Test: Orbea MX 20 Team-Disc – krásavec pre deti zo Španielska

iceman 19.11.2020 24 fotografií   Bicykel Orbea Deti Horska Cyklistika Test Vavrys

V dnešnej dobe majú rodičia nekonečné možnosti pri výbere bicyklov pre svoje ratolesti. V tomto článku vám priblížim, prečo u nás doma padla voľba na detský model Orbea MX 20 Team-Disc.

Moja dcéra Janka začala svoju dvojkolesovú púť životom na viacerých typoch odrážadiel a následne si vyprosila svoj prvý ozajstný bicykel, ktorým bol 16” model s pomocnými kolieskami. Musel spĺňať hlavne tieto dve kritéria: byť ružový (po mojom zásahu bol nakoniec čierno-ružový ) a mať sedačku, v ktorej by mohla dcéra voziť svoju bábiku. Po pár mesiacoch s pomocnými kolieskami ich nakoniec ešte pred zimou odložila. A keďže v zime sa viac bicyklovala ako sánkovala, tak sa v tom aj celkom zdokonalila a jej 16-ka ju už začala obmedzovať. Bolo mi jasné, že ak budeme chcieť cez „sezónu” podniknúť aj nejaké spoločné výlety, bude musieť presedlať na 20” bike s prehadzovačom. No a nový bicykel bol ideálny darček k jej aprílovým 4. narodeninám.

Opäť padla voľba na Orbeu

Z výberu nového bicykla som Janku pre istotu vyradil, pretože z ponúknutých alternatív by si určite vybrala ten ružový. Náš domáci vozový park tvoria cesťák, HT a full, všetky od španielskej značky Orbea a pre spokojnosť sme tejto značke ostali verní. Keďže Janka má už aj mladšiu nasledovníčku, ktorá bicykel časom zdedí a zvýši sa jeho využitie, rozhodli sme sa pre najvyšší model rodiny MX 20, konkrétne Orbea MX 20 Team-Disc.

Základ bicykla tvorí hliníkový rám, ktorý je prispôsobený iba na použitie kotúčových bŕzd. Bowden radenia je vedený vnútrom rámu a hadica zadnej brzdy je vedená zvonku. V ponuke boli štyri základné farebné prevedenia. U nás padla voľba na krásnu červenú, ktorá je v skutočnosti ešte krajšia ako na fotkách na internete. Rám je doplnený o hliníkovú pevnú vidlicu, vhodnú tiež iba pre kotúčové brzdy. Pevná vidlica bola jednou z podmienok na začiatku výberu. Predsa len, základné lacné modely odpružených vidlíc nevynikajú svojou funkčnosťou a len zbytočne zvyšujú hmotnosť bicykla. A keď už spomínam hmotnosť, tak MX-ko s pedálmi, košíkom a tachometrom váži 10,20 kg. Výmenou pár komponentov nie je problém hmotnosť stiahnuť výraznejšie pod 10 kíl. Napriek malej veľkosti sa do rámu zmestí aj košík na fľašu. Zvolili sme verziu košíka s bočným vyberaním, vďaka čomu sa do rámu zmestí bidón o objeme pol litra.

Výrobca odporúča 20” veľkosť pre deti od 115 do 135 cm. Naša Janka je na spodnej hranici intervalu. Sedlovku sme museli zasunúť takmer úplne dole, a to hlavne z dôvodu, aby pri zastavení dočiahla sediac nohou na zem. Keď sa trochu viac zžije s novým strojom, sedlo pôjde o niečo vyššie kvôli lepšej efektivite šliapania. Hneď po prvej jazde ale bolo jasné, že bude potrebné vymeniť predstavec za kratší. Dcéra bola na bicykli dosť natiahnutá a pri dlhších výletoch sa sťažovala, že ju bolia ruky. Pôvodný predstavec sme vymenili za nový dlhý 5 cm, sklonený do „negatívu“. Už na úvodnej testovačke „okolo domu“ bolo vidieť, že to je tá správna voľba. Rajdy sú široké 540 mm a tiež prispievajú k lepšej ovládateľnosti.

Dôležitý je rozsah prevodov

Pri výbere bicykla treba zvážiť aj voľbu prevodov. Platí, že čím väčší rozsah (rozdiel medzi najťažším a najľahším prevodom), tým lepšie. MX 20 Team-Disc má radenie a šalter od Shimana. Radenie je z radu SL-M2010 s 9 prevodmi a šalter Altus s SGS ramienkom. No a práve dlhé ramienko prehadzovača je kameňom úrazu. Pri zaradenom najľahšom prevode obchádza plášť len o pár milimetrov a je na rane pri pádoch, alebo ak sa bicykel položí na stranu, kde je reťaz. Po krátkom školení sa Janka naučila, na ktorú stranu treba bicykel pokladať, ale po jednom z pádov došlo k ohnutiu pätky prehadzovača a na ramienku je už tiež zopár šrámov. Kazeta Sun Race CSM 989 s 9 pastorkami má rozsah 11-36, čo je v kombinácii s 34-zubovým prevodníkom úplne dostačujúce. Ešte spomeniem dĺžku kľúk, ktorá je optimálnych 127 milimetrov.

Ešte sa vrátim k radeniu. Na internete je veľké množstvo diskusií o tom, či je pre deti lepšie radenie otočné (Grip shift) alebo páčkové (Rapidfire). Skúsenosti sú zväčša také, že otočné radenia, hlavne nižšie a lacnejšie verzie, nie sú pre deti veľmi dobrá voľba. Idú dosť tuho a deti majú s radením problém. Páčkové radenia sú zase pre deti dosť komplikované. Veď aj kopec začiatočníkov má problém si zvyknúť, ktorou páčkou sa kam radí. Veľmi podobne je na tom Janka. Svojou malou rukou síce dokáže cvaknúť obe páčky, ale zakaždým jej na výlete musím povedať, ktorú páčku a koľkokrát má stlačiť. V praxi to vyzerá asi takto: „Janka, preraď 2-krát ukazovákom… Janka, preraď 1-krát hrubíčkom“.

Stavili sme na kotúčové brzdy

Výborná vec na detských bicykloch sú kotúčové brzdy. Dokážete na nich perfektne prispôsobiť vzdialenosť páčky od gripu a ich chod je veľmi ľahučký, takže dieťa nemá problém so stlačením brzdy. Výborná je aj dávkovateľnosť brzdného účinku. Janka v prípade potreby úplne bez problémov dokáže zabrzdiť na šmyk. A zatiaľ sa jej nepodarilo pri prílišnom brzdení prednou brzdou hodiť tigra, čo je tiež veľmi pozitívne . Na MX 20 Team-Disc nájdete hydraulické kotúčovky Shimano MT400.

Vec, ktorá má veľký vplyv na jazdné vlastnosti a pohodlie, sú kolesá a plášte. Na MXku nájdete plášte Kenda 20x2,10. Poviete si, že 2,1-ky nie sú nijako extra široké, ale na 20” kolesách a malom bicykli vyzerajú ako slušné balóny. V kombinácii s nízkymi tlakmi v ľahšom teréne výrazne prispievajú k pohodliu. A to len potvrdzuje, že pri tomto rozmere bicykla odpružená vidlica nie je vôbec nevyhnutnosť.

Dcéra si nový bicykel zamilovala. Ružový so sedačkou pre bábiky je založený v garáži a už si naň ani nespomenie. A veľmi sa jej zapáčili aj dlhšie výlety. Dúfam, že jej toto nadšenie vydrží aj ďalej.

Výhody

• pekný dizajn a farba
  • hydraulické kotúčovky
  • dobrý rozsah prevodov

Nevýhody

• dlhé ramienko prehadzovača

Cena tohto modelu je stanovená na 479 € a kompletnú špecifikáciu sa dozviete na tomto odkaze.

Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.

bujnoss 19.11.2020 (12:07)

Podľa mňa by bol fajn aj pre deti zo Slovenska

trial bujnoss 19.11.2020 (12:10)

😁

mijat 19.11.2020 (12:36)

od minulych vianoc mame doma tento isty model len vo fialovej farbe, dcera ho dostala ako 5.5rocna a keby som vedel ako jej hned sadne a ako si ho oblubi, kludne sme mohli preskocit 18palcovy bike... jediny vacsi problem mala s radenim na najvacsi pastorok, kde uz bola potrebna vacsia sila a tak nie vzdy sa jej ho podarilo zaradit, vymenou saltra za SLX, co sa mi povaloval doma, to uz islo v pohode a gripy sli tiez dolu, po dlhsich vyletoch si stazovala na otlacene dlane, ESIcka to vyriesili, no a dalsia drobnost je 34zubovy prevodnik, kludne by tam stacil 32-30z...ale tak celkovo bike by som kupil znova, s recenziou sa stotoznujem

iceman mijat 19.11.2020 (18:48)

S tým 30-32 zubovým prevodníkom máš pravdu. Do novej sezóny to zmením, aby mala aj "vyprošťovák" do kopca. Ťažkých prevodov má dostatok.

gurtlerjozef 20.11.2020 (12:59)

Dost blbost kupit dietatu ktore vazi 15 kg bicykel s vahou 10,2kg za cenu 480,- EUR ked sa da kupit 20" bike nemeckej znacky WOOM s vahou 5,3kg (bez pedalov) za 350,-
Nerozumiem tomu, ako moze vyrobca vyrabat bike pre dospelych s vahou od 10 kg a detsky bike s vahou 10,2 kg. Niekde sa stala chyba....

milancaban gurtlerjozef 20.11.2020 (13:29)

no a to este 10kg bike pre dieta je z tych lahsich. Ale ten woom4 v 20ke vazi nejakych 7.5 a stoji tiez povedzme 430e. S kotucmi stoji 700eur aj ten woom. Cize to neni uplne vyhra. Inak vazia 10kg pretoze stale su tam aj lacne komponenty a to robi rozdiel ale aj cenu. A je to pre deti cize drahsie

gurtlerjozef milancaban 20.11.2020 (13:45)

Ospravedlňujem sa, zle som pozrel woom 4 s váhou 7,4kg je za 430,-

memorex 20.11.2020 (13:44)

Pozeral som aj tento bike, ale za túto cenu 10 kg určite nie. Napr. CUBE SL 20" má 8,2 kg za 430€. Alebo potom WOOM OFF 20" tiež 8kg, ale to už je 700€. 10kg biky robí naozaj každý.. to je proste pre dieťa strašne veľa.
A neviem, prečo mala malá kolieska pomocné..? To už je predsa prežitok, ak ide dieťa z odrážadla, bez koliesok sa naučí asi tak za hodinu...

trial 19.11.2020 (11:59)

Keby bola kratsia zadna stavba,tak by bol z toho fajn detsky trialovy bike.

drhusak 19.11.2020 (12:20)

Brzdy MT400 veď to mávajú trial/ enduro biku. - veľké plus

perez drhusak 19.11.2020 (12:37)

trial a trail su celkom odlisne veci

drhusak perez 19.11.2020 (19:01)

Sorry preklep

pedal 19.11.2020 (19:07)

Ja kupujem pre malu 7 kilovy bike tiez 20 palcovy.3 kila rozdiel mi pride uz vyrazny rozdiel

fluider pedal 19.11.2020 (20:04)

A za kolko kupujes ten 7kilovy? Mne pride aj 480e za bike pre dieta trochu viac. Navyse sa vsetky znacky snazia tieto detske bicykle robit ako nejaku kopiu dospelackych XC, asi kvoli rodicom, co je podla mna uplne zle. Standardom by mali byt BMXky, nie XC.

milancaban fluider 20.11.2020 (00:24)

My sme kupovali Superior Paint 20.. nieco ako terajsi Superior Racer 20 len tam bola este nejaka zlava cize bol pod 200e a tiez asi pod 10kg. https://www.mtbiker.sk/shop/bicykle/detske-bicykle/20-palcove/superior-racer-xc-20-model-2021-119028.html
Dokonca som na nom asi ani nic nemenil za lepsie mozno zo zvyku brzdove spaliky a dlhsiu sedlovku som asi daval ku koncu. Postupnost je u nas 16,20,24,26palcove biky a zmena kazde 1.5-2 roky.
V-cka funguju vpohode. Na jednom som menil packy za Avidy za par eur tu z Mtbikeru pripadne som pouzil nejake suciastky z mojho.
Samozrejme ked byvate v kopcoch tak sa lahsie prevody hodia .. to nam trochu chybalo lebo mal len 28ku vzadu ale prezili sme.

milancaban milancaban 20.11.2020 (00:28)

A teraz na nom jazdi druhe dieta od 4.5roku uplne vpohode. 8.5rocny uz ma 26ku a 24ku len ako zalozny. Ono deti toho zas tak vela nenajazdia i ked po rovine samozrejme problem nemali ale ze by to 5 rocne dieta zodralo to nie cize vpohode aj pouzity.. videl som teraz ten Superior za 100e.

drifter_00 20.11.2020 (18:07)

Ja som nedávno riešil toto isté, mám dcéru 6r, v marci som jej kúpil nový bike 20" (vtedy ešte mala 5r a merala 114cm). Robil som si veľký prieskum, aj tu na fore som sa radil. Práve váha bol problém. Takmer všetky detské biky 20" vážia 11-12kg (tých 10 tejto Orbea je ešte celkom dobre), tiež nechápem z čoho ich robia, že vážia toľko čo priemerný dospelácky 29er. Ideálny bike vo veľkosti 20" mi prišiel spomínaný Woom 4. Známi ho majú, aj si ho u nich skúšala, no cena 430 € nám prišlo trochu veľa za detský bike. Nakoniec som na bazoši zbadal Islabikes Beinn 20" za 300 € ked som zistil, že tiež váži cca 7,5kg, dlho som neváhal (druhá najlepšia voľba). Okrem týchto dvoch žiadny iný v takej váhe som nenašiel. Tiež veľmi rýchlo to dcéru chytilo a veľa sme pojazdili túto jar. Dovtedy jazdila na obyčajnom železnom ťažkom 16" bez prevodov. Prvé som upgradeoval kazetu a radenie z 7sp 12-32 na 8sp 11-34. Prehadzovač SRAM X-4 ostal pôvodný. Radenie mal SRAM 3.0 comp, kupil som to isté vo verzi 8sp. Na fore viacerí písali, že SRAM gripshift je oveľa lepšie ako shimanacke, ide ľahšie. Asi to tak bude, vôbec nemala problém ho otočiť. Tiež by som jej radšej dal pákové a hned aj 9sp, no hned mi bolo jasné, že by to dopadlo tak ako u Icemana Ďalej som chcel vymeniť prevodník - pôvodný 32z za menší. Prevod 32-11 je zbytočne ťažký, na rovine neutiahne. Tento komponent pre detský bike zohnať je priam nemožné. Nikde nič také nemajú. Až nedávno tu na bazare od Mondza som kúpil detské kľuky dlžky 125mm s 30z prevodníkom. To je ďalšia téma, dlžka klúk, tie pôvodné boli 111mm a skôr ma odhovárali od dlhších klúk. Preto ma zaujalo, že táto Orbea má ešte trochu dlhšie. Myslím, že sa jej jazdí lepšie aj vďaka dlhším klukám a rozsah prevodov s tým 30z prevodníkom je ideálny. Občas už zaradí 8čku na rovine a vyšlape všetko. Tiež som riešil plášte. Pôvodné boli síce ľahké, ale dosť úzke na MTB. Všetky širšie cenovo dostupné vážia okolo 800g... a to moje 29" 2.2 vážia okolo 600g. Dať 2x cca 40€ za nejaké ľahké som nemienil. Až tu na bazare sa objavili SuperCross Blue Streak kevlar 20". Tie Kenda na tej Orbei vypadajú celkom dobre. Brzdy som vôbec neriešil. Sú tam obyčajné "V" rafové, fungujú ok, hyd. kotúčové mi prídu uplne zbytočné v tejto veľkostnej a vekovej kategorii.
Iceman, tá tvoja dcéra má 4r a to už na bike 20"? Moja druhá dcéra v septembri mala 4r a neviem ju dostať ani na ten 16". Ja budem mať viac problém ich motivovať.

milancaban drifter_00 20.11.2020 (18:34)

Prvy na ucenie sme pouzili EarlyRider 16" ten bol lahky a naucil sa hned a samozrejme to je tym ze ten bike to dieta nezvali lebo nevazi viac ako ono. Mal som v ruke aj woom3 16" a tiez lahucky mozno mi pride aj lepsi ako ten earlyrider.

ako som pisal 20ku ma teraz syn 4.5r 116cm a sedlo nema vobec na minime. To je ten Superior Paint za 200+-eur. 10kg bike sa ovlada celkom ok v tom som problem nevidel... urcite lepsie ako tie co su s odpruzenou vidlou a maju myslim okolo 15kg. V skolke mali nejaky tesco bike 16palcovi a snad vazil 20kg - cista ocel, brzdy nesli vobec stlacit, rafiky boli ocelove tiez, kluky tiez z plnych trubiek.

Plaste sirsie su lepsie koli stabilite. Na uzkych mam pocit ze to s detmi hadze. Na 16ke som menil jeden za Continental Double Fighter aj ked len 1.75 ale povodny mal 1.5ku slick (ten som daroval do skolky na bike).

Kluky podla mna dlhsie nevadia lebo aspon niesu vysoko nad zemou kedze problem je ze dieta nemoze mat vyssie sedlo lebo potom nevie zosadnut (hlavne v tazsom terene).

Inak 8rocny jazdi 26ku a uz ma 175ky kluky lebo take som mal a myslim ze tam uz neni problem kupit starsi bike na S-ku rame s 3x9 prevodmi. Ja som na velkom hrebenaku obrusil flexkou vsetky zuby a ma to ako chranic da sa povedat a s 22x32 prevodmi moze jazdit teren v kopcoch a nestazuje sa. Tazke prevody detom vobec netreba ved nebude jazdit 50km/h.

Lahkost radenia a brzd je aj o ich kvalite a nastaveni. Samozrejme nechcel som detom menit vsetko na biku inak by sa stratila pointa kupovania lacneho bicykla ale ked som daval dokopy 24ku tak som kupil bike z bazaru a vymenil brzdove packy za avid digit 7, bowdeny+lanka, spaliky na vckach a ma z toho race bike . S tym sa da brzdit jednym prstom navyse dieta co ma okolo 20kg a menej to zastavi aj suchanim nohamy pozemi. Moznosti radenia su mensie ak nechce clovek menit vsetko ale hovoril som si ze to preziju s tym co maju a prezili. Male deti nejaky brutal teren nejazdia takze tam staci mu zaradit lahsi prevod a nech toci. Vacsie si uz prehodia.

Milan44 21.11.2020 (13:29)

Prispejem do diskusie,
mam tri veľké deti, ktoré som kedysi dávno viedol k bajkom
a píšem, čo sa mi osvedčilo:

1. Začali sme asi v 3 rokoch, na bike s pomocnými kolieskami.
Pevný prevod bez voľnobežky, bicyklik sa nemohol veľmi rozbehnúť.
Bike sme kúpili od známych za 20 eur.

2. Následne deti prechádzali na 16 palcový bike, ešte bez prehadzovačky
torpédové brzdenie dozadu pedálmi.

3. Tretí - 20 palcový bike, s prehadzovackou – nám sa osvedčilo revo-shift radenie,
toto je prvý drahší bajk, stále dôležité - aby sa bike dieťaťu páčil a hlavne, aby bol čo najľahší. Preto odporúčam bez predného odpruženia, stačili jednoduché rafikove brzdy.
Myslím že to bol Author Cosmic, v tom čase (asi rok 2003) okolo 8kg. Urcite sa da sa nájsť aj použitý, deti bajky moc nezničia, skôr z nich vyrastú

4. Nasledoval 24 palcový, opäť podľa možnosti čo najľahší, bike,
už s predným odpružením. Myslím že nejaký Scott Racing – okolo 11kg

memorex Milan44 23.11.2020 (08:58)

Pridám náš postup:
1. Odrážadlo cca od 2 rokov, brdzí sa nohami (vysoká spotreba obuvi
2. Bike 14" v 3 rokoch.Bez pomocných koliesok, jazda zvládnutá za cca 1 hodinu. Páčkové brzdy, žiadne brzdenie pedálmi - voľnobeh.
3. Bike 16", v 4 rokoch, hore kopcom vytiahnem, bikovanie po asfatle, pumptrack, hlinené cesty - všetko v pohode.
4. Dnes 5,5 roka, bike 20", zadná prehadzovačka, prvé výlety po Karpatoch.
Všetko samozrejme bez predného odpruženia a s dôrazom na hmotnosť. Prvé biky boli WOOM, teraz CUBE. Všetko "light" verzie.