Tip na výlet: Nepoznaný severovýchod Slovenska a krásy Šariša

Vitajte na Šariši. Potulkami na ebikoch vás prevediem po tomto síce menej propagovanom, ale o to krajšom regióne na východe Slovenka.

Skôr ako vám ukážem kúsok z nášho regiónu, spresním situáciu týkajúcu sa tohto tripu. Hneď v úvode by som rád podotkol, že nie vždy platí staré známe: „do tretice všetko dobré“. Náš výlet sme pre bláznivé počasie v týchto končinách posúvali na 2x s tým, že už na tretí pokus ideme za každého počasia a akýchkoľvek podmienok. Samozrejme, ako to už býva, plánovať sa môže, no zmeny prídu stále. Nebolo to ináč ani v našom prípade, keďže sme museli upustiť z dĺžky trasy, a tým pádom aj k skráteniu tripu o cca 35 km z pôvodnej naplánovanej trasy.

Štartujeme dvaja, ja spolu so švagrom z mojej rodnej obce Janovce (okr. Bardejov), ktorej sa hneď za chrbtom vypína pohorie Čergov. Tí, čo ma už poznajú, vedia, že práve tam trávim najviac svojich výjazdov ebikom. Viacerí sa ma cez FB alebo Instagram pýtajú, čí im viem poskytnúť, poradiť alebo poslať gpx. a info zo svojich výjazdov. Cesta, ktorá nás čaká, je vhodná pre mierne pokročilých ebikerov a pre pokročilých bikerov na bežnom bicykli. Terén pozostáva zo 60 % asfaltu a 40 % jazdy na lesných turistických cestičkách a prírodných singloch, ktoré sú u nás zastúpené v hojnom počte.

Parametre trasy:

• Dĺžka trasy: 40 km
  • Prevýšenie: 1 200 m
  • Lokalita: východný hrebeň Čergova
  • Typ povrchu: 60 % asfalt horšej kvality, 40 % lesné cesty (aj rockgardeny  )
  • Určené pre: eMTB, AM, MTB, HT

Vyrážame, aj keď...

Balíme jedlo, náradie a náhradnú batériu do batoha, keďže sa ešte držíme pôvodnej plánovanej trasy. Komplikuje sa nám to už na začiatku, vyrážame o hodinu neskôr ako bol pôvodný plán. Hneď po prvom kilometri, keď máme celú východnú stranu Čergova ako na dlani, sme len zúfalo hľadeli na kopce ponorené v ťažkých dažďových mračnách. Pokračujeme ale ďalej, vchádzame do obce Hertník, ktorá je akýmsi pomyselným strediskom, schádzajú sa tu turisti, bikeri a všetci ostatní milovníci hôr a športu. Takzvaným „začiatkom“ Čergova je rybník, pri ktorom je možnosť nechať auto a pokračovať peši či bicyklom a v zime si prídu na svoje aj bežkári. Dostaviť sa sem môžete vlakom alebo autobusom smer Prešov aj Bardejov a naopak.

Cesta nahor

Krátka prestávka pred vstupom do lesa, glg vody a pokračujeme po starej neudržiavanej asfaltovej (nie turistickej) ceste, na ktorej kde-tu stretávame našich lesníkov či chatárov. V tejto oblasti momentálne prebieha ťažba v plnej paráde, takže opatrne.

Prvá polovica cesty k chate s malým stúpaním cca 5-6 % a dĺžkou vyše 6 km je pred nami, no motor stále ostáva v režime ECO! Hmlistou cestou smerom k chate Čergov robíme zopár záberov vďační za každý lúč slnka, ktorý sa prediera lesom a hustou hmlou. Ticho v lese s atmosférou jesenného výjazdu narúša občasný hukot motorovej píly a jemný bzukot elektromotorov našich ebikov. Musíme ale uznať, les je po výdatných dažďoch pre nás čarovnejší, dodáva viac energie, ale aj pokoja, ako v horúcich letných dňoch.

V druhej polovici cesty smerom hore už ide do tuhého a menej trénovaní jedinci zosadávajú zo sedla a ebikeri menia mód asistencie smerom hore, my, samozrejme, zostávame v sedle s režimom ECO, jediné, čo meníme, je rýchlosť a pomalší prevod. Práve míňame Čierne Blato, prvý cieľ je pred nami, už sme len kúsok od chaty a prevod ide od pomalšieho smerom dole. Prvý cieľ splnený! Prichádzame k Chate Čergov (Sedlo Čergov), nájdete tu plne funkčnú horskú chatu s možnosťou ubytovania, stravy, úschovne, ale aj príjemného posedenia s partiou.

Ak je rybník pomyselným začiatkom, tak chatu môžeme nazvať pomyselnou križovatkou, odkiaľ sa môžete vybrať na všetky svetové strany. Práve pri tejto chate je prielom všetkých turistických ciest Čergova, kde často končia, ale aj začínajú tripy. Po malom občerstvení a zistení, že mrholenie neutícha, ideme ďalej smerom od chaty doprava po červenej značke a ceste SNP na vrchol Čergov.

Pre pravoverných MTBikerov, ktorí milujú jazdu lesom

Druhá časť cesty pred nami, a tu začína jazdenie, na ktoré sa pravoverní horskí cyklisti tešia najviac. Urobíme zopár záberov, skontrolujeme stav batérie, po 18 km a 750 výškových metrov padá pod 80 %. O malú chvíľku prichádzame na rázcestie Chochuľka, modrá značka s červenou sa rozchádzajú. Nám smer cesty udáva červená značka, cieľom je obec Hervartov, konkrétne vyhliadka Žobrák.

Zopár šliapnutí do pedálov a už naberáme rýchlosť po prírodných singloch, pri ktorých si želáte, aby sa tak skoro neskončili. Ešte zopár šliapnutí hore-dole kopcom a prichádza úsek, kde aj my musíme zosadnúť zo sedla ebiku. Veľké kamene a blato sú nad naše sily, ale aj sily ebiku. Zadné koleso stráca kontakt s terénom, po krátkom zašliapnutí a zvýšenej pomoci motora to vzdávame, ebiky tlačíme prvý a dúfame, že aj poslednýkrát.

Pred sebou máme opäť krásne rýchle prejazdy lesom, ale aj krátke stúpania, kde si ebike s najvyššou asistenciou razí cestu smerom hore ako po masle. Prichádzame na Bukový vrch, no nestačíme sa čudovať, ako lesníci vedia udržiavať neporiadok po výrube priamo na turistických chodníkoch.

Od Bukového vrchu pokračujeme opäť krásnym singlom a naberáme miestami rýchlosť takmer 60 km/h. V tých momentoch zabúdate na všetky starosti, vlastne je vám aj jedno, aké je počasie a maximálne sa sústredíte na jazdu a pôžitok z nej.

Výhľad ako odmena ostal v oblakoch

Už len zopár kopčekov a prichádzame k druhému cieľu - vrchu Žobrák, na ktorom sme si mali vychutnať výhľady a doplniť sily. Nachádza sa tu aj rozhľadňa, z ktorej je za optimálnych podmienok vidieť až k spoločným hraniciam s Poľskom či Ukrajinou. Nám sa, samozrejme, naskytne výhľad maximálne po špičku kolies.

Po čakaní a dúfaní, že sa aspoň trochu vyjasní, odchádzame zhruba po pol hodine, batérie nám klesajú pod 60 % svojej kapacity, odjazdené máme približne 25 km s nastúpanými cca 1 150 m. Asi po 100 metroch nás zastaví upozornenie na silné búrky, už v tejto chvíli vieme, že náš plánovaný výlet budeme musieť ukončiť skôr, ako sme plánovali.

Jemné endurko alebo ako dostať defekt

Prichádzame k pre mňa najočakávanejšiemu úseku dňa, kedy sa z približne 900 m n. m. teleportujeme po parádnom zjazde na cca 450 m n. m. na úseku cca 2 km. Tento úsek je plný koreňov, tiež menších, ale poriadne ostrých skaliek a kameňov, vyžaduje sa trocha technickej zručnosti a hlavne aj silné ruky a poriadne brzdy. V jednom momente naberám aj max. rýchlosť nášho výletu, a to takmer 65 km/h, aktuálne začínal aj poriadny rock"n"roll. Zhruba 3 minúty klepania rezňov na nedeľný obed a parádny zjazd nás priviedli k drevenému kostolu sv. Františka z Assisi zapísaného v zozname UNESCO. Pri kostole sa definitívne rozhodneme náš trip skrátiť, keďže v diaľke je vidieť a počuť prichádzajúcu búrku a dážď.

Búrka, mračná a silný vietor

V pláne bolo navštíviť štyri pamiatky, nakoniec sme navštívili len jednu, škoda, alebo možno ani nie, je tu aspoň dôvod na ďalší výlet, aby sme vám ukázali aj zvyšné tri. Poberme sa pre istotu rýchlo po asfaltovej ceste smer Bardejov. Po príjazde na rázcestie v Kľušovskej Zábave pokračujeme trasou Hertník, na ceste pri kríži dojedáme nabalené jedlo, ktoré vezieme so sebou. So zdvihnutím silného protivetra volíme režim Boost a vďaka ebikom pohodlne valíme pri nízkej kadencii asfaltovou cestou domov.

Náš trip končí, sme doma. Prejdených máme 42 km spolu s nastúpanými 1 200 výškovými metrami, podľa aplikácie v mobile nám ostáva niečo pod 40 % batérie. Menej trénovaným alebo občasným cyklistom by na tento výlet postačovala jediná batéria o kapacite 500 Wh.

Aj vďaka ebikom vieme o niečo ľahšie jazdiť v zlom počasí

Oba bicykle dostali niekoľko rán, ale aj poriadnu špinu a blato do prevodov, preto nasleduje dôležitá časť každého blatistého výjazdu - umytie a nasledovná kontrola ebikov.

Pevne verím, že nabudúce si ukážeme viac toho, čo sa dá na Hornom Šariši a v jeho okolí vidieť a zažiť, hlavne na elektrobicykloch. Na záver len toľko - nezabúdajte, cyklistika je len jedna a pre každého!
flash_on
Viac o elektrobicykloch, ich výbere a používaní nájdeš v sekcii Elektrobicykle v skratke.