Test: Lapierre Overvolt TR 5.5 - ukáž mu smer a viac nerieš

Test: Lapierre Overvolt TR 5.5 - ukáž mu smer a viac nerieš

114 komentáre

Henry33 12.09.2020 36 fotografií   Elektrobicykle Bicykel Ebike Horska Cyklistika Test Lapierre Full

Lapierre vedel vždy robiť dobré bicykle a elektrika mu rovnako ide. Do testu som dostal Overvolt TR 5.5 a hneď, ako som ho vybral z krabice, spomenul som si na prvý ebike, ktorý som testoval.

 

Zhodou okolností to bol tiež Overvolt a tiež som ho mal v lete, akurát to bolo tri roky dozadu. Čo sa zmenilo a kam sa posunul segment ebikov?

Špecifikácia





Prvý pohľad


Je jasné, že momentálny trend je integrácia batérie a Overvolt nie je výnimka. Z dizajnového hľadiska ide o veľmi dobrý krok, bicykel pôsobí uhladeným dojmom a taktiež sa ťažisko posúva o nejaký ten milimetrík tým správnym smerom.


Na druhej strane už nie je také jednoduché batériu vymeniť a treba navštíviť servis. Ak ste boli zvyknutí pri prevoze dať batériu z bicykla dole a šupnúť bike na strechu, tak toto už tiež nie je možné.


Ďalšia do očí bijúca vec je geometria. Trailové bicykle bez motora sa držali v poslednej dobe hesla dlhšie je lepšie a aj ebiky naskočili na túto vlnu. Bicykel pôsobí vzdušnejším dojmom, nakoľko sa natiahla horná rámová rúrka o centimeter a reach dokonca až o 4 cm. Zadné reťazové vzpery sa skrátili o 3 cm, čo naopak dalo bicyklu väčšiu obratnosť a hravosť hlavne v uzavretých pasážach trailu.


Mám pocit, že výrobcovia sa snažia robiť niečo aj s hmotnosťou, a tak Lapierre mierne medzigeneračne schudol asi o cca 500 g. Určite je to potešujúca správa, avšak na traile nie veľmi badateľná. Stále je to riadny "macek" a dá vám zabrať, hlavne pri manipulácii alebo nakladaní do auta.


Nemecké srdce


Čo však ostalo nezmenené, je použitý pohon a Francúzi ostali verní osvedčenej značke Bosch. Ide už o 4. generáciu pohonu Performance CX, ktorá je veľmi dobre vyladená a počas celého testu šiel motor ako po masle. Oproti Shimanu, ktorý som jazdil poslednú dobu asi najčastejšie, sa vyznačuje Bosch plynulým nábehom a odpájaním aj v najsilnejšom režime Turbo.

Batéria je, ako som už spomínal, integrovaná a má kapacitu 500 Wh. V ráme je upevnená poctivo a počas jazdy sa ani nehne a nevydáva žiadne zvuky. Jej výdrž je veľmi dobrá a počas extrémneho testu som skoro zničil skôr seba ako batériu.



Displej Purion nepatrí medzi moje obľúbené a radšej by som nemal žiadny ako tento. Na trailový bicykel sa mi vôbec nehodí a tu by sa mohol Bosch trošku inšpirovať u Shimana. Je len otázka času, kedy displej pri páde alebo opravovaní defektu na traile poškodíte. Inak je dobre čitateľný za akýchkoľvek podmienok. Ak potrebujem niečo nastaviť, tak radšej používam možnosť spojiť bicykel cez bluetooth s apkou.


Budget výbava


Pre zmenu začnem vecami, ktoré sa mi páčili menej a zaslúžili by si viac pozornosti od výrobcu. V prvom rade je to vidlica RockShox Recon RL, ktorá ponúka zdvih 130 mm a boostovú 15 mm osku. Z môjho pohľadu ide o dobrú vidlicu, avšak nie na ťažký ebike. Tridsaťdvamilimetrové nohy sa pod ťažkým bicyklom a jazdcom (a to som schudol ) krútia citeľne. Vidlica ide na hrane svojich možností a oveľa lepšie by som si užil jazdu napríklad s vidlicou Revelation.


Na druhej strane zadný tlmič Lapierre shock (áno, dobre čítate) fungoval veľmi konzistentne a predvídateľne. Síce ponúka len nastavenie reboundu a lockout, no pri ebiku nemám potrebu si zamykať tlmič do kopca, a tak tento ostal nevyužitý.


O pohon sa postaral SRAM so svojou budget sadou SX, ktorá opäť raz potešila a radila presne a rýchlo. Zvlášť pri ebiku mám rád, keď to vzadu pekne strieľa. Radiaca páčka je pre ebike špecifická, a tak sa dá radiť oboma smermi len po jednom prevode.


Prekvapili ma brzdy Shimano MT401 ponúkajúce štvorpiestik vpredu a dvojpiest vzadu. Spolu s kotúčmi 203/180 mm ponúkali dostatok sily a modulácie na zastavenie aj ťažkého ebiku. Pri dlhých zjazdoch však začnú vädnúť skôr ako drahší kolegovia, čiže ak jazdíte stále na brzdách, tak ich uvaríte rýchlo.


Za zmienku stoja aj 35 mm široké ráfiky vlastnej značky, ktoré sú obuté do plášťov šírky až 2.6”. Aj napriek použitým pláštom Maxxis Rekon bicykel držal solídne. Odporúčam však prerobiť na bezduše, nakoľko pri nižších tlakoch hrozí jej seknutie, ako sa to stalo mne.


Ostatné komponenty sú značky Lapierre a aj keď opäť ide o budget kategóriu, nijako neurazia a plnia svoju funkciu. Napríklad taká sedlovka fungovala na jednotku počas celého testu a aj keď mal bicykel čo to už najazdené, nevykazovala žiadny vakel.


Detaily, ktoré potešia


Lapierre hodil do balíčka aj pár detailov, ktoré určite potešia. Mňa ako na servis orientovaného človeka hneď zaujal zadný hlavný pivot. Ten sa po dotiahnutí ešte poistí malou aretačnou skrutkou, aby sa náhodou otáčaním nepovolil. Taká blbosť, avšak môže ušetriť veľa nervov.


Taktiež adaptér na košík fľašky, ktorý ju posúva nižšie, aby sa dala kvôli tlmiču vybrať, ukazuje, že sa niekto niekde zamyslel pri pracovnom stole.


Pre mňa hlavne zábava


Zatiaľ som vo veku, kedy ebike pre mňa znamená príjemné spestrenie a zábavu a nie nutnosť. Tak aj k nemu pristupujem a väčšinu času používam pomoc motora naplno a vôbec ho nešetrím. Aj keď má Overvolt zdvih „len“ 130 mm, bez váhania som s ním šiel na traily stavané skôr na endurko. Ako som už spomínal vyššie, vidlici sa to moc nepozdávalo, avšak dala to. Jednoznačne je to komponent, ktorý brzdí potenciál tohto bicykla.


Skvele prepákovaný zadok naopak nepotrebuje na svoj maslový chod žiadne zázraky, aj úplne základný tlmič vie robiť s bicyklom divy. Podarilo sa mi aj pár skokov nedoletieť a tlmič to len zožral s kľudom Angličana a išlo sa ďalej.

Veľké balóny na kolesách úplne kričia o nižší tlak (alebo to bol možno hecujúci Švaco), a tak som znižoval a znižoval, až som sekol dušu. Tieto kolesá sa úplne pýtajú na bezdušovú prerábku a potom si už len užívať komfort a grip.


A hovorte si čo chcete


Samozrejme, ebiky stále vzbudzujú vášne v radoch odporcov, aj keď mám pocit, že sa to už pomaly lepší. Ebike je skvelá vec a záleží na každom, ako k tomu pristúpi. Každý ho použije na niečo iné.

Lapierre Overvolt je skvelý univerzál, ktorý sa hodí na výlety s rodinou, avšak nebojí sa aj naozaj poriadneho terénu skôr stavaného na väčšie zdvihy. Bicykel sa predáva za cenu 4 099 € a viac informácií nájdete na stránke značky Lapierre.

Fotogaléria k článku

 

Viac o elektrobicykloch, ich výbere a používaní nájdeš v novej sekcii Elektrobicykle v skratke.

Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Komentáre

Dano5 13.09.2020 (09:43)

4


Asi nebudem jediný,komu sa zdá cena cez 4000 eur vzhľadom k biednemu osadeniu riadne prestrelená,aj baterka 500 Wh je dnes málo,navyše jej demontáž je komplikovaná.
Nechápem tento trend neustáleho zvyšovania cien a zároveň biednu výbavu-keď si spomeniem,čo sa dalo kúpiť pred 2 rokmi za 3500 eur-vidla Lyrik,tlmič Monarch super deluxe,výbava komplet XT ...

 
sorcerer Dano5 13.09.2020 (10:56)

0


firmy potrebujú zarábať a preto sú na ebajkoch nižšie rady a vyššie ceny, tiež sa mi to nepáči. aj na strojoch za 5k vidno často SX, NX, alebo kombináciu týchto dvoch. nájsť niečo vhodné v dobrom pomere cena/výkon bez zľavy je pomerne problém.

 
Davac Dano5 15.09.2020 (08:39)

0


Mne je z toho tiez smutno. Pred par rokmi som snival o novom biku, ale ked vidim tie ceny, radsej upgradujem stary bike. Uz aj canyon ide cenami hore. Najvyssi model Lux stoji o 1500E viac ako pred dvoma rokmi. Jediny rozdiel je novy ram a elektricke radenie.
Keby sa to neoplatilo, nedavali by tak vysoke ceny. Ponuka je mensia ako dopyt...

 
blackman 13.09.2020 (10:22)

-1


No ty vole, na elektrobajku na nasom pumptracku na Javorke...

 
Pridaj komentár