Prehľad tretier na bicykel - kedy už kúpiť cestné?

Prehľad tretier na bicykel - kedy už kúpiť cestné?

2931 komentárov

cepooo 15.08.2020   Doplnky Spd Tretry Horska Cyklistika Cestna Cyklistika Vybava Obuv

Základné informácie o tretrách na bicykel pre nášlapné pedále a večná otázka, či sú MTB tretry na cestný bicykel ok.

 

Na úvod by som rád vyjadril zámer tohto článku. Chcem poradiť, aby sa vám kúpa nových tretier uľahčila a aby vám ich následné používanie prinieslo zamýšľaný efekt. Tiež pomôžem s tým, aby ste si vedeli sami rozhodnúť, ktoré prevedenie bude pre vás najlepšie. Každý to bude mať trošku inak, záleží aj od toho, aké bicykle máte doma a ktorý z nich je ten najviac používaný. Informácie by si tu mali nájsť všetci, aj tí čo sa vozia len pre radosť, ale aj tí, ktorých chytá pretekárska slina . No a ako sľubujem v nadpise, zameriam sa aj na častú dilemu, ktorá vzniká, keď sa po dokúpení cestného bicykla k MTBčku rozhodujete, či kúpiť aj cestné tretry.



Tretry všeobecne


Tretrami pre tento článok budem nazývať obuv, kedy je topánka používaná s nášlapnými pedálmi, tie bez možnosti uchytenia zarážok v tomto článku vynechám. Hlavná výhoda tretier je to, že umožňujú efektívnejšie šliapanie do pedálov, keďže využívame aj ťah smerom hore a nielen klasické dupanie. Poskytujú vyšší komfort, mäkká podrážka zbytočne prenáša tlak pedálu na chodilo, ktoré navyše nemá v nej dostatočnú oporu.

A v určitých situáciách sú tretry aj bezpečnejšie, nehrozí zošmyknutie z bežného pedálu. Medzi nevýhody patria ďalšie náklady na kúpu tretier a nášľapných pedálov a dobre známe prvé pády, keď sa nepodarí pri zastavení vycvaknúť. Väčšinou sú v nulovej rýchlosti, takže žiadny strach, okrem menšej hanby zvyčajne žiadna väčšia ujma nehrozí . Časom sa človek na vycvakávanie už nemusí sústrediť, stane sa úplne prirodzeným. Na úvod teórie stačilo, poďme na jednotlivé modely tretier určené pre rôzne disciplíny cyklistiky.



Tretry vhodné aj na chodenie


Sú charakteristické tým, že sú konštruované aj na pohyb mimo bicykla. Na prvý pohľad sú podobné bežným teniskám, je však možné ich vybaviť zarážkou (kuframi) pre nášlapné pedále. Sú vhodné pre tých, čo popri bicyklovaní veľa chodia, najčastejšie sa používajú s trekingovým alebo horským bikom. Klasického používateľa si predstavujem ako cyklistu, ktorý okrem bicyklovania rád aj občas zastaví, prejde sa, nepotrebuje počítať každý watt a ak je terén príliš náročný, radšej bicykel kúsok potlačí. Turisti, bežní cyklisti, toto je kategória pre vás. Na zapínaní až tak nezáleží, existujú klasické šnurovacie modely, niektoré majú dokonca otočné zapínanie napr. od značky BOA. Hlavné je, aby tretra dobre sadla na nohu. Nekupujú sa ani moc veľké a ani malé, pozor, niektoré značky číslujú veľkosti svojsky a nemusí číslo sedieť s civilnou topánkou.



MTB tretry pre športovú jazdu


Potom tu sú klasické MTB tretry, ktoré majú konštrukciu zameranú viac na jazdenie, ako chodenie, podrážka je buď z pevného plastu, alebo z karbónu. Preto sú o poznanie tuhšie, ako spomínané „teniskové” tretry a chodidlo je v nich viacej upnuté. Takéto tretry v porovnaní s cestnými majú okrem inej podrážky aj spevnené časti, ako ochranu pred lietajúcimi kameňmi či konármi. Takéto tretry sa používajú už na športovejšiu jazdu, preto spôsob zapínania je dôležitý. Základné sa zapínajú na suchý zips, ktorý má nevýhodu, že časom používaním a aj vplyvom opakovaného znečistenia degraduje. Moderné sa opäť stávajú tie šnurovacie, ale najpevnejšie a najpraktickejšie sú tie s otočnými kolieskami. Pred kolieskami tu boli plastové pracky, držia dobre, ale povoľovanie nie je väčšinou možné po stupňoch tak, ako ich zaťahovanie. Okrem správnej veľkosti tretier je dôležité aj správne nastavenie zarážok. Ideálna pozícia sa nastavuje podľa malíčkovej a palcovej kosti. Tento úkon vykonávame v aj v rámci Bikefittingu. Ponuka tretier na horáčik na tomto odkaze.



Nášlapné pedále na MTB


Tu je výber pestrý, najbežnejšie sú asi SPD od Shimana, svoje pevné miesto si našli tzv. šľahače od CrankBrothers. Značiek a tech. riešení je však viacej. K tomu sa vyrábajú aj verzie s klietkou, pekne sme to rozdelili a popísali v tomto videu. Všetky druhy MTB pedálov nájdete tu.





Cestné tretry


Ide o obuv, v ktorej sa pešo chodí veľmi obtiažne a počíta sa, že 99 % času bude používaná len na šliapanie na bicykli. Základný model má podrážku plastovú, vyšší už z karbónu. Pri zapínaní je to podobné ako vo svete MTB. Začíname so suchým zipsom, prackou a ideál sú otočné mechanizmy, napr. BOA, ktoré ponúkajú aj bezplatný replacement program. Rozdiel je v zarážkach, tie na cestu sú väčšie, lepšie sa tak prenáša energia. Uchytávajú sa na 3 skrutky, MTB na 2. Rovnako dôležité je ich umiestnenie na podrážke tretry, ako som spomínal už pri MTB, nastavujú sa na chodidlo konkrétneho jazdca. Cestné tretry majú v shope svoju vlastnú kategóriu.



Cestné tretry na MTB a gravel?


Takáto kombinácia nie je moc bežná a uvádzam skôr pre zaujímavosť. Ak by niekto skôr vlastnil cestný bicykel a tretry a až potom dokúpil MTB, tak teoreticky by mohol rozmýšľať nad použitím cestnej obuvi v ľahkom teréne. Viac pravdepodobná bude situácia, kedy by sa v teréne ocitli cestné črievice na gravel biku. Ideál aj tu budú MTB tretry, ak cestné, tak len v prípade, že gravel sa používa len na lepšom povrchu.



MTB tretra na ceste


Oveľa častejším bude opačné garde. MTB tretry na cesťáku. Ak sa bavíme o MTB tretrách, ktoré sú podobné bežnej obuvi s takmer klasickou podrážkou, spomínané v článku ako prvé,  tak pôjde o značný kompromis. Ak však cyklista nemá na výber, je to stále lepšie, ako bežná teniska. Ak použijeme na cesťák tvrdé MTB tretry, ktoré sa konštrukciou podobajú cestným, tak takéto riešenie je pre občasnú jazdu na cestnom bicykli úplne dostačujúce. Ak by však cesta zachutila viacej, samozrejme sú ideálne cestné tretry, ktoré boli pre tento účel vyvinuté. Jazdcovi prinesú tieto výhody.



Výhody cestných tretier


MTB tretra na ceste môže byť OK, ale ak cyklista cíti, že sa chce ceste venovať viacej, vďaka cestným tretrám môže získať niekoľko výhod. Spomínal som väčšiu plochu zarážky, vďaka čomu sa sila prenáša do pedálu efektívnejšie, tlak pôsobí na väčšiu plochu. Nejaký watt tam určite bude . Cestné tretry spoja chodidlo jazdca s bicyklom pevnejšie, vôla pohybu do strán je menšia, čo má za cieľ optimalizovať mechanický pohyb nohy a maximalizovať prenos energie. S tým súvisí aj ďalší rozdiel a to je strih topánky, kedy tie cestné obopínajú chodidlo tesnejšie, čo však nemusí znamenať nepohodlnosť.

Malý rozdiel cítim aj v odvetraní, kde vyhrávajú väčšinou cestné. A keď by sme išli do úplných detailov, rozdiel je aj v aerodynamike. Posledná vec, ktorú spomeniem, nemusí hneď každého napadnúť a je to rozdiel v hmotnosti topánky. Keď ku gramom navyše na MTB tretre pripočítame odstredivý efekt pri vyššej frekvencii šliapania, tak ten rozdiel je cítiť.



Čo na nohy v zime?


Nech to máme komplet, spomeniem zimné tretry, čo ocenia najmä tí, ktorí jazdia aj v nižších teplotách. Ich výhodám som sa venoval v v tomto videu. Lacnejšou alternatívou je v zime používanie návlekov, aj tam je niekoľko rozdielov medzi svetom MTB a cesty. Na cestné tretry sa vďaka uhľadenému tvaru bez výčnelkov na podrážke obúvajú návleky lepšie, pri chodení v MTB tretrách s návlekmi treba počítať s tým, že návleky sa rýchlo zničia, roztrhajú.



Typ zarážky a správna veľkosť


Pri výbere zarážok vyberajte radšej tie, ktoré umožňujú aspoň malý pohyb tretrier do strán. Bývajú farebne alebo číselne odlíšené, údaj o vôli nájdete v popise. Tie bez vôle neodpúšťajú zlé nastavenie pozície zarážky a „odmenou” môžu byť napr. bolesti úponov. Nezabúdajte, že aj zarážky majú svoju životnosť a nečakajte, až kým sa vám ich časť odlomí. Ak sa to stane pri výjazde alebo v horšom prípade počas pretekov, je to nepríjemnosť, ktorej sa dalo za pár euro predísť. Aké príslušenstvo sa dá na tretry dokúpiť, vrátane zarážok, nájdete v tejto kategórii shopu.



Ako a kde kúpiť


Pri výbere správnej veľkosti tretier je najlepšie fyzické vyskúšanie. Ak aj sedel model jednej značky v minulosti, neznamená to, že bude sedieť aj aktuálny nástupca. Tretra sa kupuje akurát padnúca. Prsty sa nesmú dotýkať špičky, nesmie byť ani priúzka, preto existujú aj rozšírené varianty. A naopak nie je dobré, ani keď je tretra priveľká, keď je potrebné dotiahnutie až tak, že sa deformuje samotná topánka.



Výsledok


Tak aký je sumár? Prechod z tenisiek na tretry pozitívne pocítite pri šliapaní. Netreba sa toho báť. Ak máte ako prvé MTB tretry, tak na cestu sú v pohode, lepšie sú tie športovejšie s dostatočne tuhou podrážkou. Ak cesta zachutí, dobré je kúpiť aj cestné, ďalší pár tretier má zopár výhod.

Kto má cyklistiku ako životný štýl a jazdí viacej, tak vďaka tomu, že bude mať 2 páry, môže striedaním predĺžiť ich životnosť. Čo nechcem privolávať, ale ak spadnete a poškodíte mechanizmus zapínania, tak kým príde náhradný dieľ, opäť máte spôsob, ako si pomôcť a môžete jazdiť ďalej vďaka ďalšiemu páru. Ste na výlete mimo domu a zmokli ste, tak kým uschne jeden pár, prehodíte pedále a obujete druhé tretry... A takto by sa dalo pokračovať.

Malá rada aj k zarážkam, hlavne tie plastové cestné majte jedny v zálohe, ak sa vám nejaká cez víkend zlomí, opäť nie ste vyautovaní a môžete jazdiť ďalej. Kompletne vás vybavíme aj v našom MTBIKER shope, tretry nájdete na tomto odkaze a pedále na tomto.



Téma je komplexná, subjektívne vnímanie vysoké. Verím, že pre orientáciu v základných vlastnostiach a všeobecných pravidlách bol článok užitočný.



A pre najväčších labužníkov jeden tip na takéto SPD sandálky. Pamätáte? Tuším ich tento rok oprášili a opäť sa dajú zohnať.

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Výber z produktov

Prejsť do shopu (Tretry a obuv)

Komentáre

danyH 15.08.2020 (20:32)

2


aj ja som to niekde cital ze plocha mtb vs. cestna zarazka pri prenose sily a tvrdych tretrach nehra rolu, ved len zober napr speedplay ako velmi sa lisia od spd ? co do plochy ? a pritom speedplay aero zero su naj aero pedale na trhu. takze velkost tvar zarazky a pedalu budu hrat dolezitu rolu.
ale urcite na cestu su cestne tretry viac prisposobene, lahsie, suhlasim aj s vetranim takze tieto vyhody tam su.

 
user_id 15.08.2020 (16:35)

1


Ak je podrazka vystuzena karbonom a ma triedu tvrdosti 10, velkost plochy zarazky na cestnom a mtb variante tretry je podla mna irelevantna. V neprospech moze hrat material cestnej zarazky, kedze plast, hoci tvrdeny, pruzi, ergo dochadza k strate prenasanej energie. Opravte ma ak sa mylim.

 
cepooo user_id 16.08.2020 (21:50)

0


Ja mam sphyre cestny aj mtb model a pri dlhsom sliapani tam citim tu zarazku inu. Miesto kde tlacim. Ine na mtb a ine cesta. Cestny kufor necitim, ze by nejako pruzil. Ak sa hrame na vedecky pristup, tak je to 2 vs. 3 skrutky, ina paka, ina plocha zarazky... Ale moc nad tym spekulovat nemusime, keby bol kov alebo mtb kufor lepsi, jazdia to profici.

 
cistyjebo 16.08.2020 (02:28)

1


Snáď každý pisateľ článkov na mtbiker má problém s "napadlo ma". 🙄

 
cepooo cistyjebo 16.08.2020 (21:51)

0


Hrubky su jedna vec, ale zas sa tu nehrajme na “Slovencina na slovicko”😆

 
cistyjebo cepooo 16.08.2020 (23:24)

5


Nehráme sa, ale toto podľa mňa patrí medzi základ. 😝

 
romanporuban cepooo 18.08.2020 (14:23)

0


presne, sak ale meno si dal spravne...

 
p3t3rch 16.08.2020 (12:55)

1


Ja som tiež jazdil mtb pedále shimano m520 na cestaku nejakú dobu,z toho dôvodu že najprv som mal doma horák tak som sa teda kúpil shimana a mtb tretry. Po čase sa u mňa doma objavil aj cestak a keďže cena pedálov shimano 520 bola okolo 20 euro a nevedel som či ma cesta bude naozaj baviť tak som aj tam dal tie 520 plus samozrejme mtb tretry. No a potom po pár rokoch som zistil že cesta mi vyhovuje viacej tak som už kúpil a nahodil na ziletku cestné pedále look keo max + cestné tretry.

 
cepooo chose_666 18.08.2020 (15:09)

0


Som uz stary! Aj ja som mal prve tretry na kosiky a zarazka sa na podrazku pribijala klincekmi. Tusim Botas to boli

 
romanca 15.08.2020 (21:16)

0


ja som zacal mat s spd pedalmi a tretrami problem s kolenom na jednej nohe, citim, ze spd zarazka ma nuti mat koleno v uhle, ktory mi sposobuje bolest, zaujimave, ze len na jednej nohe. mozno je to len o nespravnom nastaveňi ale ako sa s tym hram, tak sa s tym hram, nezlepsuje sa to, ked vytiahnem nohu z pedala a necham ju na volno, bolest sa strati

 
danyH romanca 16.08.2020 (08:26)

0


prave na speedplay prejde vela ludi ked uz vyskusali vsetko a nenasli riesenie - tu je variabilita obrovska ale rozhodne doporucujem konzultovat so skusenym bikefitterom

 
cepooo romanca 16.08.2020 (21:52)

0


Bikefitting. To nemusi byt len naslapmi.

 
romanca cepooo 16.08.2020 (21:57)

0


dajte tip na dobry bikefitting. zatiaľ som to skúsil raz, bol som ľahší o 70 eur a služba stála úplne za figu. bolo to v Oslanoch. vzhľadom na vek a skutočnosti, že najazdím ročne cez 5000 km sa dobrému bikefitingu určite nebránim

 
danyH romanca 16.08.2020 (22:39)

0


viem ze je ich ale len par v cechach u nas som sa s nikym fakt na vysokej urovni nestretol vacsinou vsade spravia taky zaklad ze ked mas rozum a info spravis si aj sam

 
kafe romanca 16.08.2020 (21:55)

0


ja som mal podobny problem, dokonca mi niekedy trplo chodidlo, musel som vycvakavat pocas jazdy. nastavoval som kufre po milometroch, co je dost otravne. daval som tam aj podlozky aby som naklonil chodidlo do strany. to nakonuec pomohlo zabranit trpnutiu. ale co sa tyka bolesti kolena, po konzultacii s doktorom som zistil, ze sa mi pravidelne zapaluje slacha. vyriesil to poriadny strecing po kazdej jazde, cim sa mi slacha trosku natiahla, uvolnila a nezapaluje sa.

 
danyH kafe 16.08.2020 (22:37)

2


jak pise @cepooo je to o suvislostiach a treba spravit komplet cely posed, trpnut chodidlo ti moze aj preto ze zle sedis ale napriklad co casto byva problem su aj standardne vlozky, su ploche a ak mas vyssiu klenbu tak tlacis viac jednym miestom a to potom boli mne napr velmi pomohli spesl vlozky alebo daju sa spravit aj na mieru. zda sa to byt zbytocne ale ked uz bajker povyhadzuje kopec prachov za bajk a doplnky tak 30-70€ moze byt obrovsky posun

 
cepooo danyH 18.08.2020 (15:23)

1


to je dobra poznamka, vacsina vloziek v tretrach za moc nestoji, tiez som si nechal teplom vytvarovat presne na svoje chodilo. Chcel by som to aj u nas zacat robit, cena asi 50e.

 
danyH cepooo 18.08.2020 (22:17)

1


Super daj vediet pridem si spravit

 
scarinko 15.08.2020 (22:15)

0


Ked mas pre niekoho tip tak je to s makkym 😉

 
Enie 16.08.2020 (09:12)

0


Ja mám k tomuto jednu otázku. Našla som v garáži zaujímavé retro pedále Shimano A550. Vedel by niekto poradiť, aké kufre sú k nim kompatibilné? SPD, alebo SPD SL? Alebo ani ani a treba tiež nejaké retro kufre? Ďakujem.

 
xyz Enie 16.08.2020 (10:29)

1


iba pedále či aj košíky a remienky?lebo na tie išlo to,teda ja som mal také pred x rokmi, k nim tretry Diadora ktoré mali podrážku tvrdú že by sa ňou malé klince mohli zatĺkať a zospodu primontované také...ani už neviem ako sa to volalo...zarážka v tvare U ktorá sadla do pedálu vzadu. https://cdn.shopify.com/s/files/1/1041/1160/products/dsc_0413_1_18_1024x1024.jpeg?v=1457347729

 
Enie xyz 16.08.2020 (12:44)

0


👍Presne takéto pedale sú to. Takže dnešné kufre k nim nepasuje žiadne? 😢

 
chose_666 Enie 17.08.2020 (09:47)

0


Mal som podobné pedále a kufríky boli plastové, mali drážku, do ktorej sa zasekol pedál a dotiahol sa remienok, aby sa noha nevyšmykla z pedála. Pri vypínaní sa najprv musel uvoľniť remienok. Kufríky sa neskrutkovali, ale myslím, že sa nitovali o podrážku. Mne to robil obuvník. Tretry kožené botasky s koženou podrážkou a šnúrkami. Dodnes si pamätám, ako som sa vysekal na križovatke, keď som nestihol uvoľniť ten remienok.

 
romanporuban 18.08.2020 (14:38)

0


Ja som riesil nedavno tuto dilemu dost intenzivne, studoval rozne porovnania na zahranicnych cyklostrankach a nasiel viacero vysledkov, ze rozdiel prenosu sily medzi spd a spd-sl je zanedbatelny, viac urobi tuhost podrazky.
Ved zase z opacneho pohladu pre xc borcov a maratoncov,kde je sila dooost podstatna by potom vymysleli iny cestny derivat upnutia Takto ako to je teraz, to je aj pre bike priemysel lepsia moznost.
A ja som si teda kupil dalsie spd tretry s pevnostou cestnych modelov, ktore teraz pouzivam hlavne na cestak-endurance, su vzajomne menitelne a kludne si aj pochodim bez starosti o zoskrabanie kufra

 
cepooo romanporuban 18.08.2020 (15:08)

0


Ked mas viac bikov a na ceste az tak nedupes, spravil si dobre. Ak mas tvrdu karbon. mtb podrazku, bude fajn aj na ceste. Rozdiel je potom este ta zarazka, SPD inak drzi nohu, ale to nepotrebuje riesit kazdy.

 
romanporuban cepooo 20.08.2020 (18:47)

0


Presne tak cepooo, az tak nedupem, a mam este 2 mtb a naviac k tomu este vek 50+, takze ja uz cestny dupac nebudem. Ale ten cetacik som si oblubil, jazdim ale skor odlahlehsie niekedy akoze asfalt cesty v karpatoch s minimom aut, kde sa to skor niekedy podoba na gravel. Ano spd ma aj vacsi pohyb, to mozu byt tie minus wattiky, ale ako pisem, mna by uz nespasili

 
TNM 20.08.2020 (15:48)

0


Ja mam problem, ze mam vpredu sirsie nohy, takze vacsina tretier mi je uzka. Ktora znacka robi aj sirsie mtb tretry?

 
cepooo TNM 20.08.2020 (15:51)

1


Aj Shimano, oznacuju to E.

 
Olo89 15.09.2020 (11:05)

0


Ja uz dlhsie mam dilemu ako sa rozhodnut, nakolko som nedavno kupil cestak, samozrejme najednoduchsie je kupit cestne tretry. Ale chcel by som ich vyuzivat aj na MTB. Na mtb nejazdim nic narocne vacsinou nejake lesne cesticky, nejake kopce, šotolina...Len niekto mi radi kupit mtb tretry a tie vyuzivat aj na cestak, niekto zas opacne pokial vela nechodim mimo biku...Paci sa mi na tych cestnych maju tie pedale potom vacsiu stycnu plochu. Co je podla mna vyhoda ked sa do toho opriete...No neviem. Ako je to s pohybom nohy cestne vs MTB. Cestne drzia fixne nohu bez nejakej vole do stran ? Dik

 
Pridaj komentár