Požičanie biku z trailcentra – na čo si dať pozor

Dôvodov, prečo si ľudia požičiavajú bicykle z požičovne, je viacero. Buď je za tým smola, keď sa v trail rezorte čosi na vašom biku pokazí a neostáva nič iné, ako využiť služby centra, alebo proste vhodný bike na podmienky nemáte a tak si priplatíte za požičanie.

Možno vás láka vyskúšať ponúkaný typ bicykla s prípadnou kúpou v budúcnosti. Výrobcovia, ktorí sponzorujú bike požičovne rátajú s tým, že percento bikerov po odskúšaní nalákajú na svoje modely. Tak či onak, požičanie vás určite minimálne obohatí o skúsenosti, aké je to sedlať iný bike.

Keďže častokrát je na týchto bicykloch vidieť známky nešetrného používania, je dôležité preveriť stav bicykla ešte pri jeho výbere. Najhoršie, čo sa vám môže stať, je prísť na závažný technický problém až pri jazde na traile, rátajte teda s cca. 15-30 minútami, aby ste ho pri preberaní dobre skontrolovali a prípadne doladili na vaše telesné a jazdecké preferencie.

Výber veľkosti

Prvou vecou, ktorou by ste sa mali pri výbere konkrétneho bicykla zaoberať, je jeho veľkosť. Aby vám sedela podľa toho, či sa na bicykli budete len spúšťať dole, alebo si na začiatok trailov budete musieť aj vyšliapať „po svojich“. Pri druhom prípade je správna veľkosť o to dôležitejšia, aby sa vám pohodlne išlo aj hore kopcom a nenatrápili ste sa na príliš malom alebo vo veľmi natiahnutom posede. Ak viete dopredu, že budete využívať požičanie bicykla, odporúčam zavolať do požičovne minimálne deň dopredu a zarezervovať si správny typ a veľkosť. Budete mať tak čas preveriť na internete geometriu rámu konkrétneho dostupného modelu a teda zvoliť správnu veľkosť podľa vašej výšky.


Technický stav

Máme vybratý bicykel a následne prejdeme na skontrolovanie technického stavu. Zamerajte sa na najdôležitejšie, život a zdravie ohrozujúce veci a teda začneme vizuálnou kontrolou prípadného prasknutia rámu. To si bude vyžadovať vyčistený bicykel, pod blatom prasklinu nemusíte zbadať.

Pokračujeme brzdami. Skúste, či nie sú uvoľnené kotúče a strmene, prípadné poškodenie brzdových hadičiek, rovnako aj uvoľnenie úchytov páčiek na riadítkach a párkrát postláčajte páčky kvôli ich prípadnému zavzdušneniu. Pri kontrole páčiek si rovno nastavte aj ich uhol, ktorý vám bude vyhovovať v posede.

Ďalej vyskúšame, či nie je uvoľnený predstavec, riadítka, hlavové zloženie, rovnako aj kľuky a pedále a zatiahnutie osiek v kolesách. Otočenie riadítiek, či odpadnutie pedálu pri jazde dole by mohlo byť taktiež veľmi nepríjemné.


Na rad prichádzajú kolesá. Rýchla kontrola, či nie sú z ráfikov osmičky, kontrola dotiahnutia výpletu a môžeme sa venovať pneumatikám. Čo by ste na trailoch určite nechceli, je kĺzať sa po mokrých koreňoch kvôli zjazdeným pneumatikám. Skontrolujte teda dostatočnú výšku dezénu a prípadné poškodenie plášťov, pričom nezabudnite na kontrolu tlaku.

Vôľa v zadnej stavbe by vám takisto mohla znepríjemniť jazdu a tak jednoduchým pokývaním zadnej stavby, pričom druhou rukou držíme prednú stavbu, rýchlo skontrolujeme jej prípadné uvoľnenie.


Komfort jazdy

Teraz pristúpime k doladeniu komfortu jazdy a začneme pružením. Postláčaním vidlice a zadnej stavby skúste nastavenie tlaku a odskoku, odporúčam aj jednoduchý a rýchly test hĺbky zanorenia vidlice a tlmiča pod hmotnosťou jazdca, tzv. nastavenie SAGu. To sa nastavuje zhruba na 25-30 %. Ak je zanorenie príliš malé, použitím pumpy na vidlicu/tlmič trochu zfúknite, ak sa zase moc zanorí, tak dofúknite a zopakujte test.

Pohon je jednou zo základných vecí pre funkčnosť bicykla a to či už smerom hore, ale aj dolu. Pri kontrole bicykla teda nezabudnite skontrolovať vôľu kazety, prehadzovačky, poškodenie bovdenu a vyskúšať radenie. Ideálne aj vyskúšať prehadzovanie od hora dole a opačne a skúsiť aj nastavenie dorazov. Zaseknutá reťaz medzi kolesom a kazetou vie tiež nahnevať.

Ku komfortu bezpochyby patrí nastavenie posedu a to zvlášť vtedy, ak pre cestu hore nevolíte lanovku. Tu sa dlho rozpisovať nebudem, výška sedlovky, sklon a poloha sedla je individuálna záležitosť a väčšinou funguje, že s tým musím trocha experimentovať počas výstupu. Takže nezabudnite mať pri jazde po ruke multikľúč a ak niečo tlačí, nesedí, radšej upraviť skôr ako neskoro.


Takže máme nastavené a môžete si v kľude užívať jazdenie na vašich obľúbených trailíkoch aj na požičanom bicykli. Niet nad ten pocit, že ste pre radosť z jazdy urobili maximum a nemusíte pritom rozmýšľať, prečo to vŕzga, či niečo nefunguje ako má...
report_problem Našiel si v texte chybu?
warzone 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Imro vs. Cepo alebo súboj pod Tematínom

Imro vs. Cepo alebo súboj pod Tematínom

Naštylizovali sme sa do polohy cestného a MTB cyklistu, dali si konečne battle a popri ňom vám predstavíme aj MTBIKER trail, či stúpanie na Tematín.
MTBIKER komunitná jazda - spoznávanie zákutí Turca

MTBIKER komunitná jazda - spoznávanie zákutí Turca

Ak je niečo, čo skutočne vyšlo snáď v každom ohľade, bola to práve MTBIKER komunitná jazda vo Valčianskej doline. Prečo by si nabudúce nemal chýbať ani ty?
Video: MTBIKER na trailoch – Trail Biely Kríž v Bratislave

Video: MTBIKER na trailoch – Trail Biely Kríž v Bratislave

Trailcentrum v hlavnom meste Bratislava? 5 trailov rôznych obtiažností? V tomto videu si predstavíme TBK alebo Trail Biely kríž.
keyboard_arrow_up