216 km a 5 800 m v Malej Fatre – domáca pocta Salzkammergut Trophy

Imroman 19.07.2020 30 fotografií   Motivacia Horsky Bike Youtube Mala Fatra Vyjazd Horska Cyklistika

Spojiť si 4 horské chaty do jednej trasy prináša kopec výškových metrov, ale hlavne množstvo zážitkov, ktoré s dlhými hodinami v sedle vždy tak nejak súvisia.

Podobnú trasu som mal v pláne už dlhú dobu, ale vždy to skončilo podobným scenárom – teda každoročne na jar si hovorím, že pôjdem, akonáhle zlezie sneh a trochu viac najazdím, potom príde sezóna, maratón HERO, prípadne etapák MTB Trophy, potom Obr Drásal, Salzkammergut Trophy, ďalšie akcie, tatranský masaker alias Horal, Dubničák s KINGom a človek je rád, že stihne ako tak regenerovať. No a na jeseň už tam nie je taký „drive“. Obohraná pesnička, ktorá sa potom každoročne opakuje, ale zabehnutý režim výrazne nabúrala korona. Vďaka nej vznikol Everesting a aj keď sa už mnohí z vás medzitým stihli ponaháňať na rôznych akciách, ja si hovorím, že ešte chvíľu preteky bezo mňa prežijú . Z toho dôvodu som nešiel ani na Obr Drásala, ktorý sa konal pred 2 týždňami a radšej sa tešil na svoj domáci „projekt“. O čo ide, si môžete pozrieť vo videu nižšie a ja ešte pridám aj trochu odľahčený fotoreport.

Spojenie 4 horských chát ma lákalo už dlhú dobu ale prečo toľko brblem o Salzkammergut Trophy? Táto extrémna trať má pre mňa osobitý význam a pred 11 rokmi som sa vydal prvýkrát do boja s nástrahami 200 km trate. No, keďže práve vtedy snežilo, nedopadlo to ideálne ale jednalo sa o môj prvý report v živote a už viete, kam všetko nakoniec viedlo . Asi to tak malo byť...

Ďalším dôvodom je vo videu spomínaný charakter trasy, pretože X krát si pri jazdení hovorím, že u nás je to vážne dosť podobné, ak si teda odmyslím siluetu Dachsteinu . Ja viem, pre niektorých je Salzkammergut predstava nekonečného jazdenia po šotoline a nudných cestách, ale myšlienka trasy je niekde inde. Osobne mám rád traily aj technické jazdenie a mimochodom aj také úseky sa na A strecke nájdu . Ale základom je prekonanie limitov, ich posúvanie a jedinečná atmosféra. Ťažko sa vysvetľuje ten pocit, no ak každoročne stojíte o 5:00 na štarte, zrejme chápete, o čom hovorím. Ak nie, určite vyskúšajte, ak máte radi výzvy a nudiť sa myslím nebudete...

Tak poďme už na našu slovenskú A Strecke. Pôvodne som chcel štartovať o 5:00 ale pri rannej káve si ešte vykladám nohy a mrmlem si: „Moja trasa, moje pravidá“ . Nakoniec začínam 5:55, aby sa nepovedalo...

Asi najviac si pískam (teda skôr húkam) v stúpaní na Chatu pod Suchým. Len nedávno sme s Adamom videli pri točení v diaľke mackov a navyše skoro ráno sú v lete samozrejme najaktívnejší.

Ak máte radi faunu, Chata pod Suchým vás poteší mačkami, psami, ovcami a tiež kozami. Ale bacha, tie vedia byť poriadne otravné, najmä ak si objednáte polievku s chlebom a nemajú problém vliezť na stôl do taniera. Pri postovaní do IG story MTBIKER_SK robím osudovú chybu a omylom dávam Chatu pod Chlebom. Neverili by ste, koľko prišlo opravných správ .

Klačiansku Maguru v celej svojej dĺžke nechodievam často ale za mňa je to naozaj príjemné stúpanie. Rovnomerný sklon, príjemná šotka takmer v rakúskom štýle a metre naskakujú. Na vrchole ma potešilo stretnutie s fanúšikom (pozdravujem Zdeno) a hlavne, keď mi ukázal na mobile, že pred pár rokmi mal cez 100 kg a teraz bikuje a udržuje sa vo forme aj vďaka obsahu, ktorý tvoríme. Nechcem sa tu chváliť, ale takého veci vedia vážne potešiť a je to zrejme tá najväčšia odmena a motivácia do ďalšej tvorby...

Na Chatu pod Chlebom som dohodnutý s Adamom, ktorý ma čaká na začiatku kopca pri autokempingu. Síce musel čakať o niečo dlhšie ako bol plán, ale zase vzal som mu buchty za prestoje. Každopádne sme chceli video doplniť aj o iné zábery, nech sa nemusíte pozerať stále len na môj ksicht z 40 cm .

No a práve v tomto kopci na mňa doľahla kríza a hlavne v kombinácii s tým šutroviskom, ktoré nedávne dažde a búrky ešte zdokonalili. Tu len ďakujem Giantu a jeho virtuálu a po menšej pauze pri vode sa pomaly dávam dokopy. Každopádne, ísť tento kopec čerstvý (ako v tipe na výlet, čo odtiaľ máme) sa dá v pohode aj na HT, ale po 2 600 výškových je ten tlmič vzadu dar z nebies. Rovnako ako buchty, ktoré do mňa doslova spadli.

Keďže sú prázdniny, hore je plnka a to je utorok, takže plánované „mudrovanie“ o výbave dávame nižšie a potom zjazd. Ako vravím, dokonalá testovacia dráha na odolnosť plášťov, pričom na úplne poslednom kamenistom úseku Adam preráža dušu. Ale nejaké zjazdové KOMy sme pobrali a to som ešte stál a vypínal kameru a ani sme to extra nehrotili. Domáce traily nás vycvičili dobre .

V stúpaní na Martinky mi pomerne dlho robí spoločnosť pán, ktorý valí hore na ebiku. Pôvodne sa ma pýta, aký je kopec dlhý a keď sa nejako dopracujeme k tomu, kade vlastne idem, tak kecáme o niečo dlhšie. No, ja moc už nekecám, predsa len si šetrím úsmevy a slová viac do kamery, pretože sa blíži hranica 5 000 výškových metrov a s „prstom v nose“ veru nejdem .

Krížavu som si mohol síce odpustiť, ale predsa len je to moja Cima Coppi a na chatu sa bez tohto vrcholu nechodí .

Stúpanie z Valčianskej doliny som šiel naposledy straaašne dávno a mám pocit, že aj trochu inak. Okrem iného tadeto vedie aj kratšia verzia akcie OMH – teda Okolo Martinských holí. Samozrejme stromy ubudli a s nimi asi aj značenie a na odbočke cca vo výške 950 m volím odbočku doľava.

Dlho idem po vrstevnici ale cesty sa podobajú v týchto miestach ako vajce vajcu...keď metre začínajú výrazne ubúdať, je mi jasné. Trochu vyplaším okolitú zver slovníkom a pekne sa otáčam, čo po cca 12 hodinách dokáže vážne otráviť. Asi po 30 min som zase späť a idem doprava, no aj tu čaká ešte jazda po vrstevnici, malý zjazd a až potom konečne sedlo. Ako vravím, strašne dlho som tu nebol a až keď konečne vidím malú značku OMH, mám 100 % istotu. Takže nabudúce si to radšej vyklikám na GPS, aj keď tento kopec si už zapamätám na pekne dlhú dobu . Medzitým už všetko chytilo ten letný podvečerný nádych...

Čo bolo vlastne ťažšie?

Na záver mi ešte nedá jedno porovnanie, ktoré mi chodilo veľmi často po rozume a ktoré možno zaujíma aj vás. Bol ťažší Eversting alebo táto akcia? Predsa len oboje som šiel v rovnakom štýle, teda svižne ale nie ako preteky. Výsledok? Za mňa verzia B, teda malofatranská A strecke . Hlavným dôvodom je zázemie, ktoré pri Everestingu máte. Možnosť mať všetko stále na dosah, dostatok jedla, vody, prípadne možnosť si posedieť a oraziť s kávičkou atď. je obrovská výhoda. S tým súvisí hlavne možnosť dokonalého plánovania. Tá moja kríza bola aj z dôvodu, že som jednoducho menej jedol a pil, aby mi vyšli zásoby aj na neskôr, čo sa vrátilo. No a samozrejme terén, kedy aj jedno stúpanie po šutroch vie ubrať viac síl, než by človek povedal.

Ešte aj skutočná Salzka mi prišla ľahšia a to kľudne v pretekom režime, pretože opäť je na trati obrovské množstvo bufetov (celkovo cca 14), ľudia povzbudia, podporíte sa s ostatnými navzájom...jednoducho motivácia. Keď ste sami v horách, je to iné ale zase ja mám výhodu v tej kamere. Premýšľanie o záberoch, či „vstupoch“ je zase moja zábavka a výhoda . A ešte jedna vec...ak máte v pláne poriadnu trasu, nejazdite pár dní predtým nejaké náročné traily. Myslím, že práve to bol dôvod, prečo ma tak neuveriteľne boleli svaly na vrchnej časti stehien – keď ste neustále napružený a tlmíte nárazy, je to podobné ako dobrý zostup na turistike . No učíme sa stále a možno som len nemal svoj deň...

Tento rok je teda chudobnejší na reporty z pretekov, ale verím, že vás aj tieto akcie zabavili, prípadne aj trochu motivovali. Podstatou nie je to, aby ste išli a naložili si hneď 200 km v horách, ale skôr, aby ste si skúšali tvoriť podobné výzvy v rámci vašich možností. Tak ako maratóny, aj podobný „challange“ vie byť pekným hnacím motorom k tréningu, či zdravšiemu životnému štýlu. Ale žiadny strach, od augusta už začínam pretekovú "sezónu" aj ja

martin_mtb 20.07.2020 (13:42)

Ta asfaltka je medzi Martincanmi znama ako "nova cesta", tie zvaznice ako "stara cesta".
Nova cesta je trosku lahsia (od rampy k rampe hore je to cca 11km). Stara cesta sa napaja na novu cca 2km pred koncom (na videu ju aj vidno).
Kedysi bola tato nova cesta lepsia, jazdieval som ju na favorite. Okrem toho, ze je riadne rozbita tak tu chodi omnoho viac aut. Nedodrziava sa, ze od 12:00-18:00 sa chodi len dole. Mnohi chodia ako blbci na tych autach. Radost ist novou cestou hore je o mnoho mensia ako kedysi. Ale pre cestny bike super.

Stara cesta ide zarovno s turistickym chodnikom. Cez vikendy je to viac brutal lebo je to "komercne". Ale stupanie je vacsie (hlavne prva cast po delo) a pre MTB urcite lepsi vyber.
No a za odmenu je potom super zjazd dole, kde sa da vybrat od serpentiniek po skratky.

palo14 martin_mtb 20.07.2020 (15:37)

Suhlas, pre mtb jednoznacna volba!

thetruevil 19.07.2020 (19:07)

Neskutočné 👍 klobúk dole. Vždy sa teším na tvoje videá 😉

Imroman thetruevil 19.07.2020 (19:55)

Diky

Johnny80 19.07.2020 (14:00)

Ahoj Imroman, ďakujem za pekný report aj video, chcem sa spýtať, na Martinky, chodíš vždy hore po tej asfaltke? Ja tam chodím, tak ako si dal ten zjazd nazad, po tom asfalte, som ešte nikdy nešiel Krásna trasa, tieto 4 chaty chcem dať tiež, no niet parťáka na ten výjazd a návrat by som ja už asi skôr od Krížavy volil, predsa je to riadne náročné. No nič budem musieť niektorého kamaráta zlomiť , nahovoriť

Imroman Johnny80 19.07.2020 (16:17)

Ahoj, praveze tade skoro vobec...vacsinou chodim zo sedla Javorina zvaznicami co sa napoja cca v 3/4 cesty alebo pripadne tym co som siel dole ked chcem ist komplet stupanie od spodu.

roman1975 19.07.2020 (22:10)

100x👍.Mala Fatra = velka zabava

Imroman roman1975 20.07.2020 (08:22)

To mas pravdu veru...

majkomacek 19.07.2020 (14:24)

Parádny výkon. Klobúk dole.

Imroman majkomacek 19.07.2020 (16:19)

Ahoj, dikes

martinm66 19.07.2020 (19:29)

Z vídeom som dostal chrobáka do hlavy keď sa tam ocitnem na dovolenke skúsim to tam dať.

Imroman martinm66 19.07.2020 (19:56)

Hehe...dufam, ze to niekto zopakuje kludne aj v trochu upravenej forme

tangomaik 19.07.2020 (21:18)

Keď som Ťa Imroman videl na Chate pod Chlebom, tešil som sa na článok. Super výkon 👍👍👍. A ešte som sa Ti aj do fotky s buchtami vošiel... 😉

Imroman tangomaik 20.07.2020 (08:21)

Hehe diky...no este ze si ma nezaloval za zverejnenie fotky bez suhlasu

Dejvidek 20.07.2020 (06:35)

Imro, díky za super článek k pondělní snídani s kávičkou... Vždy se těším na Tvé články, protože mě nabijí obrovskou pozitivní energií, SiS se může jít zahrabat...

Imroman Dejvidek 20.07.2020 (08:23)

Dobre prirovnanie...diky

petrikmarian 20.07.2020 (10:09)

neskutočný masaker, to by som nedal ani vo svojich najlepších cyklistických rokoch. moje maximum bolo 140 km a aj z toho som bol tri dni doslova dolámaný. včera som sa zmohol na biednych 30 km, akosi ma boleli kĺby a nechcelo to ísť. tak som to radšej zabalil. v šesťdesiatpäťke to už vždy tak hladko nejde. hlavne keď sú poškodené bedrové kĺby.

Imroman petrikmarian 20.07.2020 (11:05)

Diky...tak netreba to prehanat, clovek by mal jazdit pokial ho to bavi ale nie cez bolest - teda je ina bolest ked mam nakupene ako ked bolia klby a pod. Treba to vediet rozoznat a priznat si ze uz staci

petrikmarian Imroman 20.07.2020 (17:42)

súhlas, bolesť nôh po dobrom výkone mi vôbec neprekáža. čo som zmeškal v nedeľu, to sa budem snažiť dobehnúť zajtra. teraz robievam tak 70 km. potom bude deň pauza a vo štvrtok pôjdem znovu.

Per 21.07.2020 (15:06)

Čistá fetka.

Imroman Per 21.07.2020 (15:10)

Tak to je koment roku

antosko258 28.07.2020 (11:59)

9:08 to bol jeden z tych ltt momentov

palo14 19.07.2020 (15:56)

Dal som si to minuly rok a tiez som plasil medvede na CHPS a mal total krizu na CHPCH, tie kamene su smrt pre HT Inak celkovo sa tieto 4 chaty daju ponat viac trailovo, zo Sucheho cez Hoskoru, z CHPKM je super trail rovno dole, z CHPCH lepsie ist Generalom a z Martiniek je super trail pod Mincol a potom naspat do ZA. Ale tu asi islo o to buchnut 5800 m, gratulujem.

Imroman palo14 19.07.2020 (16:19)

Cauko...no to je len cast dovodu pre mensi pocet trailov na trase...tym hlavnym je, ze som siel po "oficialne povolenych" cestach kedze....no kedze sme na Slovensku.

panZdenda Imroman 20.07.2020 (09:13)

Ukázněným využitím oficiálně povolených cest ses taky hodně přiblížil Salzu. Tam je mimo vyznačené cyklotrasy i na širokých lesních cestách všude nekompromisní zákazová značka pro cyklisty, kam se hrabe Slovensko nebo Česko .

palo14 Imroman 20.07.2020 (15:36)

To je spravny pristup Skor to bolo cielene pre niekoho kto si to chce hodit viac trailovo.

backyfx 19.07.2020 (18:51)

Ahoj. Ktory Camelback si mal vo videu na sebe? Inac super vykon!

Imroman backyfx 19.07.2020 (19:55)

Ahoj, coskoro bude aj videjko na YT MTBIKER Shop, kde sa na tu vybavu celkovo pozrieme detailnejsie...je to tento model: https://www.mtbiker.sk/shop/oblecenie-a-tretry/batohy-a-prislusenstvo/batohy/camelbak-chase-bike-vest.html

Mastr_SVK 20.07.2020 (10:41)

Super výlet a super výkon. Keby boli sily, určite by som dal aspoň kombináciu Martinky, Magura, Chleb, ale už aj to je na mňa veľa. Klobúk dole. Ten tvoj pocit na Martinkách poznám. Vždy, keď som pri chate Martinské hole, tak ma to ťahá na Krížavu. No a keď som pri vysielači, tak už vačšinou vybehnem až na Veľkú lúku. Pár metrov navyše, ale super výhľad. No a škoda, že si nešiel Tankovú cestu celú. I keď naberieš nejaké výškové navyše, určite je to pre cyklistu lepší variant, ako tá hlavná cesta cez Martin a do Bystričky.

Imroman Mastr_SVK 20.07.2020 (10:57)

No ja by som siel, ale ten prechod je teraz zavrety - teda to ked zbehnes z MH tam sa slo cez taky dvor a to sa uz neda, je tam brana zavreta. A predierat sa tam kdesi cez kriaky sa mi nechcelo pricom inu obchadzku nepoznam

Mastr_SVK Imroman 20.07.2020 (11:17)

Trochu si to mýliš. Tanková cesta je oficiálna cyklotrasa (zelená značka) a začína úsekom za kasárňami po mačacích hlavách a pokračuje do chatovej oblasti nad Bystričkou. Cez tú bránu je tiež pekná cesta, ale ako si sám videl, je to cez súkromný pozemok, Dá sa to obísť cestou na juhozápad ku chatám a potom pár metrov chodníkom, ktorý ale môže byť zarastený.

Imroman Mastr_SVK 20.07.2020 (11:23)

No, ved prave...radsej som siel na istotu aj ked dlhsiu a nudnejsiu kedze to tam dokonale nepoznam. Ale jasne, mas pravdu a da sa to tade kto chce.

hansol710 Mastr_SVK 20.07.2020 (20:48)

Šak išiel po tankovej, ta brána sa dá obísť dosť obchádzkou, ako sa napájania cesta okolo pivovaru a kasární na cestu na Hole je tam odbočka hore taký chodník hore a za chvíľu sa napája na paralelnu lesnú cestu s cestou hore, šiel som tade opačne z bystricky práve kvôli zavretého bráne lebo tie kríky sú neprekonatelne.

Pistos 21.07.2020 (10:39)

Ahoj, super výkon aj video. Ako regeneruješ po takom výkone, strava režim a tak?

Imroman Pistos 21.07.2020 (15:14)

No...s jedlom si nerobim starosti a dam si na co mam chut, sak aj to je forma odmeny...cize hamburger, pizza, nejaky dezert. No a dalsie dni som tak vlacny a spomaleny, cca 3-4 a potom uz OK

jozkovicz 21.07.2020 (11:13)

Ahoj .. ake sedlo si mal na bajku ? .. inac video super, ako vzdy .. radost pozerat .. dik

tpetrovic 22.07.2020 (14:52)

Ahoj, Martin. Aj ja sa pripájam k Tvojim followerom. Poprosil by som Ťa , keby si dal presnejší popis trasy alebo mapu. Myslím, že by som si túto trať chcel vyskúšať aj ja. Ja som z BA, pri Žiline som na bicykli nikdy nejazdil a nepodarilo sa mi presne identifikovať - sledujúc Tvoj komentár a druhým okom pozerajúc do mapy, kadiaľ si vlastne išiel.. Ďakujem. (Ak to dám, odhodlám sa na Salzku)

janovarga 25.08.2020 (19:54)

Ahojte, len malé info pre niekoho, kto by sa chcel inšpirovať (ako ja čiastočne) - zrejme cez týždeň vám hore od Valče, do Kunerádu hrozí, že vás odstaví Lesná stráž a podľa okolností a nálady a správania sa, zavráti naspäť, kvôli ťažbe..mne osobne po 80 km nebolo všetko jedno, si hľadať alternatívu, Imromanovu kondičku nemám ani zďaleka☺

maliskajakub 19.07.2020 (20:29)

Imroman pozor máš chybu v treťom odseku "vidal" má byť s tvrdým y. Výborný článok ďakujem

Imroman maliskajakub 19.07.2020 (20:34)

Ahoj, no to mi riadne uslo veru...chybu som opravil a vdaka.