Stúpania na Kysuciach v sedle cestného bicykla – moje tipy

Niekto v tom vidí utrpenie a nútené zlo, iný zasa potešenie a výzvu. Pozrite si spolu so mnou pár pekných a možno aj výživných stúpaní v tejto krásnej vrchovine.

Keď som začal písať tento článok, premýšľal som, že prejdem všetky spomenuté stúpania v rámci jednej jazdy, aby som ich mal pekne pokope. Výzva pekná, no reálne by to nebolo úplne najlepšie. Rozhodol som sa teda prejsť si tieto stúpania v rôznych dňoch. Niektoré som si už dal dávnejšie predtým, vtedy som ani netušil, že tento článok budem písať.

Pamätám si pár rokov dozadu, kedy som tieto kopce bral ako nútené zlo. Dnes je situácia iná a občas si ich rád vybehnem alebo zopakujem v rámci tréningu. Pravdou je, že nebývam v kraji, kde sa nachádza rovina, takže som sa s tým musel trošku zmieriť a prijať to pozitívne. Nakoniec môžem byť predsa aj rád, pretože veľa cyklistov by bolo radšej, ak by mali aspoň jeden kopec vo svojom okolí.

Husárik

Prvým stúpaním je segment, ktorý mám, ako sa hovorí, za rohom. Veľakrát, ak niekam vyrazím, si prejdem aj časť tohto pekného stúpania smerom k hotelu, ktorý má názov Husárik, z čoho vzniklo aj pomenovanie segmentu. Štart je v centre mesta Čadca a pokračuje okolo cintorína a stredných škôl až smerom do časti zvanej Butovci. Cesta sa nám na chvíľu zrovná. Tu minieme druhý cintorín, prejdeme cez obývanú časť a pokračujeme mierne vľavo do poslednej časti stúpania. Tu už sa nám to pekne zdvihne a v niektorých úsekoch budeme atakovať sklon 20 %. Táto miestna „vrchárska prémia“ nám končí pri spomínanom hoteli, kde je možnosť občerstviť sa a užiť si výhľady do doliny, ale aj na vrch Veľká Rača. Summa summarum to máme necelé 3 kilometre s priemerným stúpaním 9 % a 266 výškových metrov v kategórii 3. Odkaz na segment nájdete na tomto odkaze.

Kykula od Vychylovky

Tento segment už niektorí možno poznáte aj z videa od Imromana, keď si prešiel toto stúpanie s chalanmi pri jazde okolo Slovenska. Začať môžeme v obci Nová Bystrica a odtiaľ vyraziť smer Vychylovka. Pokračujeme stále po „hlavnej”, ktorou by sme sa dostali až do obce Oravská Lesná, môžete si tu vytvoriť pekný okruh cez Oravu, ako sa to spomína aj vo videu. Celková dĺžka je niečo cez 5 kilometrov s priemerom 6 % a prevýšením 325 metrov. Odkaz na stúpanie je na tomto odkaze.

Prachniarovci alebo U Belkov

Toto krátke, no výživné stúpanie nemalo svoj názov. Nazval som ho teda podľa osady na vrchole. Nachádza sa neďaleko obce Staškov mimo hlavnej cesty, takže máme pokoj a môžeme si užívať výhľady. Na vrchole je veľmi pekný výhľad na dolinu okolo rieky Kysuca, v pozadí môžeme vidieť sídlisko nad mestom Čadca. Tento segment má cez 1,5 kilometra s priemerom 7 % a rozdielom 118 výškových metrov. Odkaz na kopec nájdete na tomto odkaze.

Olešná, alebo stúpanie na Muřínkový vrch

Z názvu vrchu už vyplýva, že sa blížime k hraniciam s našimi susedmi Čechmi. Toto stúpanie patrí medzi moje obľúbené. Prvým dôvodom je to, že tadiaľto vedú oficiálne cyklotrasy, a to konkrétne červená 005 Kysucká magistrála. Ďalším plusom je lesná asfaltová cesta, a teda okrem lesníckych áut a ťažobných strojov tu stretnete iba turistov a cyklistov. Je to príjemné lesné prostredie a v zjazde si užijete pekné zákruty. Výhodou je aj zdroj pitnej vody v miestnej Kaplnke sv. Anny, ktorá sa nachádza pred začiatkom stúpania. Koniec segmentu končí na rázcestí, kde môžeme pokračovať ďalej po cyklotrase do obce Raková alebo rovno na Muřínkový vrch, nachádzajúci sa na pohraničí. Pravdou je, že odtiaľto už je asfalt v horšom stave a treba byť obozretnejší. Spolu to má 6 kilometrov s 5 % priemerom a rozdielom 303 výškových metrov. Odkaz na segment je dostupný na tomto odkaze.

Vrch Živčáková

Samotný názov môže niekomu napovedať, že ide o známe pútnické miesto, kde sa zjavila Panna Mária bývalému lesníkovi. Začíname stúpať od miestneho semaforu a tu chcem upozorniť, že ak máte možnosť, choďte na zelenú a vyštartujte až za autami. Na určitých miestach je cesta dosť úzka, tak aby ste nestretli auto v protismere. Na vrchole je väčší kostol a vo veži sa nachádza aj vyhliadka, z ktorej môžete pozorovať okolité doliny. Vrch sa nachádza v obci Korňa a dostanete sa sem z mesta Turzovka, odkiaľ vás povedie veľa navigačných tabúľ, nemali by ste teda zablúdiť. Čo sa týka parametrov, stúpanie je dlhé skoro 2,5 kilometra a nastúpame 174 výškových metrov s priemerom 7 %. Odkaz na segment nájdete na tomto odkaze.

Kasárne

Ak spomeniem obec Makov alebo Štiavnik, spozornie aj viacero Žilinčanov. Tento kopec má viac možností prístupových ciest a jednou z nich je aj cesta z časti Makov-Kopanice. Znova sa nachádzame mimo hlavnej cesty v príjemnom lesnom prostredí, kde stretneme minimum áut. Koniec segmentu sa nachádza kúsok od lyžiarskeho strediska, kde je možnosť občerstvenia. Tu nám z druhej strany vedie stúpanie z Veľkých Karlovíc od susedov Čechov a treťou možnosťou je spomínané stúpanie z obce Štiavnik. Vzdialenosť 6 kilometrov s priemerom 5 % a necelých 300 výškových metrov. Odkaz je dostupný na tomto odkaze.

Pančava

Po zjazde z Kasární si môžeme hneď vybehnúť na tento kopec smerom na Melocík. Nevýhodou je zdieľanie cesty s početnou premávkou, keďže je to medzinárodný koridor pre nákladnú dopravu. Cesty sú tu ale dostatočne široké a toto stúpanie absolvujem vždy radšej v nedeľu, keď je nákladná preprava obmedzená. Pozitívom bolo obmedzenie počas korona krízy, kedy aj počas týždňa bola cesta prázdna. Nedá mi nespomenúť, že tento segment v aplikácii Strava má „višňovú“ príchuť. Držiteľom KOM-u je Tomáš Višňovský a je to teda pekná výzva skúsiť jeho čas prekonať. V konečnom dôsledku sú to necelé 4 kilometre, kde nazbierame 234 výškových metrov o priemere 6 %. Odkaz pripájam na tomto odkaze.

Semeteš

Miestnym je určite známy tento horský prechod, na ktorom sa koná aj časovka miestneho cykloklubu. Inak, podobná časovka sa koná aj na Kasárne. Znova je to skôr bočná cesta, ale v tomto prípade hojne využívaná osobnými autami. Počas tohto roku prebieha aj rekonštrukcia celej cesty a dúfam, že konečne bude nový asfalt až na vrch. Táto cesta bola v dôsledku silných zím poznačená početnými dierami a výmoľmi, preto sa poteším, ak túto cestu opravia a na dlhšie obdobie to bude príjemný výjazd. Celkovo je stúpanie zo začiatku príjemné s pozvoľným stúpaním, ku koncu sa nám to ale pekne zdvihne a ako sa hovorí, nebude to úplne zadarmo. Na vrchole sa nachádza pohostinstvo, pre starších je možnosť oroseného a mladších kofola. Pokračovať môžete ďalej zjazdom do obce Kotešová, cestou sa zastaviť napríklad na zmrzlinu v Bytči a posilniť sa na stúpanie z opačnej strany. Prvá časť má 3,5 kilometra s priemerom 5 % a necelých 170 výškových metrov. Odkaz je dostupný na tomto odkaze. Druhá časť je dĺžkou rovnaká s priemerom 6 % a dáme si cca 200 výškových. Odkaz na segment nájdete na tomto odkaze.

V mojom prípade som si najviac užil asi túto kombináciu, ale posledné stúpanie som si šiel už na pohodu a užíval si to ticho v samom srdci lesa. Niekedy po dni strávenom v práci padne vhod takýto výjazd a človek si výborne vyčistí hlavu. Kombinácií je v tomto prípade mnoho a počas celodenného výjazdu sa dá aj veľa stihnúť. Samozrejmosťou je aj príchod autom a parkovanie na mnohých miestach, či už sú to mestá alebo obce. Viac-menej pri každom väčšom kopci sa nachádza do pol kilometra parkovacia plocha, určite s týmto nebude problém. Dúfam, že som vám ponúkol dobrú inšpiráciu a prídete navštíviť niektoré stúpanie. Ak máte aj vy v spomínanom okolí nejaké pekné stúpanie, budem rád, ak sa oň s nami podelíte v komentároch.

Odkaz na môj výjazd nájdete na tomto odkaze.