Test: Reťaz KMC X11 DLC Black - čierna kráska

Test: Reťaz KMC X11 DLC Black - čierna kráska

Zvážiť pri výmene reťaze alternatívnu značku, špecialistu, akým je napríklad KMC? Vyskúšal som a zistil som odpoveď.

Ak jazdíme reťaz rovnakej značky, ako máme pohon, tak chybu určite neurobíme. Každá značka má trochu iné konštrukcie reťazí, ladí ich pre použitie na svojich prevodníkoch a kazetách. Tak potom čo môže byť ten dôvod, že na trhu existujú značky, ktoré sa zamerali len na vývoj a výrobu reťazí a cyklisti ich produkty vyhľadávajú a kupujú? Na to som sa snažil prísť pri dlhodobom teste reťaze KMC DLC11 Black.



Značka KMC


Pri googleni som zistil, že stratka KMC znamené “Klub mladých čitateľov” a že to asi nebude ten odkaz, na ktorý mám kliknúť, keď sa chcem dozvedieť o značke KMC viac. Aj keď ste doteraz o tejto firme nepočuli a môže sa vám zdať, že je to nejaká ďalšia ázijská firmička, ktorá oslovuje zákazníkov len cenou, tak toto nie je ten prípad. Firma vznikla už v roku 1977 a od jej začiatkov sa zamerala na cyklistické reťaze a v tejto oblasti sa stala špecialistom. Na trhu je viac ako 40 rokov a dnes to je globálny celosvetový hráč a líder v segmente. Takže ak zvažovať inú značku ako Shimano alebo Sram, toto je ten správny brand.



Ponuka


KMC má v portfóliu obyčajné reťaze na bežné a lacnejšie bicykle, odolné ebike reťaze a čo zaujíma najviac mňa, aj vysoko kvalitné a odľahčené reťaze z ušľachtilých materiálov, s konštrukciou šetriacou watty a to všetko podčiarknuté výbornou životnosťou. Toľko tvrdí ich marketing, poďme to preskúmať.

Montáž


Aktuálne používam najnovšiu verziu sady Shimano Ultegra Di2, doteraz aj vrátane reťaze. Čo sa týka prevodov, len pre zaujímavosť, prevodníky 53/39 a kazety 11/28 a 11/32 zubov. V minulosti som mal skúsenosti aj s reťazami Dura Ace, ktoré som kupoval na starší bike, kde som mal aj rovnakú sadu a okrem nejakej drobnej úspory gramov som nejaké zásadné rozdiely medzi najvyššou a druhou najvyššou radou necítil. Na týchto reťaziach sa mi stalo za tie dlhé roky len raz, že by som reťaz roztrhol, aj to mám podozrenie, že to bola moja chyba, že som ju zle znitoval. Teraz už používam aj na ceťáku rýchlospojku, takže manipulácia s reťazou je zjednodušená. Väčšinou ju nedávam dole kvôli čisteniu, ale skôr pri nejakom väčšom servise, nech mi tam zvesená reťaz neplantá a neoškiera lak.



Takže aj výmena za reťaz KMC bola jednoduchá, najprv som si k zvesenej Ultegra reťazi odmeral dĺžku, skrátil, nahodil rýchlospojku a kým som to spravil, ešte som ju aj presne zvážil. Rovnaký počet článkov vrátane spojky. Rozdiel tam je, aj keď pre mňa nie je toto kľúčový faktor, ale ak sú tu lovci gramov, tak je to potvrdené, že tá lepšia hmotnosť uvádzaná na stránkach KMC je realitou.



Dizajn


Reťaz mám už pekne nahodenú, zaujímavé je, ako sa mení aj to, čo cestný cyklista potrebuje k servisu svojho tátoša. Už som vlastníkom aj klieští na rýchlospojky, ešte mi chýba odvzdušňovacia sada na hydraulické brzdy. Vývoj nezastavíš. Pri výbere modelu KMC som schválne siahol po tomto čiernom variante, vyslovene mi padla do oka. K môjmu čiernemu Pinarellu sa mi to hodilo, hneď som si to vedel predstaviť, ako pekne to bude vyzerať. Ak máte bike inej farby, tak na výber sú aj exotické možnosti ako modrá, zelená a podobne, mne sa ako druhý najkrajší variant javila zlatá. Takže ak je cieľom odlíšiť sa, opäť bod pre KMC.



Prvé zašliapnutie


Keď som sa pred prvou jazdou zamýšľal, ako je možné, že KMC deklarujú aj výborný chod reťaze a presné radenie, tak mi to nejako nevychádzalo. Reťaze KMC sú predsa univerzálne, dokonca obojstranné, tak prečo by mali byť lepšie ako vlastné reťaze výrobcov sád? Pomáhať tomu má technológia DLC, čo znamená materiál a spôsob, akým sú tieto top reťaze vyrobené. Ich povrch tvorí “Titanium-Carbon-Nitride” a vďaka tomu sú pevnejšie s ešte menším trením. Mňa tieto teoretické údaje až tak nezaujímali, zvedavý som bol na realitu.

Od začiatku sa reťaz správala poslušne, nepotrebovala žiadny čas na zabehnutie. Pri jej výmene som nemenil prevodníky ani kazetu, takže si musela poradiť už s jemne ojazdenými zubami pastorkov. Ešte som na výsledný dojem počkal, kým som reťaz prvýkrát umyl od oleja z výroby a dal si svoj, aby mi finálny zážitok nič neskresľovalo. No a na toto som prišiel.



Reťaz lepšie radí. Či pri bežnej pohodovej jazde, alebo aj pri nešetrnom zaobchádzaní počas pretekov, keď chýbajúci kyslík v mozgu zapríčiňuje aj preradenia pod značným tlakom na pedále. Reťaz ochotnejšie zapadla na požadovaný pastorok, bez teatrálneho zaškrípania, aké mi občas Shimano reťaz zadelila. Jedinou výnimkou bol tzv. “Španiel”, situácie, keď som sa zabudol a ani to, že mi Wahoo spojené s Di2 ukazuje, aký prevod tam mám zaradený, nezabránilo úplnému skríženiu reťaze. Vpredu aj vzdadu na najväčšom. Len pri tomto chybnom zaradení sa Shimano reťaz správala kultivovanejšie, menej odvrávala.



Odolnosť


S týmto testom som nechcel čakať až do novej sezóny, vzhľadom na aktuálny mesiac je jasné, že by som KMC reťaz tento rok nezodral. Takže na silný argument, prečo zaplatiť vyššiu cenu za KMC, odpoveď teraz nemám. Značka deklaruje, že má vydržať viac ako bežné reťaze. Keď k tomu príde, o finálny počet km sa s vami napr. na našom Instagrame MTBIKER_shopu podelím.

Čoho som sa trošku obával, bola výdrž čierneho laku. Ak by začala čierna farba nejako schádzať, to by sa mi nepáčilo, jazdiť nejakého fľakatého dalmatínca. Farba sa stratila len na miestach, ktoré sa priamo dotýkajú ozubenia. Ale to je vždy naolejované, takže reťaz ani jazdením svoj pekný vzhľad nestratila.



Reťaz ostáva na biku, budem ju jazdiť, až kým nás mierka reťaze nerozdelí. Som rád, že som mal možnosť vyskúšať aj trochu inú reťaz, hlavný jej benefit vidím v lepšom radení, v dizajne a niekoho poteší úspora hmotnosti. Je možné, že každý to budeme vnímať trochu inak, záleží na značke a kvalite sady, akú používate a určite aj na stave pastorkov a prevodníkov. Ak máte chuť na zmenu, kľudne do toho, KMC je kvalitka.

Cena testovaného modelu reťaze je na úrovni 100 €. Viac sa dozviete na tomto odkaze.

Zdroj fotografií: autor, kmcchain.com
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up-9thumb_down comments 56 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Rukavice Roeckl BI-FUSION® – nová dimenzia pohodlia pre cyklistov?

Test: Rukavice Roeckl BI-FUSION® – nová dimenzia pohodlia pre cyklistov?

Zaslúži si aj hobby cyklistika špičkové rukavice s najnovšími technológiami? V čom je iná technológia BI-FUSION® od bežných gélových rukavíc?
Test: Lezyne Pressure Over Drive - pumpa, ktorú už nevymeníte

Test: Lezyne Pressure Over Drive - pumpa, ktorú už nevymeníte

Tento nástroj od nepamäti patrí k výbave každého cyklistu. Lenže nie je pumpa ako pumpa! O tej z dnešného článku by sa však dalo pokojne povedať, že je to Rolls-Royce medzi pumpami.
Test: Montážny stojan Super B TB-WS30 - servis na vysokej úrovni

Test: Montážny stojan Super B TB-WS30 - servis na vysokej úrovni

Ponúka výrobca Super B stabilný a dobre prevedený stojan, do ktorého sa oplatí zainvestovať?
keyboard_arrow_up