4 500 výškových metrov v mraze – zimný Gerlaching s extra porciou

4 500 výškových metrov v mraze – zimný Gerlaching s extra porciou

thumb_up170thumb_down 39 komentárov

Imroman 24.01.2021 18 fotografií   Gerlaching Motivacia Jazdenie Youtube Horska Cyklistika Zima

Poďte si s nami vychutnať mrazivú atmosféru zimy, peknú porciu výškových metrov, zvuk snehu pod kolesami a dobrú zábavku v zjazde.

 

Hneď na úvod dodám, že pôvodný zámer vôbec nebol taký, aby bola vonku čo najväčšia zima. V podstate to všetko vyplynulo z okolností, základným cieľom bola hlavne atmosféra zimy. No a keďže obľúbený Cyklonárez sa tento rok žiaľ pre koronu nekoná, chcelo to nejakú januárovú zábavku. Spraviť si podobnú „akciu“ na snehu som chcel už od začiatku zimy, lenže Perinbabe sa akosi nechcelo. Teda pekne spadlo začiatkom decembra, len vtedy sa zase nechcelo mne a potom dlho nič .

Sviatky boli pohodové a bez biku, napadla kopa snehu a pobyt na chalupe sme si predĺžili. Než som sa doma zase trochu zorientoval a dostal do režimu, prišla krásna nádielka a hlavne chuť si dať do tela v sedle biku. Po prieskumných jazdách pekne čakám, než mi to ľudia "ucapkajú" – predsa len vychytať podmienky je tiež dôležitý arzenál zimného jazdca . Navyše sa ladím s Adamom, aby sme vám mohli tento zážitok sprostredkovať a pôvodne stanovený dátum narýchlo posúvam. Pondelok sa ukázal ako ideálny, Straník nad Žilinou dokonale vydupaný od víkendového náporu, potom už má zase kydať a byť teplo...veď vidíte, ako je vonku teraz.

Jedine, že hlásia asi najchladnejšiu noc, s Lenkou sledujeme teplomer, ktorý sa pekne šplhá v Žiline na nejakých -19°C. Štart mám trochu neskôr a keď sa oteplí na – 14°C, Lenka zahlási, že to mám už na krátke/krátke . Nakoniec som ale rád, pretože mám aspoň výzvu, či sa dá podobná vec absolvovať relatívne komfortne aj v takej kose. Predsa len sú to cenné skúsenosti, ktoré sa vždy zúročia v obsahu. Navyše žiadne auto, idem pekne z domu s batôžkom – ono nakoniec by mi ani nepomohlo, keďže ako Lenka neskôr zistila, nešlo naštartovať. No a kedže máme Straník aj s Adamom v podstate za domom (on doslova), mohli sme ľahko spojiť sily a pokúsili sa preniesť tú mrazivú zimnú atmošku priamo k vám, pričom niektoré ďalšie veci nájdete v texte...



Záznam jazdy v aplikácii Strava.

Než sa ešte pustím do pár vecí, rovno dodám jednu dôležitú vec. Možno sa opakujem, ale nikde netvrdím, že môj spôsob z hľadiska výbavy, či tréningu a neviem čoho ešte, je jediný správny. Nikde nie je napísané, že musíte mať takú a onakú bundu čí nohavice, ja len čerpám z možností, ktoré mám a z toho, čo sa mi osvedčilo. A ešte druhá dôležitá vec – nikoho nehecujem na nič podobné, čo je myslím v dnešnej dobe dôležité zdôrazniť. Nechcem hrať borca, ale vždy viem, čo robím a veľmi dobre poznám svoje telo a hranice, v ktorých vie bezpečne a komfortne fungovať. Ideálne, ak si to vychutnáte v teple domova a prípadne sa motivujete na pekný zimný výjazd po snehu, čisto pre chuť a vyvetranie hlavy.

Trochu iný kopec


Pre podobnú zábavku som mal pôvodne v pláne iné miesto – bol ním už pomerne známy Polom. Teda druhá strana kopca, ktorý ste videli v našom Everestingu minulý rok. Ten je miernejší a dlhší, no nakoniec robím na poslednú chvíľu zmenu, ktorá sa nakoniec ukázala ako dobrý nápad. Vzhľadom na tú kosu bol Straník so svojimi cca 13 % v priemere a prevýšením okolo 200 m dokonalý. Hore síce treba pučiť, rýchlosť je malá, no mrazivý vzduch vďaka tomu nijako neprekáža a výškové metre naskakujú.



Cesta dole je zábavná, tvorí ju hravý chodníček, kde treba manévrovať a hlavne za cca 3 minútky som dole. Výsledkom je, že nie je kedy vychladnúť a stačí len dookola rozopínať a zapínať veci. A navyše sa mi opäť potrvdilo, že „stojky“ mi sedia a dobre sa mi v nich jazdí aj dlhú dobu, kedy sklon jednoducho nedovolí povoliť. Veď tých cca 4 500 výškových metrov na 56 km je pomer, na ktorý sa nechytá ani slávny maratón HERO v Dolomitoch. Tam nastúpate podobné metre, ale na cca 90 km . No hlavne ma vždy čaká parádna odmena v podobe výhľadu, ktorý rozhodne dokážem oceniť aj niekoľkokrát.



Plášte, tlaky a geometria


Ak jazdíte po snehu, zistíte jedno – ide to pomalšie a správne zvolený plášť a hlavne tlak má na celkové jazdné vlastnosti obrovský vplyv. Ja som zvolil dopredu Schwalbe Ice Spiker, teda model s hrotmi. Vzadu som mal zase Pirelli Scorpion H v šírke 2,4 palca. Predok v zjazde tak držal ako prikovaný, ale podmienky boli výborné, žiadny ľad, takže veľmi podobne by na tom bolo aj niečo klasické a agresívnejšie. Vzadu hlavne vďaka extra nízkemu tlaku (cca okolo 1 BAR) držal v tých stojkách v podstate „letný vzor“ Pirelli dobre, aj keď tu som mohol dať ešte niečo agresívnejšie...ušetrilo by mi to zrejme pár prešmyknutí a umožnilo trochu viac jazdy zo sedla.



Ale mám vzadu UST s "nudlou", vďaka ktorej môžem skutočne poriadne podfúknuť a prinajhoršom dôjsť aj na prázdnom kolese. Babrať sa s defektom v takej kose by bola vážne poriadna otrava...

Ešte sa trochu pristavím pri geometrii, ktorá je v prípade Lectora SF skutočne dosť „extrémna“ na klasické XC, o čom som už neraz hovoril a dôkazom je napr. 715 mm v prípade efektívnej dĺžky hornej rámovej rúrky. Jednoducho povedané, bicykel je dlhý s kratučkým predstavcom. Má to samozrejme ako svoje výhody, tak aj nevýhody, ku ktorým sa tiež čoskoro dostaneme v samostatnom videjku/článku. Čo chcem teraz povedať, že pre jazdu na snehu je takáto geometria skvelá. Bicykel je stabilný, radosť si na ňom driftovať a v spojení s maximálnym možným zdvihom teleskopky Eightpins sa z neho stáva podľa mňa dokonalý nástroj zimného jazdca .



Dôležité detaily


Rovno upresním, že som nejazdil stále v -14°C, to bolo, keď som ráno vyrážal a potom sa to menilo. Hore na slniečku bolo skutočne dobre, posedieť si tam bola vždy odmena. Teplota sa neskôr držala v rozmedzí od -7 do -10°C, ako sa blížil podvečer. Každopádne pri tak dlhom výjazde vedia hrať detaily dôležitú úlohu, teda vzhľadom na moje subjektívne vnímanie chladu. V prom rade ruky, resp. prsty. Viem, že ak mi tam zalezie zima, budem mať problém, takže sa snažím minimalizovať „prplanie“ s vecami, aby som rukavice nemusel dávať vôbec dole. Ak ich už mám dole, vždy idú pod bundu a nenechávam ich niekde na zemi. Stačilo jedno babranie s GoPro a uchytením na hruďák a už som musel potom roztáčať ruky a trvalo takmer 2 kolá, než som zase cítil komfort.

Rovnako dôležité sú chodidlá. Predsa len ísť 3 hod je iné, ako byť vonku cca 9 hod. Problém je pot, keďže topánka nedokáže tak dobre odvádzať vlhkosť ako napr. bunda. Všetko poriešili náhrádné ponožky, ktoré som vymenil asi po 6 hodinách. Paradoxne si to odniesli zase na chvíľu ruky, pretože v rukaviciach to nešlo spraviť a ďalšie kolo bolo opäť s menším kolotočom za jazdy . Inak sa už žiadne prezliekanie nekonalo a celý čas som sa cítil komfortne, pričom domov som prišiel úplne suchý – krásny dôkaz, ako vie funkčné oblečko v suchom mraze fungovať.



No a druhá dôležitá vec je jedlo a pitie. Problém v zime je, že ak človek neje a ide na hlaďáka, nielenže mu potom „dôjde“, ale čo je horšie, ešte mu bude aj poriadna kosa, pretože telo musí vynakladať oveľa viac energie. Kombinácia, ktorú v zime rozhodne nechcem zažiť. Pes je zakopaný v tom, že v poriadnom mraze je dobré porozmýšľať, čo vezmete so sebou. Taká proteínová tyčinka, Snickers a pod. sa totiž zmení na kameň, ktorý tak využijete skôr na sebaobranu . Mňa nikdy nesklame bageta, teda nejaké pečivo a potom nesmrteľné klasiky ako Horalka alebo Mila. Vďaka zloženiu vydržia aj ruskú zimu a navyše zasýtia. Samozrejme z hľadiska zdravej výživy to má ďaleko k ideálu, ale v tomto prípade účel svätí prostriedky...určite sa nájde kopec ďalších možností.

No a ešte pitie. Snažil som sa poriadne „zavodniť“ ešte ráno, čaj z fľaše som vypil tak do 2 hodín a potom som dopĺňal priebežne z termosky po malých kúskoch. Dôkaz, že je skutočná kosa, poskytol aj uzáver na termo fľaši, ktorý mi rýchlo zamrzol tak, že nešiel odšraubovať. Ale trochu horúceho čaju na uzáver pomohlo a klasická termoska v batohu medzi vecami udržala čaj horúci počas celého dňa. Keď ma prišla pozrieť Lenka s malým, doniesli mi ďalšiu termosku a kávičku, takže priznávam, že to nebolo úplne v štýle „selfsupport“. Ale ako rád hovorím, moja trasa, moje pravidlá .



Rovnako sem doplním opäť aj výbavu, čo som mal so sebou. Ako som písal aj minule, nie aby som tu robil nasilu reklamu, ale ušetrím si potom kopec práce, keďže veľa ľudí to zaujíma. Z toho dôvodu je časť opäť spomenutá aj vo videu...


Inak ohľadom niektorých mojich obľúbených kúskov zimnej výbavy som nedávno robil videjko u nás na kanáli MTBIKER shop, kde nájdete aj niektoré ďalšie.



Upravené pravidlá Gerlachingu


Pôvodným zámerom bol náš Gerlaching, ktorý sa trochu natiahol až na polovičný Everesting. Každopádne ste si možno všimli, že cesta dole nebola rovnaká ako hore, čo je tak trochu proti terajším „pravidlám“. Ale keďže Gerlaching máme ako našu zábavku, rozhodli sme sa pravidlá trochu uvoľniť. Čo to znamená? V podstate len to, že cesta nadol už nemusí byť rovnaká ako hore. Vo výsledku sa tak môžete dole spustiť nejakým chodníčkom, trailom, prípadne si cestu nadol mixovať podľa chuti. Hore ale stále „dobíjate“ ten istý kopec . Aktuálne znenie pravidiel aj všetky ďalšie info nájde v sekcii Gerlaching.

V prípade, že dáte niečo podobné na snehu aj vy, máme menšiu odmenu. Pre prvých troch sú pripravené naše tričká s motívom Gerlachingu. Predsa len tu ide čisto len o myšlienku a drobnosť, nechceme zbytočne hecovať ľudí veľkými cenami, aby šli kdesi vymýšľať nasilu do snehu.

A čo keď vás jazdenie na snehu alebo v zime neláka a máte chuť trošku „zabojovať“. Môžete vyskúšať aj tzv. eGerlaching, teda nie na ebiku ale na trenažéri. Taký včera absolvoval Cepo aj s pár ďalšími na ZWIFTE.

Vedieť, kedy skončiť


Veľmi dôležitou vecou je rovnako vedieť, kedy prestať a hlavne s dostatočným predstihom. To znamená nie vtedy, keď už je zle a príde ten nepríjemný pocit úplnej slabosti. Je fajn sa prekonať, na druhej strane ešte lepšie je dôjsť v poriadku domov. Ja už ten pocit poznám, najskôr sa pridali chyby vo výjazde, kedy som nedokázal v prudších úsekoch držať trakciu a rovnováhu, rovnako sa pridali drobné chyby v zjazde. Motor síce stále beží, ale reakcie sa výrazne spomaľujú a vtedy si hovorím, že už vážne stačí. Spravím finišerskú selfie, hore vyberiem ruksak z úkrytu, pobalím "saky-paky", oblečiem ešte bundu a valím domov v takmer dokonalej vianočnej atmosfére. Medzitým sa totiž poriadne rozsnežilo, svietia pouličné lampy a do toho všade božský kľud...



Keď príde chuť


Úprimne, keby ste mi povedali, že si mám dať 21x Straník za sebou a v zime, počas asi 350 dní v roku by som sa dobre zasmial a mávol rukou. Lenže potom je tu tých pár dní, kedy jednoducho dostanem chuť a hlava vtedy funguje inak. Človeka jazda baví aj na jednom „blbom“ kopci, metre neubíjajú, zimu vnímate inak a máte zo všetkého akúsi zvláštnu radosť. A presne v tom je osobité čaro podobných akcií, ktoré sa snažíme sprostredkovať a trochu ho poodhaliť. Alebo sa môžete len zasmiať, či nám to nešibe, mávnuť rukou a robiť si, čo vás baví .

Fotogaléria k článku

 

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Výber z produktov

Komentáre

ll09 24.01.2021 (10:23)

thumb_up4thumb_down


Nádhera Počasie, miesto, video. Ďakujem

 
Imroman ll09 24.01.2021 (18:52)

thumb_up0thumb_down


Rado sa stalo

 
ll09 Imroman 24.01.2021 (19:52)

thumb_up0thumb_down


Dosiahne to málokto, ale mnohých to posunie dopredu

 
rajcziovamaria 24.01.2021 (10:38)

thumb_up3thumb_down


Toto dokáže jeden z tisíc cyklistov 👍

 
Imroman rajcziovamaria 24.01.2021 (11:13)

thumb_up1thumb_down


no viem, ze kusok predo mnou robil Gerlaching Maros na Brncalke, teda Glevo a potom kusok po mne dalsi Roman alias Infinitipp...akurat overime, preco ich nehodilo do siene slavy este

 
rajcziovamaria Imroman 24.01.2021 (11:36)

thumb_up0thumb_down


Som myslel, tak ze sa bicykluje mrte ľudí a málokto to dá...

 
infinitipp Imroman 24.01.2021 (13:50)

thumb_up1thumb_down


Imro miesto "o" pls "e" alebo Roman ale v poho vcera som ta preklepom na klavesnici v konverzacii premenoval na Marinu Mimochodom opat paradny obsah z kazdej strany Gerlach...otvorim okno Gerlach vsade na mna vysakovali tieto hashtagy Dobre ste ma zblbli ako notoricky zastanca "nejazdi po tej istej trase" som nasiel v sebe toto odhodlanie a nelutujem doma som sa nasledne citil ako po maratone. Dakujem za inspiraciu vedel som ze sa mozem na MTBiker spolahnut

 
Imroman infinitipp 24.01.2021 (16:31)

thumb_up0thumb_down


Diky, sa mi to poplietlo, uz som to opravil Vidis, tiez sem-tam to vie byt podla mna skvele spestrenie jazdenia...tiez to robim tak 2-3x rocne a vzdy si to uzijem

 
miroslavcmiko 24.01.2021 (11:26)

thumb_up2thumb_down


toto je kvalitna nakladacka v lete a nie to este na snehu pri minusoch. Prilba dole Imro.

 
Imroman miroslavcmiko 24.01.2021 (16:32)

thumb_up0thumb_down


Dikes

 
rudysim5877 25.01.2021 (12:41)

thumb_up2thumb_down


Na parádu, máš môj obdiv - btw veľmi rád čítam od teba reportáže, nakoľko máš dobrý cit ako to podať, nenásilne a pritom motivačne , tak držím palce - nech to naďalej šľape !

 
Imroman rudysim5877 25.01.2021 (16:06)

thumb_up0thumb_down


Ahoj, diky, vazim si to a je to super motivacia do dalsich

 
Mustang92 24.01.2021 (10:52)

thumb_up1thumb_down


"Imroman si jednoducho král" !!!!! , pekné video 👍

 
Imroman Mustang92 24.01.2021 (16:31)

thumb_up0thumb_down


Diky, opat sa podarilo byt v spravny cas na spravnom mieste

 
radekkasik1 24.01.2021 (12:59)

thumb_up1thumb_down


Nejlepší článek tento rok jinak na dražším oblečení je super, že domů dojedete vždy v suchu (pokud nebydlíte někde na kopci

 
Imroman radekkasik1 24.01.2021 (18:54)

thumb_up0thumb_down


Tak sme zacali 2021 poriadne no Veru v mraze to vie krasne pracovat...

 
Dusan666 25.01.2021 (00:30)

thumb_up1thumb_down


Palec hore Imro,super článok ako vždy a aj krásne zábery z dronu. Obdiv👏

 
Imroman Dusan666 25.01.2021 (11:03)

thumb_up0thumb_down


Dikes...ano Adam to paradne doplnil o krasne zabery.

 
SlavoSTL 25.01.2021 (09:18)

thumb_up1thumb_down


Super. Video si pozriem doma. V práci iba v rámci prestávky si prečítam Tvoje články. Zmena pravidiel Gerlachingu ma potešila začínam uvažovať kde, kedy a na čom (MTB/cesťák). Vďaka.

 
Imroman SlavoSTL 25.01.2021 (11:05)

thumb_up0thumb_down


Jasne, treba v klude No myslime, ze ta jemna uprava pomoze rozsirit moznosti ako sa zabavit aj na MTB...

 
Glevo 24.01.2021 (11:30)

thumb_up0thumb_down


Parada Imro, je to ine jazdit cely cas s batohom co ja som nanho uz kusok zvyknuty. A preco ma este nedalo do siene slavy gerlacherov no len teraz ma napadlo to zosinchronizovat so stravou. Dufam ze v najblizsej dobe tu pribudne aj moj članok z gerlachingu

 
Imroman Glevo 24.01.2021 (16:33)

thumb_up0thumb_down


Diky. Jj, treba sparovat...inak teraz som si vsimol, ze si mi pisal cez FB tak tam ti odpisem ohladom toho clanku.

 
TiborP 24.01.2021 (11:34)

thumb_up0thumb_down


Ist na bicykel pri -14´C ... si proste makac. Ja viem, ze cestou hore zima urcite nie je, ale uz len ten napad a odvaha si zasluzi obrovsky respekt.

 
Imroman TiborP 24.01.2021 (16:34)

thumb_up1thumb_down


Mne sa paci ked je ta "vyzva" nielen o metroch a kilometroch, ale aj o podmienkach Vtedy je to mix, ktory ma bavi...na druhej strane ked pojdem a bude 20 C a azuro, nebudem protestovat

 
hento 24.01.2021 (13:03)

thumb_up0thumb_down


Obdiv ...👍

 
Imroman hento 24.01.2021 (18:54)

thumb_up0thumb_down


Diky, motivacia do dalsich akcii....

 
jani1974 24.01.2021 (17:44)

thumb_up0thumb_down


Sy topka ,krasa tie hory....

 
palo14 jani1974 24.01.2021 (18:34)

thumb_up3thumb_down


Ty si vtipalek. 😊

 
yojo 25.01.2021 (02:26)

thumb_up0thumb_down


Pekný článok! Spýtam sa, neboli ziadne problémy s technikou? Ja som mal napríklad skúsenosti, že mi vždy pri -8 prestal fungovať display na cyklopocitaci. Ten meral ďalej, ale kým sa novú nezohrial, nič na ňom nebolo vidno.

 
Imroman yojo 25.01.2021 (11:04)

thumb_up0thumb_down


Cauko...nie, vsetko fungovalo aj ked napr, pocitac bol riadne spomaleny Vsetko radilo, brzdilo a hybalo sa bez problemov...

 
DAVEixo 25.01.2021 (12:03)

thumb_up0thumb_down


BRAVO.... Je naozaj len máličko ľudí čo by to napadlo a nie ešte aj dalo... Klobúk dole

 
Imroman DAVEixo 25.01.2021 (16:06)

thumb_up0thumb_down


Diky

 
Kikirik000 26.01.2021 (20:06)

thumb_up0thumb_down


Parádne video, článok a veľký rešpekt.
Mimochodom, akú appku máš na tých hodinkách?

 
Imroman Kikirik000 26.01.2021 (20:11)

thumb_up0thumb_down


Cauko, diky...aku appku myslis? Hodiny mam Suunto.

 
Kikirik000 Imroman 26.01.2021 (20:14)

thumb_up0thumb_down


Nie je za čo. Mal som na mysli to, čo ti tam zaznamenáva prejdené km atď.

 
Imroman Kikirik000 27.01.2021 (09:50)

thumb_up0thumb_down


No to su prave hodinky Nemam appku v telefone...

 
maro211111 27.01.2021 (03:14)

thumb_up0thumb_down


Imro ty si borec... 😁👍 Ja by som tam asi zamrzol a na druhý deň už by ma len našli zamrznutého a zasypaného snehom jak takéto snehuliaka... 😁

 
Joe70 24.01.2021 (22:38)

thumb_up-2thumb_down


Tento príspevok vyhodnotili používatelia ako nekvalitný, a preto sa nezobrazuje. Klikni sem ak si ho želáš napriek tomu zobraziť.
 
Imroman Joe70 25.01.2021 (10:38)

thumb_up1thumb_down


No asi si necital clanok...alebo si myslis, ze by som to planoval a zabudol, ze mam chodit dole rovnako tak som si zmyslel ze to zmenime? Dobry for...

 
Pridaj komentár
keyboard_arrow_up