Ako sa obliecť do podmienok, v ktorých vám hrozí dážď a blato?

Ako sa obliecť do podmienok, v ktorých vám hrozí dážď a blato?

PR článok 24.09.2020   Nohavice Doplnky Polaris Horska Cyklistika Oblecenie Cestna Cyklistika Jesen

Jeseň je spojená s premenlivosťou počasia, ktorá so sebou prináša jednu z najväčších obáv cyklistiky – premočené oblečenie a kombináciu vody s blatom všade tam, kde ich nechcete vidieť (a ani počuť). Ako si s tým poradiť?

 

Primárne si môžeme načrtnúť predpokladaný vývoj takého bežného jesenného výjazdu: ešte stále nevyschnuté traily a zvážnice, mláky, ktoré vás prekvapia na poslednú chvíľu, rozličné skupenstvá blata – od toho viac tekutého a špliechajúceho až po poriadny „magľajz“ fungujúci aj ako náhrada lepenia v prípade, že ste zabudli doma sadu na duše. K tomu sa, samozrejme, pridáva aj nejaká tá dodatočná prehánka.



Základom je základ – vhodný materiál


Koniec koncov vyvstáva otázka: keď už sa podujmem na takéto galeje v blate a vlhku, čo si mám obliecť, aby som na jednej strane ostal čo najdlhšie suchý a súčasne si užil jazdu naplno? Nuž, základným problémom pri výbere nepremokavého oblečenia je skutočnosť, že existuje tzv. nepriama úmera medzi priedušnosťou materiálu a jeho odolnosťou voči premočeniu zvonku. Samozrejme, cena a kvalita materiálov – predovšetkým membránových, tento pomer do výraznej miery upravujú, a to až na hodnotu, ktorá zabezpečí, že vás neobťažujú potoky potu tečúce po vašom tele ani premokajúca vrchná vrstva. Preto je vhodné zvoliť také kusy oblečenia, ktoré aspoň v prednej časti odolávajú vlhku, ale v zadnej časti disponujú priedušným materiálom regulujúcim odvod prebytočného tepla. Prepracované modely disponujú aj doplnkovými otvormi pre odvetrávanie v prípade, že stúpate do kopca.



S tým súvisí aj primerane zvolený typ prvej a prípadne druhej vrstvy, ktorú máte pod samotnou bundou. Ak je bunda nepremokavá, nesnažte sa na seba zbytočne nabaľovať vrstvy funkčného materiálu – membrána pôsobí aj ako tepelný izolant. Teplotu, ktorú v kopcoch svojím telom vyprodukujete, nestratíte tak rýchlo, ako v prípade tenkej vrchnej vrstvy, akou by bol klasický dres. Jednou z ciest je aj známa pláštenka, ktorá má toľko výhod ako nevýhod – jej jednotný materiál odoláva vode a vetru, avšak neprepúšťa veľa vlhkosti smerom od tela. Na strane druhej je ľahká, jednoducho zbaliteľná a nestojí príliš veľa.

O čosi iné je to v oblasti nôh, i keď musíme podotknúť, že pocitovo sme každý prispôsobený na isté podmienky odlišne. Niekomu neprekážajú krátke nohavice s vysokými ponožkami aj v teplotách s jednocifernou hodnotou, iný nedá dopustiť na zateplené nohavice aj pri 15 °C. Je však dôležité si pamätať, že nohy sú v prípade cyklistiky hlavným pohonným ústrojenstvom. Tak ako každý mechanizmus, aj ony potrebujú svoju pracovnú teplotu. Na druhej strane, ako už bolo spomenuté, nohy bývajú menej náchylné na nižšie teploty.



To znamená, že v momente, keď si v oblasti trupu obliekate už tretiu vrstvu, nohy si vystačia aj s jednou – ale vhodnou! Primárne je potrebné sa riadiť zdravým rozumom a skúsenosťami, ktoré nadobúdate počas výjazdov. Ak je niektorá časť dolných končatín citlivejšia na chlad väčšmi než iná, je to dozaista oblasť od pásu po kolená. Preto je vhodné prihliadať na tento fakt a využiť napríklad ako prvú vrstvu klasické krátke nohavice s vložkou z priedušného materiálu a na nich odolnejšie voľnejšie vodoodolné krátke, prípadne dlhé nohavice. Pri tejto kombinácii sa budete cítiť jednak pohodlne vďaka penovej vložke a súčasne zabránite jej premočeniu.

Najmä si udržte suché chodidlá a ruky!


Scénku z filmu Forrest Gump, kedy poručík Dan dáva hlavnému hrdinovi radu, ako prežiť vo Vietname so slovami: „snažte sa udržať si svoje nohy suché“, si je potrebné dobre zapamätať. Nohy a ruky často trpia hypotermiou, a to preto, že vzhľadom na ich vonkajšiu plochu nie sú dostatočne prekrvené – nastáva tak skoršie podchladenie. Proti tomu môžete bojovať jednoduchým spôsobom. V prípade rúk vám k tomu poslúžia rukavice, ktoré vzhľadom na materiál a hrúbku dokážu odolávať určitej vonkajšej teplote a udržovať príjemný vnútorný tepelný komfort.



Do náročných podmienok, ako sú daždivé dni, keď ani teplota nie je príliš vysoká, sa neoplatí nosiť klasické bezprstové cestné rukavice. Naopak, potrebujete mať celistvú ochranu nielen dlane, ale aj prstov, ktoré sú najzraniteľnejšie. Poobzerajte sa po takých, ktoré disponujú určitou membránou, avšak s dostatočným gripom na prstoch a dlani. Vlhká rukavica sa prirodzene skôr zošmykne, respektíve nezaručí taký istý pocit pri stláčaní brzdovej páky ako tá, ktorá je vybavená extra pogumovaným zvrškom.



Nohy sú na tom obdobne, ale v ich prípade je možné kombinovať viaceré prvky. Okrem ponožiek je dobré zainvestovať do obuvi. Klasické XC tretry sú poväčšine prispôsobené na letné jazdenie. Množstvo vetracích otvorov a ľahká konštrukcia nie sú tým pravým vo chvíľach, kedy voda strieka zo všetkých strán. Alternatívou je „enduro“ obuv s celistvým zvrškom s impregnovateľným povrchom alebo aj turistické tretry, ktoré neraz disponujú membránou, či iným spôsobom ochrany pred vodou a chladom. Poslednou inštanciou sú zimné tretry, ktoré však v teplejších podmienkach môžu byť skôr príťažou. Bonusom v tomto prípade sú návleky na topánky. Tie sú flexibilné – môžete ich nasadiť alebo sňať bez obmedzení, sú cenovo dostupnejšie než samotné topánky a v prípade potreby ich schováte do batoha. Opäť je nutné prihliadať na materiál a spracovanie – krytie švov/zipsov, ergonómia otvorov a odolnosť voči nečistotám.



Ani hlava neobľubuje studený vzduch alebo vlhko


Poslednou časťou je paradoxne tá najbližšie zdroju dažďa. Mnohí si myslia, že samotná prilba je dostatočnou výbavou aj v silnejších dažďoch. Nuž, nie je to tak. Dôvodov je hneď niekoľko a snáď najtriviálnejším je práve konštrukcia prilby – jej mnohopočetné otvory ľahko vpustia dopadajúcu vodu na povrch hlavy. Okrem toho je nepríjemným javom aj voda, ktorá steká po tvári, do očí a tým sťažuje bezpečné jazdenie. Riešení je niekoľko. Ako prvé a asi najpriamejšie je kúpiť si prilbu, ktorej povrch neobsahuje veľké množstvo otvorov – tie sú populárne predovšetkým ako aero-prilby cestnej cyklistiky. Ak si však chcete uchovať komfort odvetrávania, skúste návleky na prilbu, ktoré sú alternatívou pršiplášťa – stačí ho vo vhodnej chvíli natiahnuť a neskôr sňať. Reguláciu teploty zaručí aj klasická cyklistická čiapka, ktorú si nasadíte pod prilbu. Aj tu môžete experimentovať s rôznymi materiálmi a odskúšať si, čo je vhodné práve pre váš štýl jazdenia. Kompletnú ponuku oblečenia od značky Polaris nájdete na stránke dovozcu.

Podobné články