Test: Giant Trance X 29 2 – keď písmeno X prinesie ešte väčšiu zábavu

Model Trance od výrobcu bicyklov Giant určite nemusím predstavovať. Je to parťák na ľahšie traily so zdvihom 115 mm vzadu a 130 mm vpredu. Čo sa však stane, ak mu pridajú 20 mm zdvihu vpredu aj vzadu?

V prvom rade treba uviesť, že bicykel Giant Trance X 29 2 nemá oproti klasickému Trancu iba vyššie zdvihy. Pozmenená je aj geometria bicykla, výrobca vyplnil medzeru medzi klasickým modelom Trance a enduro modelom - Reign.


Zmeny v geometrii ukážem práve na hliníkových modeloch vo veľkosti M, ako bol model Trance X 29 2, ktorý som testoval. Zmeny môžete vidieť aj v týchto tabuľkách.

Geometria Giant Trance X 29


Okrem zmeny geometrie a zdvihu ponúkol výrobca majiteľom jeho bicyklov aj možnosť zmeny geometrie flipchipom. To znamená, že si môžete vybrať z dvoch nastavení: Low (zjazdovejšia verzia, kedy je bicykel viac položený a stabilnejší) a High (bicykel je vyššie, je obratnejší).

Geometria Giant Trance 29


Veľkou výhodou je výber komponentov pri modeloch Trance X. V strednej výbave, konkrétne ide o model Giant Trance X 29 2, som sa veľmi potešil, keď som uvidel na vidlici číslo 36. Oproti klasickému Trancu, kde nájdete vidlicu Fox 34, je to dosť markantný rozdiel, ktorý jazdec určite spozná hlavne vtedy, ak už ide do tuhého a výškové metre začnú rýchlo ubúdať.


Keď sa vidlica s hrubším priemerom nôh spojí s vyšším zdvihom o 2 cm, veríte si aj na prekážkach, na ktoré by ste si s klasickým Trancom určite netrúfli. Nie je to však iba o vidlici a geometrii. Na bicykli môžete spozorovať aj rôzne detaily, ako napríklad gumenú ochranu spodnej rámovej rúrky, ktorá na klasickom modeli Trance chýba. Toto je plusový bod, keďže niektorí výrobcovia na ochranu bicykla nepozerajú a potom si musíte zbytočne vyrábať vlastnú ochranu doma. Viem to potvrdiť aj tým, že na mojom vlastnom enduro bicykli sa žiadna takáto ochrana nenachádza.


Správanie bicykla pri šliapaní hore kopcom

Bicykel sa pri šliapaní hore kopcom správa veľmi dobre, povedal by som, že možno až perfektne. Stačí zamknúť tlmič, vidlicu a na vrchu kopca ste raz dva. Táto výhoda bola ponechaná z klasického modelu Trance, pričom sa výrobcovia nesústredili iba na to, aby z modelu X urobili „zjazdovejší stroj“, ale najmä na to, aby ponechali plusy klasického „šliapavého“ Trancu a pridali štipku agresivity z enduro modelu - Reignu. Mne sa takýto výsledný produkt naozaj páčil.


Ako spomína výrobca, pri systéme pruženia Maestro nedochádza k nežiaducemu pohupovaniu tlmiča pri šliapaní, čo môžem potvrdiť aj vlastnou skúsenosťou, keď som zabudol pri jazde do kopca zamknúť tlmič a všimol som si to až neskôr. Počas jazdy hore kopcom, či už v sede alebo v stoji, bol bicykel naozaj efektívny. Každým jedným zášľapom som cítil, ako bicykel zrýchľuje. Výnimkou neboli ani výšľapy v rámci jazdy po traile, kde som nemal čas si pruženie uzamknúť. Tým pádom som si každý jeden výšľap naozaj užil.


Pri silovom šliapaní (samozrejme pri otvorenom tlmení) však bolo pohupovanie už jemne cítiť, čo je však v norme. Na tomto bicykli si jednoducho užijete každý trail, ktorý obsahuje aj rôzne výšľapy. Taktiež si viem s bicyklom predstaviť aj nejaký celodenný lesný výjazd, kde by aj jazdec s horšou kondíciou až tak nestrácal v náročných výšľapoch.


Chcel by som určite pochváliť radenie Shimano SLX, ktoré fungovalo správne a spoľahlivo. V takejto cenovej relácii by mohol výrobca zvoliť napríklad aj konkurenta Shimana – SRAM, čo by však pri lacnejších modeloch (konkrétne mám na mysli SX a NX) určite nebola správna voľba.


Trance X 29 v zjazde

Prvú jazdu dole kopcom som vôbec nevedel, čo presne mám od bicykla očakávať. 135 mm zdvihu vzadu a 150 mm zdvihu vpredu spolu s tuhou vidlicou však pridáva jazdcovi na odvahe, ako aj na sebavedomí. Treba určite spomenúť aj správny výber plášťov, a to Maxxis minion DHF dopredu a Maxxis Dissector dozadu. Na trailové jazdenie sú tieto plášte plne postačujúce. 4-piestové brzdy sú samozrejmosťou, avšak podľa mojich preferencií by som vymenil resin platničky za metalické.


Spustil som sa teda dole trailom. Bicykel som si, samozrejme, pred jazdou nastavil podľa svojich preferencií, aby som ho vedel čo najlepšie otestovať. Bol som zvyknutý na moje enduro a spustil som sa teda po náročnejšej trati, ktorá pozostávala z rôznych technických prekážok, ako sú kamene, korene a taktiež aj skoky. Pre prvú jazdu to bola celkom výzva, keďže som nemal vôbec ani tušenie, ako sa bude tento bicykel správať dole kopcom. Ako píše výrobca, bicykel by mal takéto nerovnosti zvládnuť s prehľadom. Keďže je to test, chcel som vyskúšať, ako sa bude správať aj v naozaj náročnom teréne a potvrdiť tak, ako inak, motivujúce slová výrobcu, čo všetko zvládne Giant Trance X 29.


Fungovanie pruženia sa predviedlo v plnej paráde, menšie nerovnosti prešiel bicykel hravo, snažil sa stále držať v kontakte s terénom a vôbec mu nerobili problém ani menšie skoky. Avšak pri stúpajúcej rýchlosti a taktiež aj pri náročnejších a väčších prekážkach som sa postupne dopracovával k limitu tohto bicykla. V takom momente som bol veľmi rád za tuhú vidlicu a taktiež aj 2 cm zdvihu navyše.

Pri vyšších rýchlostiach na menej náročných úsekoch trate sa bicykel správal stabilne, no na druhej strane bol dostatočne obratný aj v uzavretých odklopených a taktiež aj klopených zákrutách. Hravosť bicykla sa prejavovala aj na zábavnejších flow trailoch, kde išiel bicykel do vzduchu ostošesť. Presne preto ponúka tento model možnosť vybrať si z dvoch polôh geometrie, aby ste využili potenciál naplno a aby každému sadol podľa jeho osobných preferencií.


Na tvrdšie dopady skokov, kde nebola úplne ideálna pristávacia plocha, 135 mm zdvihu vzadu úplne nestačilo a taktiež som spozoroval zahrievanie tlmiča pri dlhých zjazdoch. Ak má niekto rád 10-minútové zjazdy, tak by som určite odporúčal vyššiu výbavu bicykla, kde nájdete aj expanznú nádržku oleja na tlmiči. Systém pruženia krásne pohlcuje menšie nerovnosti, avšak ak sú väčšie, ako napríklad rôzne skaly a kombinujú sa so strmým terénom, menej skúsený jazdec sa musí mať na pozore.

Strmé a technické úseky bicyklu teda chutia menej, no hneď ako sa dostanete na upravené traily plné klopených zákrut, vĺn a skokov, tak práve tam je bicykel vo svojom živle. Na tie extrémnejšie záležitosti tu máme predsa model Reign. Tlak v tlmiči a vo vidlici, s ktorými som bicykel testoval: tlmič: 156 psi a vidlica 66 psi. Moja hmotnosť a výška: 72 kg a 174 cm. Traily, na ktorých som testoval bicykel: Trail Biely Kríž, Baník a Slalomka (Bratislava), Bikepark Koliba (Bratislava).

Čo dodať?

Počas jazdy ma zaujala obratnosť bicykla spolu so stabilitou pri vyšších rýchlostiach na upravených, ale taktiež aj menej upravených trailoch. Takisto treba spomenúť aj možnosť nastavenia geometrie podľa svojich vlastných potrieb. Vyskúšal som oba varianty a osobne som sa cítil lepšie pri jazde na pozícii Low. Bicykel je teda určený ako pre pokročilých jazdcov, ktorí sa chcú pohrať s nastaveniami a vyšperkovať si tak bicykel podľa svojich preferencií, tak aj pre začiatočníkov, keďže je hravý a obratný pri jazde dole kopcom po trailoch. Taktiež netreba zabudnúť na výborné vlastnosti bicykla pri výšľapoch, takže určite nebude mať problém ani s celodennými výjazdmi.

Plusy:

  • prívetivá cena
  • správny výber komponentov
  • ochrana rámu
  • efektivita šliapania
  • flip chip – možnosť zmeny geometrie

Mínusy:

  • nedostatočná opora v naozaj náročnom teréne
  • predná oska na imbus


Cena testovaného bicykla sa pohybuje na úrovni 2 869 € a viac sa dozviete na tomto odkaze.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
tomasmartinak 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Bulls E-Stream Evo AM 4 – nerieš zovňajšok, dbaj na charakter

Test: Bulls E-Stream Evo AM 4 – nerieš zovňajšok, dbaj na charakter

Keď ide o elektrobicykel, ktorý má výborné jazdné vlastnosti, neriešite toľko detaily. S batériou o kapacite takmer 1000 Wh totiž najmä celé dni jazdíte.
Test: BMC Fourstroke LT - ako jazdí môj vysnívaný bike

Test: BMC Fourstroke LT - ako jazdí môj vysnívaný bike

Je možné mať jeden stroj, ktorý bude „raketou" na maratónoch a zároveň schopnou alternatívou k trailbiku? V tejto sezóne som skúsil nájsť odpoveď na bicykli, ktorého cena sa radšej nehovorí.
Test: Maxxis Minion DHF x Aggressor - ideálne kombo na suché traily

Test: Maxxis Minion DHF x Aggressor - ideálne kombo na suché traily

Plášte patria medzi najdôležitejšie komponenty na bicykli. Sú jediným kontaktným bodom bicykla s terénom, a preto treba dbať na ich výber.
keyboard_arrow_up