Test: Canyon Neuron 7.0 AL – prepracovaná trailová stálica pre rok 2020

Pre túto sezónu prepracovali nemeckí inžinieri hliníkový Neuron na obraz hodnotnejších karbónových súrodencov. Či sa vydali správnym smerom, som na domácich trailoch zisťoval posledných pár týždňov.

Model Neuron je na trhu už nejaký ten rok a v portfóliu značky sa profiluje ako základ pre trailové jazdenie, čiže ako prechodový článok od XC k Allmountain. Geometria rámu už nie je tak striktná ako pri XC mašinách, ale stále slušne ladená aj k dlhším výjazdom. Aspoň tak ho výrobca opisuje na svojom webe. Ako trailový bike, ktorý exceluje aj v dlhých alpských stúpaniach. Má teda predpoklady ako slušný základ pre niekoho, kto nechce naháňať sekundy ani smerom hore, ani smerom dole, ale len si skrátka užívať jazdu.

bike neuron7

Hlavná novinka v hliníkovom sektore

Ako som spomínal v úvode, tak najzásadnejšou inováciou pri novom hliníkovom Neuronovi je rám, ktorý prerobili podľa vzoru karbónových modelov. Hlavne teda premiestnili tlmič z vertikálnej do horizontálnej polohy a tým aj do tohto biku implementovali svoj systém Tripple Phase Kinematics. Ten je citlivý na začiatku, čím filtruje menšie nerovnosti, stabilný v strede, čo je cítiť pri šliapaní do pedálov a progresívny pred dorazom, čiže reálny doraz budete hľadať veľmi ťažko. Krátke vodorovné vahadlo, zaujímavo riešený diel, ktorý sa spája s tlmičom, vnútorné vedenie kabeláže a priamy prechod rámovej rúrky do zadných vzpier sa prejavujú zladeným dizajnom tohto rámu.

bike neuron7
Samotná geometria je dostatočne konzervatívna na to, aby bike naozaj neumučil jazdca na smrť aj v dlhších výšľapoch. Teda hlavový uhol na úrovni 67,5 stupňa a efektívny uhol sedlovej rúrky 74,5 stupňa nie je nič extrémne položené, skôr presne také, aké to na tomto biku má byť. Detailne si rozmery môžete pozrieť na obrázku nižšie. Len doplním, že obe osi sú v štandarde BOOST. Teda 110 milimetrov hrúbky vpredu s rýchloupínakom a 148 milimetrov vzadu so šikovnou páčkou ukrytou vo vnútri, ktorú stačí povytiahnuť, preklopiť a koleso dáte dole i bez náradia.

bike neuron7bike neuron7

Čím ten rám osadili?

Základom dobrého trailového biku je odpruženie, ktoré má na starosti FOX Rhythm 34 vpredu a FOX Float DPS Performance vzadu so zdvihom 130 milimetrov v oboch prípadoch. Komfort ovládania z riadidiel však tomuto modelu nedopriali. Tlmič verzie Performance však ponúka systém EVOL, čiže Extra Volume a progresivita sa dá ešte ladiť vložením spacerov. Vidlica má plynulé nastavenie od otvorenia až po úplné uzamknutie využitím systému GRIP. Odporúčaný tlak vzduchu vo vidlici je udaný spolu s počtom kliknutí Rebound (rýchlosti odskoku) priamo na tele vidlice. Pre informácie o nastavení tlmiča sa však budete musieť pozrieť na internet. Stačí však zadať identifikačný kód, ktorý je na ňom umiestnený a všetky potrebné informácie priamo k vášmu modelu sa vám zobrazia.

bike neuron7bike neuron7

Samozrejme, nemenej dôležitý je aj brzdný výkon, takže vpredu osadená štvorpiestová Shimano MT420 a vzadu dvojpiestová MT400, ktoré silu brzdenia opierajú o 180 milimetrové kotúče v štandarde Centerlock. Brzdnú silu prenášajú na zaujímavé kolesá na nábojoch Shimano MT400/MT520 a ráfikoch RaceFace AR s rozdielnou vnútornou šírkou vpredu a vzadu. Pre lepšiu stabilitu a ovládateľnosť sa rozhodli dopredu dať ráfik so šírkou 30 milimetrov, vzadu by mala stačiť aj 25-ka. Zaujalo ma umiestnenie výpletu, ktoré je voči stredu ráfika posunuté na stranu kotúča vzadu a celkom naopak vpredu. Takisto povrchová úprava vo forme brúseného anodizovaného hliníka má takmer až karbónový look. Z továrne sú obuté na Mountain Kingoch od Continentalu v šírke 2,3 palca so spevnenými bočnicami, malo by ísť teda o odolný trailový set, ktorý ešte aj celkom dobre vyzerá.

bike neuron7bike neuron7


Pohon má na starosti 12-rýchlostný Sram v prevedení NX, radenie a GX prehadzovačka v kombinácii s kľukami Truvativ Stylo 6K DUB s 30-zubovým prevodníkom. Teleskopka s rozsahom 15 centimetrov je z domácej kuchyne s označením Iridium, rovnako ako predstavec a 760 milimetrov široké rajdy. Na jej vrchu je potom usadené sedlo Selle Italia X-Base. Vo výsledku táto zmes dáva hmotnosť 14,2 kilogramu, čo v podstate sedelo aj na váhe.

Už len zapnúť vyhľadávač trailov

Bike vyzeral byť hneď pripravený vyraziť. Z omylu ma vyviedlo prvé brzdenie, kedy nezahriate kotúče spomaľovali bike len tak, aby sa nepovedalo. Celkom som sa natrápil, kým hlava pochopila, že nesedím na 9-kilovom XC-čku, aj keď Canyon ospevuje nekompromisný výkon tohto stroja aj v stúpaniach. Hmotnosť, krátky predstavec a celkovo geometria cucali energiu z nôh rýchlejšie, ako som zvyknutý. „Nátura” týchto strojov nie je o naháňaní sa, takže stačilo trošku zvoľniť a začať objavovať a užívať si všetko, čo ponúka.

bike neuron7
Brzdové kotúče sa akosi nechceli zahriať na krátkych podvečerných trailoch, ktoré som teda musel ísť s veľkou rezervou. To je škoda, lebo to bol jeden z dvoch suchých výjazdov, čo sme spolu zažili. Ďalší deň som sa oveľa pokojnejšie vybral na kopčeky, kde už veru žiaden kotúč neostane chladný. Chvíľku som sa aj zahrával s myšlienkou otestovať 30-zubový prevodník hore zjazdovkou pod Ostrým Vrchom, zdravý rozum nakoniec zvíťazil a hore som si to namieril pekne bokom. Aj tam sú však dve slušné stojky, ktoré som nakoniec dal, ale zuby som ceril tak maximálne 5 centimetrov od volantu. Dlhší predstavec by pomohol, ale krátky je tu z iného dôvodu, ako hrotiť stojky na krv. Zjazdovka smerom dole nakoniec poslúžila tak, ako mala a brzdy za pár éčok sa prejavili naplno a rozhodne sa teda nemali za čo hanbiť. Tak sa presunuli z kategórie „mínusy“ medzi „plusy“.

bike neuron7bike neuron7

Následný ľahší trail len potvrdil, že na brzdy sa môžem spoľahnúť, ale zas plášte zneistili na mokrom povrchu, čo som od výrazného vzoru nečakal. OK, bol to prvý pokus, možno som sa len nestihol zžiť s týmto bikom, o čom ma utvrdili aj prvé skoky, kedy som si hľadal tú správnu pozíciu a získaval cit pre ťažisko bicykla. Dole zas prepnúť páčky do pozície „Firm“ a poďme znova smerom hore. Postupne som prestal riešiť zamykanie vidlice, lebo pokiaľ som šiel v pohodičke v sedle, pohupovanie sa takmer nekonalo. Na druhej strane, tlmič si zamykanie do kopca rozhodne zaslúžil, aj keď ani pri úplnom zamknutí nestvrdol na kameň. Bolo to vyhovujúce na cestu hore, pričom dokázal stále filtrovať nerovnosti. Keď na tú magickú modrú páčku zabudnete pred jazdou dole, bike vám to pripomenie, rovnako ako mne v prvom rockgardene . Treba pekne zastaviť, dať si tam to „Medium“ alebo „Open“ a v pokoji pokračovať. Napriek prestávke som si v tomto úseku našetril pár sekúnd, aj keď mi o to nešlo. Len som si potvrdil, že je to slušná žehlička a Fox toho zhltne naozaj veľa, keď už teda dáte páčky odpruženia do otvorenej polohy. Sekundičky som si nechal na trailík, ktorý jazdím často na svojom biku i na všetkých MTB testovačkách. Najlepší čas som si tu dal na Mondrakeri F-Podium za úplného sucha. Bol som prekvapený, keď Canyon dokázal ešte pár sekúnd stiahnuť aj napriek tomu, že tentoraz bolo mokro a v hlave som mal varovanie, že plášte až tak dobre nedržali.

bike neuron7
Ďalšie výjazdy po technických trailoch ma utvrdili v tom, že na trápenie s krátkym predstavcom smerom hore razom zabudnete akonáhle sa pustíte z kopca dole, pretože tu sa začína skutočná zábava. Klopenkami som prechádzal s istotou a vďaka teleskopke aj ostrejšie dropy boli ako malina. Tá držala svoju pozíciu na mieste, kde som uvoľnil páčku. Úplne zarazenú dole som ju nedával, to už bol posed ako na BMX. Medzi búrkami sa mi podaril aj dlhší výjazd, niečo cez tri hodinky a takmer 60 kilometrov so zhruba 1 500 nastúpanými metrami. Takže môžem potvrdiť, že sa dá s týmto strojom stráviť pekný deň v našich lesoch. Jedna vec, s ktorou som si nepotykal, teda hlavne môj zadok, bolo sedlo. Nejako som si nevedel nájsť komfortnú pozíciu a zvláštne klzké prevedenie tomu tiež veľmi nepridalo. Na druhej strane, je to vec osobných preferencií a nie je problém ho vymeniť za niečo, čo vám sedí.

bike neuron7

Plusy

  • Fox odpruženie
  • Brzdy
  • Zaujímavé kolesá
  • Celkový jazdný prejav

Mínusy

  • Sedlo (individuálne)
  • Chýbajúci chránič pod reťazou

Pre koho je teda určený?

Veľa ľudí tento rok zašlo do cykloobchodu po nový bike a mnohí z nich zistili, že možnosti bicykla, ktorý si z predajne pred časom odniesli, končia oveľa skôr, ako začína ich predstava skutočnej zábavy. Keď som ho mal na streche auta v robote, veľa kolegov slintalo nad tým, že toto by bol ten pravý bike pre nich a to na ňom ani nesedeli. Odporučil som im počkať na článok s tým, že prvé dojmy sú dobré a práve tento typ je vhodný pre niekoho, kto si chce zájsť do lesa a užiť si jazdu po úzkych chodníčkoch alebo širokých zvážniciach. A tam netreba hľadať ideálnu stopu, lebo tento bike toho veľa odpustí. Geometria je stále vhodná aj na dlhšie výjazdy a nedonúti vás plakať pod každým kopcom. Hliníkový rám a robustné komponenty sú zas zárukou dlhej životnosti, aj keby ste sa o neho nestarali ako o rodinný klenot.

bike neuron7
Cena testovacieho modelu je na úrovni 2 299 € a javí sa byť primeraná. Dôkazom toho, že Canyon mieri Neuronom na širokú základňu bikerov, je aj prevedenie v dámskej verzií a dokonca ponúkajú aj verziu pre juniorov s označením Young Hero. Testovaná veľkosť  M, vhodná pre moju výšku 180 centimetrov, už bola na 29-palcových kolesách, zatiaľ čo veľkosti XS a S sú na kolesách s rozmerom 27,5 palca, takže bike si nájde určite každý.

Detailné informácie a kompletnú ponuku nájdete na stránkach výrobcu.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Micequal 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: BMC Fourstroke LT - ako jazdí môj vysnívaný bike

Test: BMC Fourstroke LT - ako jazdí môj vysnívaný bike

Je možné mať jeden stroj, ktorý bude „raketou" na maratónoch a zároveň schopnou alternatívou k trailbiku? V tejto sezóne som skúsil nájsť odpoveď na bicykli, ktorého cena sa radšej nehovorí.
Test: Bulls E-Stream Evo AM 4 – nerieš zovňajšok, dbaj na charakter

Test: Bulls E-Stream Evo AM 4 – nerieš zovňajšok, dbaj na charakter

Keď ide o elektrobicykel, ktorý má výborné jazdné vlastnosti, neriešite toľko detaily. S batériou o kapacite takmer 1000 Wh totiž najmä celé dni jazdíte.
Unboxing: Bulls Wild Creed RS - „drvič“ trailov z Nemecka

Unboxing: Bulls Wild Creed RS - „drvič“ trailov z Nemecka

Viac zdvihu, viac zábavy - záleží už iba na vašich schopnostiach, ako dobre viete bicykel ovládať. Wild Creed je pripravený na všetko.
keyboard_arrow_up