Test: Maxxis Ikon EXO TR 3C - overená pretekárska klasika

Test: Maxxis Ikon EXO TR 3C - overená pretekárska klasika

3432 komentárov

Micequal 05.06.2020 12 fotografií   Sezona 2020 Horska Cyklistika Test Cross Country Vybava Plaste

Kvalitné obutie je jednou z najdôležitejších súčastí výbavy bicykla pre hobby i profi jazdcov, pretože je to jediný kontakt s povrchom. Preto sa všetci snažíme vyberať pre svojho miláčika to najlepšie, aby sme si mohli užívať jazdu pohodlne a bezpečne.

 

Model Ikon je vlajková loď značky, čo sa týka všestrannosti použitia a je hojne osádzaný výrobcami na najvyššie rady bicyklov s XC zameraním. Kombinuje nízku hmotnosť, nízky valivý odpor a pritom dobrý grip od suchých a tvrdých podmienok až po mierne blatíčko. Pokiaľ by to predsa len nebolo ono, potom sa môžete sami časom rozhodnúť v rámci XC modelov Maxxis, či sa pre váš štýl a podmienky, v ktorých najčastejšie jazdíte, hodí viac na sucho a tvrdý povrch zameraný Aspen alebo Pace, či predsa len očakávate aj mokrý povrch a obujete radšej Ardent alebo Ardent Race.



Široký výber možností


Ikon je v ponuke od 26-palcových až po 29-palcové kolesá v šírke od 2,00 až po 2,60 palcov. Logicky najširší mix rozmerov a použitých technológií je na výber pre dvadsaťdeviatky. Až na jednu výnimku sú všetky s kevlarovou pätkou. Pre bezdušové použitie sú určené pneumatiky s označením TR, čiže Tubeless ready. Kostru plášťa tvorí výplet nylonových vláken, ktorý určuje hlavne tvar a ďalšie vlastnosti plášťa.

Podľa počtu krížení vláken na jednom štvorcovom palci tohto výpletu sa udáva takzvané TPI číslo. Nižšie TPI poskytne vyššiu odolnosť proti defektu a opotrebeniu, ale hmotnosť pneumatiky sa zvyšuje. Vyššie TPI umožní pneumatike lepšie sa prispôsobiť terénu a tým pádom prispieva ku komfortu jazdy pri zachovaní nízkej hmotnosti. Tu máme na výber dve hodnoty, buď 60 alebo 120 TPI.



Ďalšou dôležitou súčasťou pneumatiky, ktorá je v priamom kontakte s povrchom, je zmes použitá pri výrobe behúňa. Ako už z názvu vyplýva, 3C Maxxspeed pozostáva z troch zmesí. Najtvrdšia tvorí základnú časť behúňa a stredne tvrdá zmes je použitá na centrálnu časť, ktorá je v najčastejšom kontakte s terénom pri priamej jazde a brzdení.



Najmäkšia zmes je použitá na bočné výstupky, vďaka čomu pneumatika lepšie drží v zákrutách. Bočné steny môžu byť ešte zosilnené technológiou EXO Protection, čo znamená, že sa pridáva tkanina, ktorá zvyšuje odolnosť voči predratiu o ostré skaly, alebo prerazeniu.

Toto zvyšuje hmotnosť, ale kto jazdí v ťažkom technickom teréne alebo obľubuje dlhé výjazdy, kde sa skrátka treba spoľahnúť na odolnosť voči defektom, tak tam tých pár gramov iste oželie.



Aké sú teda praktické skúsenosti?


Za tie roky, čo jazdím, som prešiel cez niekoľkých výrobcov zameraných na XC obutie a posledných zhruba 5 sezón som ostal verný značke Maxxis a hlavne univerzálu v podobe modelu Ikon v bezdušovom prevedení zo zmesi 3C Maxxspeed - podľa podmienok buď s EXO protection alebo bez nej. Pri rozhodovaní, prečo zostať práve pri týchto pneumatikách, má u mňa hlavné slovo v prvom rade dobrá životnosť.

Pritom sa nejedná len o nekonečný nájazd, lebo pre mňa nie je nič horšie, ako keď po prvých pretekoch zistíte, že cestou sa s vami rozlúčila časť výstupkov na pneumatike za nemalé peniaze. Tu môžem potvrdiť, že štvrtý pár Ikon-ov u mňa nestratil ani jeden „štuplík“. Na nájazd pri 27,5-palcovej verzii si už presne nespomeniem, ale pri súčasnej 29-palcovej verzii bez EXO protection je to už takmer 3 000 kilometrov.

Pri tomto nájazde je zadný plášť subjektívne na 50 % zodratý a po daždi by na lúke či v lese už veľa vody nenamútil, takže je tam len na dojazd, kým sa nepôjde na nejaké preteky s vyhliadkou mokrého terénu. Predný plášť s rovnakým nájazdom vyzerá o dosť lepšie, ale aby som si to aspoň trošku overil, pomeral som výšku výstupov v strede behúňa posuvným meradlom s nasledujúcim výsledkom:

  • nový plášť – 2,9 – 3,1 milimetra
  • jazdený predný – 1,9 – 2,1 milimetra
  • jazdený zadný – 1,4 – 1,6 milimetra

Trošku ma prekvapila predná jazdená pneumatika, predpokladal som, že bude mať bližšie k novému kusu, ale zjavne aj samotné brzdenie môže spôsobiť výrazné opotrebenie. Alebo len málo jazdím na zadnom kolese.



Druhý, ľahko porovnateľný parameter ešte pred samotnou kúpou je hmotnosť, ktorá sa hlavne pri XC rieši asi najviac. Tabuľková hmotnosť udávaná výrobcom je pre túto pneumatiku 640 gramov a pre pneumatiku bez EXO protection je to o 60 gramov menej, čo je pre 29-viatky určite dobrá vizitka. Prevážené hodnoty sa príliš nelíšia a môžete si ich pozrieť na nasledujúcom obrázku.



Nazúvanie ide ľahko a dá sa komplet urobiť aj ručne bez použitia nástrojov. Verziu s EXO protection je celkom problém nafúknuť, keďže pri pevnejšej stene len tak pätku neusadíte do ráfika, hlavne pri použití pumpy, akú mám doma. Tá je viac zameraná na tlak ako na objem.

Tí, ktorí majú pumpy určené na obúvanie bezdušových pneumatík, tento problém vôbec neriešia - ja som sa s tým pasoval asi pol hodinku. Počas uplynulej sezóny sa mi podarilo stratiť tlak pri výjazde dvakrát. Prvý raz to bol kus skla zarezaný v prednej pneumatike, kde nepomohlo ani mlieko.

Druhý raz som prerazil bočnicu zadnej pneumatiky v zjazde na Dubničáku, tlak sa pomaly strácal asi 20 minút a ani mlieko neindikovalo miesto poškodenia. Pri pokuse o tretie dofúknutie som tam radšej nasadil dušu. Preto je nový pár už so systémom EXO, s ktorým som podobnú skúsenosť predtým nemal. Pri prezúvaní som ešte našiel na vnútornej strane dva tŕne a jeden tenký hrot klinca.



Jazdné vlastnosti má táto pneumatika výborné - nízky valivý odpor je badateľný aj vďaka nízkej hladine hluku pri odvaľovaní po ceste. V zákrutách drží stopu za rôznych podmienok od suchého a tvrdého povrchu cez kamene až po mokrú lúku a les. Zneistie až na jemnom štrku alebo v poriadne rozmáčanom teréne, kde rovnako zhorí aj konkurencia v XC segmente.

Pri 2,2-palcovej verzii je jazda komfortná, ale pri dnešnom trende vozenia širších pneumatík často vidieť na pretekárskych raketách aj 2,35-palcový variant. Ten stupňuje priľnavosť a mieru komfortu, hlavne ak si radi užívate kamenisté traily alebo jazdu smerom dole všeobecne. Mne sa táto šírka pri modeli Recon Race dokonale hodila k povahe bicykla pri teste Mondraker F-Podium.



Na záver len zhrniem, že kým nevymyslia nič lepšie, tak Ikon je minimálne pre mňa tou správnou voľbou pre univerzálne celoročné obutie, ktorá ponúka dostatočnú mieru komfortu a jazdných vlastností pri zachovaní nízkej hmotnosti, odolnosti a dlhej životnosti. Odporúčaná maloobchodná cena testovanej verzie je na úrovni 55 € za jeden kus. Viac informácií nájdete na tomto odkaze.

Fotogaléria k článku

 

Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Komentáre

obor 05.06.2020 (21:51)

2


Vpredu Noby Nic a vzadu Arden Race. Nema to chybu.Grip+vydrz+odolnost+vaha+valivy odpor.Samozrejme najvyssie mozne verzie.

 
dobi235 05.06.2020 (13:07)

1


aj čítate po sebe tie články? niekoľko krát tam máš "Icon"

 
Habci dobi235 05.06.2020 (13:31)

0


Ahoj, dakujeme za upozornenie - v článku sme to opravili

 
Micequal dobi235 05.06.2020 (16:02)

0


Mrzi ma tato chybyčka, všade sa mi motá ta angličtina 😉

 
MAREK-TT 05.06.2020 (15:01)

1


Akurát včera som nahadzoval na bicykel Maxxis Ikon dozadu a Ardent Race dopredu, obe v prevedení 29x2.2, TR, EXO, 2C. Môžem len potvrdiť, že sa dajú obuť aj bez náradia. Pätky krásne dosadli, no fúkal som kompresorom.

 
tomasmincak 05.06.2020 (16:06)

1


super článok,konečne niekto vysvetlil čo znamenajú tie rôzne označenia.

 
jachmel 06.06.2020 (07:19)

1


No... ja si univerzalny plast predstavujem trochu inac. Toto je tak do sucha. Mimochodom v clanku je spomenute, ze nizsie tpi = vacsia odolnost voci opotrebeniu, co je podla mna hlupost, resp. som nepochopil ako o bolo myslene.

 
milos21 jachmel 06.06.2020 (11:27)

1


Chceš povedať že cez rok jazdíš väčšinou v ťažkom blate? Napríklad môj starý bike Mat najazdil od 10/17 do 11/19 75% km na suchu, zvyšok bolo mokro, dážď, sneh a aj z toho možno polovica (ak nie viac) nie moc horšie od suchých podmienok - napr. v zime utlačený sneh. Čiže univerzálny plášť pre mňa musí byť do sucha. A pre to nepodstatné % sa mi neoplatí prezúvať...

 
jachmel milos21 06.06.2020 (22:21)

0


Nie, chcem povedat, ze jazdim daleko viac kopcov (len od zaciatku roka mam tolko vyskovych co ty za cely minuly) a co vyjdem hore, treba aj bezpecne zist dole. Nemusi ist teda nutne len o "tazke blato". Na moje jazdenie by som celorocne ikon jazdit nemohol. Je to dobry plast. Vyborna hmotnost, objem, valivy odpor ale univerzal nie je ani nahodou, to su silne slova. Na leto, na maratony super volba, ale mimo sezonu teda nie.

 
milos21 jachmel 07.06.2020 (12:48)

0


To zas nie je pravda, tým naznačuješ že po kopcoch nejazdím. Na novom biku od decembra mám približne toľko výškových na 1000km ako ty v tomto roku (máš trochu viac). A na druhú stranu som minulý rok 63% celkových km odjazdil na cesťáku

 
scarinko 05.06.2020 (13:04)

0


 
kimlo scarinko 05.06.2020 (13:05)

0


Je o ne velky zaujem, treba pockat, kym sa naskladnia ☺️

 
scarinko kimlo 05.06.2020 (13:10)

0


Maju ho nedostupny uz asi rok takze v tom to nebude

 
igor729 scarinko 05.06.2020 (14:22)

1


Začiatkom apríla 2020 boli tieto plášte na e-shope MT Biker dostupné, kúpil som ho vo verzii TR, EXO, 3C. Jazdím už tretí kus, je super.

 
scarinko igor729 05.06.2020 (14:44)

0


To je blbost, ja to mam vo wishliste uz pol roka a kazda zmena tovaru z wishlistu mi pride emailom ze je dostupna. Keby sa to dalo dat do kosika tak to mam objednane. Tak isto som pisal 15.4. otazku k produktu kedze info bolo ze bude v marci. V maji na to prisla odpoved ze nebudu vobec.
Si si isty ze si kupoval 27,5x2,35? Neboli to nahodou 29" ???

 
scarinko kimlo 05.06.2020 (14:18)

0


kimlo preco myslis ze tie plaste su vypredane? Tu ich maju stale. Ak ma mtbiker dodavatela ktory ich nevie dodat tak asi ho treba zmenit alebo doplnit ineho nie?
https://r2-bike.com/MAXXIS-Tire-IKON-275-650B-x-235-3C-MaxxSpeed-TR-EXO

 
kimlo scarinko 05.06.2020 (14:52)

2


prepac, nevismol som si, ze zhanas 27.5, akosi so uz na tento rozmer kolies zabudol, kedze to nikto v mojom okoli nejazdi
ak to nema mtbiker od aprila, tak nerozumiem, preco do juna cakas a nekupis to tam, kde to maju skladom.

 
kimlo scarinko 05.06.2020 (14:53)

1


v oblasti nakupu a zasobovania robim 15r., zmenit dodavatela nen itake lahke... je to na dlhu diskusiu, neveis kto ma s kym ake zmluvy ohladom exkluzivity.. kto ma ake marze, skladove zasoby a pod... nakup a logistika je veda

 
Imroman scarinko 05.06.2020 (16:07)

0


Samotny rozmer 27,5 x 2,35 je celkovo problematicke zohnat...

 
tbelows 05.06.2020 (13:13)

0


Tieto plaste su top, vozim ich treti rok a nula defektov. Vzadu Ikon a vpredu Ardent vykryju 99% podmienok pri beznom XC jazdeni.

 
stanokap 05.06.2020 (13:55)

0


ja som mal IKON ale bez 3C maxx speed a strašne mi prepúšťal mlieko a spravili sa mi na ňom " pľuzgiere" https://photos.app.goo.gl/R8rC2pwjCkYcPoxQ9

 
Gusto0 stanokap 05.06.2020 (14:41)

0


pupaky som mal aj na 3C - prepichol som ich opatrne ihlou a najazdil na tom este cez 2000km do uplneho zodratia - ani som nevedel kde vlastne boli. kazdopadne pupaky sa spravili ked uz plast nebol zrovna v dobrej kondicii

 
Strenki 05.06.2020 (14:09)

0


Jazdil som aj Ikon, ale mne osobne sa Aspen zdá rýchlejší a do zákrut drží dostatočne na moje jazdenie. Tak či nonak, jednoznačne už navždy Maxxis a iba EXO (viac gramov nevadí, lebo bude oveľa menšia šanca na defekt). Teším na Aspen 2,4WT verziu. MTBiker neviete, kedy bude dostupný na trhu a v predaji?

 
Imroman Strenki 05.06.2020 (16:09)

0


Ja uz som chcel 2,4 ale stal to nie je a nevedia...tiez po nich poskulujem.

 
Gusto0 05.06.2020 (14:44)

0


ten obrazok prierezu 3C mi dal odpoved preco sa ikon najprv dost rychlo derie no potom vydrzi poriadnu porciu km. tym padom viem kedy by som mal podla vyrobcu menit plast = strasne skoro

 
milos21 Gusto0 05.06.2020 (15:45)

0


Na to tam máš myslím tie zárezy v štuploch. Keď už ich nevidíš, tak mäkšiu zmes máš preč Ale takto to má riešenie asi veľa "lepších" plášťov - tvrdšie jadro a mäkší povrch.

 
milos21 05.06.2020 (15:50)

0


Ikon pre mňa tiež všeplášť: prach, sucho, mokro, blato, sneh a ľad. Zároveň bezproblémový bezdušák. A vidím dobre hmotnosť 29x2,2 3C MS EXO TR o 60g menej ako moje plášte?

 
vladoNM 05.06.2020 (16:17)

0


Tak nahodenie bez náradia, neviem, neviem. Asi dosť záleží na aký ráfik.
Vozím 29 x 2,2 EXO TR a nahodiť ho na no tubes ráf bola celkom morda.
Inak plášť ako univerzál je vinikajúci po všetkých stránkach👍

 
DanielH 05.06.2020 (17:55)

0


Tuho rozmýšľam nad týmto alebo niečím co lepšie drží stopu v predu. Obstojí dobre aj v predu?

 
Ujo-Goran 06.06.2020 (13:00)

0


Je na pocit veľký rozdiel 3c a DC ??
mám DC a dôverujem mu tak na 80%

 
AspidMan Ujo-Goran 07.06.2020 (12:29)

0


Je to obrovský rozdiel. Dopredu určite len 3C.

 
palo14 07.06.2020 (21:11)

0


Valivy odpor na hladkom povrchu nie je ideal napr. oproti RaceKingu hucia poriadne.

 
Pridaj komentár