Castelli Superleggera a Climbers - na extra horúce dni a epické kopce

Posúvanie limitov nie je len doménou rámov a komponentov. Čo to zlepšovať a inovovať sa dá aj v sekcii oblečenia.

Keď som bol na minuloročnom Castelli kempe v Tirolsku, nepredstavovala sa len nová Perfetto RoS kolekcia spojená s výročím legendárnej Gabby. O veciach určených do psieho a premenlivého počasia sme si už podrobne hovorili v tomto článku a dnes sa pozrieme pre zmenu na niečo dosť odlišné. Okrem týchto kúskov nám totiž predstavili aj špeciality určené na horúce letné dni. Preto sa dnes pozrieme na pomerne unikátne krátke nohavice Superlegerra, ktoré boli nedávno oficiálne uvedené do predaja, a dres Climbers 3.0.

Základná myšlienka

V prípade chladu je to v podstate „jednoduché“. Ak je nám zima, oblečieme sa, resp. odizolujeme telo od vetra a teplo si pri pohybe vytvoríme. Osobne mám ale oveľa väčší problém v lete, keď sú skutočné horúčavy.

Asi najviac mojich zážitkov s „utrpením“ na biku sa spája s pretekmi, počas ktorých bolo poriadne teplo. Naopak mi nenapadá žiadna spomienka, kedy som v zime poriadne vymrzol. Problém v horúčavách je ten, že máte len určitú hranicu, pokiaľ sa môžete vyzliecť a ďalej máte smolu... Takže heslo „menej je viac“ má v prípade špecifického oblečenie pre tieto podmienky svoj zmysel a táto myšlienka sa odrazila v kúskoch nižšie.

Objavili sa už aj odlišné prístupy, kedy má materiál akoby vlhkosť zadržať a chladiť, no v extra horúcich etapách a dojazdoch na kopci aj tak vždy vidíte u profíkov komplet rozopnuté dresy a holé hrude. U mňa je to úplne rovnaké a podobné kúsky mi pomáhajú bojovať s vysokými teplotami, ktoré sú pre mňa asi najväčšie peklo pri jazdení ako takom.

Krátke nohavice Superleggera – skutočný high-tech

Začneme trochu netradične odspodu, ale práve krátke nohavice Superleggera určite zaujmú fajnšmekrov a tých, čo sledujú inovatívne prístupy. Zámerom bolo vytvoriť nohavice, ktoré budú čo najľahšie, komfortné, znesú bežné používanie (teda časté pranie) a, samozrejme, nebudú priesvitné tam, kde nechcete. Výsledkom bolo vytvorenie novej úpletovej tkaniny, čo ušetrilo cca 30 % pri zachovaní dobrého usadenia s podporou určitej kompresie.

Na stehnách tkanina postupne prechádza do hmotnosti len 90 g/m2, pričom klasický materiál používaný doteraz mal okolo 220 g/m2. Takže výsledná hmotnosť nohavíc vo veľkosti XXL je 147 g. Len na porovnanie udávam hmotnosť populárneho modelu Free Aero v rovnakej veľkosti - 202 g.

Ale tu zábavka nekončí, pretože ide rovnako o odvod vlhkosti a celkovú nasiakavosť. Fígeľ je v tom, že sa v lete poriadne potíme a materiál túto vlhkosť zadržiava. No a čím menej, tým je zase hmotnosť nižšia, takže sa rozdiel ešte zvýši a Castelli udáva 30 %. Nedalo mi a podrobil som oboje nohavice ponornému testu.

Jednoducho som ich komplet namočil, celou silou vyžmýkal na jedenkrát a hodil na váhu. No a rozdiel bol nakoniec 135 g. Samozrejme, neberiem to ako laboratórny test, skôr ako praktickú ukážku a rozdiel tam je. Veď si len zoberte, koľko peňazí sú ľudia ochotní investovať pre 100 g úspory, ak sa bavíme o bicykloch a top komponentoch.

Už doslova osvedčenou klasikou je výstelka X2 Air, rovnako traky sú robené tak, ako pri modeli Free Aero Race, pričom celkovú konštrukciu najlepšie pochopíte z obrázkov. Nehľadajte žiadne veľké logá a nápisy - tie hlavné sú zakomponované v samotnom materiáli na spodku nohavíc, čo sa mne osobne veľmi páči, jedná sa o eleganciu s dôrazom na detail. Rovnako tu nie je žiadna extra porcia silikónu, ale ide o akési RAW zakončenie. Ako to všetko funguje v realite si povieme nižšie...

Hurá do tepla

Prvé, čo si človek všimne, keď chytí nohavice do ruky, je výrazne odlišný pocit a zvuk. Materiál je skutočne iný, ako som zvyknutý a pri dotyku výrazne šuští. Pritom je ale všetko vysoko elastické a samotné usadenie na tele je dokonalé – teda ak vám oblečenie od Castelli sedí, čo platí najmä pre atletické typy.

Zaujímavé je, ako látka voľne prechádza z hrubšej (oblasť okolo výstelky a zadku) po skutočne tenkú na stehnách. Rovnako je zachovaná určitá kompresia, čo mám osobne veľmi rád pri výkonnostnom oblečení.

Takže keď si ich oblečiete, nemáte žiadny divný pocit a ani nijako nevybočujete z radu normálnych cyklistov. O výstelke hovoriť ani nejdem, je to moja dlhoročná voľba na všetky extrémne akcie, a to je, myslím, dostatočný dôkaz kvality.

Samozrejme, rozdiel v gramoch nie je nijako cítiť, čo ale vnímam, je zadržiavanie vlhkosti, keďže pri jazde sa skutočne dosť potím. Najviac to poznám, keď si prejdem po zadku, ktorý je viac mimo vietor a cítim, že tam nie je toľko „vody“ ako obvykle. Každopádne, pekne zasoliť sa vedia stále dobre.

No a ďalšia vec, čo cítiť,je schopnosť vetrania, keď sa preklopíte do zjazdu a stehná dostávajú príjemné schladenie. Inak, schopnosť držať menej vlhkosť sa hodí nielen v extra horúčavách, ale aj keď príde letná búrka. Mokrý budete tak či onak, rozdiel je v tom, že oblečenie dokáže schnúť doslova ako s čarovným prútikom a nemáte následne taký ten pocit vyťahanej mokrej handry.

Aj keď v podstate všetky veci od Castelli nosím aj na MTB, v prípade týchto nohavíc robím výnimku a slúžia výhradne na žiletku. Predsa len nejaký dobre mierený konár by ľahko spravil neplechu, keďže materiál je náchylný hlavne na zatrhnutie. Pri bežnom používaní na ceste sa nemusíte vôbec báť, len si treba dať pozor na ostré predmety, nechty a, samozrejme, váľanie sa po asfalte...

Dres Climbers 3.0

S dresom Climbers mám už rovnako bohaté skúsenosti, najmä s jeho predošlou verziou 2.0, ktorá bola mojou voľbou na všetky horúce akcie vrátane extrémov. Na poľskom podujatí Beskidy MTB Trophy dostal síce poriadne zabrať od vetvičiek, keď bol pomaly ešte nový, takže takmer okamžite dostal ten správny „look“, ale zase aspoň mi nebolo ľúto ho potom drať a spravil mi neraz skvelú službu.

Verzia s prívlastkom 3.0 je zase o niečo prepracovanejšia, nielen použitím iných materiálov, ale aj strihom. Celkovo sa tu kombinujú 3 druhy rôznych úpletov, pričom chrbát a oblasť rukávov/ramien je výrazne odlišná na dotyk. Celkovo je povrch taký tvrdší a akoby klzkejší, čo podporuje nielen odolnosť, ale tiež fakt, že materiál opäť výrazne menej drží vlhkosť.

Vpredu nájdete na dotyk príjemný materiál s veľkými okami. Rukávy sú opäť o niečo dlhšie s RAW zakončením, teda bez nejakého výrazného lemu. Vzadu je trojica vreciek v tzv. „drop tail“ prevedení, čo je špecifický strih podporujúci dobré usadenie na tele aj s naprataným vreckami. Teda dres má akoby len podsadené vrecká, pričom vpredu zostáva krátky, čo je ideálne pre športovú pozíciu.

Samozrejme, myslelo sa aj na aerodynamiku, základom čoho je nielen tip-top usadenie na tele, ale napríklad aj rozloženie švov a pod., čo sú ale pre väčšinu jazdcov menej podstatné detaily. Iný je aj golier, ktorý nie je extra nízky, ako na časovkárskych kombinézach, ale dostal trochu univerzálnejšiu podobu.

Ako pre mňa

V prípade nohavíc mám pri svojej výške 196 cm a hmotnosti cca 85 kg veľkosť XXL, pri dresoch a bundách je to XL. To sa nemení ani teraz a dres mi dokonale sedí – čo dokonale, mám pocit, akoby ho šili pre mňa a hlavne ma potešili poriadne dlhé rukávy. Tento štýl sa mi páči a je to podľa mňa aj praktické, ak si človek dá rukávy, ktoré držia na svojom mieste ako prikované.

Ak patríte do klasickej konfekčnej kategórie, budete ich mať zrejme tesne nad lakte. Čo asi najviac oceňujem, je usadenie aj v prípade naprataných vreciek, čo sa hodí najmä pri jazde v horách. Predsa len so sebou nejaká záložná bunda/vesta, mobil, jedlo atď. Vďaka výrazne pevnejšiemu materiálu okolo pása a konštrukcii vreciek si ale stále pripadáte v sedle ako... no že to idete proste rozbaliť. Športoví jazdci určite vedia, o čom hovorím.

Čo sa mi rovnako páči, je poriadny zips, ktorý chodí ľahko a je radosť s ním manipulovať. Samotná ventilácia je na vysokej úrovni, ale pre mňa je najväčší rozdiel oproti predošlej verzii v spomínanom usadení. Ak to ale porovnáte s klasickým univerzálnym dresom, ktorý býva o niečo hrubší, tak rozdiel vie byť skutočne výrazný. Najmä ak ho dáte napríklad na holé telo, keď je skutočná spara, doslova cítite, ako vás pri rýchlejšej jazde príjemne ofukuje.

Vďaka materiálu sú rukávy o niečo odolnejšie, takže v pohode znesú aj u klasického MTB občasné „šimranie“ vetvičiek, ale preháňať to netreba. Prípadne po pár zatrhnutiach už nebudete nič riešiť a bude slúžiť všade naplno. No a kto sa bojí slnka, netreba mať strach... dres stále poskytuje dostatočnú ochranu, pričom značka uvádza viac ako 90 % ochrany pred UV žiarením. Inak povedané, mal som ho na sebe počas horúceho dňa a ani trochu ma na chrbte nechytilo.

No a ešte jedno využitie takéhoto dresu, ktoré je aj u profíkov veľmi obľúbené. Výborne sa hodia ako spodné vrstvy pri vysokom výkone pod rôzne nepremokavé bundy, Gabby a pod., keďže toľko nedržia vlhkosť a extra rýchlo schnú, platí to aj o jarných alebo jesenných podmienkach. Alebo ak je vyslovene teplo a prší, tieto dresy sú tiež častou voľbou, pretože človek je mokrý tak či tak a keď máte len ľahučký dres, nemáte na sebe ďalšie kilo navyše.

No poďme sa pozrieť na ceny, sú tu 2 odlišné prístupy. V prípade nohavíc sa jedná o skutočne prémiový produkt, čomu zodpovedá aj cenovka 180 €. Môžem ich odporučiť skutočným fajnšmekrom a drtičom, ktorí hľadajú niečo pre svoje epické letné výjazdy v horách alebo plánujú útok na rekord na obľúbenom kopci.

Naopak dres nijako nevybočuje z ponuky Castelli, pričom cena je stanovená na cca 80 €. Pri ňom nájdete celkovo 4 farebné prevedenia.