Test: Canyon Grail AL 7.0 - 100 % gravel jazda

Test: Canyon Grail AL 7.0 - 100 % gravel jazda

Môj prvý gravel mi umožnil objaviť čaro novej dimenzie jazdenia. Chytilo ma to a ako to už býva, začal som sa pozerať po biku, ktorý by sa mi páčilo mať doma. Voľba padla na Canyon Grail.

Po dlhých diskusiách so skúsenejšími ohľadom verzie s jedno alebo dvojprevodníkom, som sa stále nevedel rozhodnúť. „Crrrn...“ „Mám pre teba gravel od Canyon-u.“ A osud to zariadil tak, že na mňa čakal Grail vo verzii AL 7.0 s dvojplackou. Parádna vojenská zelená farba doplnená plášťami skinwall sa mi naozaj páčila. Už sa teším na spoločné chvíle.



Rám a osadenie


Čo sa mi na ráme páči, je najmä materiál. Ide o aluminium 6061 - a tu sa možno zamyslíte prečo. To vám všetko prezradím neskôr. Rám disponuje aj Flat-mount úchytom. Okrem toho sú bowdeny a lanká vedené vnútrom, a to všetko umocňuje čistý dizajn a jednoduché línie.



Komponentové „ohádzanie“ je veľmi slušné, o všetko sa postará sada GRX od Shimano v kombinácii s kolesami DT Swiss C 1850 a doplnkami od Canyonu. Tu by som rád spomenul sedlovku, ktorá je karbónová a mala by pohlcovať vibrácie pre vyšší komfort.



Samozrejmosťou sú aj kotúčové brzdy a 160 mm kotúče. Toto všetko ukazovalo na váhe hmotnosť 9,54 kg.



Koho by zaujímalo presné osadenie, nájde ho na stránke výrobcu. Prikladám ešte geometriu a zopár čísel. Poďme ale konečne jazdiť a pozrieť sa na to, čo sa mi páčilo viac a čo menej.



Štrk, kamienky a hlina - jazdíme


Kategória gravel je pre mňa o tom, že sa vyhnem hlavným cestám (jednoducho sa bojím chodiť medzi autami), prejdem po lesných chodníkoch, poliach alebo štrkových cestách. Podľa toho som aj jazdil.



Správne nastavenie posedu je základ a potom už len hor sa do prírody. Na prvé rande som sa vybral v okolí Piešťan, a to konkrétne cez Jelenie jamy pod Marhát a na Striebornicu. Klasická trasa s asfaltom, kopčekmi, zvážnicou a trailom.



Vcelku ma zaujímalo, ako sa mi pôjde hlavne hore kopcom, no musím priznať, že 11 rýchlostí v kombinácii s dvojprevodníkom sa osvedčilo. Ak som mal chuť si zamakať - nebol problém, takisto ako len ľahko točiť nohami.



Čo ma milo prekvapilo, bol komfort, pri ktorom hrubozrnný asfalt alebo štrková cesta boli stále pohodlné, najmä vďaka 40 mm plášťom, karbonóvej sedlovke a vidlici tiež v karbóne. Očakával som, že to bude riadne drncať, no nič také sa nedialo. Túto kombináciu má výrobca vyladenú dobre.



Terénne schopnosti tohto Gravelu preverila zvážnica, ktorá bola, ako to už býva zvykom, pekne rozbitá a keďže pršalo, tak si viete predstaviť to kvalitné piešťanské bahno. Zábava to ale bola riadna, mal som úsmev od ucha k uchu. Práve kvôli drsnejším podmienkam, ako je blato a voda, preferujem AL verziu. Takže mi nemusí byť ľúto sa zobrať za každých podmienok a ísť jazdiť, čo by ma pri vyššej cene karbónových modelov možno brzdilo.



Rýchlosť zjazdu bola, samozrejme, nižšia ako na XC alebo trailovom bicykli, ale zábava bola stonásobne vyššia. Výber stopy je tu základ. Grail je osadený plášťami Schwalbe G-One bite 40 mm pripravenými na tubeless. Nie som síce fanúšikom tejto značky, ale konkrétne tieto plášte by som odporučil každému gravel pozitív. Naozaj držia aj na mokrom podklade a tie mini štuplíky, ktoré sú po celej šírke, sa zarežú do terénu a držia aj keď bicykel naklopíte v zákrute. Jazdil som ich s dušami s tlakom 1,9 bar vpredu a 2,0 bar v zadnom kolese. Párkrát som nabehol na ostrejší kameň a myslel som, že budem opravovať defekt, no guma to zvládla.



Osobne by som prešiel na bezdušáky, už len kvôli tomu, že by som mal lepší pocit, že nedostanem defekt tak ľahko. Celková agilita bicykla v zjazdoch bola výborná, s ľahkosťou som zmenil smer alebo preskočil malú prekážku. Nedá mi nespomenúť a vynachváliť brzdy, naozaj majú brzdného účinku na rozdávanie. Modulácia je tu tiež veľmi dobrá. Myslím, že som vás touto info nijako neobohatil, lebo tento fakt je u Shimana už dávno známy.



S Grailom som okrem terénu pobrázdil aj asfaltové cesty, s Tomášom sme si užili cestný výjazd do Hainburgu. Jediná zmena, ktorú som spravil, bolo dofúknutie kolies kvôli lepšiemu odvaľovaniu a mohli sme vyraziť. Na asfalte je bicykel tichý, nič v ňom nebúcha a nehrkoce, je to aj vďaka prehadzovačke, ktorá má spojku, čiže reťaz je stále napnutá.

Ak som ale zavítal do terénu a mal som zaradený malý pastorok vpredu, tak bolo počuť občasné búchanie reťaze o vzperu. Na ochranu je tu použitá fólia, ale odporúčal by som použiť penovú alebo gumenú ochranu. Treba počítať s tým, že utrpí pekný dizajn bicykla. Osobne nie som stotožnený s lankami, ktoré sú odhalené. Za suchého počasia a jazde primárne po asfalte to ale nebude robiť problém.



S Grailom som si toho užil naozaj veľa a zistil som, že sa s ním dá vyraziť kamkoľvek. Spravil som si pekný výjazd z hlavného mesta po hrebeni na Pezinskú babu, čo odporúčam každému gravelistovi, je tam naozaj pekné prostredie aj podklad.



Plusy

  • dizajn rámu
  • radenie a sada Shimano GRX
  • plášte Schwalbe
  • možnosť jazdiť ako asfalt, tak aj terén
  • detaily, ako záslepka na matici osky

Mínusy

  • odhalené lanká
  • absencia tubeless ventilov v balení

Komu by som ho s radosťou odporučil?


Grail vo verzii AL 7.0 by som odporučil človeku, ktorý chce mať bicykel na cestný výjazd s kamošmi alebo chce ísť hľadať nové miesta v lese, po okolí a večer ísť napríklad do mesta na pivo. Pri správnej stope a rozumnej jazde bude zábava čakať na každom rohu. Ak máte otázky, tak vám rád odpoviem dole v diskusii.

Cena testovaného modelu je na úrovni 1 800 € a viac informácií sa dozviete na stránke výrobcu.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up47thumb_down comments 30 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Kellys Soot 70 – univerzálny gravel s netypickou výbavou

Test: Kellys Soot 70 – univerzálny gravel s netypickou výbavou

Tuzemská značka Kellys prináša na slovenský trh bicykle už dvadsaťpäť rokov, no do sveta gravel vstúpila pomerne nedávno a model Soot pribudol do portfólia len pred troma rokmi. Ako sa na ňom ale jazdí?
Test: Canyon Neuron 7.0 AL – prepracovaná trailová stálica pre rok 2020

Test: Canyon Neuron 7.0 AL – prepracovaná trailová stálica pre rok 2020

Pre túto sezónu prepracovali nemeckí inžinieri hliníkový Neuron na obraz hodnotnejších karbónových súrodencov. Či sa vydali správnym smerom, som na domácich trailoch zisťoval posledných pár týždňov.
Test: Canyon Stoic 4 – v jednoduchosti je krása

Test: Canyon Stoic 4 – v jednoduchosti je krása

Záujem, ktorý počas minulého roka vyvolalo predstavenie modelu Stoic, zodpovedal naladeniu jazdcov pre technickejšie jazdenie. V najvyššej verzii Stoic 4 sme ho dostali aj my do redakčného testu.
keyboard_arrow_up