Tip na výlet: Muránska planina – oči, ktoré vidia krásu

thumb_up76thumb_down 23 komentárov

infinitipp 02.10.2020 24 fotografií   Sezona 2020 Horsky Bike Horska Cyklistika Priroda Tip Na Vylet Slovensko

Hoci sa nám leto už skončilo, netreba zúfať, snáď sa ešte dočkáme pokračovania babieho leta, čo sú tie najpríjemnejšie dni na jazdenie.

Návštevou Muránskej planiny s nezabudnuteľnou atmosférou môžete odštartovať "lov" na MTB zážitky v mimosezóne. Moje výjazdy na Muráň smerujú z Popradu, rád si párkrát do roka šupnem dlhšie výjazdy, no v tomto tipe popíšem časť od Šumiaca až po obec Muráň. Myslím, že tento okruh by mohol inšpirovať viacerých, ktorí by sa chceli pokochať krásou lesov a hôr západnej časti Slovenského rudohoria.

Náš okruh začína na stanovisku Červená skala, tu si môžete nechať auto alebo sa priviezť vlakom zo smeru od Zvolena alebo Margecian. Je to známa zastávka pre ľudí, ktorí smerujú na Kráľovu hoľu, mimochodom, taktiež jedna z možností, ako si Muránsky hrad a Muráň okoreniť. Veď výstup na Kráľovu hoľu vie vždy potešiť.

Pekne zľahka, hlavne to neprepáliť

Začiatok úseku vedie cez most ponad rieku Hron, vchádzame do areálu, kde sa ťaží vápenec. Prechodom cez bielu zem sa rovno napájame na asfaltku, ktorá nás bude sprevádzať v početnejších km, budú to tiež nespevnené cesty a chodníky. Kto by očakával „pure“ MTB, asi ho sklamem. Tento okruh by som zaradil do kategórie menej technicky náročné, ale o to krajšie. Začiatok cesty trasujeme po zelenej značenej, približne po 2 km cesta otvára svoje ruky a my zatáčame doprava, obchádzame kameňolom v príjemnom stúpaní lesom hore a hore.

Cesta je pekná s dobrým povrchom v hustom lese, sem-tam sa objavia aj výhľady. Po 5 km stúpania sa asfaltka končí slučkou a my pokračujeme už v teréne MTB úsekom s ťažobným charakterom na pohodu. Naskakujeme na niekoľko 100 m úsek, ktorý po chvíli mení smer doľava. Tu by som upozornil na to, aby ste pozorne sledovali značenie, mne sa prvýkrát stalo, že som netrafil správne a pár minút som hľadal odbočku pomocou mobilu.

Myslím, že dnes by už nemalo byť náročné trafiť správne, prípadne môžete použiť offline mapy.cz. Od tohto úseku je naša trasa až na Veľkú Lúku – Piesky s klesajúcim charakterom cez štrkovolesné úseky. Na prvej lúke s chatkou sa po ľavej strane môžete občerstviť v studničke a doplniť energiu. Ďalší prejazd lesom a následná pekná kombinácia cez malé pasienky, v ranných hodinách často pasúca sa lesná zver dodáva tomuto kraju neopísateľnú atmosféru.

Na konci sa dostávame akoby nad planinu a doľava následným zjazdom opäť naskakujeme na asfaltku k Veľkej Lúke - Piesky, odkiaľ ďalej putuje naša trasa na vyhliadkový bod Muránsky hrad.

Expedičná cesta na hrad

Úsek po chatu pod Muránskym hradom je na MTB ako stvorený, ďalej je to už čistá turistika a bike musíte tlačiť/niesť nie príliš ďaleko, ale trochu krkolomne.

Toho, kto tento asi 500 m úsek zdolá, čakajú rozprávkové výhľady zo skalného brala zrúcaniny hradu Muráň.

Hrad bol postavený v druhej polovici 13. storočia a slúžil ako kráľovský strážny hrad. Je tretím najvyššie položeným hradom na Slovensku s nadmorskou výškou 935,4 m n. m. S rozlohou 95 x 359 m sa radí medzi najrozsiahlejšie hrady na Slovensku a aj najkrajšie, čo do výhľadov z neho.

Návrat z hradu po tej istej trase a následný dlhý zjazd do obce Muráň si vždy pekne vychutnám. Zjazd po asfalte nemá konca kraja, bacha na prípadné autá oproti!

Cukrovačka

Ak sa povie Muráň, mne sa vybaví hrad s nádhernými výhľadmi, jaskyne a vychýrené Muránske buchty. Táto regionálna špecialita z obce Muráň by nemala zostať nepovšimnutá a určite musíte prísť vyskúšať túto mega pochúťku - určite neoľutujete.

Široká škála chutných plniek s možnosťou si buchty ešte viac osladiť práškovým cukrom nemá konkurenciu. Vždy si nechám nabaliť aj na cestu a výlet si takto užívam plným dúškom. Na zdolanie druhej polovice okruhu ho ešte budete potrebovať, ako aj dostatok vody. Kto by mal málo, ja som sa zastavil v miestnych potravinách a doplnil zásoby. Po dobrej prejedačke nesmie chýbať kultúrny program.

Nezabudni maškrtu

Aby ste buchty dobre strávili, zastavte sa po ceste na Prednú horu na syslej lúke a pobavte sa divadielkom týchto malých komediantov. V poslednej dobe ich skúšala nepriazeň počasia, sysle a somáre budú rady za každú maškrtu, čo im dáte. Ak budete mať šťastie, môže sa stať, že tieto milé potvorky vám budú jesť priamo z ruky.

Výškové budú pribúdať

Po peknom programe už nastáva opäť čas na jazdu v sedle, kto to prehnal s buchtami, bude mať radosť, kto rád obľubuje cestu do kopca, tiež. Takže dá sa povedať, že začína radostný úsek do kopca. . Asfaltka na Prednú horu je neprejazdná po záplavách. Každú chvíľu sa to však mení, v čase vydania článku neviem aktuálny stav prejazdnosti. Kto si chce dať MTB verziu, tak po pravej zvážnici cik-cakovitým 5 km lesným úsekom striedajúcim strmšie a ľahšie pasáže sa dostane na Prednú horu. Tu sa môže ešte pokochať fontánou a pekným parkom s výhľadmi na dolinu.

Od Muránskej Huty opäť po asfaltke v 3 km stúpaní, aby toho nebolo málo, presun strmšie do sedla Javorinka a po novej asfaltke z druhej strany kopca zjazdom na Červenú Skalu ukončujeme návštevu Muránskej planiny a aj náš výlet v sedle bicykla. Možností odbočiť na tomto okruhu je veľa, mne sa ale táto trasa najviac páči, je to taký overený cyklookruh.

Kto by si chcel dať viac MTB, nechám to už na osobnej voľbe, možností je mnoho, no myslím, že či už pôjdete tak alebo onak, na Muránskej planine sa vám bude vždy páčiť. Trasu nájdete v sekcii výjazdy na tomto odkaze.

Prejsť do shopu (Bicykle ~ Horské bicykle)

romanca 04.10.2020 (12:37)

thumb_up2thumb_down

ja som siel v lete trochu inu trasu, na konci velkej luky sme sli na opacnu stranu, marketkina, ladova jama, studna. bolo to super, akurat od stdne boľ treba turistiku cez hreben.

MisoGrno2 romanca 20.11.2020 (20:43)

thumb_up0thumb_down

ja som isiel takisto muran, maretkina, plus som si dal odbocku na vyhlad z poludnice (stoji to zato) a potom od studne (tam pasli koniky s kravskymi zvoncami na krku ) po rudnej magistrale, cez niznu klakovu a na zaver brutalny zjazd po drti hrdzavou dolinou naspat do murana. chce to mtb s dh plastami. je to krasny okruh, na mtb pekne zjazdny, iba 2 useky po cca 50 m som tlacil bike. btw, ziaden zakaz netreba porusit. https://www.strava.com/activities/3143067738 v buducom roku si dam nieco podobne s prespatim v utulni na niznej klakovej.

Per 02.10.2020 (23:32)

thumb_up1thumb_down

super fotka s tym hlodavcom

infinitipp Per 03.10.2020 (07:18)

thumb_up0thumb_down

Je to sranda podarena atrakcia strasne vela ludi sa tam chodieva pozerat na ne.

vitkomiroslav 04.10.2020 (09:41)

Ach tie buchty. Mňam. 👍

infinitipp vitkomiroslav 04.10.2020 (11:47)

😉

joojiinoo 03.10.2020 (01:32)

Pekný článok, no treba doplniť, že explicitne nabáda na porušovanie hneď dvoch zákazov. S bicyklom sa smie len po chatu pod Muránskym hradom, a tiež zjazd po asfaltke z Veľkej lúky do Muráňa je zakázaný, na bicykli sa smie iba smerom z Muráňa nahor.

infinitipp joojiinoo 03.10.2020 (07:05)

thumb_up0thumb_down

Dakujem, ale myslim ze som to napisal spravne...."ďalej je to už čistá turistika a bike musíte tlačiť " nemam znalost o tom ze by si na hrad nemohol 500m potlacit bicykel ked tak napis odkial tuto informaciu mas ze s bike na hrad ma vstup zakazany....za tie roky co tam chodim nebol ani jeden krat problem a to som tam stretol nie jedneho ochranara

joojiinoo infinitipp 03.10.2020 (10:46)

Je tam zákazová tabuľa na chodníku kúsok za tým obeliskom, bicykle bývajú zamknuté o plot pri tej chate. A na asfaltke dole do Muráňa je dopravná značka. Bol som tam naposldy koncom augusta, ale rovnako to bolo aj vlani.

bonfo joojiinoo 03.10.2020 (23:30)

thumb_up0thumb_down

Nemám foto, ale mne sa tá značka nezdala oficiálna. Vyzerala akoby to tam nejaký umelec nakreslil... Nerešpektovali sme ju, v Muráni boli na začiatku príslušníci, a nebol žiadny problém.

shakal joojiinoo 04.10.2020 (20:37)

Tak ako si napísal, len doplním, že na začiatku klesania z Veľkej Lúky do Muráňa sú tie zákazové značky dve

ivanv infinitipp 04.10.2020 (21:10)

thumb_up0thumb_down

Ako Ti napísal kolega, porušil si tam zákon. Keby Ťa tam čapla stráž prírody, alebo ochranári, bez pokuty by si neobišiel. Nevadí, že si len tlačil. Na to v budúcnosti pozor. V takom stupni ochrany sa bajk ani tlačiť nemôže.

infinitipp ivanv 04.10.2020 (21:18)

Stretol som a nic aj som pokekcal o hrade a ako im tam ide rekonstrukcia . Stretavam tam bezne cyklistov co potlacia bike az hore.

janvahalec infinitipp 05.10.2020 (07:26)

thumb_up2thumb_down

V smere od Muránskej dlhej lúky je riadne veľká tabuľa, že zákaz spúšťania nadol na bicykli. Ja by som si dovolil vás upozorniť, že to nie je dobré, aby ste nabádali článkom na výber trasy do zákazu. Tie autá oproti chodia rýchlo, lebo tam je jednosmerná striedavá premávka na 13km. Ja som tam tento rok šiel dvakrát v zákaze a raz som to skoro od policajtov nafasoval.

infinitipp janvahalec 05.10.2020 (08:55)

Nikoho na nic nenabadam jedoznacne som napisal ze pri zjazde bacha na auta ! treba si poriadne precitat co sa pise v clanku aj ohladne toho ze sa tam menia podmienky v casopriestore. To ze je tam teraz striedava doprava ja nemozem clanok bol pisany v dobe ked bolo vsetko zjazdne a vsade boli zavory pre auta uz roky. Je to tip na vylet nerobte z toho kovbojku. Keby mal kazdy ist iba po 100% cyklotrasach tak sa nikam nedostane a tu na mtbiker.sk bol tak raz za mesiac jeden clanok o nejakej traposine. Trochu zdraveho rozumu chanali...uzivajte jesen naplno v sedle bicykla 😉

stevefun janvahalec 06.10.2020 (12:42)

thumb_up0thumb_down

No jo je tam dopravná značka zákaz jazdy na bicykli... Tiež sme si to museli vydiskutovať inak by sme riadne prerobili...

ddddd_ 03.10.2020 (01:33)

Je tento okruh zjazdný aj na graveli? Bol som nedávno na Muránskej Planine peši a zdalo sa mi, že väčšina značených cyklotrás tam boli spevnené cesty

infinitipp ddddd_ 03.10.2020 (07:10)

thumb_up0thumb_down

Gravel je tu ako doma. Sam som to presiel aj na trekaci s plastom 33 na fotke ako je chata pod hradom je bike odfoteny.

Guvidus 04.10.2020 (11:44)

Oprava, sedlo Javorinka. A asfaltka sa dá na vlastnú zodpovednosť na biku.. Som rád, že konečne pribudol aj "môj" kúsok zeme. Škoda je, že tu relatívne málo cyklotrás, pretože oveľa krajšie výlety vedú kade-tade. Ideálny terén, cesty (aj turistické chodníky kedže tu donedávna bolo málo ľudí, thank you sysle..) na takmer všetky typy bikov, pre HT a gravel je to tu ako stvorené.

infinitipp Guvidus 04.10.2020 (11:54)

thumb_up1thumb_down

Opravime dakujem ☺ Mate to tam fakt super pekne clenita krajina naozaj si clovek uzije vsetko👍To znacenie je uz tak kde nie su vacsie mesta ani infrasktruktura nebude na tak vysokej urovni o to viac ma to ale laka 😄 len na oficialne prezentovanie je to horsie...

Milan_eS 24.10.2020 (11:38)

thumb_up0thumb_down

V texte píšeš, že zjazd do obce Muráň je po asfaltke (to je asi ten úsek, ktorý tu rozvíril diskusiu). Chcem sa spýtať, či je to zhodné s tou značenou cyklistickou žltou a červenou (049/8607 - podľa freemap)?

infinitipp Milan_eS 24.10.2020 (12:00)

thumb_up1thumb_down

Cau niektore komenty treba brat s rezervou su ludia co sa boja ist po chodniku aby nedostali pokutu ☺ podla mapy.cz je to klasicka asfaltova cesta znacena ako cyklotrasa Márie Séči. Ta znacka je tam podla mna iba z dovodu ze sa tam stali nejake karamboli.

Milan_eS 24.10.2020 (12:44)

thumb_up0thumb_down

infinitipp vďaka za info. Súhlasím s tebou.