Slovenské cyklistické nádeje na WeLoveCycling

Všetci sme nadšení cyklisti, avšak občas sa objavia dni, keď potrebujeme znovu namotivovať. V takých chvíľach m§že byť dobrým riešením prečítať si rozhovor s niekým, kto sa cyklistike venuje na profesionálnej úrovni.

Na stránkach WeLoveCycling o takéto články nie je núdza. Vybrali sme tri zaujímavé športové osobnosti - Marek Gajdula je slovenská nádej v kontinentálnom tíme, Nora Jenčušová sa nestratila ani na Majstrovstvách sveta v cestnej cyklistike a Martin Svrček napriek svojej krátkej kariére už zbiera jeden úspech za druhým.

Slovenská nádej v kontinentálnom tíme – Marek Gajdula

Počas svojej bohatej kariéry sa mu podarilo odjazdiť aj slávny Paríž - Roubaix v kategórii juniorov. Jeho veľkou motiváciou je stať sa profesionálnym cyklistom a je jasné, že má k tomu všetky predpoklady. Svoje cyklistické základy položil aj vďaka podpore Akadémie Petra Sagana, ktorá v jeho začiatkoch pre neho zabezpečila všetko potrebné.


V čom je cyklistika podľa teba ako šport príťažlivá a naopak, ktoré úkony alebo momenty by si najradšej vypustil?
Mňa priťahujú na cyklistike oveľa viac preteky ako samotný tréning. Strašne rád pretekám a páči sa mi, že každé podujatie je iné. Keď stojíte na štarte, máte naplánovanú nejakú taktiku, ale počas pretekov sa môže stať hrozne veľa nepredvídaných vecí. Taktiež je cyklistika veľmi zaujímavá v tom, že vždy sú nejakí favoriti, ale nie vždy vyhrajú iba oni. Počas tých približne 150 km, ktoré musia pretekári absolvovať, sa môže stať všeličo.

V cyklistike sa presadzuje trend elektrocyklistiky. Aj keď si sa s ním možno nestretol, ako ho vnímaš?
Elektrobicykel nemám, ale je to podľa mňa super vec. Hlavne starším ľuďom to trošku pomôže, keď už nemajú až toľko sily, aby vyšliapali kopec, ktorý vedie napríklad k ich obľúbenému zjazdu. V budúcnosti si ho určite zaobstarám aj ja.  


Hovorí sa, že život športovca je skôr rutinou – tréning, striktná životospráva a preteky. Ostáva ti čas aj na iné aktivity?
Áno. Je pravda, že tréning zaberie veľa času, ale určite ostáva čas aj na iné aktivity. Väčšinou mi tréning skončí okolo 16-tej hodiny, takže to viem kombinovať aj s ostatnými záujmami.

Celý rozhovor nájdete na stránkach WeLoveCycling v sekcii rozhovorov Marek Gajdula – slovenská nádej v kontinentálnom tíme. Marek tam prezradil aj jednu vtipnú príhodu z pretekov, ktorá vás rozhodne pobaví.

Mladý cestný pretekár svetovej úrovne – Martin Svrček

Má len sedemnásť rokov a už má na konte viaceré ocenenia a úspechy. Je veľmi cieľavedomý, trénovaniu venuje veľkú časť svojho života a aj počas karantény jazdil ešte viac ako inokedy. No dokáže aj oddychovať, či dokonca byť tak správne „lenivý“, pretože vo svojom nabitom programe si váži každú chvíľu, kedy môže nerušene odpočívať. Jeho športové začiatky sa však spájajú so zimným športom, a to konkrétne s hokejom.


Počas niekoľkých rokov, ktoré si strávil na podujatiach svetovej úrovne, si už dokázal získať aj bronzovú medailu na Letnom európskom olympijskom festivale mládeže v Baku v roku 2019. Vedel by si nám priblížiť príbeh, ktorý sa za týmto úspechom skrýva?
Celý mesiac pred tým sa mi jazdilo úplné strašne, naozaj, nevedel som ísť ani v pomalom tempe. Preteky by sa dali opísať jedným slovom, a to utrpenie. V poslednom kole po 50 km som videl, že si nastupujú Belgičan, Rus a Talian. Tak som do tohto úniku hneď skočil, pretože som vedel, že to môže byť veľká šanca ako odísť – predsa len sú to silné cyklistické tímy. Napokon sa tak aj stalo a tento únik vydržal až dokonca, kde to vyvrcholilo záverečným šprintom 6-člennej skupiny. Mohol som zašprintovať aj lepšie, to je pravda, ale teraz to už nezmením a je to len také ponaučenie pre samého seba, že vždy je potrebné dať zo seba všetko, aby som nič neskôr nemusel ľutovať. No s tým, ako to napokon dopadlo, som veľmi spokojný.

Často sa hovorí, že cyklistika je len jedna. Na Slovensku máme podmienky a aj zázemie okrem cestnej, aj pre horskú, cyklokros alebo dráhovú cyklistiku. Máš s nimi aj osobné skúsenosti?
Jasné, vyskúšal som všetko či už horské alebo dráhu (dráhe sa stále venujem ako doplnku), no aj pre mňa je cyklistika len jedna, a to tá cestná. Horská cyklistka mi išla najmä, keď som bol mladší – to som sa aj niekoľkokrát zúčastnil Majstrovstiev Európy, no dnes ma na tom už nič neláka.

Moderné technológie sa nevyhýbajú ani športom. V cestnej cyklistike v posledných rokoch pribudli kotúčové brzdy, elektronické radenie, dokonca írsky tím Aqua Blue Sport používal jednoprevodník. Ako je to s tebou a týmito novinkami – si radšej zástancom klasiky alebo si otvorený novým veciam?
Rád skúšam nové veci. Podľa mňa sú kotúčové brzdy aj elektrické radenie super (mám ho aj na časovkárskom bicykli a za nič by som to nevymenil). Kotúčové brzdy sú predovšetkým oveľa účinnejšie v daždi, než je to u ráfikových bŕzd, takže by mi vôbec nevadilo, keby boli súčasťou môjho bicykla.


V rozhovore Martin Svrček – mladý cestný pretekár nájdete veľa zaujímavých informácií, napríklad aj o tom, ako vyzerá deň cyklistu, o koľkej začínajú jeho tréningové aktivity, o koľkej končí a čo potom robí vo voľnom čase.

Na Slovensku vyrastá veľká športovkyňa – Nora Jenčušová

Svoje úspechy zatiaľ, samozrejme, zaznamenáva v kategórii junioriek, a to si vzhľadom na jej vek vyžaduje aj veľa vecí, ktorých sa musela vzdať.

Čoho všetkého sa musíš v mladom veku vzdať, aby si sa mohla venovať cyklistike?
Neviem, či je to správne slovo „vzdať sa“. Šport, pohyb, pretekanie, tréningy je to, čo ma baví, robí mi radosť a dostatočne napĺňa. Momentálne mi kiná, kávy, diskotéky nechýbajú. Snáď niekedy letné dovolenky s rodičmi, čo však nie je možné kvôli pretekaniu, keďže kalendár pretekov je dosť nahustený.

Aké plány alebo sny máš v budúcnosti či už v cyklistike alebo aj celkovo? Láka ťa kariéra profesionálnej jazdkyne v nejakom prokontinentálnom tíme?
Áno, veľmi rada by som sa dostala do ženského profitímu, ale k tomu je predo mnou ešte veľa tréningov, pretekov, driny a potrebných výsledkov. Avšak najdôležitejšie pre tento cieľ je zdravie, chuť a podpora rodičov.

Ako vyzerá tvoja zimná príprava? Čo všetko zaraďuješ do prípravy pred novou sezónou?
Je to taká klasika: trenažér, valce, bežky, turistika… no a snažím sa venovať škole, keďže tam mi rodičia žiadne ústupky netolerujú.

Jazdíš aj iné disciplíny alebo je to hlavne „cesta“?
Nie, momentálne sa orientujem na dosiahnutie najlepších výsledkov na ceste, aj keď nie je vylúčené, že skúsim cross, prípadne dráhu. No a stále je tu ešte môj obľúbený triatlon, kde som zaradená do juniorskej reprezentácie a čakajú ma ME juniorov a niekoľko kôl Európskeho Juniorského pohára.


Tieto a iné zaujímavé odpovede si prečítate v rozhovore Nora Jenčušová – veľká nádej slovenskej cyklistiky, je jasné, že má pekne našliapnutú kariéru a veríme, že o nej ešte budeme počuť.

Pre všetkých vás, ktorí radšej sedia v sedle bicykla, ako celý deň v práci, ponúka portál WeLoveCycling rozhovory s profesionálmi, ale aj s budúcimi hviezdami. Načerpajte inšpiráciu pre svoje športové aktivity a strávte príjemné chvíle zaujímavým čítaním.

Zdroj fotografií: Archív pretekárov
report_problem Našiel si v texte chybu?

Podobné články

Video: Svalovica po bicyklovaní - čo na ňu pomáha?

Video: Svalovica po bicyklovaní - čo na ňu pomáha?

Čo to je svalovica a ako sa jej vyhnúť alebo ju zmierniť? Čo hovorí odborný svet na masážny valec, pištoľ alebo lymfodrenážne nohavice?
Rozhovor: MUDr. Milan Kulkovský – o cyklistike a zdraví v kocke

Rozhovor: MUDr. Milan Kulkovský – o cyklistike a zdraví v kocke

Ako jazdiť s čo najväčším profitom? Je strečing zbytočnosť? Platí, že dokážem chorobu „vybicyklovať“?
Rozhovor: Ján Frátrik – keď bicykle viac opravuješ, ako na nich jazdíš

Rozhovor: Ján Frátrik – keď bicykle viac opravuješ, ako na nich jazdíš

Rozbehol svoj vlastný servis a predajňu. Nakoniec sa ale rozhodol ísť inou cestou a skončil v našom tíme, konkrétne v žilinskej predajni.
keyboard_arrow_up