Test: Canyon Exceed CFR Team – XCO raketa pre tých najnáročnejších

Test: Canyon Exceed CFR Team – XCO raketa pre tých najnáročnejších

Koncom augusta predstavil výrobca Canyon novú verziu pretekárskeho stroja Exceed CFR team. S rámom o hmotnosti 835 gramov sa zaradil medzi najľahšie bicykle na okruhoch svetového pohára. Ako dopadol v teste?

Keď mi koncom augusta volal marketingový koordinátor s ponukou na test hardtailu od Canyon, tak som najskôr ohrnul nosom. Tento rok sa s hardtailmi akosi roztrhlo vrece a s výnimkou jedného testu sa mi neušiel žiadny full-suspension. Nakoniec som však súhlasil s vedomím, že ide o model na rok 2021 a viac som tomu nevenoval pozornosť.



Behom pár dní mi ale prišiel potvrdzovací email s popisom „Canyon Exceed CFR Team“ a ja som zbystril pozornosť. Pri čítaní slova „team“ mi zasvietili oči a okamžite som googlil konkrétnu špecifikáciu. Po tom, ako som si pozrel web Canyonu, som bol nakoniec rád, že som túto ponuku neodmietol. Napokon, otestovať bicykel na ktorom jazdí MVDP -  jeden z najlepších cyklistov sveta – to sa nedeje každý deň.



Geometria a veľkosti


Exceed pre rok 2021 je druhou generáciou a prešiel hneď niekoľkými zmenami. Oproti predchádzajúcej verzii je rám väčší takmer po všetkých stránkach: predĺžil sa rázvor, reach aj výška sedlovej rúrky. Dĺžka zadných vzpier je naopak kratšia a znížený je aj stred. Hlavový uhol je štandardných 69° (o 0,5 stupňa položenejší), sedlový uhol je s hodnotou 75° o viac ako 2 stupne strmší. Papierovo vyzerajú tieto čísla zaujímavo a už pri vybalení z krabice vidno, že Exceed je poriadne vysoký a dlhý.



Dizajn a konštrukcia


Exceed CFR Team je druhý najvyšší hardtail XCO model v ponuke Canyonu. Čarovné slovíčko „team“ zároveň naznačuje, že na ňom jazdia factory jazdci, ako Mathieu van der Poel a Pauline Ferrand-Prevot. Rám je konštruovaný z karbónu, pričom Canyon pri výrobe použil uhlíkové vlákno Toray M40X, prezývané aj „vlasy jednorožca“.



Toto vlákno je extrémne tuhé a silné, no zároveň veľmi ľahké, vďaka čomu sa konštruktéri dostali s hmotnosťou rámu na výborných 835 gramov (veľkosť M), čo z neho robí jeden z najľahších hardtailov na svete.



Testovaná team verzia je v bielej farbe, len decentne doplnená jemnou čierno-modrou grafikou. Nie som síce priaznivec bielych bicyklov, no musím uznať, že v tomto prípade to dizajnérom z Canyonu vyšlo. Rám pôsobí esteticky, čisto a vďaka bielej pekne vynikne profilácia rúriek. Samozrejmosťou je kabeláž vedená vnútrom rámu, v tomto prípade však šikovne vyvedená tesnením nad hlavovou rúrkou, na opačnej strane vychádzajú káble až na spodných nohách zadnej vzpery.



Zaujímavosťou je integrovaný karbónový kokpit priamo od Canyonu. Riadidlá majú šírku 740 mm v kombinácii s 80 mm predstavcom s negatívnym uhlom 6°. V strede majú aerodynamickú profiláciu, vďaka čomu poskytujú dostatok miesta na opretie zápästia pri presunoch po rovine. Súčasťou riadidiel je aj držiak na cyklopočítač. Sympatickým doplnkom sú aj dva subtílne košíky na fľaše.



Neobvykle riešené je aj upevnenie sedla v ráme. Sedlová objímka úplne absentuje, zvrchu rámu je na sedlovke osadené len tesnenie proti zanášaniu nečistotami. Funkciu objímky nahrádza klin, ktorý sa vysúva zatiahnutím skrutky v mieste styku rámovej a sedlovej rúrky.



Komponenty a osadenie


Pretekárske ambície Canyonu Exceed CFR sú na prvý pohľad badateľné aj v zložení komponentov. Všetko je podriadené maximálnej kvalite s dôrazom na nízku hmotnosť. O pruženie sa stará Fox 32 v odľahčenej verzii Stepcast v povrchovej úprave Kashima. Pohon zabezpečuje Shimano XTR v kombinácii s karbónovými kľukami Race Face Next s 34-zubovým prevodníkom.



O brzdnú silu sa starajú dvojpiestové brzdy taktiež v réžii Shimano XTR. Kolesá sú z dielne DT Swiss, konkrétne ide o najľahší model XRC 1200 Spline s 30 mm ráfmi. Bicykel je dodávaný s plášťami Maxxis Ikon Exo 2.35“ (vpredu) a Aspen 2.25“ (vzadu), oba v prevedení s ultralite dušami Tubolito. Zaujímavosťou je už spomínaný karbónový kokpit Canyon CP08 s gripmi Ergon. Karbónové komponenty nakoniec dopĺňa pohodlná sedlovka Canyon so sedlom Selle Italia SLR KC Boost. V tejto konfigurácii má bicykel hmotnosť skvelých 8,945 kg vo veľkosti L (bez pedálov, vrátane košíkov).



V teréne


Hoci sa Canyon Exceed u mňa na teste nezdržal veľmi dlho, stihol som otestovať jeho jazdné vlastnosti v rôznych druhoch terénu. Okrem vyhladených singletrailov a jemných štrkových zvážnic okúsil aj technické chodníky v Malej Fatre a prevetral som ho aj na trailoch z MSR v endure. Ako som už spomenul vyššie, testovaný rám bol vo veľkosti L. Bežne som zvyknutý, že „elko“ je na moju výšku (184 cm) tak akurát, Canyon však akoby posunul veľkosti a v tomto prípade som na spodnej hranici. Aj z toho dôvodu má výrobca na stránke kalkulačku, do ktorej sa po zadaní parametrov celkovej výšky a výšky rozkroku dozviete, aký rozmer bude pre vás ideálny.



Čo sa týka jazdných vlastností, očakávania od bicykla v tejto cenovej kategórii boli naozaj vysoké. Nízka hmotnosť z neho robí hltača výškových metrov. Už pri prvom zašliapnutí je cítiť, že katalógové poučky o sile „vlasov jednorožca“ nie sú len prázdne reklamné upútavky. Za posledný rok som testoval štyri rôzne karbónové hardtaily a Canyon rozhodne exceluje, čo sa týka tuhosti. Bike okamžite reaguje na akékoľvek zrýchlenie, čomu dopomáha aj poriadne strmý sedlový uhol. Jediným limitom sú moje nohy. Už po prvom výjazde som narazil na problém, keď som si uvedomil, že Exceed je stavaný na dynamickú jazdu a pri každom výjazde do kopca ma doslova núti sa zakaždým prekonávať.



Exceed je vo výšľapoch pekelne svižný a akceleruje okamžite a bez odozvy. Vďaka krátkej dobe testovania som s ním, žiaľ, nemal možnosť absolvovať celodenný výjazd, no počas kratších jázd som niekoľkokrát prekonal hranicu tisíc výškových metrov absolútne bez povšimnutia. Predĺžený rám sa výborne prejavil aj v prudkých stúpaniach, kde stačilo presunúť ťažisko jemne na špičku sedla a stroj šiel tam, kam som ho nasmeroval. V niektorých momentoch som mal dokonca pocit, že s lepšou kondičkou by mi bol 34-zubový prevodník malý a s čistým svedomím by som siahol po väčšom.



Vzhľadom k tuhosti Exceedu som sa trochu obával toho, ako sa bude správať v zjazdoch, a to zvlášť na singletrailoch. Musím však povedať, že v tomto prípade nešla tuhosť na úkor komfortu. Hneď v prvý deň testovania som sa vybral na pár trailov, ktoré boli súčasťou MSR v endure. Napriek tomu, že tento bicykel má úplne iné určenie, zvládol všetky zjazdy bez problémov.



Vďaka dlhému rázvoru je však predurčený na rýchle a menej náročné traily, no ani napriek tomu som nemal pocit, že by mal problém s poddajnosťou v zatvorenejších pasážach. Absolútne najväčšiu zábavu som s ním ale zažil na Pálfyho traile v Bojniciach, ktorý má vyslovene XCO charakter s krátkymi stúpaniami rôzneho sklonu, rýchlymi pasážami, pár skokmi a kameňmi.

To je terén, v ktorom je doma. 


Je samozrejmé, že nemôžem porovnávať pohodlie jazdy na celoodpruženom a pevnom ráme, no miera komfortu, ktorou Exceed disponuje, ma príjemne prekvapila



Na rovine a v miestach, kde si človek môže sadnúť na sedlo, mu dopomáha aj dômyselne riešená karbónová sedlovka, ktorá navyše pruží. Výhodou je aj integrovaný kokpit, ktorý výborne slúži ako opora na ruky v prípade, že si jazdec potrebuje „zaľahnúť“ do aerodynamickej polohy.



Nedá mi však nespomenúť aj mierne drobnosti, ktoré trochu kazili dojem z inak perfektne vyladeného bicykla. V rozbitých pasážach koreňových trailov, zvlášť v miestach, kde bolo treba detailne dávkovať brzdnú silu, sa ozývala hrkajúca kabeláž vo vnútri rámu. Musím dodať, že za zhruba 10 dní jazdenia som toto hrkanie zaznamenal len počas jedného výjazdu, a to len na ťažkých technických trailoch.



Druhú a poslednú osobnú výčitku by som smeroval k zvoleným gripom Ergon, ktoré boli extrémne tvrdé. Vzhľadom na to, že som zvyknutý jazdiť bez rukavíc, mi veľmi nepridali na komforte a vyklepané ruky som cítil aj počas zjazdovania bežnou zvážnicou. Som si však vedomý, že gripy sú otázkou osobnej preferencie a jedným z doplnkov, ktorý možno veľmi ľahko vymeniť.



Z hľadiska zvolených komponentov možno len ťažko niečo Exceedu vyčítať, zvlášť, keď sa jedná o top produkty. Radenie XTR funguje ako hodinky a rovnako aj brzdy dávkujú brzdnú silu perfektne. Rovnako zapletené kolesá poskytujú výbornú tuhosť na tento typ stroja a 30 mm ráfiky podržia za každých okolností.



Vidlica Fox 32 stepcast chodila ako po masle, akurát zamykanie chodu je riešené inverzne, a tak sa mi občas stávalo, že som si v zjazde palcom omylom stlačil páčku a vidlicu som tak počas jazdy zamkol. Bolo to však spôsobené aj tým, že som počas zjazdu zvyknutý držať palec v pohotovosti na páčke teleskopickej sedlovky.

Osobne ma ale najviac potešilo nie práve štandardné riešenie integrovaného kokpitu a „odpruženej“ sedlovky. Za zmienku však stoja aj košíky a držiak na cyklopočítač, ktoré sú v cene bicykla.



Záverečné zhrnutie


Canyon Exceed CFR Team je bicykel, ktorý má v DNA pretekárske ambície a potenciál vyhrávať preteky svetovej úrovne. Je to stroj pre ľudí, ktorí sa venujú výkonnostnej horskej cyklistike a radi naháňajú čas vo výšľapoch. S týmto bicyklom bolo až prekvapivo ľahké stiahnuť ďalšie sekundy na tých segmentoch, o ktorých som bol presvedčený, že to už lepšie nepôjde. Pevný rám ho síce predurčuje do technicky nenáročného terénu, ale nestratí sa ani na trailoch. 



V prípade, že vás však pri verzii CFR Team odrádza cenovka, Exceed je aj vo verziách CF a CF SLX. Základom je rovnaká geometria, no rozdiel je v použitom karbóne a komponentoch, čo sa, samozrejme, odráža na celkovej hmotnosti. Testovaná vlajková loď Exceed CFR Team je k dispozícii za cenu 5 699 €. Bicykel sa vyrába vo veľkostiach XS - XL a jeho expedícia začala v septembri 2020. Viac informácií nájdete na stránke výrobcu.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up55thumb_down comments 28 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Canyon Stoic 4 – v jednoduchosti je krása

Test: Canyon Stoic 4 – v jednoduchosti je krása

Záujem, ktorý počas minulého roka vyvolalo predstavenie modelu Stoic, zodpovedal naladeniu jazdcov pre technickejšie jazdenie. V najvyššej verzii Stoic 4 sme ho dostali aj my do redakčného testu.
Test: Rock Machine Blizz TRL 70-29 2021 – hardtail, ktorý zvládne aj hrubšie zaobchádzanie

Test: Rock Machine Blizz TRL 70-29 2021 – hardtail, ktorý zvládne aj hrubšie zaobchádzanie

Značka Rock Machine predstavila pre rok 2021 nový model Blizz TRL – agresívnejšiu verziu roky používaného Blizzu. Viac o ňom sa dozviete v nasledujúcom teste.
Test: Kellys Gibon 30 -  za málo peňazí, veľa muziky?

Test: Kellys Gibon 30 - za málo peňazí, veľa muziky?

S tzv. modernými hardtailmi sa akoby roztrhlo vrece. Výnimkou nie je ani slovenský Kellys, ktorý svojím modelom Gibon môže v nemalej miere zamiešať karty.
keyboard_arrow_up