Jazdite rýchlejšie a bezpečnejšie v teréne

Rýchlosť a istota jazdy nie sú protiklad, ale idú ruku v ruke. Ako sa môžete posunúť a zlepšiť svoje schopnosti v teréne, si povieme vo videu a článku. Ďalej je to už potom na vás...

Tak hneď na úvod ešte raz zopakujem, že nejaký univerzálny návod na to, ako jazdiť, jednoducho neexistuje. V prvom rade treba postupovať od základov, naučiť sa správny postoj, prenášanie ťažiska, zvládať zákruty, prekážky a pod. Už viacero videí na túto tému máme, naposledy sme sa napr. bavili o brzdení, a preto koho zaujíma viac, nájde tieto videá v špecifickom playliste na našom YouTube s názvom „Technika jazdy“.

Teda ak hovorím, aby ste sa nebáli skúsiť náročnejší terén, myslím v rámci možností každého jedného, a to si už musíte vedieť zhodnotiť sami. Každopádne veci, o ktorých hovorím nižšie, mi osobne veľmi pomohli získať istotu, kontrolu, a to všetko pri výraznom zrýchlení v smere nadol.


Poďme sa ale trochu pozrieť ešte na niektoré veci, ktoré so všetkým určitým spôsobom súvisia a môžu celú túto „story“ trochu doplniť .

Stále zrýchľujeme, alebo trochu spomínania

Nemusíte jazdiť 30 rokov na biku, aby ste dokázali pozorovať, že všetko sa posúva a vývoj v posledných rokoch je zameraný výrazne v smere zábavy, s čím súvisí práve jazda z kopca. Aj takých 10 rokov bohate stačí a keď si spomeniem, ako a čo sme jazdili kedysi a čo sme považovali za „terén“, je to niečo úplne odlišné. Pozrite na fotku nižšie a ten "hustý výraz" v zjazde .


Samozrejme, výrazne to súvisí s vývojom bikov a keď si to viete dať do kontextu, nakoniec tie nové trendy vôbec nie sú na zahodenie. Ale skutočne ich oceníte, až keď spolu s nimi posúvate aj svoje vlastné hranice. Také 26 palcové HT zase tak veľa pri jazde na lesných cestách a šotolinách proti 29 palcovému FS s teleskopom strácať nebude – teraz sa bavíme hlavne o jazde z kopca. Ale keď sa presunieme do terénu plného koreňov, skál a s určitým sklonom, je rozdiel priepastný. Nielen z hľadiska komponentov či pruženia, ale aj z pohľadu geometrie a celkovej istoty/bezpečnosti.

Keď sa pozriem spätne na seba, tak rozhodne som pred pár rokmi nebol dobrý zjazdár – skôr naopak a bola to moja slabina, v ktorej som výrazne strácal. Teraz sa bavíme hlavne o maratónoch, kde sa to dalo krásne porovnať a napr. na takom Beskidy MTB Trophy som v zjazdoch strácal poriadne. Zjazdy som si veľmi neužíval a bral som ich skôr ako nutné zlo.


No a rovnako si pamätám na kamaráta Maťa Koberu, ktorý v tom čase ešte jazdil maratóny a patril k top borcom smerom z kopca. Bol to pre mňa prvý človek na pretekoch, ktorý mi ukázal, že v zjazde sa dá naberať skutočne obrovský náskok. Rovnako bol jedným z prvých, čo využívali naplno výhody celoodpružených bikov a proste v zjazde okolo vás preletel tak, že ste nechápali.

Prvé zrýchlenie prišlo u mňa s prechodom na 29, ale ešte výraznejšie vtedy, keď som sa dostal prvýkrát na celoodpružený bike, konkrétne to bol vtedy nový Specialized Epic 29.


Ale nešlo len o zadné pruženie, ale hlavne o to, že s týmto bikom ma bavilo ochutnávať ťažší terén, čo mi už zostalo. No a druhý výrazný impulz bol potom na výjazde s Višňom, čo spomínam aj vo videu. To ma motivovalo skúsiť zase ďalšie veci, pretože som videl, že sa to jednoducho dá.


„Syndróm“ cestného cyklistu

Dúfam, že sa teraz nikto neurazí a zoberie to s nadhľadom, ale postihol aj mňa. O čo ide? Mal som obdobie (veľmi často na jar), kedy ma chytil viac tréning, najazdievanie a celkovo ma lákala viac „žiletka“. Ono je to návykové – kilometre krásne naskakujú, vysoká priemerka, ste čistý, nedrncá sa po blate, menej umývania, menej servisu atď. Do toho ešte teraz watty, aero a človek odsunie terén viac bokom. Lenže potom prídu napríklad prvé MTB maratóny na horáku a ono to po teréne proste nejde. Jazdec je strnulý, nedokáže sa uvoľniť a teda je rýchlejšie unavený, nemá istotu pri jazde a z toho potom pramenia chyby. Pri chybách následne trpí materiál alebo ešte horšie – prídu pády. Ja už si na to dávam pozor a nejako som si našiel ten svoj balans, ktorý mi vyhovuje. Každopádne, ak chcete jazdiť a nebodaj pretekať v teréne, nezabúdajte v ňom trénovať.

Hardtail a full

Môžeme ísť rovno k veci a poviem, že full má v rýchlosti vždy proti HT navrch, ak sa bavíme o podobnej kategórii. Rozdiel potom záleží od terénu – čím viac rozbité, kamenisté a rýchle, tým viac FS získava. Na druhej strane v strmom technickom teréne, kde ide skôr o výber stopy a rýchlosť nie je taká veľká môže byť výrazne menší. Prečo na ňom teda stále jazdím? Pretože s dobrou technikou je jazda na ňom pre mňa stále zábava a človek nestráca cit. Hlavne, keď si ho doladím podľa chuti, o čom som už neraz písal. Baví ma potom presedlať na FS a ten pocit, že môžem cez terén doslova lietať .


Môj pohľad samozrejme súvisí s tým, že mám šťastie a môžem jazdiť na 2 bikoch a nemusím teda riešiť nejakú dilemu. Nechcem preto nikomu vnucovať HT a tvrdiť, že je to v technickom teréne lepšie, alebo nebodaj viac cool.

Ale ak sa bavíme o začínajúcich jazdcoch, hardtail je za mňa osobne jasná voľba. Výhodou nie je len finančná stránka ale hlavne fakt, že vás naučí vnímať terén, pracovať efektívne telom pri tlmení nerovností a tiež pykať za vlastné chyby. Ak si sadnete hneď na 150 mm FS s pluskovými plášťami, osvojíte si množstvo zlozvykov a tie sa potom oveľa horšie odstraňujú.


Rôzne podmienky

Čo som vo videu nespomenul a čo je dôležité, sú podmienky. Ak chcete byť dobrí jazdci, treba vedieť zvládať rozličné situácie. Predsa len podmočené alebo vlhké korene či kamene je niečo úplne iné, ako keď je sucho a jazda na nich je diametrálne odlišná. Nejde len o to vedieť, kde je limit plášťov, ale dôležité je vedieť napr. správne upraviť tlak podľa podmienok. Práve ten dokáže spraviť divy, no treba to vyskúšať a samozrejme opakovať. Nemusíte jazdiť nasilu, keď je všade bahno a voda, to nebaví ani mňa, rovnako ani následný servis či pranie, ale keď je sem tam vlhko alebo po daždi, netreba sa ostýchať. Zase nejaké tie fŕkance a pod. bike v pohode znesie a navyše veľmi často dostáva aj známy terén úplne iný charakter a samotná jazda atmosféru.


Hlavne bezpečne

A ešte zopakujem to najdôležitejšie. Nebavíme sa len o rýchlosti, ale aj o bezpečnosti. Tá ide ruka v ruke s vašimi schopnosťami a ak sa môžem niečím pochváliť, tak tým, že za tie roky, čo jazdím preteky alebo traily, som nemal žiadny vážnejší pád. A myslím, že za ten čas som zažil všetky možné podmienky, kombinácie počasia a viskozity blata. Zrejme už viem presne odhadnúť svoj limit a rovno si zaklopem. Ak sa teda nebavíme o páde na ľade počas posledného Cyklonárezu – teda keď už padnúť, treba si to aspoň natočiť .


Rovno ešte na záver dodám, čo je pre zmenu moja slabá stránka – skoky. Nemyslím tým nejaký normálny drop v teréne, alebo preskočenie menšej prekážky, mám na mysli také tie bikeparkové veci, ktoré vás nakopnú a ako sa hovorí, pošlú do vzduchu. Trénovať ich niekde na jednom mieste ma nikdy nebavilo, bikeparky tiež nie sú "moja šálka kávy" a radšej som rovno chodil do hôr, kde zase také veci moc nie sú. Možno, keď sa niekedy do toho pustím, nájdem zase ďalší rýchlostný stupeň .
report_problem Našiel si v texte chybu?
Imroman 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Kde robím chyby v zjazde alebo ako byť rýchlejší

Kde robím chyby v zjazde alebo ako byť rýchlejší

Kto by nechcel jazdiť z kopca rýchlejšie a s väčšou istotou? Ja áno a preto som poprosil dobrého enduro jazdca, nech mi pomôže odhaliť, kde treba zapracovať.
BikeFest maratón Kálnica – nečakaný dôkaz, že tréning funguje

BikeFest maratón Kálnica – nečakaný dôkaz, že tréning funguje

Pôvodne som tu nechcel nič „splietať“ o wattoch alebo tréningu a len si užiť preteky. Lenže nakoniec sa mi dostal do rúk dôkaz namiesto sľubov, že dlhodobá príprava, o ktorej čítate, nebola len teória.
Video: Ebike reprezentanta SR - Marin Alpine Trail E2

Video: Ebike reprezentanta SR - Marin Alpine Trail E2

Elektrobicykel je veľká pomôcka pri tréningu jazdcov rôznych disciplín. Ako má upravený svoj ebike Ľuboš Staňo?
keyboard_arrow_up