Test: Orbea MX 20 Team-Disc – krásavec pre deti zo Španielska

Test: Orbea MX 20 Team-Disc – krásavec pre deti zo Španielska

V dnešnej dobe majú rodičia nekonečné možnosti pri výbere bicyklov pre svoje ratolesti. V tomto článku vám priblížim, prečo u nás doma padla voľba na detský model Orbea MX 20 Team-Disc.

Moja dcéra Janka začala svoju dvojkolesovú púť životom na viacerých typoch odrážadiel a následne si vyprosila svoj prvý ozajstný bicykel, ktorým bol 16” model s pomocnými kolieskami. Musel spĺňať hlavne tieto dve kritéria: byť ružový (po mojom zásahu bol nakoniec čierno-ružový ) a mať sedačku, v ktorej by mohla dcéra voziť svoju bábiku. Po pár mesiacoch s pomocnými kolieskami ich nakoniec ešte pred zimou odložila. A keďže v zime sa viac bicyklovala ako sánkovala, tak sa v tom aj celkom zdokonalila a jej 16-ka ju už začala obmedzovať. Bolo mi jasné, že ak budeme chcieť cez „sezónu” podniknúť aj nejaké spoločné výlety, bude musieť presedlať na 20” bike s prehadzovačom. No a nový bicykel bol ideálny darček k jej aprílovým 4. narodeninám.



Opäť padla voľba na Orbeu


Z výberu nového bicykla som Janku pre istotu vyradil, pretože z ponúknutých alternatív by si určite vybrala ten ružový. Náš domáci vozový park tvoria cesťák, HT a full, všetky od španielskej značky Orbea a pre spokojnosť sme tejto značke ostali verní. Keďže Janka má už aj mladšiu nasledovníčku, ktorá bicykel časom zdedí a zvýši sa jeho využitie, rozhodli sme sa pre najvyšší model rodiny MX 20, konkrétne Orbea MX 20 Team-Disc.



Základ bicykla tvorí hliníkový rám, ktorý je prispôsobený iba na použitie kotúčových bŕzd. Bowden radenia je vedený vnútrom rámu a hadica zadnej brzdy je vedená zvonku. V ponuke boli štyri základné farebné prevedenia. U nás padla voľba na krásnu červenú, ktorá je v skutočnosti ešte krajšia ako na fotkách na internete. Rám je doplnený o hliníkovú pevnú vidlicu, vhodnú tiež iba pre kotúčové brzdy. Pevná vidlica bola jednou z podmienok na začiatku výberu. Predsa len, základné lacné modely odpružených vidlíc nevynikajú svojou funkčnosťou a len zbytočne zvyšujú hmotnosť bicykla. A keď už spomínam hmotnosť, tak MX-ko s pedálmi, košíkom a tachometrom váži 10,20 kg. Výmenou pár komponentov nie je problém hmotnosť stiahnuť výraznejšie pod 10 kíl. Napriek malej veľkosti sa do rámu zmestí aj košík na fľašu. Zvolili sme verziu košíka s bočným vyberaním, vďaka čomu sa do rámu zmestí bidón o objeme pol litra.



Výrobca odporúča 20” veľkosť pre deti od 115 do 135 cm. Naša Janka je na spodnej hranici intervalu. Sedlovku sme museli zasunúť takmer úplne dole, a to hlavne z dôvodu, aby pri zastavení dočiahla sediac nohou na zem. Keď sa trochu viac zžije s novým strojom, sedlo pôjde o niečo vyššie kvôli lepšej efektivite šliapania. Hneď po prvej jazde ale bolo jasné, že bude potrebné vymeniť predstavec za kratší. Dcéra bola na bicykli dosť natiahnutá a pri dlhších výletoch sa sťažovala, že ju bolia ruky. Pôvodný predstavec sme vymenili za nový dlhý 5 cm, sklonený do „negatívu“. Už na úvodnej testovačke „okolo domu“ bolo vidieť, že to je tá správna voľba. Rajdy sú široké 540 mm a tiež prispievajú k lepšej ovládateľnosti.



Dôležitý je rozsah prevodov


Pri výbere bicykla treba zvážiť aj voľbu prevodov. Platí, že čím väčší rozsah (rozdiel medzi najťažším a najľahším prevodom), tým lepšie. MX 20 Team-Disc má radenie a šalter od Shimana. Radenie je z radu SL-M2010 s 9 prevodmi a šalter Altus s SGS ramienkom. No a práve dlhé ramienko prehadzovača je kameňom úrazu. Pri zaradenom najľahšom prevode obchádza plášť len o pár milimetrov a je na rane pri pádoch, alebo ak sa bicykel položí na stranu, kde je reťaz. Po krátkom školení sa Janka naučila, na ktorú stranu treba bicykel pokladať, ale po jednom z pádov došlo k ohnutiu pätky prehadzovača a na ramienku je už tiež zopár šrámov. Kazeta Sun Race CSM 989 s 9 pastorkami má rozsah 11-36, čo je v kombinácii s 34-zubovým prevodníkom úplne dostačujúce. Ešte spomeniem dĺžku kľúk, ktorá je optimálnych 127 milimetrov.



Ešte sa vrátim k radeniu. Na internete je veľké množstvo diskusií o tom, či je pre deti lepšie radenie otočné (Grip shift) alebo páčkové (Rapidfire). Skúsenosti sú zväčša také, že otočné radenia, hlavne nižšie a lacnejšie verzie, nie sú pre deti veľmi dobrá voľba. Idú dosť tuho a deti majú s radením problém. Páčkové radenia sú zase pre deti dosť komplikované. Veď aj kopec začiatočníkov má problém si zvyknúť, ktorou páčkou sa kam radí. Veľmi podobne je na tom Janka. Svojou malou rukou síce dokáže cvaknúť obe páčky, ale zakaždým jej na výlete musím povedať, ktorú páčku a koľkokrát má stlačiť. V praxi to vyzerá asi takto: „Janka, preraď 2-krát ukazovákom… Janka, preraď 1-krát hrubíčkom“.



Stavili sme na kotúčové brzdy


Výborná vec na detských bicykloch sú kotúčové brzdy. Dokážete na nich perfektne prispôsobiť vzdialenosť páčky od gripu a ich chod je veľmi ľahučký, takže dieťa nemá problém so stlačením brzdy. Výborná je aj dávkovateľnosť brzdného účinku. Janka v prípade potreby úplne bez problémov dokáže zabrzdiť na šmyk. A zatiaľ sa jej nepodarilo pri prílišnom brzdení prednou brzdou hodiť tigra, čo je tiež veľmi pozitívne . Na MX 20 Team-Disc nájdete hydraulické kotúčovky Shimano MT400.



Vec, ktorá má veľký vplyv na jazdné vlastnosti a pohodlie, sú kolesá a plášte. Na MXku nájdete plášte Kenda 20x2,10. Poviete si, že 2,1-ky nie sú nijako extra široké, ale na 20” kolesách a malom bicykli vyzerajú ako slušné balóny. V kombinácii s nízkymi tlakmi v ľahšom teréne výrazne prispievajú k pohodliu. A to len potvrdzuje, že pri tomto rozmere bicykla odpružená vidlica nie je vôbec nevyhnutnosť.



Dcéra si nový bicykel zamilovala. Ružový so sedačkou pre bábiky je založený v garáži a už si naň ani nespomenie. A veľmi sa jej zapáčili aj dlhšie výlety. Dúfam, že jej toto nadšenie vydrží aj ďalej.


Výhody


  • pekný dizajn a farba
  • hydraulické kotúčovky
  • dobrý rozsah prevodov

Nevýhody


  • dlhé ramienko prehadzovača

Cena tohto modelu je stanovená na 479 € a kompletnú špecifikáciu sa dozviete na tomto odkaze.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up32thumb_down comments 28 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Orbea OIZ H10 –  keď XC naberie nový význam

Test: Orbea OIZ H10 – keď XC naberie nový význam

Možnosť testovať tento bicykel som si nenechal ujsť. Keď som sa dozvedel, že je to verzia so 120 mm zdvihom a teleskopickou sedlovkou, hneď som spozornel. Keďže primárne jazdím enduro a zjazd, tešil som sa na zaujímavú zmenu.
Test: Orbea Occam M10 - keď si chceš užiť aj cestu k trailom hore kopcom

Test: Orbea Occam M10 - keď si chceš užiť aj cestu k trailom hore kopcom

Španielsky výrobca bicyklov prišiel pre rok 2020 s vynoveným trailovým modelom Occam. Poďme sa na naň pozrieť bližšie.
Test: Detské prilby ABUS - bezpečnosť a kvalita na prvom mieste

Test: Detské prilby ABUS - bezpečnosť a kvalita na prvom mieste

Cyklistika je zábava pre celú rodinu, netreba však zabúdať na bezpečnosť tých najmenších. Kvalitná prilba je nevyhnutnosť a žiadne dieťa by sa už nemalo bez nej bicyklovať.
keyboard_arrow_up