Príroda a pohyb ako najlepšia terapia

Imroman 25.10.2020   Motivacia Turistika Youtube Horska Cyklistika Cestna Cyklistika

Doba je zvláštna a pre mnohých náročná, no sú jednoduché spôsoby, ktoré nám vedia pomôcť udržať si nadhľad a pozitívnu energiu.

Možno už tradične čakáte nejaké nedeľné video, kde ten Imro bude zase 20 min rečniť, niečo porovnávať alebo mudrovať . Dnes sme si ale pre vás pripravili niečo iné...

Zrejme nemusíme diskutovať o tom, že súčasná situácia je pre niektorých skutočne zlá, či už v rámci zdravia alebo financií, čo sa následne odráža v pohľade na veci okolo. Do ekonomických, zdravotných alebo sociálnych aspektov sa púšťať v tomto texte rozhodne nejdem, skôr sa pozriem na úplne jednoduchú vec. Ňou je samotné jazdenie a jeho význam nielen pre fyzičku, ale hlavne ako spôsob dokonalého resetu hlavy.

Môžem povedať, že bicyklujem už doslova roky a za ten čas sa nikdy nestalo, že by som na nejaký čas prestal jazdiť. Fakt si nepamätám, že by som mal dlhšiu pauzu, rovnako si nedávam po sezóne nútený oddych a proste jazdím, ako mám chuť. Z hľadiska tréningu možno nie ideálny prístup, ale mám z toho jednoducho radosť a zisťujem, že vlastne po celé tie roky aj osobného psychiatra zadarmo .

Príchod korony bol len ďalším dôkazom, aké dôležité je chodiť do prírody a mať nejaký koníček. Ak len čučíte doma, počúvate správy, do toho sociálne siete, tak máte všade dookola to isté. S Lenkou sme tomu hovorili aj „každodenný nášup depresie o 19:00“ . Alebo ešte horšie, kadejaké konšpirácie a podobné somariny, čo sa zdieľajú, až pomaly začnete tým veciam veriť. Veď dnes môže pomaly každý napísať a prezentovať čo chce, len aby získal pozornosť a „followerov“, pričom zachovať si zdravý rozum a racionálny pohľad na vec je čoraz ťažšie. Ale už moc filozofujem, poďme k tomu spomínanému jazdeniu...

Ten pocit, keď ste tam vonku, dávate si napríklad obľúbený kopec a pomaličky ukrajujete výškové metre. Nikto vás neotravuje a pomaly sa vzďaľujete od civilizácie. Keď ste v prírode sami, nepotrebujete mať rúško a môžete dýchať naplno. Môžete dokonca funieť, koľko chcete. Proste neriešiť a jazdiť...

Vrátite sa domov, napríklad teraz v zime ešte trochu vyštípaný a už sa na veci dívate úplne inak. Nie ste podráždený, nerozčuľujete sa nad všetkým, pretože tá prebytočná energia zostala práve na tom kopci . Možno pretriedite „kamarátov“ na Facebooku a budete sa tešiť na ďalšiu svoju „dávku“ prírody.

U nás v MTBIKER sme naladení na rovnakú vlnu a už od začiatku sme mali jasno. Pokračujeme v tom, čo robíme a budeme sa snažiť nájsť v tejto situácii vždy niečo dobré a tým sa odvďačiť za vašu priazeň. Nerobili sme články o korone a ani ich nezdieľali, aj keď by určite dosahovali nadpriemernú čítanosť. Pretože podobných správ máte asi dosť z iných zdrojov. Chceme priniesť trochu tej motivácie a pozitívnej energie prostredníctvom nášho obsahu – či už vo videách, článkoch a na sociálnych sieťach. Klip vyššie bol zároveň prísľub, že ideme stále ďalej a môžete sa tešiť na obsah z jazdenia v rôznych podmienkach, vrátane tých zimných.

V podstate výsledkom bol aj náš ľudský variant Everestingu s názvom Gerlaching. Celkovo už pribudlo takmer 400 Gerlacherov a zmysel tejto zvláštnej akcie opäť dostáva význam, keďže si všetky parametre viete prispôsobiť aktuálnym podmienkam. A taký jesenný alebo aj zimný variant bude mať určite svoje čaro a nikto nevraví, že nemôžete potiahnuť aj na vyšší kopec .

Buchty na chate

Posledné dni neboli svojím počasím zrovna ideálne a rovnako sa postupne sprísňovali opatrenia, výsledkom čoho bolo aj to, že v podstate nemôžete konzumovať občerstvenie v interiéri. Pre chaty a reštaurácie doslova pohroma v podmienkach nepriaznivej jesene a zimy, pričom určite ste registrovali kopec vtipných videí a fotiek na danú tému. Nebolo zrovna ideálne počasie, ale vybral som sa na Chatu pod Suchým a nakoniec z toho bol ako vždy skvelý výlet. A hlavne všade ticho a kľud.

Vošiel som dnu, praskalo drevo v peci a nikde nikto až na chatárku, s ktorou sa dám do reči. Dokonalá atmoška na to si vnútri posedieť a niečo zjesť. Ale nebudem sa rozčuľovať nad „pravidlami“, nad tým, že tu predsa nikto nie je, že mrholí, a je chladno. Objednávam si buchty, kávu a zjem si to vonku pod strieškou a v predsieni.

Akurát prichádza ešte jeden cyklista a pekne sa na tom zabavíme...samozrejme aspoň 2 m od seba . Chcem tým celým povedať, že jedna vec je sa na vtipných videách alebo na zvláštnych pravidlách zasmiať, druhá je proste ísť a jednoducho si niečo dať v rámci nich. Na pocite zo skvelého výjazdu mi to nijako neubralo.

V podobnom duchu som chcel pripraviť aj menšiu súťaž na Instagrame, ale medzitým sa pravidlá zase menia a nikto teraz vlastne nevie, v akom režime budú napríklad také horské chaty fungovať. Aj keď včera som bol znovu na Chate pod Suchým a funguje ako doteraz – teda občerstvenie si dať môžete, zjesť musíte vonku, plus treba dodržiavať klasické opatrenia ako rúška, odstup a pod. Takže ešte chvíľu počkám a uvidíme, ako sa všetko utrasie.

Do prírody a s rozumom

Rozhodne tu nehovorím ani nenabádam k žiadnemu porušovaniu pravidiel, pretože pobyt v prírode je povolený, rovnako ako cesta do nej. Presné podmienky záležia momentálne podľa okresu ale vždy tam možnosť je. Keď ste už v prírode, nikomu neubližujete a bicykel je stále skvelý prostriedok, ako sa do nej rýchlo dostať. Na vás je hlavne myslieť dopredu, ako to spraviť tak, aby ste minimalizovali kontakt a zvolili najvhodnejšiu cestu. Ako si nájsť správne miesto, kam nechodia všetci (hrádze, vyhliadky), prípadne prispôsobiť čas (radšej skoro ráno a pod.) alebo využiť podmienky a ísť aj keď nie je úplné azúro. Nejazdiť v skupine a dopriať si výjazd aj bez rečnenia s ostatnými, mať po ruke rúško/šatku v prípade nevyhnutného kontaktu. A hlavne jazdiť bezpečne v rámci svojich možností, pretože všetci majú teraz úplne iné starosti...

A rovnako si spravte pekný výlet na peši a zoberte rodinu. Veď práve vďaka biku poznáte určite pekné miesta, kam nechodia hordy ľudí. Po takom výlete bude doma určite iná nálada, nehovoriac o celkovom zdraví. Pobyt na čerstvom vzduchu jednoducho potrebujeme, pretože inak po skončení "koronakrízy“ na nás trochu zafúka vietor a zase budeme všetci chorí a ešte k tomu v depresii.

Vždy je spôsob

Tomu Imrovi sa hovorí. Len sedí doma, škrabe sa na zadku, točí nejaké videá a fotí. Rozhodne sa nemôžem teraz sťažovať a nebudem vám objasňovať, ako to všetko funguje a ako dlho to trvalo, ale jedného sa držím stále. Robil som aj inú prácu, rovnako ma postihli problémy a nepríjemné situácie. No nikdy som neprestal jazdiť a vždy si našiel spôsob, ako sa do prírody dostať. Netreba sa biť do hrude, dávať si profilovky v štýle „som doma“ a skôr energiu využiť a rozmýšľať, ako ísť vonku bez toho, aby sme ohrozili seba a ostatných.

Na záver len jediné. Ak je možnosť ísť do prírody a vyvetrať sa, neváhajte ju využiť. Udržať sa v dobrej kondícii a nálade je jedna z vecí, ktorú vieme ovplyvniť, ktorú vieme šíriť medzi ostatných a ktorá bude teraz dôležitejšia, ako kedykoľvek predtým. A potom si možno ešte viac uvedomíme, aké dôležité je prírodu chrániť a správať sa k nej s rešpektom.

davidco 25.10.2020 (17:45)

Priznám sa, že až v tomto období som sa v skutočnosti mentálne nastavil tak, že keď sa mi objektívne len trochu dá, idem na bajk. Bez ohľadu na počasie, pocit únavy, nevyspatosti, alebo len prirodzenej lenivosti (pri dennodennej makačke na tri zmeny doteraz vždy niečo z toho rozhodlo). Zistil som, že nakoniec je to, ako všetko, v hlave, a pobyt v lese má sám o sebe regeneračný efekt. Keď sa aj vzdávam dlhšieho spánku, mám pocit, že je o to hlbší. Dnes som vstal o piatej, a prvýkrát som si vychutnal príchod dňa v lese. Nie východ slnka, nakoľko slnko dnes nevyšlo 🤨, ale vôbec mi to nepokazilo skvelý zážitok. Príjemné chladno, hmla, vlhko, cestičky jemne blatisté, sem-tam kaluž, naozaj paráda, bez štipky irónie. Tento Imrov článok, a video mi môj krásny deň dokonale dokreslili. Úplne sa stotožňujem. Želám všetkým bajkerom veľa krásnych výjazdov. Príležitosť je každý deň.

Imroman davidco 25.10.2020 (18:24)

Pekne napisane...vzdy sa treba riadit podla svojich moznosti, no verim, ze kazdy si moze najst aspon trochu cas na to aby vyvetral hlavu. Len treba trosku chciet a nieco "obetovat"

Gusto0 davidco 25.10.2020 (20:33)

heh presne - a praveze ked pridem z prace zbity (robim skor hlavou ako rukami) premozem sa idem aspon na hodinovy vyjazd - najhorsie je obliect sa a dostat sa von - potom to uz ide same. naopak keby ostanem doma nespravim uz nic a cely vecer sa citim zle. takto po navrate rozbehnuty este upracem, navarim ...

jammin Gusto0 25.10.2020 (20:43)

Inak ja z tohto dovodu beriem (takmer vzdy) bajk a veci s tym suvisiace so sebou do prace. Aby ked je sanca tak som mohol hned vypadnut. Lebo niekedy aj 5 min doma vedia zmarit moznost ist na bajk

davidco Gusto0 25.10.2020 (21:50)

Poznám to veľmi dobre, a funguje to aj v opačnom garde; keď si privstanem pred poobednou zmenou, vyrazím do lesa, a dám si dobre do tela, ešte aj v práci pokračujem v tom "power móde". Keď dlho spím, a celé dopoludnie preflákam, nielenže nič nestíham, ale som bez energie celý deň. Najhorší je ale ten pocit viny, že som aj mohol, a zvíťazila lenivosť.

volodaj Gusto0 25.10.2020 (22:23)

Tiež vždy vravím, že najťažších je prvých 50 metrov. Z gauča pred panelák, potom to je už všetko fajn

cistyjebo Gusto0 26.10.2020 (11:03)

Presne. 😁 Najhoršie je obliecť sa a vypadnúť. Vonku je to už pohoda.

pepozabojnik 25.10.2020 (12:20)

Ešte že mám deti, preto namiesto správ pozerám s deťmi rozprávky.tak depresia ani nieje a keďže bývam na samote v horách , tak som denno denne v prírode.je to na nezaplatenie.

Gusto0 25.10.2020 (09:34)

pekne video - pustil som si ho hned 2x posebe. a neviem cim to je ale vzdy sa s tvojim textom viem stotoznit takmer na 100%

Imroman Gusto0 25.10.2020 (18:22)

Asi sme na rovnakej vlne Diky

Milan_eS 25.10.2020 (13:08)

K článku niet čo dodať. Mne bicykel už roky pomáha odbúravať stres. Jazdou si dokonale vyvetrám hlavu. Prajem vám veľa pozitívnej energie a teším sa na ďalšie články.

aesel 25.10.2020 (13:37)

Strávil som pár dní v hlbokých lesoch. Bol tam nádherný pokoj, len pár srdciarov, žiadne Pražské ksichty. A môžem povedať, že to pomáha zabudnúť na problémy bláznivého sveta mesta.

Imroman aesel 25.10.2020 (18:23)

Doslova povinna terapia by som povedal....

juar 25.10.2020 (11:39)

Martin, za mna palec hore, vdy to vies pekne strucne vysvetlit. A inac, maly na tej fotke vpravo, cela mama

Imroman juar 25.10.2020 (18:22)

Hehe to nevadi...jazdecke a sportove schopnosti bude mat snad po mne

juar juar 25.10.2020 (19:25)

Dnes som si siel dat poobede terapiu na bicykli, ze len tak narychlo okolo Vahu po vale a tak sa tam pomotat...nic som si so sebou nebral a pri dialnicnom moste v Hornej Strede som zistil ze mam defekt....zadne koleso vyfucalo do pol minuty samozrejme nic som nemal so sebou a domov 15 km (teraz si spatne spominam, ze som prebehol nejaky konar s trnmi, ktory so zbadal az ked som ho presiel)....v zivote sa mi nic take zatial nestalo, ale dnes to bola asi zhoda vsetkych zlych nahod...a prvy krat sa mi stalo, ze som z vyjazdu dosiel domov taxikom ...nevadi, dusa sa zalepi a jazdi sa dalej : D

radjazdim 25.10.2020 (18:30)

Pekný článok. V dnešnej dobe také pohladkanie. Ja som to zažil dnes na výjazde. Par bajkerov a bežcov, každý sa pozdravil a usmial.

ivanbagel 26.10.2020 (07:21)

viac takychto videi s podobnymi zabermi. Super!

matodrummer 26.10.2020 (10:17)

Hej, včera som si išiel vyvetrať hlavu a chýbalo 50cm aby som preletel cez kapotu... Nie mojou vinou. Pokazený výlet. Arogancia a ľahostajnosť ľudí dosahuje svoje maximá.

Dusan666 29.10.2020 (22:44)

Super článok Martin,pekné zábery,ktoré sú mi skoro všetky povedomé,nakoľko som aj ja zo Žiliny.Vždy si rád prečítam tvoje reportáže,sú inšpirujúce,aj keď času na jazdenie je popri práci a starostlivosti okolo domu menej ako by som si prial. Len tak ďalej.

Imroman Dusan666 30.10.2020 (07:20)

Ahoj, diky..a dufam, ze si aj nadalej nejaky ten cas na vyjazd najdes

scarinko 25.10.2020 (21:56)

Vyzera to krasne len skoda ze nebyvam tam kde ty. Tu sa neda byt sam. Ty mas 10x menej ludi na mozno 50x vacsi priestor. Radost bajkovat mimo BA. Dalsia vec je tma. Ked robis 8-17 tak jazdit za svetla mozes len cez vikend aj to nie vzdy. Ale super sa na to pozera.

danyH scarinko 26.10.2020 (01:46)

scarinko
hej ale predsa mozes nahodit nejake svetla a mas tolko ako cez den a naladu zrobi dobra kava a mas to skoro jak imro

martin15 scarinko 27.10.2020 (14:12)

inak obavam sa, ze s tym casom to bude len horsie. po zruseni striedania a nedajboze zachovani zimneho casu takymto ludom (praca cca 8-17) prakticky nezostane cas na podobne aktivity za svetla. nastastie sa s ohladom na aktualne problemy zrusenie striedanie odklada. btw, ak sa tak stane, som zvedavy, co budu potom odbornici na zdravie ci uz fyzicke alebo psychicke hovorit. ci tak nahodou nezistia ze menej pravidelneho pohybu/psychohygieny a slnka, sposobi ludom este horsie problemy ako 1nedospata hodina rocne.