Malý sprievodca okolím Veľkej Fatry - hrebene, traily a šotolinky

Imroman 03.05.2020 18 fotografií   Trail Youtube Laskomerske Singletraily Velka Fatra Horska Cyklistika Tip Na Vylet Vylet Malino Brdo Smrekovica Donovaly

Nechajte sa inšpirovať krásnym a rozmanitým jazdením – či už chcete brázdiť trail, hrebeňové úseky, alebo sa dostať v prvom rade na pekne vysoký kopec. Máme jedno nové video a niekoľko ďalších tipov.

Pôvodne som myslel, že napíšem v podstate doplňujúci článok k najnovšiemu videu, ale potom si hovorím: „prečo to neurobiť komplexnejšie?“ Predsa len z tejto oblasti už máme pomerne dosť zaujímavého obsahu, tak si to poďme spojiť dokopy a možno vám prinesiem ešte niečo navyše. Veď rok 2020 bude ideálny na to, spoznať čo najviac práve domáce lokality...

Laskomerské singletraily – jazdenie aj výhľady

Tak hneď na úvod musím povedať, že nie som žiadny expert na tieto singletraily a naposledy som tu jazdil pred 3 rokmi, ešte v rámci nášho MTBIKER teambuildingu. Vždy, keď som na chalupe, ktorá je síce od Banskej Bystrice kúsok, láka ma skôr nejaký hrebeň, Krížna a pod...jednoducho vysoké hory.

Ale vďaka tejto „kamerovej“ akcii sa mi opäť otvorili oči a musím povedať, že takú dlhú pauzu už rozhodne nedopustím. Najmä z toho dôvodu, že sa Laskomerské singletraily dajú parádne zakomponovať aj do nejakého poctivého výletu. Presne takým bol aj tento, kde som okrem samotných trailov prešiel kúsok hrebeňa z Donovál, videl Bystricu a okolie z Panského dielu ako na dlani, pojazdil na samotných trailoch a naspäť si to strihol zase späť cez Španiu Dolinu ďalším „systémom“ zvážnic späť do Jelenca. Čiže počas jedného tripu človek zažije skutočne rozmanitý mix MTB, vrátane lahôdkového asfaltového stúpania. O tom, že sa mi výlet páčil svedčí aj nadmerné použitie slova "krásne" - až som sa pri finálnom zostrihu chytal za hlavu

Viac už v spomínanom videu nižšie, pričom ešte sem doplním odkaz na GPX, či záznam v aplikácii Strava. O samotných trailoch si potom môžete prečítať aj na ich oficiálnej stránke.

Ale tento konkrétny výlet, ktorý vidíte vo videu, je pomerne náročný a neberte ho úplne ako presný tip. To hlavné sú Laskomerské singletraily a kto má záujem spoznať z okolia viac, mám tu pre vás ešte ďalšie. Dokopy z toho môže byť napríklad kratšia dovolenka a zaručujem vám, že si kráľovsky pojazdíte. No a určite pritom natrafíte aj na naše smerovníčky .

Ešte dodám, že už beží súťaž a budúci týždeň začneme vyhodnocovať akési prvé kolo. Ale nebojte, tých bude ešte dosť a môžete sa pekne zapojiť, pričom viac nájdete na našom Instagrame. Takže stačí nás sledovať a vždy sa všetko dozviete včas.

Hrebeňom na Donovaly – ochutnajte kúsok Nízkych Tatier

Mojím ďalším tipom bude určite hrebeň z Korytnice cez Hiadeľské sedlo až na Donovaly. Tento úsek je lahôdka a poteší srdce každého bikera. Nájdete tu všetko, vrátane pekného rockgardenu z Kečky (vo videu úsek od 6:30), kde si preveríte pekne aj vaše schopnosti jazdy. No hlavne nebudete vedieť, na ktorú stranu sa pozerať – či na Nízke Tatry alebo Veľkú Fatru.

Vo videu začínam (ako u všetkých) v Hornom Jelenci a pokračujem cez Rybovské sedlo do Liptovských Revúc. Ale druhá možnosť, ako sa tam dostať, je cez sedlo Veľký Šturec, čo je podľa mňa jedno z top šotolinových stúpaní, aké poznám. Určite aj to niekedy zakomponujem do inej video trasy, ale dovtedy určite čakať nemusíte a navyše sa tu výborne jazdí, keď je mokro/blato.

Na tom hrebeňovom úseku sa jazdí napríklad aj Donovalský drapák, z ktorého si môžete rovnako pozrieť video. Ak prídete na Donovaly, tu sa môžete občerstviť a potom pokračovať ďalej po hrebeni až na horský hotel Šachtička, odtiaľ sa spustíte do Španej Doliny a tak sa dostanete zase späť do Jelenca.

Na Krížnu nesmieme zabudnúť

V prípade, že budete mať chuť na skutočne dlhé stúpanie, myslím, že Krížna ležiaca vo výške 1 574 m n.m. splní vaše očakávania dokonale. Tu len odporučím ísť, tak ako vo videu nižšie, a nie opačne, pretože z Jelenca priamo na Krížnu je to slušná zaberačka – ako dá sa to vyjsť, ale posedíte si celkom na špičke sedla . Keď pôjdete z Harmanca, čaká vás postupné naberanie metrov a navyše pred útokom na vrchol sa môžete občerstviť na horskom hoteli Kráľova Studňa. Alebo tu môžete dobiť aj baterky na ebikoch . Prípadne ďalšia alternatíva je ísť z Harmanca po ceste až do sedla Malý Šturec a odtiaľ sa napojiť na červenú značku, ktorá ponúka ďalšiu porciu výhľadov a traverzom úbočia sa pripojí cca v 3/4 kopca. Viac o Križnej sa dozviete aj v tomto článku. Záver k vrcholu od Kráľovej Studne je síce opäť celkom výživný a zrejme aj potlačíte (ak dáte v sedle, máte plusový bod), no takto chodím vždy radšej a lepšie si vychutnám pohľady na okolité "kotle".

Tieto 3 trasy v podstate začínajú z jedného miesta a dajú sa aj pekne zmixovať. Za mňa super na predĺžený víkend, pretože si môžete spraviť 2 pomerne dlhé a pestré výlety a potom si dať na záver lahôdku v podobe Laskomerských trailov, kde si super pojazdíte a nezabijete veľa času. Len dodám, že linky na GPX nájdete pri každom videu priamo v popise na YouTube. No a ja sa už teraz teším, ako si ich skúsim niekedy nakombinovať do jednej a uvidíme, koľko výškových metrov z toho vypadne

Smrekovica a Malinô – kto chce ešte viac

Lenže Veľká Fatra toho ponúka viac než dosť aj smerom k Ružomberku. Možno viete, že na Malinô Brdo je známy slovenský bikepark, takže o jazdení sa tu nemusíme baviť. No hore k trailom sa viete dostať aj cez Smrekovicu a opäť po hrebeni, o čom minule robil super článok Juro alias wiedrzensky. Ten pre zmenu inšpiroval mňa a sem si určite niekedy zájdem, pretože na Maline som nikdy nejazdil a trasa vyzerá výborne – veď čo je lepšie, ako vyjsť si na hrebeň, vidieť všetky pohoria okolo a potom sa za odmenu pustiť dole nejakým trailom.

Už ostáva len vyraziť

Tieto trasy a rôzne alternatívy rozhodne nie sú všetko, čo okolie ponúka. Ale tu dám ruku do ohňa za to, že budete spokojní . Ľudia, ktorí prídu do novej oblasti, majú trochu problém sa zorientovať a niečo nakoniec vybrať. Takto si myslím, že budete mať výborný odrazový mostík, prípadnú inšpiráciu a hlavne skutočne rozmanitý mix jazdenia. Súčasné obmedzenia nám nakoniec pomôžu objaviť krásne slovenské prostredie a ešte viac si uvedomiť, čo doma máme. Tak ak ste doteraz váhali, je načase to zmeniť .

Lery741 03.05.2020 (11:11)

Takže Krížnu cez Jelenec nie... mohol prísť článok o týždeň skôr 😄 Išiel som z Donovalov na H. Jelenec, Krížnu, Kráľovu studňu, Harmanec, Kordíky, Kremnické vrchy - Sedlo tri kríže, Budča, Banská Štiavnica... a ešte k tomu naložený ako somár 🙃 100 km, 2500 mnm

Imroman Lery741 04.05.2020 (14:48)

No pekna porcia a este s baglom. Nabuduce budes vediet ale tak aj z druhej strany je zaver na Kriznu stale zaberak

Lost 03.05.2020 (11:44)

Imroman odporúčam aj stúpanie cez Podlavické výmole ako alternatívu k červenej TZ, po ktorej si šiel 3x https://www.trailforks.com/trails/podlavicke-vymole/ na cykloserveri ako žltá TZ, tento úsek je výborný aj na trailový beh... inak ako vždy super článok

Imroman Lost 03.05.2020 (12:34)

Diky...ako vravim, nehram sa na uplneho experta takze urcite sa najdu rozne vylepsenia

fitka101 03.05.2020 (20:17)

Na prvej fotke je Kozi Chrbat a Prašiva...Nizke Tatry....žiadna Velka Fatra.

Imroman fitka101 03.05.2020 (20:59)

Ano, je tam kusocek aj z Nizkych Tatier ale Velka Fatra je to hlavne. Fotka je z trasy ktora ide cez obe pohoria.

bikemartin Imroman 04.05.2020 (21:44)

Imroman asi ťa nepoteším a asi týmto klesne cena tvojej chalupy v Hornom Jelenci, lebo sa nenachádza v cool Veľkej Fatre, ale v noname Starohorských vrchoch . To isté aj Kozí chrbát, patrí do NP Nízke Tatry, ale leží v Starohorských vrchoch. https://mapy.hiking.sk/?q=starohorske%20vrchy&st[]=

Imroman bikemartin 05.05.2020 (20:24)

OK, je to teda kusok od hranice Velkej Fatry ale myslim, ze zase nemusime riesit presne hranice a slovicka pricom ja si na presne umiestnenie nasej chalupy rozhodne nepotrpim. Tie trasy su mix ale ked som tam, Velka Fatra je pre mna dominanta celeho. Rovnako ked sa ma niekto spyta, kam v okoli ist jazdit. Ale upravil som nadpis tak snad uz to nebude taky problem

AlexKruz 04.05.2020 (20:07)

Super clanok, dakujem za motivaciu. Na Kriznu sa chystam uz dlhsie, tak sa hadam coskoro dockam. Video tiez super, palec hore

palo14 03.05.2020 (15:32)

Pekny clanok, Kriznu a Hliadelske mozem len odporucit. Kde je ten pamatnik Mor ho?

Imroman palo14 03.05.2020 (15:39)

Ten je pri vchode do Horneho Jelenca..inak z cesty ho vidno paradne a je tam aj zastavka autobusu.

jaro127 03.05.2020 (18:30)

Výborné čítanie, motivujúce.

Imroman jaro127 04.05.2020 (11:17)

Diky, to som rad.

maliskajakub 03.05.2020 (21:25)

Imroman ďakujem za pekný článok bývam v harmanci a určite mám ešte čo objavovať aj vďaka tomuto článku

Imroman maliskajakub 04.05.2020 (11:18)

Cauko, tak to je najlepsia spatna vazba

toygrik 05.05.2020 (10:31)

Chcel by som len upozorniť, že trasy sa nachádzajú v národnom parku Veľká Fatra, v ktorom platí návštevný poriadok http://npvelkafatra.sopsr.sk/navstevnici/ .
A na území národného parku podľa zákona č. 543/2002 o ochrane prírody platí tretí stupeň ochrany a na území s tretím stupňom ochrany je zakázané vchádzať alebo jazdiť na bicykli, trojkolke, kolobežke alebo na samovyvažovacom vozidle na pozemkoch za hranicami zastavaného územia obce mimo diaľnice, cesty, miestnej komunikácie a vyznačenej cyklotrasy;

To, že toto píšem, nie je preto, že som s tým stotožnený, ale preto, že článok môže byť navádzanie na porušenie zákona a môžete prísť do konfliktu s turistami alebo strážcami prírody. Hlavne, čo som v rýchlosti prečítal, a preto píšem, je časť "Prípadne ďalšia alternatíva je ísť z Harmanca po ceste až do sedla Malý Šturec a odtiaľ sa napojiť na červenú značku, ktorá ponúka ďalšiu porciu výhľadov a traverzom úbočia sa pripojí cca v 3/4 kopca." kde cyklotrasa podľa máp nie je. Videá som zatiaľ nevidel a zvyšok som nekontroloval. Je na každého slobodnej voľbe.

Imroman toygrik 05.05.2020 (11:13)

To co som pisal su cyklotrasy, alebo strkove siroke cesty. Ten hreben zo Sturca je normalna siroka strkova cesta pre cyklistov a tusim teraz uz aj znacena. Keby chcem niekoho navadzat na porusovanie tak ho poslem po hrebeni z Kriznej smerom na Borisov.

toygrik Imroman 05.05.2020 (12:49)

Ako som napísal, cyklotrasa podľa máp z Malého Šturca nie je označená na žiadnej mape (cykloserver.cz, mapy.cz, mapy.hiking.sk). Ak to je v realite označené, tak som šťastný, nakoľko rozširovanie cyklotrás je pozitívom Ja ale z danej lokality nie som a rád si prídem zajazdiť. A taktiež to nebol útok na teba ako autora.

Ja osobne úplne nesúhlasím s tým, že cyklista nemôže na veľa miestach jazdiť - napríklad zvážnice. V minulosti som čítal článok, kde bolo porovnanie pešiaka vs cyklistu, kde je pešiak horší pre prírodu ako cyklista. Žiaľ, dnes by som si už nebol tak istý, ale je to tiež názor. A nikto nerieši tie emisné kontroly na autách značka TATRA, GAZ, a pod.

Imroman toygrik 05.05.2020 (20:19)

No tato problematika je u nas fakt otrava...niekedy su tie vyklady zakonov vazne divne, pripadne vznikaju rozne "sede zony" - co je cesta, co nie atd. Kazdopadne snad sa to bude zlepsovat a tieto trasy urcite odporucam. Na nich ziadny problem nebude.

dobremag 05.05.2020 (15:22)

zase otázka ktorú ti kladie furt niekto tie Castelli UNLIMITED BAGGY máš v akom čísle?

dobremag Imroman 05.05.2020 (20:24)

ďakujem. pravdepodobne pri výrobe (mňa) použili rovnaký meter ako u teba, tak v dnešnej dobe - keď sa ťažko oblečenie skúša - sa mi živý model 1:1 neskutočne hodí

Imroman 05.05.2020 (21:31)

Upravil som nadpis aby vas to tolko nedrazdilo, ze to nie je presne Velka Fatra tak dufam, ze uz je vsetko OK

jozefklacko 13.05.2020 (21:56)

prosim. urob aj velkeho sprievodcu VF

Imroman jozefklacko 14.05.2020 (09:28)

Urcite cosi pribudne zase tak to potom premenujem