Test: Superior XF 979 RC - maratónska žehlička

Sú testy bicyklov, ktoré beriem ako povinnú jazdu, aby som nevypadol z cviku a sú také, na ktoré sa doslova teším a beriem ich ako za odmenu. Možnosť otestovať český Superior XF 979 RC je práve tá druhá kategória.

To, že ide o pretekársky stroj, je zrejmé už na prvý pohľad. V dnešnej dobe je moderné stavať technicky náročné XC alebo maratónske okruhy. Aj preto je možné častejšie vidieť teleskopické sedlovky na iných ako trailových či enduro bicykloch. Testovaný Superior tak doslova láka podávať zo seba maximum nielen v strmých stúpaniach, ale aj v technickejších zjazdoch.


Testovací bicykel u mňa síce zakotvil na celé 3 týždne, no vo februári extra počasie na jazdenie nebolo. Ale aj napriek tomu som sa bicyklu skúsil povenovať, koľko bolo v mojich silách a koľko počasie dovolilo. Mal som tak možnosť bicykel pojazdiť v mraze na snehu, ale aj v plusových teplotách na blate, či suchej šotoline. Moje postrehy a to, čo sa mi na bicykli páči ale aj nepáči, vám skúsim zhrnúť v nasledovnom teste.


Módna polícia udeľuje 10 z 10

Skúsim začať dizajnom. Aj keď dizajn je čisto subjektívna vec, tak testovaný model je podľa mňa doslova magnet na pohľady a pre mňa pastva pre oči. Normálne som sa prichytil, ako si užívam pohľad na bicykel opretý o stenu. Veľmi tomu pomáha zvolená biela perleť. Niektorí z vás si asi pamätajú, keď boli cca pred 15 rokmi biele bicykle doslova hitom. Mať biely bike bola vtedy riadna frajerina a sám som jeden taký vtedy musel mať! No časom sme sa toho prejedli a pod bicyklami v bielej farbe sa začali objavovať komentáre „bielu nebrať!“ .


Biela ale dnes zažíva comeback a Superior spravil dobre, že model XF 797 RC obliekol práve do bielej. Navyše, samotné nápisy na slnku menia farby a pôsobia ako hologram. Počas výjazdov som si od okoloidúcich turistov občas vypočul pochvalu, že aký pekný mám bicykel . K čistote dizajnu prispievajú aj vnútrom vedené hadice a bowdeny.


Komponenty zamerané na funkčnosť

Rám bicykla je vyrobený z karbónu a výrobca ho označuje ako MTB Race PRO SU-01. Je vybavený tlmičom od DT Swiss so zdvihom 100 milimetrov. Uzamykanie tlmiča je možné priamo z riadidiel. Páčka pre uzamykanie zároveň ovláda aj zámok vidlice. Tá je od RockShox a ide o model SID SL Select so zdvihom 100 milimetrov.


Geometria rámu je ideálna ako pre rýchle XC tak aj pre zábavu na hravých trialoch. O tom, že výrobca myslel na jazdenie po trailoch, svedčí aj prítomnosť teleskopickej sedlovky, ktorá je ovládaná z riadidiel.


Tu mi nedá nepristaviť sa pri sedlovej a hornej rámovej rúrke. Aj pri veľkosti rámu XL (meriam 188 cm) je tu naozaj výrazný sloping a sedlová rúrka pôsobí možno až prehnane dlhá. Niekto by tak mohol namietať, že rám mi je malý, no podľa výrobcu je XL-ko vhodné pre ľudí od 190 do 200 cm. Osobne by som do menšieho pri mojej výške nešiel, aj keď mi podľa tabuliek vychádza L-ko.


Samotná dĺžka sedlovej rúrky je ale opodstatnená a vďaka výraznejšiemu slopingu je bicykel lepšie ovládateľný v naozaj strmých a technických pasážach. Najskôr som sa obával, že takto navrhnutý rám bude moc mäkký a sedlová rúrka bude výrazne pracovať. Istý flex alebo ohyb tam samozrejme je, ale nie je to nič, čo by vás pri jazde vyrušovalo.


Komponenty sú z dielne Shimana a nájdeme tu rozumný mix zo sád SLX a XT. Zo sady SLX je na bicykli napríklad zadné 12r. radenie, reťaz a kazeta s rozsahom 10-51 zubov. Zo sady XT sú na bicykli kľuky s 36z. prevodníkom, zadná prehadzovačka a brzdy. Tie pracujú v kombinácii s kotúčmi v rozmeroch 180 milimetrov vpredu a 160 milimetrov vzadu.


Pri kotúčoch sa zastavím, pretože aj tie sú jedným z komponentov, kde by som po opotrebení siahol po vyššom rade. Tie dodávané výrobcom síce fungujú, ale svojím jednoduchým vzhľadom trošku degradujú bicykel o kategóriu nižšie. Nové kotúče XT s technológiou IceTech by testovanému modelu pasovali ďaleko viac. Ale to je čisto môj subjektívny názor.


Ďalej by som z uvedených komponentov hneď po kúpe vymenil radenie. Niežeby SLX nefungovalo správne. Ono funguje naozaj výborne a presne. No SLX umožňuje podraďovať len po jednom pastorku, a preto to chce naozaj dosť klikania, ak potrebujete podradiť o viac pastorkov naraz. Takže by som volil radenie zo sady XT, ktoré nie je až tak drahé a umožňuje podradenie o viac pastorkov naraz. Ale je to vec osobných preferencií a s ohľadom na funkčnosť prítomnému „eselixku“ nemám čo vytýkať.


Zapletené tubeless ready kolesá sú rovnako ako tlmič od DT Swiss. Ráfiky majú šírku 25 mm a na kolesá osadíte kotúče so systémom Center Lock. Obuté sú do plášťov Schwalbe Racing Ray vpredu a Racing Ralph vzadu. Oba majú šírku 2,25“.


Čo sa plášťov týka, tak predný je naozaj bez výhrad. Skvele drží stopu aj v blate a na snehu. No zadný trochu zaostáva a raz sa mi stalo, že ma na blate začal zadok predbiehať . Okrem toho, zadný sa pomerne rýchlo zanesie a chvíľu mu trvá, kým sa jazdou očistí. Predný plášť je na tom výrazne lepšie.


Mňa osobne dosť potešila prítomnosť už spomínanej teleskopickej sedlovky. Význam jej použitia asi netreba bližšie popisovať. Ak by aj na bicykli nebola, tak je to rozhodne ďalší komponent, ktorým by som bicykel dovybavil. Teleskopická sedlovka je One1 Rce Alloy s dĺžkou 400 mm a vonkajším priemerom 30,9 mm.


Maličkosť, ktorá poteší je aj prítomnosť hlavového zloženia s Block Lock systémom, ktorý zabraňuje pretočeniu riadidiel a tak možnému poškodeniu rámu. Na samotnom ráme je dostatok miesta pre 2 bidony.


Za zmienku rozhodne stojí sedlo Fizik Taiga. Aj napriek celkom miminalistickému vzhľadu sa na ňom sedí dobre. Sedlo patrí skôr medzi tie tvrdšie, ale zároveň pohodlné. Vďaka svojmu tvaru a rozmerom umožňuje bezproblémové prenášanie ťažiska za sedlo. Počas výjazdov dokonca neprekáža ani absencia stredového kanálu alebo diery v sedle pre minimalizovanie tlaku v citlivých partiách.


Ako to teda všetko funguje?

Už som spomínal, že geometria bicykla nabáda na svižné XC a hravé traily. Tak je tomu aj po vysadnutí do sedla. Hneď ako si vydupete obľúbené stúpanie, tak pohybom palca ľavej ruky dáte povel sedlovke k zníženiu a už si môžete vychutnávať zjazd po obľúbených trailoch.


Vo výjazdoch, ako aj zjazdoch sa bicykel správa veľmi stabilne. To pripisujem pomerne dlhému rázvoru, ktorý pri mnou testovanej veľkosti XL je až 1 189 mm. Bicykel vďaka tomu nepôsobí nervózne a hravo tak zvláda aj výrazne strmé výjazdy či zjazdy. Trošku horšie to je ale v technických úsekoch, hlavne v ostrých zákrutách. Tam tá dĺžka proste cítiť je a do zatvorených zákrut bicyklu treba trošku pomôcť. No nie je to nič, čo by vás výraznejšie rozhodilo z tempa.


V technických úsekoch ale určite oceníte 760 milimetrov široké riadidlá. V kombinácii s gumovými gripmi s uzamykateľnou objímkou zabezpečia istý úchop a stabilitu.


Vďaka trojpolohovému lockoutu na riadidlách viete podľa potreby zamknúť zadok aj predok a tak sa bicykel správa takmer ako pevný. To som využíval hlavne na asfaltových presunoch.


K funkciám vidlice a tlmiča sa moc rozpisovať nejdem, pretože som nespozoroval nič, s čím by som bol vyslovene nespokojný, alebo čo by stálo za kritiku. Možno s ohľadom na moju hmotnosť 85 kg by som pridal jeden token do vidlice. Ďalej musím spomenúť, že v porovnaní s mojou vidlicou FOX mi RS SID príde menej citlivá na drobné nerovnosti. Pri správnom nafúkaní ale pracovala pekne v celom zdvihu, rovnako tak aj tlmič DT Swiss.


Vo výšľapoch, keď bolo treba ísť zo sedla, som aj tak tlmič a vidlicu podľa potreby zamykal. Ak som ale stúpanie šliapal v sedle, tak som mal predok aj zadok odomknutý pre čo najvýšší komfort a zabezpečenie trakcie na nerovnostiach. Zadok mi na nerovnostiach pripadal viac citlivý ako predok. Určite sa to ale bude dať vyladiť. Celkovo ale rám naozaj všetko požehlil a jazda je tak veľmi pohodlná, vďaka čomu je bicykel vhodný aj na dlhé horské maratóny.


Pre koho je XF 979 RC určený?

Pre každého, komu sa páči a kto si ho môže dovoliť. Pri svojej cene to rozhodne nebude masovka. A to je možno aj dobre. Predsa len ide do istej miery o celkom exkluzívny bicykel s konkrétnym zameraním, ktorého zámerom určite nie je stať sa masovkou. Rozhodne by sa po ňom mali poobzerať všetci fanúšikovia disciplín XC a maratónov. Určite poteší aj vyznávačov trailov, no tu treba brať ohľad na zdvihy, ktoré sú striktných „ikscéčkových“ 100 milimetrov vpredu aj vzadu.


Plusy:

  • dizajn
  • geometria
  • pre niekoho doslova univerzálny MTB stroj
  • teleskopická sedlovka
  • brzdy
  • malé a pritom pohodlné sedlo
  • široké riadidlá
  • voditko reťaze

Mínusy:

  • pomerne hustá kabeláž pred predstavcom (daň za výbavu)
  • radenie mohlo byť zo sady XT
  • zadný plášť nepodržal najlepšie, keď bolo treba

Geometria
Cena sa pohybuje okolo 4 199 € a viac sa dozviete na tomto odkaze.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
kimlo 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: BMC Fourstroke LT - ako jazdí môj vysnívaný bike

Test: BMC Fourstroke LT - ako jazdí môj vysnívaný bike

Je možné mať jeden stroj, ktorý bude „raketou" na maratónoch a zároveň schopnou alternatívou k trailbiku? V tejto sezóne som skúsil nájsť odpoveď na bicykli, ktorého cena sa radšej nehovorí.
Unboxing: BMC Fourstroke LT ONE – nenásytný maratónec

Unboxing: BMC Fourstroke LT ONE – nenásytný maratónec

Hľadáš nekompromisný bicykel do prichádzajúcej maratónskej sezóny, s ktorým si užiješ výlet hrebeňom aj moderné cross-country trate? Máme pre teba skvelý tip.
Test: Bulls E-Stream Evo AM 4 – nerieš zovňajšok, dbaj na charakter

Test: Bulls E-Stream Evo AM 4 – nerieš zovňajšok, dbaj na charakter

Keď ide o elektrobicykel, ktorý má výborné jazdné vlastnosti, neriešite toľko detaily. S batériou o kapacite takmer 1000 Wh totiž najmä celé dni jazdíte.
keyboard_arrow_up