Test: Shimano Deore - športový základ a predsa prémiový?

Test: Shimano Deore - športový základ a predsa prémiový?

478 komentárov

Micequal 08.10.2020 24 fotografií   Horsky Bike Sada Horska Cyklistika Paul Lange Oslany Test Brzdy Prevody Radenie Shimano

Dvanásť rýchlostí s jednoprevodníkom je niečo na svetelné roky vzdialené od môjho prvého stretnutia so sadou Shimano Deore. Takže o to viac ma teší, že sa môžem dnes tejto najnovšej generácii pozrieť na zúbok.

 

Keď teraz po toľkých rokoch lovím v pamäti spomienky na trojprevodník Deore a mechanické „kotúčovky“, napadá mi len, že napriek úbohej starostlivosti a v podstate žiadnej údržbe z mojej strany všetko fungovalo, ako malo. V tej dobe som netušil, že existuje práčka na reťaz a už vôbec som nechyroval o nejakej mierke. Skrátka sa len jazdilo a mazalo a všetko bolo v poriadku, a tak to šlo až do kúpy bicykla na XT-čku.



Brzdy, tak to je sila!


S brzdami, ktoré patria do Deore modelového radu pre desaťrýchlostné systémy, som už mal tú česť v tomto teste, kde sa tiež predviedli v skvelom svetle. Zvyčajne je v každom príbehu čerešnička až na konci a u mňa to nebýva inak, ale keď si niečo skrátka to prvé miesto zaslúži, tak to nebudem nasilu odkladať až na záver. Skvelá vec, ktorú u Shimana určite ocení každý zákazník, je to, že neváhajú posúvať smerom dole technológie overené v najvyšších modelových radoch. Týmto spôsobom si tak môžeme aj v nižších radoch užívať výkon blízky top modelom za výrazne príjemnejšiu cenu.



Dizajn brzdovej páky je identický s vyššími radmi a rovnako využíva aj One-way Bleeding a Shimano Servo Wave, ktorá urýchľuje chod platničiek do bodu dotyku s kotúčom. Nastavenie tejto vzdialenosti pri Deore chýba, ale vzdialenosť páčky od riadidiel možno nastaviť použitím imbusového kľúča. Uchytenie na riadidlá je riešené pomocou I-Spec EV, takže páčka sa dá nainštalovať aj bez nutnosti zhadzovania gripov a, samozrejme, priamo k nej pripojíte i kompatibilné radenie. Strmeň rovnako dedí výzor svojich hodnotnejších súrodencov, rozdiel je len v použitých materiáloch. Aj tu je na výber dvojpiestová verzia M6100 alebo mnou testovaná štvorpiestová verzia M6120. Platničky nie sú síce vybavené technológiou IceTech, ale mali by sa dať použiť aj tie.

Na testovacom biku prenášali organické platničky brzdnú silu na kolesá cez IceTech kotúče RT70 s priemerom 180 milimetrov. Pre skutočne dobrý a stabilný brzdný účinok je potrebné úvodné zahriatie. V tejto kombinácii sa to podarilo až v strmom a technickom zjazde, takže si viem len ťažko predstaviť, že by ma v nejakom kopci zradili z dôvodu prehriatia. Štvorpiest vie vyvinúť väčšiu silu na kotúč, takže brzdenie jedným prstom bolo jednoduché, bez potreby enormného tlaku, takže si viem predstaviť, že aj v dlhších klesavých pasážach sa vaše prsty brzdením neunavia.



Radenie pod záťažou


Kazeta s dvanástimi pastorkami je v kombinácii len s jednoprevodníkom a má rozsah 10-51 zubov. Modely pre jedenásť- a desaťpastorkové kazety ponúkajú aj voľbu medzi jedno- a dvojprevodníkom. Všetky pastorky sú oceľové, čo má za následok síce vyššiu hmotnosť, ale životnosť by mala byť lepšia ako u ľahkých hliníkových pastorkov. Prvých sedem je nitovaných na hliníkového pavúka, zvyšok sedí na orechu Micro Spline. Všetky tie zárezy a prelisy na zuboch a pastorkoch sú podpisom technológie Shimano Hyperglide+, vďaka čomu je možné radiť aj viac pod záťažou. To znamená, že netreba úplne uvoľniť záber nôh, aby reťaz preskočila na kazete smerom hore alebo dole. Naozaj to funguje, hlavne teda smerom hore reťaz vylezie úplne potichu, smerom dole to bude počuť vždy.



Srdcom pohonu sú kľuky, ktoré vďaka lesklej čiernej povrchovej úprave vyzerajú „drahšie“ ako v skutočnosti sú. Pevné kované ramená sú v dĺžkach 170 a 175 milimetrov a, samozrejme, sú o niečo ťažšie ako súrodenci z vyšších radov - to bude teda hlavný rozdiel. Prevodník sa montuje priamo na pavúka kľuky, čo je jednoduché a efektívne riešenie a prípadná výmena bude takto bezproblémová. V rade Deore sú v ponuke 2 prevodníky, a to 30 a 32 zubov, ale zasa je kompatibilita s vyššími radmi. K reťazi spomeniem len toľko, že nie je v ponuke s úpravou Sil-tec a s chrómovaním, inak je tvarovo rovnaká s ostatnými.


Radenie a prehadzovačka


Rovnaký závan vyšších radov preberá aj radiaca páčka a prehadzovačka. Pri testovanej verzii I-Spec EV je efektne upevnená k pravej brzdovej páke a podľa výrobcu sa dá poloha nastaviť v rozsahu 5-15 stupňov, čo je trošku menej ako u hodnotnejších príbuzných. Klasika v podobe radenia smerom dole vo forme potlačenia alebo potiahnutia kratšej páčky je tu zachovaná, takže máte v každej situácii na výber.



Prehadzovačka v rovnakej dizajnovej úprave ako zvyšok komponentov využíva tradične overené technické vymoženosti ako Shadow RD+ na zamedzenie klepania reťaze. Samozrejmosťou je dlhšie ramienko upravené tak, aby zvládlo obslúžiť 51-zubovú kazetu. Trinásťzubové kladky sú osadené, podobne ako SLX, len klznými ložiskami. Zapuzdrené ložiská tak ostávajú výsadou dvoch najvyšších prevedení. Nič to však neuberá na fakte, že práve tento dostupný modelový rad dokáže fungovať hladko, radiť presne a rýchlo, a to dokonca aj pri plnej záťaži.

Po úvodnom nastavení a prvom výjazde stačilo radenie jemne doladiť len o jediný aretačný bod a všetko naďalej pracovalo bez nežiaducich zvukových prejavov. Reťaz aj pri prejazdoch náročnejších skalnatých úsekov ostala vždy sedieť na prevodníku, takže ani v tomto prípade som ju nedokázal pri jazde zhodiť dolu. Na svojom biku vozím 36-zubový prevodník v spojení s kazetou 10-50 zubov, takže logicky som si chcel vyskúšať hlavne prínos jedného zúbka kazety navyše.

Nikoho asi neprekvapí, že v tomto prípade hrá významnejšiu rolu skôr voľba menšieho prevodníka ako „viaczubatá“ kazeta. Takže vo finále som jednu miestnu stojku, ktorú som na svojom biku vzdal len pár metrov pod vrcholom, na testovanom Deore nakoniec pokoril. Subjektívne to však nebolo o toľko ľahšie, že by som teraz utekal kupovať kazetu s o 10 % väčším rozsahom. Lacnejšie a logickejšie riešenie by bolo vymeniť prevodník, ale keďže takéto stojky nestretávam denne, tak zatiaľ ponechám všetko tak, ako to je.



Testovaný bike bol doplnený aj o kolesá prislúchajúce k modelovému radu Shimano Deore s označením MT601. Ráfiky z dvakrát stenčovaného hliníka s vnútornou šírkou 25 milimetrov sú v bezdušovom prevedení. Náboje sú v štandarde na pevnú os s uchytením kotúča na CenterLock. Vzadu je samozrejmosťou orech Micro Spline. Vzhľad je jednoduchý s minimom polepov a za pocit z jazdy im niet čo vytknúť. Vďaka priaznivej cene si nájdu svoje miesto aj na trailových bikoch a všade tam, kde kolesá dostávajú poriadne zabrať.



Splnil nový Deore očakávania?


Ak som dobre počítal, tak komplet sada Shimano Deore bez kolies vyjde na niečo viac ako 300 €. Za túto cenu svoj bike osadíte komponentami, ktoré majú vzhľad a mnoho technologických vychytávok spoločných so svojimi drahšími príbuznými a pravdepodobne toho znesie oveľa viac. Takže ak som písal v úvode, že môj starý Deore videl údržbu len v reklame, tak tento s primeranou starostlivosťou rovnako poslúži dlhé roky a prípadná výmena nezruinuje vašu peňaženku. Najmilším prekvapením boli brzdy, ktoré aj v dostupnom rade prinášajú veľa muziky, takže tento test ma utvrdil v tom, čo chcem vylepšiť na svojom biku počas zimného spánku.

Ak teda nenaháňate gramy a skôr pozeráte na životnosť a prevedenie za priaznivú cenu, Deore je určite jednou z možností, s ktorou sa dá počítať. Pre viac technických informácií môžete navštíviť stránku dovozcu Paul Lange.

Fotogaléria k článku

 

Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Výber z produktov

Komentáre

mseco 08.10.2020 (14:06)

6


Tiež som mal na prvom lepšom biku Deore 3x9 a všetko fungovalo bez nejakej väčšej údržby a myslím, že terajšiemu majiteľovi slúži dodnes A aj keď už nejaký čas jazdím XT, vždy každému radím nech ide aspoň do Deore, že ho nesklame. Za tú cenu pre športovo-rekreačného jazdca bez ambícií nie je o čom. A nemusí sa dokonca báť, že dostane morálne " zastaranú sadu"

 
dodobiker 08.10.2020 (14:30)

3


Deore je super aj na AMEN jazdenie, ked nieco dolames, nie je to drahe vymenit a vcelku dobre drzi. V poslednej dobe som sklamany z XT sady uz nie je co byvala pred 20 rokmi. Hra sa na vahu ale vela nevydrzi a celkove uz je prilis odlahcena a tym padom nachylna na lahke zlomenie komponentov.

 
Gusto0 08.10.2020 (20:25)

1


myslel som ze na tom uz niekto najazdil par tisic km a napise ako to funguje nie nove ale ked to naozaj jazdi :
spojky v prehadzovackach drhnu - premazanie pomozne len na kratku dobu - sposobuje to zhorsene radenie, nepriamo pravdepodobne skorsie opotrebenie pohonu
prevodnik pokial viem sa neda kupit samostatny bez pavuka - co naopak zhorsuje jeho vymenu ktora bez demontaze kluk nebude mozna ( 8-7-6000 maju pavuk pevne s klukami a prevodnik sa da menit bez ich demontaze)
zadny naboj je kapitola sama o sebe a ak shimano nezvola (nevymeni) ten paskvil co vyrobilo tak to bude velmi smutne (ale nezvolali ani M8000 brzdy a pritom dobre vedeli ze to bol nepodarok)

 
phercek Gusto0 08.10.2020 (21:14)

0


Ja mam na Shinamo Deore M6000 prehadzovacke a CS-HG500 Deore kazete najazdenych asi 5000 km a zatial to funguje dobre. Uvidime co bude neskor.
EDIT: To je samozrejme 10 speed takze nie to iste, ale je to Deore rada.

 
roleta Gusto0 12.10.2020 (10:01)

0


som myslel ze tu bude nejake vacsie porovnanie s eaglom. Zaujimalo by ma, ak tie kluky riesia dodatocne vyrovnanie retazovej linky, kedze v eagle klukach mozes zvolit offsest na prednom prevodniku 0,3 a 6 mm podla potreby, co z toho robi celkom univerzalne pouzitie aj pre atipicke starsie geometrie.

 
palo14 08.10.2020 (13:30)

0


Deore som jazdil asi najdlhsie a asi aj najdlsie vydrzalo. Na XT som zarezal prevodnik po roku a kazeta mi uz skakala ani nie po roku (Meriam retaz a pravidelne menim)

 
fluider 08.10.2020 (22:41)

0


Jediná výhoda tej kazety je to,že je cela na unasaci. Nie? Cenu očakávam od Shimano priaznivú, pretože jedine Shimano dokáže vyrábať v takých cenách také množstva s takou kvalitou.
Keď na tých fotkách vidím, že sa kazeta leskne ako niecie gule tak ostávam dúfať, že Sunrace vyrobí konečne poriadnu kazety.

 
Lechu 08.10.2020 (14:50)

-4


Tento príspevok vyhodnotili používatelia ako nekvalitný, a preto sa nezobrazuje. Klikni sem ak si ho želáš napriek tomu zobraziť.
 
Pridaj komentár