Kalibrácia, upgrade, obvod kolesa a servis trenažéra Elite Direto XR

Kalibrácia, upgrade, obvod kolesa a servis trenažéra Elite Direto XR

Aké sú základné nastavenia trenažéra, ako kalibrovať, prečo sa nastavuje obvod kolesa a čo radšej nechať na odborný servis?

Každá značka a dokonca aj model môže mať iný postup nastavovania a kalibrácie, pri niektorých sa nekalibruje vôbec, inde to je vec softvéru a niekde treba vytiahnuť aj imbusový kľúč alebo odniesť do servisu. Ja sa s vami podelím o vlastné skúsenosti s modelom Elite Direto, takže nemusíte googliť postupy a prekladať si zahraničné návody. Spomeniem, čo sa teoreticky môže pokaziť, ako sa to prejavuje a čo v takom prípade robiť.

Hneď v úvode sa priznám, že moje technické schopnosti a znalosti sú limitované, a preto na otázky ohľadom iných modelov nebudem vedieť odpovedať, v takýchto prípadoch treba kontaktovať predajcu, u ktorého ste trenažér kúpili, prípadne zákaznícku podporu. Ak vám napríklad nebude fungovať kalibrácia u vás doma, je veľká šanca, že ste si buď niečo nevšimli alebo nerobíte dobre, problém môže byť váš telefón, nastavenia BT (bluetooth) a podobne. Že by bol pokazený trenažér, by som si nechal ako poslednú možnú príčinu.



Kalibrácia


Po vytiahnutí trenažéra zo škatule a osadení biku sa odporúča robiť kalibráciu. Začať môžeme s vysvetlením, na čo to je dobré. Výrobca odporúča kalibrovať, aby trenažér dosahoval optimálny chod, v prípade Direta zistíme správnosť napnutia remeňa, ktorý poháňa fyzický zotrvačník, kalibrácia môže vyriešiť aj zaváhania softvéru. Správne nastavené Direto bude dobre fungovať a bude vám zobrazovať aj korektné hodnoty v pripojených aplikáciách. To som porovnával aj s wattmetrom, viacej sa dočítate v teste Direta XR.

Čo potrebujeme


Tých vecí veľa nie je, stačí nám telefón s aplikáciou myEtrainig, na stránkach značky máte informácie o všetkých dostupných aplikáciách.



Krok 1 - nálepka s jedinečným číslom


Každé Direto má na nálepke jedinečné číslo, ktoré funguje ako preddefinovaná hodnota, ku ktorej sa kalibráciou potrebujeme dostať. Ja to mám na zapamätanie jednoduchých 6666, vy tam máte svoju hodnotu, je to nálepka zospodu zariadenia.



Krok 2 - spojenie s aplikáciou


Váš telefón s nainštalovanou aplikáciou spojte s Diretom, v časti „Settings“ si ho viete cez BT pridať. Fotky aplikácie, ktoré vidíte tu, sú z iPhonu, ak máte Android, môže prostredie a poloha tlačidiel byť odlišná, aby vás to nemiatlo. Ak sa toto podarilo, môžeme vyskúšať prvú kalibráciu.



Krok 3 - kalibrácia pomocou mobilu


Jednoducho sa stačí riadiť pokynmi na obrazovke telefónu, ak neviete po anglicky, tak prvé okno oznamuje, že kalibrácia sa má robiť po 10 minútovej jazde, aby bolo Direto zahriate, dajte OK. Potom vám povie, aby ste sa rozbehli aspoň na 33 km/h, asi budete potrebovať ťažší prevod.



„Stop pedaling“ asi chápete, prestaňte šliapať a môžete aj zosadnúť, počkajte, kým sa zotrvačník sám zastaví. Ďalšie oznámenie je hodnota, ktorú môžete porovnať s nálepkou na vašom Direte.



Ak číslo nesedí


Ak vám číslo, ktoré sa vám zobrazí na telefóne, sedí s číslom na nálepke, váš remeň a zotrvačník idú správne. Toleruje sa odchýlka + - 5, ak je väčšia, máte dve možnosti. Odporúča sa navštíviť servis, kde vám odborné dotiahnutie remeňa spravia, keďže to je veľmi citlivý úkon, hrozí jeho roztrhnutie, prípadné manipulovanie s vymedzovacou skrutkou môže poškodiť aj telo trenažéra, a to je veľký problém. Ďalšia možnosť je, že sa toto rozhodnete, napriek rizikám, skúsiť doma, používa sa na to skrutka prelepená nálepkou z vrchu zariadenia a bočná vymedzovacia skrutka.

Okrem zistenia hodnoty vie kalibrácia pomôcť, ak vám zblbne Direto a ostane s príliš veľkým odporom, a ten nepoľavuje ani keď pripojíte napr. Zwift. Takto zaseknuté Direto vráti do normálu. Kalibráciu pomocou SW stačí robiť raz za 2 týždne, dotiahnutie remeňa podľa intenzity používania, ak máte trenažér len ako zimnú radovánku, tak môže stačiť raz za rok či dva.



Nový firmware trenažéra


Ak ste si pozreli na odkaze z úvodu dostupné Elite aplikácie, tak odporúčam aj Upgrado, tá slúži na aktualizáciu firmvéru, v ňom výrobca postupne odstraňuje chyby v softvéri, tzv. bugy, môže tiež pridávať nové funkcie. Postup je hračka, pustíte appku, nájdete trenažér a skontrolujete, či máte poslednú verziu FW a ak nie, dáte update.



Obvod kolesa


Krásne slovíčko „circumference“ znamená obvod kolesa. Tento údaj nájdete v „Settings“ appky myEtraining. Nemá priamy vplyv na chod trenažéra, ale pomáha vypočítať presnú virtuálnu rýchlosť a prejdené kilometre. Je to v podstate obvod vášho plášťa v mm. Ja tam mám zadanú hodnotu 2 105 mm, keďže jazdím klasické cestná kolesá a plášť široký 25 mm, takže 25-622 alebo aj 700x25C. Ako pomôcka poslúži táto tabuľka.



Servis trenažéra


Tu si to môžeme rozdeliť na mechanické problémy a na problémy s pripojením. Do prvej kategórie patria situácie, keď trenažér vydáva nezdravé zvuky, prípadne prestal fungovať úplne. Najčastejšie asi pôjde o problém s remeňom, je to v podstate spotrebák, nie je problém ho zohnať. Ďalšou príčinou môžu byť ložiská, časom degradujú, ako každá mechanická vec. Ak máte trenažér v záruke, postupujte klasicky cez kontaktovanie predajcu, ak ho v záruke nemáte, záleží od vašej šikovnosti a odvahy, remeň aj ložiská sa dajú vymeniť, v tomto je Elite dobrá značka s dostupnými náhradnými dielmi. Ale opäť odporúčam profesionálny platený servis, poznáte to, najhorší hnev je na seba, keď človek niečo zbytočne pokazí.



Pri problémoch s pripojením hľadajte najskôr problém v telefóne alebo v počítači. Ja mám dobré skúsenosti s Apple produktmi, tam to beží OK. Problémom sú veľmi staré verzie Windows a Android telefónov. Ale príčina môže byť úplne triviálna, ak ste si napr. kalibrovali Direto a ostalo spojené s mobilom, tak už sa vám nevie pripojiť k Zwiftu, ktoré beží na počítači. Stačí vypnúť appku v mobile, pre istotu aj BT. Prípadne skúste pripojenie cez ANT+. Len raz som počul, že odišla elektronika v trenažéri, vymenilo sa to na záruku. Nech sa jedná o akýkoľvek technický problém, je dobré si trenažér skontrolovať doma dopredu.



A keď už sa bavíme o tom, aby trenžér ukazoval správne údaje, nastaviť treba aj vašu reálnu hmotnosť. To už sa robí v aplikácii, ktorú sa rozhodnete používať, napr. Zwift. Ak by ste si dali nereálnu nízku hmotnosť, tak získavate nefér výhodu, budete pri vašich wattoch rýchlejší, ako by ste mali byť. Je to nepekné, hlavne ak sa zúčastňujete aj virtuálnych pretekov alebo spoločných výjazdov. U nás sa s týmto nestretnete, každý počas MTBIKER Zwift jazdy ide podľa pravidiel.



Všetky uvedené informácie majú len informatívny charakter, riadiť sa treba manuálom a pokynmi predajcu.

Ďalšie články o trenažéroch nájdete v magazíne, Elite Direto a aj iné modely nájdete v našom shope.
Páči sa ti tento článok? thumb_up18thumb_down comments 28 komentárov
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Najrýchlejší bicykel v Zwifte – ako sa zabaviť vďaka odmenám

Najrýchlejší bicykel v Zwifte – ako sa zabaviť vďaka odmenám

Chceš sa vyznať v zbieraní odmien v Zwifte? Hodia sa ti tipy, ako rýchlejšie postupovať? Zaujíma ťa, aký bicykel a kolesá budú najrýchlejšie do kopcov a čo je ideálne na roviny?
Test: Elite Sterzo Smart – ďalší krok k realite

Test: Elite Sterzo Smart – ďalší krok k realite

Je tento „zatáčač” k trenažéru skutočný krok smerom k realite alebo len zábavka na krátku chvíľu?
Test: Elite Direto XR - nech žije kráľ

Test: Elite Direto XR - nech žije kráľ

Aké je postavenie novopečeného kráľa ponuky značky Elite, ako sa prejavili vylepšenia a komu sa Direto hodí viac ako Suito?
keyboard_arrow_up