Tip na výlet: Muránska planina – oči, ktoré vidia krásu

Hoci sa nám leto už skončilo, netreba zúfať, snáď sa ešte dočkáme pokračovania babieho leta, čo sú tie najpríjemnejšie dni na jazdenie.

Návštevou Muránskej planiny s nezabudnuteľnou atmosférou môžete odštartovať "lov" na MTB zážitky v mimosezóne. Moje výjazdy na Muráň smerujú z Popradu, rád si párkrát do roka šupnem dlhšie výjazdy, no v tomto tipe popíšem časť od Šumiaca až po obec Muráň. Myslím, že tento okruh by mohol inšpirovať viacerých, ktorí by sa chceli pokochať krásou lesov a hôr západnej časti Slovenského rudohoria.

Náš okruh začína na stanovisku Červená skala, tu si môžete nechať auto alebo sa priviezť vlakom zo smeru od Zvolena alebo Margecian. Je to známa zastávka pre ľudí, ktorí smerujú na Kráľovu hoľu, mimochodom, taktiež jedna z možností, ako si Muránsky hrad a Muráň okoreniť. Veď výstup na Kráľovu hoľu vie vždy potešiť.

Pekne zľahka, hlavne to neprepáliť

Začiatok úseku vedie cez most ponad rieku Hron, vchádzame do areálu, kde sa ťaží vápenec. Prechodom cez bielu zem sa rovno napájame na asfaltku, ktorá nás bude sprevádzať v početnejších km, budú to tiež nespevnené cesty a chodníky. Kto by očakával „pure“ MTB, asi ho sklamem. Tento okruh by som zaradil do kategórie menej technicky náročné, ale o to krajšie. Začiatok cesty trasujeme po zelenej značenej, približne po 2 km cesta otvára svoje ruky a my zatáčame doprava, obchádzame kameňolom v príjemnom stúpaní lesom hore a hore.

Cesta je pekná s dobrým povrchom v hustom lese, sem-tam sa objavia aj výhľady. Po 5 km stúpania sa asfaltka končí slučkou a my pokračujeme už v teréne MTB úsekom s ťažobným charakterom na pohodu. Naskakujeme na niekoľko 100 m úsek, ktorý po chvíli mení smer doľava. Tu by som upozornil na to, aby ste pozorne sledovali značenie, mne sa prvýkrát stalo, že som netrafil správne a pár minút som hľadal odbočku pomocou mobilu.

Myslím, že dnes by už nemalo byť náročné trafiť správne, prípadne môžete použiť offline mapy.cz. Od tohto úseku je naša trasa až na Veľkú Lúku – Piesky s klesajúcim charakterom cez štrkovolesné úseky. Na prvej lúke s chatkou sa po ľavej strane môžete občerstviť v studničke a doplniť energiu. Ďalší prejazd lesom a následná pekná kombinácia cez malé pasienky, v ranných hodinách často pasúca sa lesná zver dodáva tomuto kraju neopísateľnú atmosféru.

Na konci sa dostávame akoby nad planinu a doľava následným zjazdom opäť naskakujeme na asfaltku k Veľkej Lúke - Piesky, odkiaľ ďalej putuje naša trasa na vyhliadkový bod Muránsky hrad.

Expedičná cesta na hrad

Úsek po chatu pod Muránskym hradom je na MTB ako stvorený, ďalej je to už čistá turistika a bike musíte tlačiť/niesť nie príliš ďaleko, ale trochu krkolomne.

Toho, kto tento asi 500 m úsek zdolá, čakajú rozprávkové výhľady zo skalného brala zrúcaniny hradu Muráň.

Hrad bol postavený v druhej polovici 13. storočia a slúžil ako kráľovský strážny hrad. Je tretím najvyššie položeným hradom na Slovensku s nadmorskou výškou 935,4 m n. m. S rozlohou 95 x 359 m sa radí medzi najrozsiahlejšie hrady na Slovensku a aj najkrajšie, čo do výhľadov z neho.

Návrat z hradu po tej istej trase a následný dlhý zjazd do obce Muráň si vždy pekne vychutnám. Zjazd po asfalte nemá konca kraja, bacha na prípadné autá oproti!

Cukrovačka

Ak sa povie Muráň, mne sa vybaví hrad s nádhernými výhľadmi, jaskyne a vychýrené Muránske buchty. Táto regionálna špecialita z obce Muráň by nemala zostať nepovšimnutá a určite musíte prísť vyskúšať túto mega pochúťku - určite neoľutujete.

Široká škála chutných plniek s možnosťou si buchty ešte viac osladiť práškovým cukrom nemá konkurenciu. Vždy si nechám nabaliť aj na cestu a výlet si takto užívam plným dúškom. Na zdolanie druhej polovice okruhu ho ešte budete potrebovať, ako aj dostatok vody. Kto by mal málo, ja som sa zastavil v miestnych potravinách a doplnil zásoby. Po dobrej prejedačke nesmie chýbať kultúrny program.

Nezabudni maškrtu

Aby ste buchty dobre strávili, zastavte sa po ceste na Prednú horu na syslej lúke a pobavte sa divadielkom týchto malých komediantov. V poslednej dobe ich skúšala nepriazeň počasia, sysle a somáre budú rady za každú maškrtu, čo im dáte. Ak budete mať šťastie, môže sa stať, že tieto milé potvorky vám budú jesť priamo z ruky.

Výškové budú pribúdať

Po peknom programe už nastáva opäť čas na jazdu v sedle, kto to prehnal s buchtami, bude mať radosť, kto rád obľubuje cestu do kopca, tiež. Takže dá sa povedať, že začína radostný úsek do kopca. . Asfaltka na Prednú horu je neprejazdná po záplavách. Každú chvíľu sa to však mení, v čase vydania článku neviem aktuálny stav prejazdnosti. Kto si chce dať MTB verziu, tak po pravej zvážnici cik-cakovitým 5 km lesným úsekom striedajúcim strmšie a ľahšie pasáže sa dostane na Prednú horu. Tu sa môže ešte pokochať fontánou a pekným parkom s výhľadmi na dolinu.

Od Muránskej Huty opäť po asfaltke v 3 km stúpaní, aby toho nebolo málo, presun strmšie do sedla Javorinka a po novej asfaltke z druhej strany kopca zjazdom na Červenú Skalu ukončujeme návštevu Muránskej planiny a aj náš výlet v sedle bicykla. Možností odbočiť na tomto okruhu je veľa, mne sa ale táto trasa najviac páči, je to taký overený cyklookruh.

Kto by si chcel dať viac MTB, nechám to už na osobnej voľbe, možností je mnoho, no myslím, že či už pôjdete tak alebo onak, na Muránskej planine sa vám bude vždy páčiť. Trasu nájdete v sekcii výjazdy na tomto odkaze.