Test: Elite Sterzo Smart – ďalší krok k realite

Test: Elite Sterzo Smart – ďalší krok k realite

2416 komentárov

cepooo 17.11.2020 18 fotografií   Trenazer Elite Horska Cyklistika Test Cestna Cyklistika Trening

Je tento „zatáčač” k trenažéru skutočný krok smerom k realite alebo len zábavka na krátku chvíľu?

 

Ak sa pozriem na vývoj trenažérov, tak v začiatkoch sa používali klasické valce a štvornožky, ktoré neboli samozrejme nikam pripojené, pri valcoch ste si mohli akurát prehodiť, trenažér mal aspoň páčku na zmenu odporu valca, ktorý brzdil o plášť zadného kolesa. V tomto období bolo trenažérovanie len pre tých psychicky otrlejších, vydržať viac ako hodinu chcelo premáhanie sa. Po príchode smart trenažérov, do ktorých zapínate bike na ich vstavanú kazetu, klesla hlučnosť a hlavne stúpla zábavnosť. Odpor vám už určovala aplikácia, na obrazovke vidíte panáčika, ako sa ženie počítačom vymodelovanou krajinou, alebo nejakým reálnym miestom predtočeným na kameru. Už toto stačilo na to, že sa trenažéry ešte viacej rozšírili do radov cyklistov, ak si k takejto appke pustíte ešte nejaký film alebo cyklistiku, ide o celkom zábavnú vec.



Vývoj pokračuje ďalej, výrobcovia trenažérov vymýšľajú nové príslušenstvo, ktoré vás ma ešte viacej vtiahnuť do virtuálnej reality a zabaviť vás. Na trhu ste určite zachytili simulátor stúpania, ktorý vás celého aj s bicyklom zdvihne, ventilátor, ktorý mení intenzitu fúkania podľa vašej virtuálnej rýchlosti alebo tepu, alebo pohyblivú dosku, ktorá sa s vami a aj s trenažérom hýbe do strán pri jazde zo sedla. Či sa takéto vychytávky rozšíria záleží od toho, čo reálne jazde prinesú a určite je dôležitá aj cena, ak sa vyrovnáva cene trenažéra samotného, masovka to asi nikdy nebude. Mne sa dostala do rúk vecička, ktorá má potenciál na to, aby sa stala novým štandardom smart trenažérovania. Podložka pod predné koleso umožňujúca zatáčanie s názvom Elite Sterzo Smart.



Smart či nesmart


Zariadenie existuje v dvoch prevedeniach. Lacnejšie Sterzo a Sterzo Smart. Základné Sterzo je koncept, že si k podložke pripojíte váš mobil, ktorý musíte mať pripevnený k riadidlám a jeho gyroskop bude tá vec, ktorá bude snímať pohyb pri zatáčaní kolesa a následne ho posielať výhradne do aplikácie Zwift. Už toto funguje celkom fajn, ako som sa dočítal v iných recenziách, ale viete si predstaviť, že nie je mobil ako mobil a aj to samotné párovanie a nutnosť mať ďalšie zariadenie pri trenažérovaní, nie je úplne komfortné. Jednoduchší na používanie je model Smart, ktorý už sám detekuje otáčanie riadidiel a pripája sa priamo k zariadeniu, kde beží Zwift. Za mňa jednoznačne lepší koncept, aj keď raz taká cena.



Futureworks od Zwiftu


Značky Elite a Zwift majú úzku spoluprácu a spoločne prinášajú prepojený HW a SW. V tomto duchu je aj postavená celá koncepcia zatáčača a zatiaľ ho v inej aplikácii ako je Zwift nevyužijete. Dokonca ani v tej od Elite, uvidíme čo prinesie budúcnosť. Preto ak používate inú aplikáciu ako Zwift, tak radšej ani nečítajte ďalej, aby vás to zbytočne nemrzelo .

Konštrukcia


Celá vecička vyzerá jednoducho a je solídne konštruovaná. Nahradíte ňou klasickú podložku pod predné koleso, problém nebude mať ani s MTB plášťom ľudských rozmerov. Čo ma najprv zarazilo, je napájanie pomocou obyčajných batérií, radšej mám veci, ktoré si môžem nabíjať. Ale potom som sa dočítal, že ich výdrž by mala byť až 500 hodín, čo sa mi zdá obrovské číslo, keby bola pravda len polovičná, nemám s tým problém.



Pripájanie


Zariadenie sa pripája k Zwiftu len cez BT, aj keď má v sebe aj vysielač ANT+. Predpokladám, že sa myslí aj na budúcnosť a je to len vecou ďalšieho vývoja a testovania, samotné zatáčanie je celkom novinka a v Zwifte sa na nej ešte pracuje. Na čo sa však môžete spoľahnúť je, že k Zwiftu sa zatáčač hneď pripojí, robí sa to na tom istom mieste, kde pripájate trenažér. Oproti prvej verzii netreba nič kalibrovať, hneď môžete používať. Ak už jazdíte, tak v hornom okne aplikácie vidíte symbol volantu s nápisom ON, vtedy viete, že je to OK. Ak by ste aj na to na začiatku zabudli, dá sa pripojiť aj počas výjazdu, stačí otvoriť nastavenia.



Bežná jazda


Keď máte všetko nastavené a spárované a vyberiete sa na klasickú jazdu, režim simulácie, tak vďaka ovládaniu môžete rezať zákruty ideálnou stopou a tým sa oproti ostatným zrýchlovať. Tiež môžete skákať z háku do háku, v "hre" je toto odmenené vyššou rýchlosťou za rovnaké watty. Viete sa pohybovať od krajnice po stred, panáčik nejde do protismeru. Rovnako nenarazí do druhých avatarov, to snáď pridajú v Zwifte časom, niečo ako bola hra Carmageddon . Dobre funguje citlivosť, otočením riadidiel viete presne odhadnúť, či sa má panák posunúť len o kúsok, alebo či dáte plnú paru.



Virtuálne preteky


Zatáčať panáčikom len pri voľnej jazde je fajn, ale toto by mne osobne na kúpu nestačilo. Aktuálne sa s využitím Sterza počíta hlavne pri pretekaní. Ide o spoločné jazdy, kde sa idú klasické preteky, záleží, aký dobrý máte virtuálny bicykel a kolesá a teraz k tomuto aspektu ovplyvňujúcemu váš výkon pridali aj možnosť voľby ideálnej trate a možnosť jazdenia v závetrí za iným avatarom podľa vlastnej voľby. Obe veci sa doteraz diali automaticky, teraz to máte doslova vo svojich rukách. Keď som to skúšal a pozeral videá iných testerov prekvapilo ma, ako veľmi to vie pomôcť. Správne si strihnete zákrutu a doslova vidíte, ako vás to vypľuje dopredu.

Vo viacerých pretekoch Zwift použitie zatáčačov (čudné slovo) neumožňuje, v budúcnosti si myslím, že to bude nevyhnutná výbava online pretekára. Ak vám nejde o poradenie, tak oveľa podstatnejšie je to, že ovládanie avatara vyžaduje vašu plnú a neustálu pozornosť a vy tak nemyslíte na bolesť nôh, či na nudnosť takejto jazdy. A to je podľa mňa ešte dôležitejšie, prvýkrát na trenažéri sa mi stalo, že som úplne prestal sledovať vedľa pustenú cyklistiku na Eurosporte. Paráda.



MTB-čkári zbystrite pozornosť


Ak nemáte chuť pretekať sa a už vôbec nie po asfalte na simulovaných cestných pretekoch, tak Zwift sprístupnil netradičnú možnosť zajazdiť si na traile na horskom biku s tým, že hlavná vaša úloha bude udržať sa na ňom. Za dodržiavanie ideálnej stopy získavate hviezdičky, nie je to vôbec jednoduché. Ale opäť viacej ako samotné hviezdičky je dôležitejšie to, že vás to úplne pohltí, nemyslíte na „blbý” trenažér a len si to užívate. Zrazu sa vám na tomto traile postaví stena strmá 16 % a vy sa pýtate sami seba, ako to spraviť, aby ste vládali pri jazde zo sedla zatáčať a zároveň sa chcete utrieť do uteráka, aby sa nestalo, že cez pot neuvidíte vyznačenú ideálnu líniu.



Kúpiť, nekúpiť?


Ak nepoužívate Zwift, vyskúšajte to aj so zatáčačom a uvidíte, či ste náhodou na toto nečakali. Ak vás to nechytí, tak ste asi viacej typ na jazdenie v reálnom prostredí, ako má napr. Rouvy a tým, že Sterzo funguje len so Zwiftom, tak kúpa pre vás nemá zmysel. Ak ste používateľ Zwiftu, ale trénujete si tam len sami, tak to zatáčanie je fajn, hlavne pri vyššej rýchlosti, keď schádzate dlhší zjazd a snažíte sa triafať presnú stopu. A rovnako môžete skákať do háku iným avatarom, ako pri pretekaní, tu vám je odmenou vyššia rýchlosť za rovnakú námahu. Tu vidím kúpu tak 50/50. Niekomu to stačí, pre iného za chvíľu nuda. Ak však jazdíte spoločné jazdy alebo pretekáte na Zwifte, tak Sterzo je pre vás takmer povinná výbava. A ak pridajú ďalšie trate, kde si na horáku budete schádzať traily a zatáčaním sa budete snažiť na nich udržať, to bude úplná pecka, po ktorej prahne nielen každý mtb-čkár. Môj tip je, že sa to chytí, pomer cena a výkon, respektíve zábavnosť je dobre namiešaná.

Inak, pomôžete mi s vymyslením lepšieho pomenovania, ako je zatáčač? Ako to budeme volať ?

K dispozícii je aj lacnejšia verzia pre použitie s mobilom s názvom Sterzo, ja som testoval model Sterzo Smart.


Fotogaléria k článku

 

Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Komentáre

Sesulak 18.11.2020 (09:54)

2


Fajna ficura. Ale najrealistickejsie je zatocenie na valcoch

 
motobikerTV 17.11.2020 (22:53)

1


Piatok objednane v MTBiker , v pondelok dovezene kurierom a dnes podvecer vyskusane, skoda ze to nejde pripojit cez ANT+ aj ked to ma zabudovane. BT na Notebooku blbne tak som to zas musel pustit cez mobil , citlivost celkom fajn len treba zvyknut , dufam ze tam casom bude aj viac trati

 
dobremag 17.11.2020 (17:26)

0


Točňa 🙂

 
cepooo dobremag 18.11.2020 (08:19)

0


 
orvaq 17.11.2020 (22:56)

0


Ad. baterie - aj klasicke tuskove AA alebo AAA mozes nabijat ;]

 
cepooo orvaq 18.11.2020 (08:20)

0


Vaazne?

 
orvaq cepooo 18.11.2020 (08:25)

0


Tak z toho ako si to napisal to znie jednoznacne ako keby sa klasicke baterie nabijat nedali. Vazne =]

"Čo ma najprv zarazilo, jenapájanie pomocou obyčajných batérií, radšej mám veci, ktoré si môžem nabíjať."

 
milos21 cepooo 18.11.2020 (11:01)

0


Výhoda nabijateľných AA či AAA je, že ich môžeš po skončení životnosti ľahko vymeniť alebo v prípade potreby použiť inde

 
brunicek 18.11.2020 (11:47)

0


a Smart uz je vypredany....

 
cepooo brunicek 18.11.2020 (16:50)

1


Elite a dalsie trenazerove znacky nestihaju vyrabat v tomto obdobi, maju prist po novom roku, to este vyuzijes, kym bude vonku pekne

 
scarinko cepooo 18.11.2020 (23:42)

0


Elite su taliani, klasika, vedia ze v zime bude dopyt a nebudu stihat ale urobit si zasoby skor? Nacooo. Siestaaa, veget.

 
cepooo scarinko 19.11.2020 (08:15)

0


Umelci su uz taki

 
milos21 scarinko 19.11.2020 (09:49)

2


Neviem kde majú továreň, ale polroka mali taliani iné starosti ako zabezpečiť svetové zásoby trenažérov...

 
scarinko milos21 19.11.2020 (11:11)

0


Milos tak ako aj ine krajiny na svete ale toto nie je problem tohto roka ale kazdeho jedneho roka. Rovnako to bolo aj minuly rok a to nebola este ziadna korona. Talianski flakaci su uz raz taki a nie len v tomto odvetvi

 
brunicek cepooo 19.11.2020 (18:17)

0


cepooo a spolocne jazdy na Zwifte uz zacali? Budem musiet znova najst ten clanok, ale aj tak sa pytam....

 
cepooo brunicek 20.11.2020 (08:23)

0


Zatial sme v takom easy rezime, raz za tyzden sa nepravidelne stretneme. Po novom roku sa do toho viacej opreme. Staci sledovat IG MTBIKER shop a tam ohlasujeme jazdu v storke, ale si daj k priezvisku MTBIKER a vzty ta pozvem.

 
Pridaj komentár