Rozhovor: Filozoficky založený IT guru s láskou k triatlonu - Michal Ráchela
Kto stojí za našou stránkou, aká je budúcnosť nakupovania bicyklov, či sú triatlonisti cyklistické nemehlá a aký dom si postaviť?
Keď sa povie internetový obchod, alebo portál, to nie je len o tom, že sa spraví stránka a nahádžu sa produkty a obsah. Celé to je komplexný systém, kde aj malé detaily majú veľký vplyv na to, či to všetko spolu funguje. Všetko musí byť užívateľsky vyladené, riešia sa detaily, kde je čo na stránkach napísané, akou farbou a akým písmom... Musíte to celé postaviť tak, aby zákazníci našli presne to, čo hľadajú a prípadne im bol ponúknutý súvisiaci produkt. Myslieť treba na veľké vyhladávače, aby mali váš web “rady” a ponúkli ho ľuďom na prvých miestach. A všetko toto a ešte viac rieši náš Michal, okrem iného aj triatlonista, manžel a aktuálne aj stavbyvedúci .Ahoj Michal, dnes sa budeme baviť s členom MTBIKER tímu, ktorý má na starosti čo presne?
Pracujem na vývoji produktu MTBIKER a rôznych podružných systémov. Na produkte nás robí relatívne málo, a preto sa nedá určiť iba jedna vec, ktorej by som sa venoval. Sme malý tím a musíme byť flexibilní. Riešim v MTBIKERi veľa operatívy súvisiacej s chodom shopu, IT komunikáciu s dodávateľmi, vytváral som napr. aj náš fakturačný systém. Čomu sa snažím venovať, je organický traffic, jeho rast a zlepšenie konverzií na stránke. Tomu sa venujem on/off podľa toho, ako aktuálne performujeme, a či a aké ďalšie dôležité tasky na produkte máme.
Tak to znie zaujímavo, možno pre niekoho zložito, tak to si ešte necháme od teba vysvetliť. Pred tým ešte prezraď aspoň základné informácie o sebe, odkiaľ si, čo robíš, keď nerobíš a prípadne aké práce predchádzali tvojej kariére v MTBIKERi?
Som 30 ročný muž a 3ročný manžel. Doma mi robí spoločnosť okrem manželky ešte fenka Sibírskeho huskyho menom Arwen. Povedal by som, že tak nejak prirodzene mám stoický prístup k životu a na existenčné otázky tradične odpovedám nihilisticky. Okruh ľudí v mojom živote je relatívne malý. Som rád sám s vlastnými myšlienkami, a priestor na ich kultiváciu mi dáva práve šport, ktorý je pre mňa každodennou a, úprimne, nutnou súčasťou života.
Som fanúšik humoru známeho ako Deadpan comedy a najmä Flight of the Conchords. Keď kniha tak beletria, a keď beletria, tak fantasy (klasika - Tolkien, Sapkowski, u nás Červenák). Rád vstávam skoro ráno a spravidla ma o 22:00 nájdete v posteli, občas aj výrazne skôr. Keď nepracujem, tak obvykle športujem, venčím psa alebo staviam dom. Všetky tieto činnosti robím najradšej vo dvojici s manželkou, a ešte lepšie v trojici aj so psom .
Čo sa týka práce, kedysi som pracoval ako programátor v jednej veľkej reklamnej agentúre. Bola to super kreatívna práca prinášajúca zaujímavé výzvy a netradičné realizácie. Časom mi však začal prekážať jeden smutný fakt v reklame, a to je, že 90 % klientov sú mobilní operátori a výrobcovia alkoholu. Rozhodol som sa prejsť k produktu so spoločenským rozmerom. Niekoľko rokov som robil na slovenskom webe Modrý koník, kde som bol zodpovedný za rast, takže som naháňal mamičky na internete .
Podľa tvojich odpovedí sa nebojím, že nebude o čom, ale opačne, aby sme nepresiahli rozumnú dĺžku rozhovoru . Poďme vybaviť prácu a na záver si necháme hobby. Skús jednoducho vysvetliť, aký vplyv majú veci, ktorým sa venuješ, na našich používateľov webu alebo MTBIKER shopu.
Vo svete online produktov existuje tzv. pirátsky framework. Názov pochádza z anglického citoslovca AARRR, ktoré je skratkou hlavných činností v životnom cykle používateľa produktu (acquisition, activation, retention, referral, revenue). Ultimátnym cieľom každého produktu je zväčšiť počet ľudí, ktorí týmito činnosťami úspešne prejdú. Takže istým spôsobom sa dá povedať, že želaný dopad toho, čo na MTBIKERi robím je, že viac ľudí na web príde, väčšia časť z nich sa registruje, nakúpi, je spokojná, vráti sa a odporučí nás ďalej. Všetko, čo na stránke robíme, sleduje tieto ciele, a tým sa myslia aj veci, ktoré s tým zdanlivo nemusia súvisieť.
To by si laik ani nepomyslel, čo všetko sa za tým skrýva. Sú nejaké trendy, kam sa to celé bude uberať, alebo máš nejaký osobný cieľ, kam by si chcel náš web alebo shop posunúť?
Tu by som sa rád pozeral ešte nad rámec projektu MTBIKER. Čo by som naozaj chcel, je dostať viac ľudí na bicykle. Chcel by som, aby viac ľudí dochádzalo do práce na bicykli, aby viac ľudí športovalo, aby bola u nás lepšia cyklo infraštruktúra a chcel by som, aby sa ľudia nemuseli báť vyjsť na cestu na bicykli. Verím, že MTBIKER je vo vynikajúcej pozícii hýbať slovenskou spoločnosťou týmto smerom a verím, že každý v MTBIKERi svojím dielom prispieva k podobnému vyššiemu cieľu. Lebo kto, ak nie my? MTBIKER nie je iba obchod a v rámci svojej činnosti robí mnoho aktivít, ktoré cyklistike pomáhajú. A tak to bude určite aj naďalej.
A vieš prezradiť aj nejaké reálne novinky, ktoré nás čakajú, nech sa môžeme už teraz tešiť? Posledný výrazný redizajn som zaznamenal v bazári.
Tá naša produktová agenda je naozaj bohatá, mimo iného teda spomeniem napr. to, že MTBIKER ako brand prechádza grafických refreshom a dotkne sa to aj webu v podobe postupného redizajnu.
Je niečím MTBIKER špecifický, fungujú pri cyklistoch nejaké špeciality, čo ťa prekvapili pri ich správaní sa na webe, alebo vyhľadávaní a nakupovaní?
Pre mňa osobne je MTBIKER špecifický tým, že má presah do fyzického sveta. Nie je to len web/aplikácia/kus softwaru, ale aj sklad, obchod, MTB maratóny a kopec ďalších vecí, ktoré som predtým na projektoch nezažil. Obvykle sa všetko, čo som robil, držalo v “IT svete”. Cyklisti ako používatelia sú verní značkám, tradíciám a málo inklinovaní ku zmene. Tam, kde v iných segmentoch prevládne “cenový pragmatizmus”, si cyklisti radi priplatia za tradíciu a zmena nákupného správania sa deje len pomaly.
Ono, celá cyklistika je taká - konzervatívna. V iných odvetviach sa zmeny prijímajú ako pokrok a sú nielen vítané, ale častokrát nedočkavo očakávané. V cyklistike sú novinky od výrobcov prijímané so skepsou a zmeny, ktoré sa udiali, sa adaptovali veľa rokov.
Asi zohralo na začiatku spolupráce svoju rolu aj to, že máš k športu blízko, veľa bikuješ. Aký je tvoj príbeh, ako si sa dostal k práci pre MTBIKER?
Jedného dňa mi istý Tomáš Červenka napísal správu na LinkedIn, či by som nechcel vymeniť mamičky za bicykle, a to je barter, akému sa nedalo odolať. Dohodli sme si stretko a zvyšok je už len história.
Poďme na ten triatlon. Jednoduchá otázka, prečo?
K triatlonu som mal blízko od detstva, aj keď sám som sa mu ako chlapec nevenoval. Túto úlohu mal u nás doma môj brat, aj keď na plávanie nás dali rodičia oboch. Ja som však bol extrémne lenivé dieťa a cestu k športu som si hľadal veľmi dlho. Ale mal som v okolí viacero ľudí, ktorí sa triatlonu venovali a ako dieťa som z času na čas pomáhal na občerstvovačkách na triatlonoch, kam sa dnes vraciam ako pretekár.
Aké máš osobné ciele, sú nejaké preteky, výzva, ktorú máš v pláne, alebo nejaký sen?
Mohol by som tu písať rôzne výkonnostné ciele, ale pravdou je, že žiadny z nich sa nevyrovná ultimátnemu športovému cieľu, a tým je jedného dňa mať 70 a viac rokov, a stále ešte športovať. Keď vidím na pretekoch rôznych veteránov, ktorí napriek vysokému veku stále behajú maratóny, jazdia časovky a pod., napĺňa ma to rešpektom a túžbou, či až vierou, že aj mne sa podarí byť stále fit v tak vysokom veku.
Uvidíme ťa aj v Piešťanoch na Erdinger Slovakman triatlon 1. 8.?
Veru áno. Ja sám sa venujem skôr strednému triatlonu (2-90-21) a dávka celého ironmana by bola pre mňa zrejme likvidačná, pôjdem si na Slovakmana strihnúť 180 kilometrovú časovku v rámci štafety.
Teraz udriem na citlivú strunu, je pravda, čo sa hovorí o triatlonistoch medzi čisto cyklistami, že sú, pekne povedané, menej skúsení a radšej si na nich dať pri spoločnej jazde pozor?
Tak ako pri všetkom, aj tu je dobré vyhýbať sa zbytočnej generalizácii. Budem hovoriť len za seba a pri mne to rozhodne platí. Zvyknem o sebe hovoriť, že som celkom slušný v točení pedálmi, ale veľmi zlý v cyklistike. Neviem poriadne vybrať ani kruhový objazd, v zjazde na každého strácam a na krátkych časovkách stratím najviac na obrátke okolo kužeľa . To som ale ja a úprimne verím, že nie som reprezentatívnou vzorkou kohorty slovenských triatlonistov, preto nehaňte hneď každého cyklistu bez ponožiek (alebo ešte horšie - v kompresných podkolienkach), možno vás milo prekvapí.
Spomínal si mi, že rád počúvaš rôzne podcasty triatlonistov a odborníkov na tréning. Nejaké skús odporučiť. Čo ťa zaujalo naposledy, nejaká zaujímavá informácia alebo rada?
Oh, áno, ja som veľký fanúšik cyklo podcastov . Niektoré oddychovejšie formáty mi bežia ako pozadie pri práci, a tie odbornejšie si dávam k trenažéru/prechádzke a pod. Z cyklistických podcastov mám rozhodne najradšej Ask a Cycling Coach podcast, ten by som zaradil práve k tým oddychovkám. Inak by som ešte vypichol asi Fast Talk a najmä That Triathlon Show, kam si Mikael Eriksson pozýva extrémne zaujímavých hostí.
Informácia, ktorá v poslednej dobe otriasla mojím svetom, sa týka aklimatizácie na šport v extrémnych teplotách. Očividne je adaptácia na tepelnú záťaž nezávislá od povahy extrému, a teda je jedno, či ide o teplo alebo zimu. Inak povedané, ak sa chystáme na Norsemana, nie je potrebné behať v mraziarenskom boxe, rovnakú adaptáciu na zimu môžeme získať aj saunovaním v teple. Viac v tejto super epizóde Zwift PowerUp Tri podcastu.
Celkom ma prekvapilo, že popri práci a trénovaní stíhaš aj svojpomocne stavať dom. To sa dá ako stíhať? A ako to zvláda ITčkár z Bratislavy, kde si sa to naučil vôbec?
Kľúčom k úspechu je v tomto prípade rozhodne tempo. Moja stavba nemá žiadne pevné deadliny a niekto by mohol povedať, že to trvá veľmi dlho. Netreba si to ale mýliť s laxným prístupom, rozhodne si na veciach dávam záležať, iba si nechávam čas .
Čo sa manuálnej práce týka, v mojich teen rokoch som po víkendoch brigádoval v stolárskej dielni, tam moja kvalifikácia končí, takže učím sa za behu. Ale je to veľmi pekná aktivita, ktorá krásne dopĺňa akýsi holistický prístup k životu, inak by v ňom manuálna práca chýbala.
Teraz musíš byť v problematike zbehnutý, čo je teraz trendom pri stavbe domov a aký typ domu by si si postavil, ak by si nemusel počítať peniaze?
Ja som nesprávny človek na otázky ohľadom trendov. Trendy, ktoré sledujem ja, sú (aspoň zatiaľ) marginálne. V živote sa snažím bojovať proti pohodliu a veci, ktoré sa dajú robiť manuálne, sa snažím aj manuálne spraviť. Verím totiž, že existuje hranica, po ktorú automatizácia prináša spoločnosti benefit, no zároveň za touto hranicou sa stávame lenivými na úkor ostatných, životného prostredia a prostriedkov, ktorými ako spoločnosť disponujeme. Preto rôzne trendy ako smart domácnosti prídu mne úsmevné, a trochu aj smutné.
Ak je tu nejaký trend, s ktorým sa stotožňujem, je to trend udržateľnosti, preto na našom dome nájdete prvky, ktoré sú ekologické a cielia zníženie plytvania (zelená strecha, permakultúrna záhrada a pod.).
Keby som nemusel počítať peniaze, staval by som niečo veľmi podobné ako teraz (plus separačné WC ). Súčasťou životnej filozofie, ktorú doma razíme, je “neboxovať” si na svete maximum, preto verím, že žiadnu haciendu by sme nestavali. Čo by bolo iné, je určite lokalita. Teraz staviame v blízkosti Bratislavy, no keby sme nemuseli v živote pracovať, ťahalo by nás to niekam ďaleko od ľudí. Paradoxne by tým pádom možno samotná stavba bola aj lacnejšia, keďže pozemok by zrejme vyšiel na menej.
Zaujímavé veci sa vďaka našim ľuďom v MTBIKERi dozvedáme, z rôznych oblastí . Na záver ešte raz späť k práci, ako vidíš pozíciu MTBIKERu napr. za 10 rokov a ako bude fungovať predaj bikov, čo bude iné v porovnaní s dneškom?
Očakávam, že viac značiek sa časom bude snažiť uberať smerom priameho predaja, podobne ako to skúsil Trek a v rámci USA Giant. Či to v konzervatívnom športe ako cyklistika bude úspešné, to uvidíme. Určite sa dá očakávať aj záujem internetových gigantov o čo najväčší kus koláča na trhu, a tým pádom zo strany Google ďalšie pokusy o zaberanie internetového trafficu a pravdepodobne aj priamo predaj tovaru cez svoje platformy. To môže výrazne ovplyvniť všetky eshopy u nás, a teda aj MTBIKER. Zároveň taký Amazon sa určite v horizonte 10 rokov vidí ako dominantný predajca všetkého tovaru na svete, a tým pádom zrejme aj cyklistického . Ak by som si mohol dovoliť povedať aj zbožné prianie, tak dúfam, že téma spoločenskej zodpovednosti pomôže v budúcnosti rozvoju cyklistiky najmä v mestských oblastiach a stále viac ľudí tam bude voliť cyklodopravu namiesto automobilovej.
Michalovi ďakujem za rozhovor, teší ma, že bol v odpovediach otvorený a úprimný. Je to renesančný človek so zaujímavými názormi a to z jeho odpovedí aj cítiť. Nech sa darí športovo, pri výstavbe domu a aj pri práci na MTBIKERi. Už teraz sa teším, čo nové na našej stránke pre nás pripravíte.
Ak sa vám tento rozhovor páčil a chcete lepšie spoznať ďalších zaujímavých ľudí stojacich za MTBIKERom, tak v magazíne nájdete našu Angelinu Jolie, ako bola nazvaná naša šikovná Peťa v komentároch, aj rozhovor s univerzálnym vojakom/predajcom Martinom Talianom, rozhovor s Paťom, ktorý vás prevedie “kuchyňou” marketingu, s našim lietajúcim mechanikom Jakubom alebo s výtvarne nadanou Ľubkou z expedície. A čo takto spoznať Imrovu lepšiu polovičku Lenku, najtolerantnejšou ženu cyklistu?!