Tréning počas jesene a zimy – základy ostávajú stále rovnaké

Tréning počas jesene a zimy – základy ostávajú stále rovnaké

Mimosezónne obdobie je síce ideálny čas hlavne na relax, no zároveň môže slúžiť ako odrazový mostík k dobrej kondícii. Len si treba nájsť ten vhodný mix.

Minulý týždeň sme tu mali trochu „,motivačnú tému“ ohľadom dôležitosti pohybu v prírode a vplyvu športu na naše zdravie – hlavne to duševné. Dalo by sa povedať, že dnes trochu nadviažeme, ale už sa pozrieme viac na samotnú „fyzičku“.

Čo sa týka vecí ohľadom tréningu, nájdete v našom magazíne množstvo mojich článkov na danú tému. Základné princípy sa nemenia, stále je to z veľkej časti hľadanie vhodného balansu medzi tým, aké máte možnosti, aké máte ciele, čo vás baví a na čo máte v konečnom dôsledku čas. Ale vždy platí, že nesmie chýbať snaha trochu sa vymaniť z komfortnej zóny, aby celý mix fungoval a k tomu zase potrebujete motiváciu.

Začal som asi ako každý, jednoducho ma bavilo len jazdiť. Potom som pred rokmi narazil na preteky/maratóny, ktoré ma chytili, začali baviť a bavia stále . Pritom ich nevyhrávam, ani nestojím veľmi často na bedni.... Jazdil som aj keď sa mi nedarilo, aj vtedy, keď som nerobil ešte v MTBIKERi a počas 14 rokov som sa vždy snažil pripraviť na ďalšiu sezónu. Akurát postupom času som pridal viac „zážitkov“ a našiel svoj dokonalý mix. Práve vhodná kombinácia zážitkov a tréningu sa krásne dopĺňa a keď nefunguje jedno, zaberie druhé. Nechce sa mi ísť vonku, lebo nie je zrovna ideálne? Poviem si, že Halík už určite išiel a mal by som aj ja, ak nechcem potom v sezóne robiť hanbu . Beriem to ako prípravu a keď už vyrazím, nikdy neľutujem. Vďaka tomu zažijem potom napríklad parádnu hmlu, inverziu alebo jednoducho len zmoknem. Ale vo výsledku vždy prídem domov spokojný a ako už niekto minule komentoval, najhorších je vždy tých 50 m z gauča, než sa vyjde von...

Tou opačnou stranou mince je, ak sa zase orientujete len na výkon a preteky. Človeku sa časom nemusí dariť, príde stagnácia, alebo napríklad korona a žiadne preteky nie sú. Ak si nenájdete sčasti radosť len v samotnom jazdení a v obyčajnom pocite „som vonku“, môže vás to v podstate znechutiť a na cyklistiku zanevriete.



Celý tento úvod ma pointu v tom, že ak sa snažím robiť niečo ohľadom tréningu a jazdenia, mojím cieľom je vždy skúsiť zachytiť ten vhodný mix. Rozhodne nie som žiadny tréner, nechcem poučovať borcov, čo proste majú výrazné ambície na pretekoch a sústredia sa výhradne na ne. Rovnako nechcem poučovať tých, čo majú jazdenie vyslovene ako úplný relax a nechcú nič riešiť. Mojím cieľom je to, aby vás cyklistika bavila, aby ste našli radosť v zlepšovaní svojej kondície a hlavne, aby ste pri tom vydržali čo najdlhšie . Tak a teraz sa pozrime, čo si predstaviť pod pojmom „offseason“, ako si terajšie obdobie užiť a zároveň sa v podstate pomaly začať pripravovať na sezónu 2021.



Vedieť sa prispôsobiť


Tým podstatným je vedieť si tréning prispôsobiť situácii a vlastným možnostiam. Takže, ak hovorím o cvičení, samozrejme nemyslím, aby ste teraz búchali na dvere zavretých fitnesscentier . S tým vyslovene silovým treba ešte počkať, ale namiesto neho je viacero alternatív. Tou základnou je možnosť zacvičiť si doma cviky na stred tela a práve to je aj skvelý začiatok „prípravy“. Ak vás bolieva chrbát, alebo sa v sedle biku po čase necítite komfortne, práve stred tela alebo tzv. core vie výrazne pomôcť. Veľmi často píšete, aké presne cviky, ako presne dlho, koľko a pod.

Tu odporúčam pozrieť si nejaké video so základnými core cvikmi, ktorých je na webe veľa a hlavne začať. Netreba sa špecializovať, osobne si myslím, že v prípade hobby je základom, že sa cvičí a je jedno, či je to „zamerané“ na bežca alebo cyklistu . Hlavne si dajte pozor na správne prevedenie a techniku. Ja si vždy vyberiem 5-6 základných cvikov (napr. rôzne verzie planku), cvičím v trvaní 1-2 min každý, krátke pauzy a za 12 min hotovo. A už takých 2x10-15 minút týždenne vie spraviť doslova zázraky.

K tomu dodám ešte jednu dôležitú vec. Ak máte nejaké chronické bolesti (napríklad chrbta) a chcete začať cvičiť, určite odporúčam návštevu fyzioterapeuta. Rovnako ak máte výrazné svalové dysbalancie a pod. Ten vám poradí vhodné cviky a môžu to byť vaše najlepšie investované peniaze.

Rovnaké je to s tréningom vytrvalosti, ktorý si spravte hlavne pestrý a zábavný. Ako som spomínal vo videu, vytrvalosti nikdy nie je dosť a nikdy nespravíte zle, ak sa jej venujete. Navyše taký „tréning“ sa dá ideálne spojiť s užívaním jesennej prírody a vyčistením hlavy.



A hlavne neváhajte prekonať prvé svalovice pri behu alebo turistike . Prvé „výpady“ robte skutočne krátke, ono aj tak vás budu svaly bolieť, no potom už bude dobre. Aj o tom sa dočítate v mojom článku ohľadom behu, kde sa dozviete aké výhody prináša cyklistom a ako postupne začať. Link bude pod článkom, kde nájdete aj ďalšie relevantné odkazy.

Za mňa osobne musím povedať, že ma vážne chytila turistika s juniorom. Šupneme ho do nosiča, vezmem paličky a pekne do kopca. Vďaka paličkám a záťaži krásne zapojím veľkú časť tela, a pritom sa všetci vyvetráme. Výlety máme rozdelené na 3 časti – kondičný výstup, kde sa proste ide, vrcholový bufet a potom pohodový zostup . Samozrejme berte ma s rezervou, ale ak sa na rovnakú vlnu naladí vaša rodina, hneď máte úplne iný pocit z výletu a doslova radosť z pohybu. A mladý sa bude aspoň priebežne učiť, ako to má fungovať a že v kopci sa predsa nestojí .



Ako som už naznačil v úvode, o všetkom dôležitom tu už nejaký článok alebo video nájdete. Tým, ako ide čas, obsah postupne nahrádza ďalší, veľa z vás napríklad začalo jazdiť alebo navštevovať tento web neskôr. Preto si myslím, že občas sa hodí forma, ktorá ich svojím spôsobom spojí dokopy a „opráši“. Nižšie preto nájdete odkazy na ďalšie vhodné témy:


Aby som to zhrnul, tréning nie je v prípade hobby jazdcov v podstate o pretekoch. Tie slúžia ako zámienka na to sa udržiavať vo forme a pracovať na sebe. Podvedome myslieť na „prípravu“ vie výborne pomôcť s motiváciou a nejakým určitým cieľom. Či potom skončíte na takom alebo onakom mieste, v konečnom dôsledku nehrá úlohu, no dobrú kondíciu môžete využiť na poriadne výlety, na to, aby ste zvládli viac trailov, boli doma skôr alebo na nejaký ten Gerlaching či Everesting .
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up73thumb_down comments 35 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Beh a cyklistika - prečo behať a ako začať

Beh a cyklistika - prečo behať a ako začať

Prečo je beh príjemné spestrenie pre cyklistov, aké benefity im prináša a ako sa vystrojiť a začať tak, aby bolo všetko ok.
Video: Skialp a časté chyby začiatočníkov - šetrenie energie a efektivita play_arrow

Video: Skialp a časté chyby začiatočníkov - šetrenie energie a efektivita

Tento šport zažíva v poslednom čase poriadny boom a venuje sa mu aj množstvo cyklistov. Na čo si dať pozor pri prvých túrach?
Video: Tréning vytrvalosti v zime - využite doplnkové aktivity play_arrow

Video: Tréning vytrvalosti v zime - využite doplnkové aktivity

Ak nie sú podmienky na jazdenie, netreba vešať hlavu. Vytrvalosť môžete rozvíjať aj inými aktivitami, vybudovať tak solídny základ a udržať si chuť a motiváciu.
keyboard_arrow_up