Test: Canyon Exceed CFR Team – XCO raketa pre tých najnáročnejších

Test: Canyon Exceed CFR Team – XCO raketa pre tých najnáročnejších

5522 komentárov

wiedrzensky 03.10.2020 30 fotografií   Sezona 2021 Novinka Bicykel Hardtail Horska Cyklistika Canyon Test Karbon

Koncom augusta predstavil výrobca Canyon novú verziu pretekárskeho stroja Exceed CFR team. S rámom o hmotnosti 835 gramov sa zaradil medzi najľahšie bicykle na okruhoch svetového pohára. Ako dopadol v teste?

 

Keď mi koncom augusta volal marketingový koordinátor s ponukou na test hardtailu od Canyon, tak som najskôr ohrnul nosom. Tento rok sa s hardtailmi akosi roztrhlo vrece a s výnimkou jedného testu sa mi neušiel žiadny full-suspension. Nakoniec som však súhlasil s vedomím, že ide o model na rok 2021 a viac som tomu nevenoval pozornosť.



Behom pár dní mi ale prišiel potvrdzovací email s popisom „Canyon Exceed CFR Team“ a ja som zbystril pozornosť. Pri čítaní slova „team“ mi zasvietili oči a okamžite som googlil konkrétnu špecifikáciu. Po tom, ako som si pozrel web Canyonu, som bol nakoniec rád, že som túto ponuku neodmietol. Napokon, otestovať bicykel na ktorom jazdí MVDP -  jeden z najlepších cyklistov sveta – to sa nedeje každý deň.



Geometria a veľkosti


Exceed pre rok 2021 je druhou generáciou a prešiel hneď niekoľkými zmenami. Oproti predchádzajúcej verzii je rám väčší takmer po všetkých stránkach: predĺžil sa rázvor, reach aj výška sedlovej rúrky. Dĺžka zadných vzpier je naopak kratšia a znížený je aj stred. Hlavový uhol je štandardných 69° (o 0,5 stupňa položenejší), sedlový uhol je s hodnotou 75° o viac ako 2 stupne strmší. Papierovo vyzerajú tieto čísla zaujímavo a už pri vybalení z krabice vidno, že Exceed je poriadne vysoký a dlhý.



Dizajn a konštrukcia


Exceed CFR Team je druhý najvyšší hardtail XCO model v ponuke Canyonu. Čarovné slovíčko „team“ zároveň naznačuje, že na ňom jazdia factory jazdci, ako Mathieu van der Poel a Pauline Ferrand-Prevot. Rám je konštruovaný z karbónu, pričom Canyon pri výrobe použil uhlíkové vlákno Toray M40X, prezývané aj „vlasy jednorožca“.



Toto vlákno je extrémne tuhé a silné, no zároveň veľmi ľahké, vďaka čomu sa konštruktéri dostali s hmotnosťou rámu na výborných 835 gramov (veľkosť M), čo z neho robí jeden z najľahších hardtailov na svete.



Testovaná team verzia je v bielej farbe, len decentne doplnená jemnou čierno-modrou grafikou. Nie som síce priaznivec bielych bicyklov, no musím uznať, že v tomto prípade to dizajnérom z Canyonu vyšlo. Rám pôsobí esteticky, čisto a vďaka bielej pekne vynikne profilácia rúriek. Samozrejmosťou je kabeláž vedená vnútrom rámu, v tomto prípade však šikovne vyvedená tesnením nad hlavovou rúrkou, na opačnej strane vychádzajú káble až na spodných nohách zadnej vzpery.



Zaujímavosťou je integrovaný karbónový kokpit priamo od Canyonu. Riadidlá majú šírku 740 mm v kombinácii s 80 mm predstavcom s negatívnym uhlom 6°. V strede majú aerodynamickú profiláciu, vďaka čomu poskytujú dostatok miesta na opretie zápästia pri presunoch po rovine. Súčasťou riadidiel je aj držiak na cyklopočítač. Sympatickým doplnkom sú aj dva subtílne košíky na fľaše.



Neobvykle riešené je aj upevnenie sedla v ráme. Sedlová objímka úplne absentuje, zvrchu rámu je na sedlovke osadené len tesnenie proti zanášaniu nečistotami. Funkciu objímky nahrádza klin, ktorý sa vysúva zatiahnutím skrutky v mieste styku rámovej a sedlovej rúrky.



Komponenty a osadenie


Pretekárske ambície Canyonu Exceed CFR sú na prvý pohľad badateľné aj v zložení komponentov. Všetko je podriadené maximálnej kvalite s dôrazom na nízku hmotnosť. O pruženie sa stará Fox 32 v odľahčenej verzii Stepcast v povrchovej úprave Kashima. Pohon zabezpečuje Shimano XTR v kombinácii s karbónovými kľukami Race Face Next s 34-zubovým prevodníkom.



O brzdnú silu sa starajú dvojpiestové brzdy taktiež v réžii Shimano XTR. Kolesá sú z dielne DT Swiss, konkrétne ide o najľahší model XRC 1200 Spline s 30 mm ráfmi. Bicykel je dodávaný s plášťami Maxxis Ikon Exo 2.35“ (vpredu) a Aspen 2.25“ (vzadu), oba v prevedení s ultralite dušami Tubolito. Zaujímavosťou je už spomínaný karbónový kokpit Canyon CP08 s gripmi Ergon. Karbónové komponenty nakoniec dopĺňa pohodlná sedlovka Canyon so sedlom Selle Italia SLR KC Boost. V tejto konfigurácii má bicykel hmotnosť skvelých 8,945 kg vo veľkosti L (bez pedálov, vrátane košíkov).



V teréne


Hoci sa Canyon Exceed u mňa na teste nezdržal veľmi dlho, stihol som otestovať jeho jazdné vlastnosti v rôznych druhoch terénu. Okrem vyhladených singletrailov a jemných štrkových zvážnic okúsil aj technické chodníky v Malej Fatre a prevetral som ho aj na trailoch z MSR v endure. Ako som už spomenul vyššie, testovaný rám bol vo veľkosti L. Bežne som zvyknutý, že „elko“ je na moju výšku (184 cm) tak akurát, Canyon však akoby posunul veľkosti a v tomto prípade som na spodnej hranici. Aj z toho dôvodu má výrobca na stránke kalkulačku, do ktorej sa po zadaní parametrov celkovej výšky a výšky rozkroku dozviete, aký rozmer bude pre vás ideálny.



Čo sa týka jazdných vlastností, očakávania od bicykla v tejto cenovej kategórii boli naozaj vysoké. Nízka hmotnosť z neho robí hltača výškových metrov. Už pri prvom zašliapnutí je cítiť, že katalógové poučky o sile „vlasov jednorožca“ nie sú len prázdne reklamné upútavky. Za posledný rok som testoval štyri rôzne karbónové hardtaily a Canyon rozhodne exceluje, čo sa týka tuhosti. Bike okamžite reaguje na akékoľvek zrýchlenie, čomu dopomáha aj poriadne strmý sedlový uhol. Jediným limitom sú moje nohy. Už po prvom výjazde som narazil na problém, keď som si uvedomil, že Exceed je stavaný na dynamickú jazdu a pri každom výjazde do kopca ma doslova núti sa zakaždým prekonávať.



Exceed je vo výšľapoch pekelne svižný a akceleruje okamžite a bez odozvy. Vďaka krátkej dobe testovania som s ním, žiaľ, nemal možnosť absolvovať celodenný výjazd, no počas kratších jázd som niekoľkokrát prekonal hranicu tisíc výškových metrov absolútne bez povšimnutia. Predĺžený rám sa výborne prejavil aj v prudkých stúpaniach, kde stačilo presunúť ťažisko jemne na špičku sedla a stroj šiel tam, kam som ho nasmeroval. V niektorých momentoch som mal dokonca pocit, že s lepšou kondičkou by mi bol 34-zubový prevodník malý a s čistým svedomím by som siahol po väčšom.



Vzhľadom k tuhosti Exceedu som sa trochu obával toho, ako sa bude správať v zjazdoch, a to zvlášť na singletrailoch. Musím však povedať, že v tomto prípade nešla tuhosť na úkor komfortu. Hneď v prvý deň testovania som sa vybral na pár trailov, ktoré boli súčasťou MSR v endure. Napriek tomu, že tento bicykel má úplne iné určenie, zvládol všetky zjazdy bez problémov.



Vďaka dlhému rázvoru je však predurčený na rýchle a menej náročné traily, no ani napriek tomu som nemal pocit, že by mal problém s poddajnosťou v zatvorenejších pasážach. Absolútne najväčšiu zábavu som s ním ale zažil na Pálfyho traile v Bojniciach, ktorý má vyslovene XCO charakter s krátkymi stúpaniami rôzneho sklonu, rýchlymi pasážami, pár skokmi a kameňmi.

To je terén, v ktorom je doma. 


Je samozrejmé, že nemôžem porovnávať pohodlie jazdy na celoodpruženom a pevnom ráme, no miera komfortu, ktorou Exceed disponuje, ma príjemne prekvapila



Na rovine a v miestach, kde si človek môže sadnúť na sedlo, mu dopomáha aj dômyselne riešená karbónová sedlovka, ktorá navyše pruží. Výhodou je aj integrovaný kokpit, ktorý výborne slúži ako opora na ruky v prípade, že si jazdec potrebuje „zaľahnúť“ do aerodynamickej polohy.



Nedá mi však nespomenúť aj mierne drobnosti, ktoré trochu kazili dojem z inak perfektne vyladeného bicykla. V rozbitých pasážach koreňových trailov, zvlášť v miestach, kde bolo treba detailne dávkovať brzdnú silu, sa ozývala hrkajúca kabeláž vo vnútri rámu. Musím dodať, že za zhruba 10 dní jazdenia som toto hrkanie zaznamenal len počas jedného výjazdu, a to len na ťažkých technických trailoch.



Druhú a poslednú osobnú výčitku by som smeroval k zvoleným gripom Ergon, ktoré boli extrémne tvrdé. Vzhľadom na to, že som zvyknutý jazdiť bez rukavíc, mi veľmi nepridali na komforte a vyklepané ruky som cítil aj počas zjazdovania bežnou zvážnicou. Som si však vedomý, že gripy sú otázkou osobnej preferencie a jedným z doplnkov, ktorý možno veľmi ľahko vymeniť.



Z hľadiska zvolených komponentov možno len ťažko niečo Exceedu vyčítať, zvlášť, keď sa jedná o top produkty. Radenie XTR funguje ako hodinky a rovnako aj brzdy dávkujú brzdnú silu perfektne. Rovnako zapletené kolesá poskytujú výbornú tuhosť na tento typ stroja a 30 mm ráfiky podržia za každých okolností.



Vidlica Fox 32 stepcast chodila ako po masle, akurát zamykanie chodu je riešené inverzne, a tak sa mi občas stávalo, že som si v zjazde palcom omylom stlačil páčku a vidlicu som tak počas jazdy zamkol. Bolo to však spôsobené aj tým, že som počas zjazdu zvyknutý držať palec v pohotovosti na páčke teleskopickej sedlovky.

Osobne ma ale najviac potešilo nie práve štandardné riešenie integrovaného kokpitu a „odpruženej“ sedlovky. Za zmienku však stoja aj košíky a držiak na cyklopočítač, ktoré sú v cene bicykla.



Záverečné zhrnutie


Canyon Exceed CFR Team je bicykel, ktorý má v DNA pretekárske ambície a potenciál vyhrávať preteky svetovej úrovne. Je to stroj pre ľudí, ktorí sa venujú výkonnostnej horskej cyklistike a radi naháňajú čas vo výšľapoch. S týmto bicyklom bolo až prekvapivo ľahké stiahnuť ďalšie sekundy na tých segmentoch, o ktorých som bol presvedčený, že to už lepšie nepôjde. Pevný rám ho síce predurčuje do technicky nenáročného terénu, ale nestratí sa ani na trailoch. 



V prípade, že vás však pri verzii CFR Team odrádza cenovka, Exceed je aj vo verziách CF a CF SLX. Základom je rovnaká geometria, no rozdiel je v použitom karbóne a komponentoch, čo sa, samozrejme, odráža na celkovej hmotnosti. Testovaná vlajková loď Exceed CFR Team je k dispozícii za cenu 5 699 €. Bicykel sa vyrába vo veľkostiach XS - XL a jeho expedícia začala v septembri 2020. Viac informácií nájdete na stránke výrobcu.


Fotogaléria k článku

 

Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Komentáre

lajdak 03.10.2020 (20:22)

2


Chcel som kúpiť bike na XTR ,ale biely teda určite nie. A už vôbec nie za 5.700 e. Canyon bol vždy o cca 10% lacnejší od konkurencie a teraz pozerám že napr Cube Elite C68 na XTR za 4999 eur. A to aj Cube zdražel o 10%,minulý rok tento model v totožnej výbave stál 4500 e. A keď chcem bike na XTR ,tak chcem aj kľuky XTR a nie RF.

 
Strenki lajdak 03.10.2020 (21:43)

1


Za CFR ram si Canyon necha zaplatit (je skoro o 200g lahsi ako SLX ram. v endgame sa rata kazdy gram) + kolesa DT Swiss XRC 1200 (na DT 180 EXP keramickych nabojoch) su tiez premiove.
S RF klukami plne suhlasim, tie nemaju co na tom bajku robit, mali tam dat XTR kluky. Sice usetrili 100g, ale RF je blato a to ich PF30 do BB92 grc deluxe

 
lajdak Strenki 03.10.2020 (22:15)

-5


Tento príspevok vyhodnotili používatelia ako nekvalitný, a preto sa nezobrazuje. Klikni sem ak si ho želáš napriek tomu zobraziť.
 
wiedrzensky lajdak 05.10.2020 (14:58)

1


8,7kg udava Cube na stranke, pricom sa standardne udava hmotnost pri velkosti S. Testovany Canyon som vazil batozinovou vahou s presnostou +/-5g, s oboma kosikmi na vodu, takze verim ze tie rozdiely budu v realite minimalne. Dovolim si tvrdit ze pri rovnakych podmienkach si bude Canyon urcite lahsi, predsa len usetrili nejaku vahu odstranenim objimky sedla a jednoliatym kokpitom.

Rozdiel v cene pri takychto strojoch robia komponenty, len tie DT kolesa su nasobne drahsie ako tie na Cube.

 
milancaban wiedrzensky 05.10.2020 (15:09)

0


Niekde bola recenzia na top Cube velkosti XL a vaha tam bola myslim 9.3 komplet s pedalmi cize povedzme 8.95 bez pedalov a teda pri malom rame by to bolo mozno 8.8 miesto uvadzanych 8.6 (to je prepocet pre SRAM ASX verziu cize pre XTR je to +100g). Pri tych kolesach na Cube uvadzaju hmotnost pod 1.255kg kym pri tych DTckach >1400g. Canyon kokpit nepatri k najlahsim myslim ze >300g (nie je to ako Scott SL). Cize +- to moze odpovedat bez extra rozdielov (su tam rozne plaste a potom ktovie ci pocitaju duse alebo nie...). Cena tych Cube Newmen kolies zase neni minimalna a nie je radovo nizsia oproti DTckam ak vobec... myslim ze stoja +- rovnako ale kvalitu neporovnavam to je jasne kedze cena neni vsetko.

 
stilicha Strenki 08.10.2020 (11:52)

1


MVDP jazdí celý set XTR, nie je celkom jasné prečo volili RF. Možno obchodné dohody, image? ... Dohady. Odpoveďou je možno aj váha, XTR nepatria k najľahším v triede. Za to však môžem povedať, že sú takmer dokonalé!

 
milancaban 03.10.2020 (23:05)

2


Mne sa zas paci ta bielo oranzova. Cube trikolora mi uplne neladi ale lepsie ako cierna. Uvidim na jar ale prave tie dva cube vs canyon na xtr som pozeral tiez no zatial mam co drat.

 
Tomas84us milancaban 03.10.2020 (23:13)

0


Milan hlavne spomen gro. Ten par kilovy bajk chces koli KOMom do kopca, tu by som az tak farbu neriesil hm?

 
palo14 03.10.2020 (22:17)

0


Posobi ako fajny bike na preteky na rozdiel od toho mega skaredeho Ghostu :-P Ta biela s oranzovou je tiez mega skareda ale nechcem byt negativista

 
trhan 05.10.2020 (12:25)

0


ta sedlovka vyzera super riesenie ... da sa niekde kupit aj samostatne ?

 
martinko76 trhan 05.10.2020 (12:34)

2


Jasne,ze sa da.

 
lajdak trhan 05.10.2020 (14:18)

0


Aj tu na bazari ju niekto predával.

 
martinko76 trhan 05.10.2020 (15:19)

-2


Aj cine ju maju.

 
ejjordan1 07.10.2020 (10:46)

0


Táto séria je pre mňa sklamaním, teraz nemyslím jazdné vlastnosti. Špeciálny úchyt sedlovky proti špineniu, kto to potrebuje ? Otočím objímku a je to. To ich donútilo predĺžiť sedlovú trubku, čo znamená viac materiálu a menej komfortu a asi aj menej tuhosti. Integrovaný cocpit, kto to potrebuje ? Veľmi nepraktické, keď ti nesadne dĺžka alebo sklon predstavca, hlavne že to dobre vyzerá. To sa bude pri tej šialenej váhe 334gr. !!! ťažko predávať. A nové rámy (M): pre porovnanie nový CFR 835gr vs starý SLX 870gr., nový SLX má ale 1015gr., ešte väčší rozdiel SL nový 1312gr. vs starý SL 1050gr. Aj vizuálne mi to pripadá ako návrat do minulosti.

 
frohn.jaan 03.10.2020 (19:34)

-11


Tento príspevok vyhodnotili používatelia ako nekvalitný, a preto sa nezobrazuje. Klikni sem ak si ho želáš napriek tomu zobraziť.
 
Tomas84us frohn.jaan 03.10.2020 (20:44)

10


Mne prisiel minuly tyzden LUX a bol luxusne zabaleny, bez mensieho skrabanceka, isiel by som do toho znovu. Hlavne ked si vie clovek servis spravit sam a rad usetri resp ma rad top pomer hodnota/cena, Canyon (hlavne v akcii) je este o kusok lepsi ako Cube, ostatne znacky sa na spomenuty pomer nechytaju.

 
mrshadow60 Tomas84us 03.10.2020 (22:35)

3


Aj ked mam scott, tak musim uznat, ze cube a canyon maju naozaj top pomer cena/vykon. potom este YT. lux 7 na sade xt s xt brzdami za 3500 je parada. bezne na xt sadu osadzaju bajky nad 4k, ak su full karbon ram a full nie ht.

 
Tomas84us mrshadow60 03.10.2020 (22:40)

1


Ja som zobral v jesennom vypredaji fakt TOP ponuku za 3600eur 11,4kg v Mku.

 
mrshadow60 Tomas84us 04.10.2020 (09:54)

1


Su to stroje, kamos ma tiez luxa. Navyse super vyzeraju. Tu ked vymenis brzdy, tak naozaj neni co vytknut ja mam spark 900 rc team, je z bazaru o 1000e lacnejsie a bol novy s 2r zarukou. Plnu cenu by som ale nedal, za 4k je to predrazene. Za 3k € to bol ale fajn deal, jazdi sa uzasne, az na tu strasnu GX rozbitu kazetu. Casom z toho ale cely sram isto poleti a pojde tam urcite XTcko. X01 je ale krok vyssie a hadam je kazeta ok.

 
stilicha mrshadow60 08.10.2020 (12:04)

0


Radon má ziež svojho zástupcu hodného povšimnutia. CF modely JEALOUS. Vlastním stredný model 8, na ktorom som časom prehodil všetko na XTR, a dostal som sa na váhe z košíkom, pedálmi XT (tie poloplatformy) a džiakom na comp na skvelých 9,7 kg. Pritom kolesá sú "zatiaľ" iba DT 1700. https://www.radon-bikes.de/mountainbike/hardtail/

 
ejjordan1 mrshadow60 14.10.2020 (10:01)

1


Súhlas, s tým že YT ale nemá XC model. Ešte tam patrí aj menovaný Radon. Ja som kupoval Exceeda v 2018 v akcii z 3000,- za 2500,-. S"menšími"úpravami za ca. 1000,-zliezla váha z 10,2 kg na 8,7kg a to sú tam stále al-kolesá, GX kazeta, čiže rezervy stále sú.

 
stilicha ejjordan1 14.10.2020 (11:12)

0


Myslím že YZZO by po istých úpravách mohol konkurovať v technickejších XCO hobby závodoch. Čo by stratil hore, hravo by dohnal dole

 
Pridaj komentár