Test: Lezyne Pressure Over Drive - pumpa, ktorú už nevymeníte

Test: Lezyne Pressure Over Drive - pumpa, ktorú už nevymeníte

Tento nástroj od nepamäti patrí k výbave každého cyklistu. Lenže nie je pumpa ako pumpa! O tej z dnešného článku by sa však dalo pokojne povedať, že je to Rolls-Royce medzi pumpami.

Vraví sa, že nie sme takí bohatí, aby sme si mohli kupovať lacné veci. Svoje o tom určite vedia všetci tí, čo „uvarili“ plastové pumpy z obchodných reťazcov alebo si dali niekoľko výživných sérií na triceps pri nasadzovaní bezdušového plášťa s neúspešným výsledkom.

V dnešnom článku by som vám rád predstavil pumpu Lezyne, ktorá je určená najmä pre bezdušové systémy a z konštrukčného hľadiska je vyrobená tak, aby okrem bezproblémovej funkcie pobudla vo vašej dielni dlhé roky.



Konštrukcia a spracovanie - kvalitné materiály a robustné telo


Asi sa budem opakovať, ale kvalitnú pumpu poznáte napríklad aj podľa hmotnosti. Poctivá, tuhá a stabilná pumpa musí aj niečo vážiť a v tomto prípade to určite nie je na škodu. Lezyne Pressure Over Drive je poctivý kus „železa“, kde s výnimkou lemu manometra nenájdete žiadny kus plastu. Základňu tvorí masívny odliatok, do ktorého sú vsadené dva valce - jeden slúži ako „vzdušník“, čiže zásobník na vzduch a druhý ako piest. Na vrchu vzdušníka (tzv. tanku) je umiestnený ručičkový manometer, ktorý je dobre čitateľný tým, že je bližšie k očiam.

Piest je tvorený kovovou tyčou s ergonomicky profilovaným madlom, vysústruženým z bledého dreva, v ktorom je laserom vypálený nápis Lezyne. Hadica je opletená odolným nylonom a vymeniteľná hlava je vyrobená z kombinácie CNC opracovaného hliníka a mosadze. V spodnej časti pumpy sa nachádza otočná páka, ktorá slúži ako prepínač priameho fúkania plášťa a tlakovania vzdušníka. Povrch tela tvorí čierny lak s bielymi logami, s výnimkou načerveno eloxovaných hliníkových dielov hlavice. Súčasťou pumpy sú aj dve redukcie (ihla na lopty a redukcia na nafukovačky a pod.). Otočná skrutkovacia koncovka umožňuje fúkať AUTO (AV) resp. galuskový (FV) ventil.



Rozsah fúkania je veľkorysých 15 barov (220 PSI), čo vám bohato postačí aj na 21 mm galusky. Tank je možné natlakovať na maximálne 180 PSI (12,4 baru). Stupnica aj strelka manometra sú kovové a základňa pumpy je v spodnej časti vybavená štyrmi gumovými „nožičkami“, aby sa vám nešmýkala ani na podlahe. Prepínacia páka má na sebe gumový „návlek“. Hlavica pumpy je kapitola sama o sebe a ide o také malé umelecké dielo. Hlavica je kompletne rozoberateľná a okrem redukcie na AV/FV ventil je vybavená aj tlačidlom na odpustenie vzduchu z hadice a vďaka oválnemu vyfrézovaniu v mosadznej časti dokážete jednoducho s hlavicou vyskrutkovať aj jadro z FV ventilu. Pumpa ako celok pôsobí aj na pohľad veľmi solídnym a pevným dojmom.



Pre koho je takáto pumpa vhodná?


Lezyne Pressure Over Drive je vo svojej podstate univerzálna pumpa, s ktorou zvládnete nafúkať cestné plášte na vysoký tlak rovnako dobre, ako nahodiť objemný bezdušový plášť bez zbytočného trápenia. Využiť ju pokojne môžete aj na dohustenie pneumatík auta alebo motocykla, prípadne na fúkanie lôpt, nafukovačiek a podobne. Ak teda holdujete cestnej aj horskej cyklistike, táto pumpa bude pre vás ideálny pomocník. Tí, ktorí radi laborujú s tlakom v pneumatikách, môžu zvoliť aj variant s digitálnym manometrom, ktorý dokáže merať tlak v plášti s presnosťou na desatinu baru (resp. 1 PSI) a jeho maximálny pracovný tlak je až 24,1 baru (350 PSI).

Na svoje si prídu určite aj všetci perfekcionisti, ktorí si potrpia na kvalitne a poctivo spracované kúsky náradia. Pumpa je kompletne rozoberateľná, čo znamená, že ak by sa vám podarilo poškodiť alebo opotrebovať niektorý diel, nebude problém ho vymeniť za nový. Lezyne ponúka napríklad samostatne aj hlavicu alebo náhradnú hadicu. No a v porovnaní s kompresorom je určite spratnejšia a nepotrebujete žiadny prívod elektrického prúdu, čo sa určite hodí ako na cesty a preteky, tak aj na dovolenky.



Teória v praxi - reálna funkcia a skúsenosti


Práca s „lezajnkou“ je veľmi príjemná. Štýlové drevené madlo je príjemné na dotyk a kovový piest v kovovom tele je nadštandardne tuhý. Pri fúkaní necítiť žiaden vakel a vďaka vysokému piestu dokážete na jeden zdvih vypudiť celkom slušný objem vzduchu, čo v praxi urýchľuje čas, za ktorý nafúkate koleso. Manometer má pomerne veľké číslice, stupnicu v baroch aj PSI a vďaka jeho umiestneniu v hornej časti naň dovidia aj ľudia, čo už nemajú úplne dokonalý zrak. Hlavnou dominantou pumpy je však vzdušník, ktorý slúži na bezproblémové nasadzovanie bezdušových plášťov.



Pokusne som vyskúšal nahodiť nový plášť Maxxis Ikon 29 x 2,35” na 30 mm ráfik Syntance a nafúkal vzdušník na 4 bary. Po pripojení hadice na ventil a prepnutí páčky do otvorenej polohy naskočili krásne pätky plášta do pätky ráfika na oboch stranách za prítomnosti typického práskavého rachotu. Úspech zaručený na prvý pokus, bez zbytočného laborovania a námahy. Veľmi príjemná je aj práca s CNC hlavicou, ktorá v sebe ukrýva aj nástroj na vyskrutkovanie jadra FV ventila. Toto využijete napríklad pri dolievaní tmelu do kolesa.

Koncovka hlavice je obojstranná a do hlavice sa skrutkuje. Tento spoj je veľmi pevný a vďaka tesniacim krúžkom nehrozí únik tlaku. Hadica sa dá prakticky zaháknuť do úchytu v základni, čím zamedzíte jednak neželanému vysúvaniu piestu pri prenášaní, ako aj pohojdávaniu hadice. Veľmi praktická je aj možnosť odpúšťania vzduchu z hadice. V prípade galuskového ventilu vám to uľahčí odskrutkovanie hlavice a predídete tak možnému poškodeniu závitu, zvlášť pri vysokých tlakoch. Cestné plášte som s pumpou fúkal bezproblémovo na 8 barov. Viac ako 9 barov už som nemal odvahu skúšať, ale verím tomu, že pumpa by v pohode zvládla aj tých 15. Po stránke funkcie ako aj spracovania naozaj nie je čo tejto pumpe vytknúť.



Plusy:

  • robustná konštrukcia a kvalitné spracovanie
  • zásobník na vzduch
  • jednoduché nahadzovanie TLR a UST plášťov
  • vysoký rozsah tlaku
  • presný manometer
  • odpúšťanie tlaku a „kľúč“ na jadro ventilu
  • pribalené redukcie
  • vymeniteľné diely

Mínusy:

  • vyššia vstupná investícia



Prémiovému spracovaniu, ako už asi tušíte, zodpovedá aj cena, ktorá je v prípade analógovej verzie 138 €, resp. 163 € v prípade variantu s digitálnym manometrom. Napriek vyššej obstarávacej cene si však myslím, že ide o veľmi kvalitný produkt, ktorý splní všetky vaše požiadavky a bude vám slúžiť k spokojnosti dlhé roky. Nahadzovanie bezdušákov je s touto pumpou totálna brnkačka, ktorú zvládnu aj začiatočníci.

Na záver ešte doplním link na kompletnú špecifikáciu, ktorú nájdete na tomto odkaze.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up17thumb_down comments 35 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Lezyne Minipumpa Pocket Drive SET - všetko pokope

Test: Lezyne Minipumpa Pocket Drive SET - všetko pokope

Ako mať všetko na opravu defektu pokope, v kvalitnom vyhotovení a tiež s možnosťou uchytenia na bike?
Test: Rukavice Roeckl BI-FUSION® – nová dimenzia pohodlia pre cyklistov?

Test: Rukavice Roeckl BI-FUSION® – nová dimenzia pohodlia pre cyklistov?

Zaslúži si aj hobby cyklistika špičkové rukavice s najnovšími technológiami? V čom je iná technológia BI-FUSION® od bežných gélových rukavíc?
Test: Lezyne Super PRO GPS – cyklopočítač so slušnou výdržou

Test: Lezyne Super PRO GPS – cyklopočítač so slušnou výdržou

Jedna z prvých vecí, ktorú som si hľadal do výbavy, keď som s cyklistikou začínal, bol cyklopočítač. Veď všetci chceme poznať údaje z jazdy, prejdený počet kilometrov a podobne. Lezyne Super PRO GPS však toho ponúka ďaleko viac.
keyboard_arrow_up