

Sú to lokality, ktoré sú notoricky známe pre nás miestnych i cezpoľných návštevníkov. No a potom sú miesta tak trochu skryté, miesta, ktoré poznajú len “domorodci”. No a v tomto tipe na výlet vám priblížim jedno také.

Od narodenia bývam v jednej z javorníckych dolín, kúsok od Žiliny. Horskej cyklistike sa venujem už pekných pár rokov a za tú dobu som už čo to na bicykli pochodil. Jedna trasa je ale pre mňa tak trochu srdcovka. Je to trasa doslova okolo domu. Len vytiahnem bicykel a už som v lese na mojom okruhu.

Predstavenie

A teraz vám Divinského DRTiča, ako môj okruh nazývam, aj bližšie predstavím. Prečo názov Divinský DRTič? Divinský jednoducho preto, lebo trasa obkrúži dve dedinky s názvami Divina a Divinka. A DRTič z dvoch dôvodov. V Divine máme svoj cyklistický tím s názvom Divina Racing Team - z toho úvodné tri písmená DRT. No a druhý dôvod, prečo DRTič, je ten, že trasa nie je rozhodne zadarmo. Niektoré úseky vás celkom pekne “rozdrtia” .

Divinský DRTič má dve strany mince. Prvou je taká, že si okruh len tak na pohodu prejdete. Pokocháte sa výhľadmi a panorámami, ktoré ste asi doteraz nemali možnosť vidieť a v závere trasy sa dostanete na rozhľadňu na Malom vrchu nad Divinkou, odkiaľ je naozaj krásny výhľad. Je to vlastne taká “skratka” na rozhľadňu, síce je tá cesta dlhšia, ale zato musíte prejsť viac výškových metrov.

Môžeme si zasúťažiť

Tá druhá strana mince, ktorú sme pre vás pripravili, je trochu súťažná. Celý okruh je aj jeden dlhý segment na Strave, kde sa budú postupne porovnávať časy a tých najlepších náš tím na konci sezóny aj odmení. Detaily budeme postupne zverejňovať na Facebookovej stránke nášho klubu. Trasu sme aspoň sčasti vyznačili pre lepšiu orientáciu. Ale pre borcov, ktorí si budú chcieť pomerať svoje sily, odporúčam aspoň jeden tréningový, orientačný prejazd. V “ostrom” kole aspoň budete mať menšiu šancu stratiť čas nejakým blúdením. No a výhoda oproti bežnému maratónu je, že do konca sezóny máte pokusov, koľko len chcete.

Divinský DRTič nie je nijak extrémne dlhý. Má len 17,5 kilometra. Trochu zaujímavejšie to je ale s výškovými metrami. Na tejto vzdialenosti nastúpate solídnych takmer 800 výškových metrov. Niektoré stúpania sú celkom dobré stojky, kde okrem kondície treba aj nejakú tú jazdeckú techniku.

Čo vás čaká?

A teraz trochu opis trate pre lepšiu orientáciu. Štart je pri kaplnke pod západným portálom diaľničného tunela Považský Chlmec. Začnete na prístupovej asfaltke k tunelu, z ktorej prejdete na šotolinku smerujúcu k chatám. Šotolinka vás zavedie až k domom v Divinke. Cez dedinu sa dostanete až na starú lesnú asfaltku, ktorá smeruje do Lalinka. Cyklopamätníci si určite spomenú na cestné cyklistické preteky, ktoré sa konali v Lalinku na okruhu okolo kopca Háj. Práve touto cestou, ktorou budete stúpať, vtedy pretekári na žiletkách zjazdovali. Odvtedy na nej ale pribudlo pár dier.

Stúpanie vás zavedie až k zvonici, kde zamierite z kopca a pár výškových metrov stratíte v zjazde po asfaltke cez Lalinok. Pri obchode treba odbočiť vpravo a výživným stúpaním zo začiatku po asfalte, potom po panelovke, ktorá prejde do makadamu a následne hliny, sa dostanete až na Závršie, kde je pekné miesto zvané Areál snov. Miestni urbárnici tu vybudovali ihrisko, altánok, miesto na opekanie a pár atrakcií pre deti. Je odtiaľto aj pekný výhľad na Kysucké Nové Mesto. Kto nebude naháňať sekundy, môže si tu dať prestávku.

Stúpanie 4+1

Odtiaľto treba ďalej sledovať modrú turistickú značku, ktorá ide bočným hrebeňom Javorníkov. Pekným, trocha náročnejším zjazdom zídete až do sedla pod Závrším, kde je tiež vhodné miesto na opekanie s altánkom. Po chvíli relatívne nenáročného profilu príde stúpanie, ktoré volám 4+1. V prvej časti sa stúpanie 4x zdvihne a musíte sa dostať cez horizont. Čiže na pár sekúnd sedlo pekne do zadk... a zvýšiť kadenciu. Potom chvíľu oddych a zlatý klinec programu v podobe záverečnej stojky. Nasleduje zošup dole a po chvíli prídete až na futbalové ihrisko, ktoré miestni volajú Hrošov vrch.

Ďalej pokračujete po nenápadnej cestičke, ktorá je za futbalovou bránou. To znamená, že musíte zísť z cesty, ktorá ide krajom ihriska. Pokračujete stále rovno až na lúku, kde sa musíte držať stále pri jej okraji. Krátkym singláčikom sa dostanete až na zvážnicu, ktorá smeruje dole do Diviny. Tento zjazd bol kedysi vhodný na rýchlostné rekordy. Vyšúchaná hlinená cesta zvádzala pustiť brzdy. Teraz si treba dať pozor na niekoľko odvodňovacích rigolov, ktoré idú naprieč cestou. Veď, porite sa sami.

Dole pri ihrisku prejdete cez cestu a začnete stúpať na staré družstvo v Divine. Momentálne je tam píla a ranč, kde chovajú kone, a prosím pekne, aj bizóny. Ak budete mať šťastie, tak možno nejaké pekné majestátne kúsky aj uvidíte. Stúpanie vás dostane na hrebeň oddeľujúci Divinu a jej miestnu časť Lúky. Budete míňať ďalšie horské futbalové ihrisko s altánkom a preliezkami. Zozjazdujete po poľnej ceste do Lúk. V Lúkach začne posledné riadne stúpanie, ktoré vás dovedie na ďalší bočný javornícky hrebeň. Týmto hrebeňom už budete prevažne klesať. Metre a kilometre budú odsýpať pekne rýchlo, na DRTiča až nezvyčajne rýchlo.

Keď miniete kaplnku na Mareckej lúke, do cieľa to už je čo by kameňom dohodil. Za kaplnkou je ešte krátke stúpanie. Nasleduje posledný zjazd, ktorý vás dovedie na Lovišky, kde je ďalší altánok a miesto na opekanie. Pri altánku začína cieľové stúpanie. Kto ide na pohodu, môže si ho vychutnať. Kto ide na čas, musí sa ešte “vymáčknuť” a skúsiť stiahnuť ešte nejakú tú sekundu. Cieľ je pri rozhľadni nad Divinkou. Odmenou vám bude krásny výhľad, alebo notifikácia na Strave - Divinský DRTič 2020 - KOM.

A ešte rada na záver. Neodporúčam ísť DRTiča v daždi, alebo tesne po výdatných dažďoch. Na niektorých úsekoch by ste sa mohli celkom pekne zaseknúť a bicykel by sa mohol stratiť pod nánosmi blata. Tak sa teda vidíme v okolí Diviny a Divinky!