Test: Canyon Neuron 7.0 AL – prepracovaná trailová stálica pre rok 2020

Test: Canyon Neuron 7.0 AL – prepracovaná trailová stálica pre rok 2020

4722 komentárov

Micequal 06.07.2020 30 fotografií   Sezona 2020 Bicykel Trail Horsky Bike Horska Cyklistika Canyon Test Full

Pre túto sezónu prepracovali nemeckí inžinieri hliníkový Neuron na obraz hodnotnejších karbónových súrodencov. Či sa vydali správnym smerom, som na domácich trailoch zisťoval posledných pár týždňov.

 

Model Neuron je na trhu už nejaký ten rok a v portfóliu značky sa profiluje ako základ pre trailové jazdenie, čiže ako prechodový článok od XC k Allmountain. Geometria rámu už nie je tak striktná ako pri XC mašinách, ale stále slušne ladená aj k dlhším výjazdom. Aspoň tak ho výrobca opisuje na svojom webe. Ako trailový bike, ktorý exceluje aj v dlhých alpských stúpaniach. Má teda predpoklady ako slušný základ pre niekoho, kto nechce naháňať sekundy ani smerom hore, ani smerom dole, ale len si skrátka užívať jazdu.

bike neuron7

Hlavná novinka v hliníkovom sektore


Ako som spomínal v úvode, tak najzásadnejšou inováciou pri novom hliníkovom Neuronovi je rám, ktorý prerobili podľa vzoru karbónových modelov. Hlavne teda premiestnili tlmič z vertikálnej do horizontálnej polohy a tým aj do tohto biku implementovali svoj systém Tripple Phase Kinematics. Ten je citlivý na začiatku, čím filtruje menšie nerovnosti, stabilný v strede, čo je cítiť pri šliapaní do pedálov a progresívny pred dorazom, čiže reálny doraz budete hľadať veľmi ťažko. Krátke vodorovné vahadlo, zaujímavo riešený diel, ktorý sa spája s tlmičom, vnútorné vedenie kabeláže a priamy prechod rámovej rúrky do zadných vzpier sa prejavujú zladeným dizajnom tohto rámu.

bike neuron7

Samotná geometria je dostatočne konzervatívna na to, aby bike naozaj neumučil jazdca na smrť aj v dlhších výšľapoch. Teda hlavový uhol na úrovni 67,5 stupňa a efektívny uhol sedlovej rúrky 74,5 stupňa nie je nič extrémne položené, skôr presne také, aké to na tomto biku má byť. Detailne si rozmery môžete pozrieť na obrázku nižšie. Len doplním, že obe osi sú v štandarde BOOST. Teda 110 milimetrov hrúbky vpredu s rýchloupínakom a 148 milimetrov vzadu so šikovnou páčkou ukrytou vo vnútri, ktorú stačí povytiahnuť, preklopiť a koleso dáte dole i bez náradia.

bike neuron7bike neuron7


Čím ten rám osadili?


Základom dobrého trailového biku je odpruženie, ktoré má na starosti FOX Rhythm 34 vpredu a FOX Float DPS Performance vzadu so zdvihom 130 milimetrov v oboch prípadoch. Komfort ovládania z riadidiel však tomuto modelu nedopriali. Tlmič verzie Performance však ponúka systém EVOL, čiže Extra Volume a progresivita sa dá ešte ladiť vložením spacerov. Vidlica má plynulé nastavenie od otvorenia až po úplné uzamknutie využitím systému GRIP. Odporúčaný tlak vzduchu vo vidlici je udaný spolu s počtom kliknutí Rebound (rýchlosti odskoku) priamo na tele vidlice. Pre informácie o nastavení tlmiča sa však budete musieť pozrieť na internet. Stačí však zadať identifikačný kód, ktorý je na ňom umiestnený a všetky potrebné informácie priamo k vášmu modelu sa vám zobrazia.

bike neuron7bike neuron7


Samozrejme, nemenej dôležitý je aj brzdný výkon, takže vpredu osadená štvorpiestová Shimano MT420 a vzadu dvojpiestová MT400, ktoré silu brzdenia opierajú o 180 milimetrové kotúče v štandarde Centerlock. Brzdnú silu prenášajú na zaujímavé kolesá na nábojoch Shimano MT400/MT520 a ráfikoch RaceFace AR s rozdielnou vnútornou šírkou vpredu a vzadu. Pre lepšiu stabilitu a ovládateľnosť sa rozhodli dopredu dať ráfik so šírkou 30 milimetrov, vzadu by mala stačiť aj 25-ka. Zaujalo ma umiestnenie výpletu, ktoré je voči stredu ráfika posunuté na stranu kotúča vzadu a celkom naopak vpredu. Takisto povrchová úprava vo forme brúseného anodizovaného hliníka má takmer až karbónový look. Z továrne sú obuté na Mountain Kingoch od Continentalu v šírke 2,3 palca so spevnenými bočnicami, malo by ísť teda o odolný trailový set, ktorý ešte aj celkom dobre vyzerá.

bike neuron7bike neuron7



Pohon má na starosti 12-rýchlostný Sram v prevedení NX, radenie a GX prehadzovačka v kombinácii s kľukami Truvativ Stylo 6K DUB s 30-zubovým prevodníkom. Teleskopka s rozsahom 15 centimetrov je z domácej kuchyne s označením Iridium, rovnako ako predstavec a 760 milimetrov široké rajdy. Na jej vrchu je potom usadené sedlo Selle Italia X-Base. Vo výsledku táto zmes dáva hmotnosť 14,2 kilogramu, čo v podstate sedelo aj na váhe.

Už len zapnúť vyhľadávač trailov


Bike vyzeral byť hneď pripravený vyraziť. Z omylu ma vyviedlo prvé brzdenie, kedy nezahriate kotúče spomaľovali bike len tak, aby sa nepovedalo. Celkom som sa natrápil, kým hlava pochopila, že nesedím na 9-kilovom XC-čku, aj keď Canyon ospevuje nekompromisný výkon tohto stroja aj v stúpaniach. Hmotnosť, krátky predstavec a celkovo geometria cucali energiu z nôh rýchlejšie, ako som zvyknutý. „Nátura” týchto strojov nie je o naháňaní sa, takže stačilo trošku zvoľniť a začať objavovať a užívať si všetko, čo ponúka.

bike neuron7

Brzdové kotúče sa akosi nechceli zahriať na krátkych podvečerných trailoch, ktoré som teda musel ísť s veľkou rezervou. To je škoda, lebo to bol jeden z dvoch suchých výjazdov, čo sme spolu zažili. Ďalší deň som sa oveľa pokojnejšie vybral na kopčeky, kde už veru žiaden kotúč neostane chladný. Chvíľku som sa aj zahrával s myšlienkou otestovať 30-zubový prevodník hore zjazdovkou pod Ostrým Vrchom, zdravý rozum nakoniec zvíťazil a hore som si to namieril pekne bokom. Aj tam sú však dve slušné stojky, ktoré som nakoniec dal, ale zuby som ceril tak maximálne 5 centimetrov od volantu. Dlhší predstavec by pomohol, ale krátky je tu z iného dôvodu, ako hrotiť stojky na krv. Zjazdovka smerom dole nakoniec poslúžila tak, ako mala a brzdy za pár éčok sa prejavili naplno a rozhodne sa teda nemali za čo hanbiť. Tak sa presunuli z kategórie „mínusy“ medzi „plusy“.

bike neuron7bike neuron7


Následný ľahší trail len potvrdil, že na brzdy sa môžem spoľahnúť, ale zas plášte zneistili na mokrom povrchu, čo som od výrazného vzoru nečakal. OK, bol to prvý pokus, možno som sa len nestihol zžiť s týmto bikom, o čom ma utvrdili aj prvé skoky, kedy som si hľadal tú správnu pozíciu a získaval cit pre ťažisko bicykla. Dole zas prepnúť páčky do pozície „Firm“ a poďme znova smerom hore. Postupne som prestal riešiť zamykanie vidlice, lebo pokiaľ som šiel v pohodičke v sedle, pohupovanie sa takmer nekonalo. Na druhej strane, tlmič si zamykanie do kopca rozhodne zaslúžil, aj keď ani pri úplnom zamknutí nestvrdol na kameň. Bolo to vyhovujúce na cestu hore, pričom dokázal stále filtrovať nerovnosti. Keď na tú magickú modrú páčku zabudnete pred jazdou dole, bike vám to pripomenie, rovnako ako mne v prvom rockgardene . Treba pekne zastaviť, dať si tam to „Medium“ alebo „Open“ a v pokoji pokračovať. Napriek prestávke som si v tomto úseku našetril pár sekúnd, aj keď mi o to nešlo. Len som si potvrdil, že je to slušná žehlička a Fox toho zhltne naozaj veľa, keď už teda dáte páčky odpruženia do otvorenej polohy. Sekundičky som si nechal na trailík, ktorý jazdím často na svojom biku i na všetkých MTB testovačkách. Najlepší čas som si tu dal na Mondrakeri F-Podium za úplného sucha. Bol som prekvapený, keď Canyon dokázal ešte pár sekúnd stiahnuť aj napriek tomu, že tentoraz bolo mokro a v hlave som mal varovanie, že plášte až tak dobre nedržali.

bike neuron7

Ďalšie výjazdy po technických trailoch ma utvrdili v tom, že na trápenie s krátkym predstavcom smerom hore razom zabudnete akonáhle sa pustíte z kopca dole, pretože tu sa začína skutočná zábava. Klopenkami som prechádzal s istotou a vďaka teleskopke aj ostrejšie dropy boli ako malina. Tá držala svoju pozíciu na mieste, kde som uvoľnil páčku. Úplne zarazenú dole som ju nedával, to už bol posed ako na BMX. Medzi búrkami sa mi podaril aj dlhší výjazd, niečo cez tri hodinky a takmer 60 kilometrov so zhruba 1 500 nastúpanými metrami. Takže môžem potvrdiť, že sa dá s týmto strojom stráviť pekný deň v našich lesoch. Jedna vec, s ktorou som si nepotykal, teda hlavne môj zadok, bolo sedlo. Nejako som si nevedel nájsť komfortnú pozíciu a zvláštne klzké prevedenie tomu tiež veľmi nepridalo. Na druhej strane, je to vec osobných preferencií a nie je problém ho vymeniť za niečo, čo vám sedí.

bike neuron7

Plusy


  • Fox odpruženie
  • Brzdy
  • Zaujímavé kolesá
  • Celkový jazdný prejav

Mínusy


  • Sedlo (individuálne)
  • Chýbajúci chránič pod reťazou

Pre koho je teda určený?


Veľa ľudí tento rok zašlo do cykloobchodu po nový bike a mnohí z nich zistili, že možnosti bicykla, ktorý si z predajne pred časom odniesli, končia oveľa skôr, ako začína ich predstava skutočnej zábavy. Keď som ho mal na streche auta v robote, veľa kolegov slintalo nad tým, že toto by bol ten pravý bike pre nich a to na ňom ani nesedeli. Odporučil som im počkať na článok s tým, že prvé dojmy sú dobré a práve tento typ je vhodný pre niekoho, kto si chce zájsť do lesa a užiť si jazdu po úzkych chodníčkoch alebo širokých zvážniciach. A tam netreba hľadať ideálnu stopu, lebo tento bike toho veľa odpustí. Geometria je stále vhodná aj na dlhšie výjazdy a nedonúti vás plakať pod každým kopcom. Hliníkový rám a robustné komponenty sú zas zárukou dlhej životnosti, aj keby ste sa o neho nestarali ako o rodinný klenot.

bike neuron7

Cena testovacieho modelu je na úrovni 2 299 € a javí sa byť primeraná. Dôkazom toho, že Canyon mieri Neuronom na širokú základňu bikerov, je aj prevedenie v dámskej verzií a dokonca ponúkajú aj verziu pre juniorov s označením Young Hero. Testovaná veľkosť  M, vhodná pre moju výšku 180 centimetrov, už bola na 29-palcových kolesách, zatiaľ čo veľkosti XS a S sú na kolesách s rozmerom 27,5 palca, takže bike si nájde určite každý.

Detailné informácie a kompletnú ponuku nájdete na stránkach výrobcu.


Fotogaléria k článku

 

Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Komentáre

roleta 14.07.2020 (13:00)

1


mne sa ten slapavy bajk paci a to ze je AL je u mna iba plus. Ked budem uvazovat o dalsom bajku, urcite bude na zozname medzi yt jeffsy a yt izzo. ps: preco je v zadu uzsi rafik ako v predu? kvoli miestu na koleso? sak aj tak na zadnom kolese je vacsinou hmotnost jazdca...

 
Micequal roleta 14.07.2020 (14:03)

0


Skôr bude v predu širší kvôli stabilite - predné koleso drží stopu...

 
simon607 06.07.2020 (19:59)

0


Ahoj, tá rozmazaná fotka zo singlu je odkiaľ presne?

 
Micequal simon607 09.07.2020 (12:46)

0


Kameru na foto za jazdy som mal len Na Brezine, takže na niektorom z tých trailov...

 
TiborVaclav 07.07.2020 (07:27)

0


Zdravím stále premýšľam nad kúpou tohoto bicykla a moja výška je 178 cm, myslíš že táto výška je dostačujúca pre veľkosť M, ktorú si testoval aj ty alebo pre veľkosť L ako mi odporúčali vo fóre chalani, ktorý na tomto type už jazdia?

Ďakujem za odpoveď.

 
info500 TiborVaclav 07.07.2020 (08:34)

0


Ja mam starsi model a vysku ako mas ty a sedi mi super. L by bolo podla mna uz velmi velke a aj tazke.

 
Harvancik info500 07.07.2020 (08:58)

1


Mám 176cm a Neuron 6.0 2020 vo veľkosti M a je to akurát. Pri L by sa mohlo stať, že by si mohol mať problém s nastavením teleskopky. Ja mám pri mojej výške a M ráme teleskopky vysunutú cca 5 cm.

 
michalkentos77 TiborVaclav 07.07.2020 (09:45)

0


Teraz som kupoval L Neuron CF 9.0, mam 182 a sedlovka je na minime aby som dosiahol na pedale...

 
TiborVaclav michalkentos77 07.07.2020 (09:53)

0


vďaka veľká,veľmi ste mi pomohli

 
Micequal TiborVaclav 09.07.2020 (12:49)

0


Ahoj, ja mám výšku rovných 180 a do Lka by som nešiel. Mko sadlo úplne presne, aj keď kôli kratšeiemu predstavcu je stúpanie iné ako na XC biku, ale zas si viac vychutnáš to na čo je tento bike určený...

 
Ondris88 Micequal 09.07.2020 (13:05)

0


Ja mam 182 a neviem sa rozhodnut medzi M a L. Bol som viac nakloneny k Lku ale ako tak citam viacere komentare tak Mko vyzera byt lepsia volba...

 
Micequal Ondris88 09.07.2020 (13:28)

1


Osobne myslím, že by sa dal aj na tvoju výšku posed doladiť, ale to už bude záležať aj na dĺžke končatín a celkových proporcií.... asi by som ho radšej niekde vyskúšal ...

 
marekon7745 Ondris88 03.09.2020 (10:47)

0


Ja mam 182 a Lko model 2019, musel som dat 35 ku predstavec (najkratsi mozny) a sedlo hodne dopredu aby mi nebol velky, v zjazdoch ale drzi teraz krasne stopu, tazko povedat ci by som siel do Mka, ale asi by sedelo lepsie hned abolo by to hravejsie,
inak model 20 ma sklamal oproti 19tke je drahsi, tazsi, kazeta iba NX.

 
michalkentos77 07.07.2020 (09:48)

0


Inac s tym sedlom mas recht, bike nema chybu co sa tyka jazdenia...

 
lacika_dnb 07.07.2020 (10:05)

0


mam jeho karbonoveho brata a fakt super bike..
trosku menej zdvihu vzadu a uz by sme ho mohli nazyvat downcountry.
Ale to sedlo je za trest. Mam z neho prdel v jednom ohni..
Cize sedlo a maxxis forekaster co je v predu pojde na vymenu..

 
michalkentos77 lacika_dnb 07.07.2020 (10:32)

0


Suhlas aj ten forekaster stoji za prd, po prvom vyjazde mi slzi bocnica na dvoch miestach...

 
JACUB 16.07.2020 (23:56)

0


Zaujímala by ma skúsenosť s brzdami a pohonom. Mám v pláne AL 7 objednať, ale bol som v tom že brzdy rovno vymením za aspoň M6000. Po prečítaní recenzie a po zvážení že bike má vnútorné vedenie rozmýšľam, že možno ani nemusím meniť. Poprípade bola by cesta vymeniť kotúče a platničky? Aká bola spokojnosť so SRAM pohonom? Ako čítam hore dole, moc chvál tu na fóre nemá. Dokážem na tlmič dorobiť zamykanie z rajdov, či nehrozí? Ďakujem

 
insector 14.09.2020 (23:39)

0


Ahojte, rozmyslam prave nad tymto bajkom, mam vysku 188cm, myslite, ze Lko ram by bol pre mna ok?

 
vlkazajac insector 15.09.2020 (21:44)

0


Ja som s mojimi 186 objednal L ale som na pochybách či som nemal do Mka radšej. Shiping je niekedy v novembri takze tak skoro to ani nezistim

 
lacika_dnb vlkazajac 15.09.2020 (21:50)

1


urcite nie.. ja mam 187 a Lko je len tak tak..
rajdy boli v max. polohe asi 5cm pod uroven sedla.

 
insector lacika_dnb 15.09.2020 (22:34)

0


Ty by si teda bral dokonca XL?

 
lacika_dnb insector 15.09.2020 (22:43)

0


Nie.. ostal som pri Lku, ale musel som kupit lastovicky, lebo pri zjazde ten predklon neni nic moc.

 
Pridaj komentár