Test: Marin San Quentin 1 – hravý hardtail do 900 €

Pri možnosti testovať bicykel San Quentin od značky Marin som ani chvíľu neváhal, nakoľko je to hravý bicykel s 27.5 kolesami určený (nielen) na trailové jazdenie.

To, že model San Quentin nie je novinkou a bicykel za 900 € dokáže aj nemožné (pre bežného smrteľníka), som vedel už pred týmto testom. Matt Jones, jazdec za Marin, tento bicykel (model 2020) naozaj nešetril ale hlavne pomáhal aj so samotným vývojom.

Rám a geometria

Srdcom každého bicykla je rám, ktorý pomáhal navrhovať aj spomínaný jazdec Matt Jones. Ako sám povedal, San Quentin je navrhnutý ako zábavný a agresívny hardtail, čo potvrdzuje aj menšia veľkosť kolies – 27.5 palcov. Hliníkový rám je robený v štyroch veľkostiach, S,M,L a XL.


Hravosť a obratnosť rámu potvrdzuje aj údaj Reach, ktorý je v M-ku 444 mm. ISCG návarky sú samozrejmosťou a tak má rám možnosť uchytenia bashguardu, prípadne vodítka na reťaz. Odolnosť rámu bude určite tiež na vysokej úrovni, o čom svedčí aj zbežný pohľad. Vzadu v ráme ale nenájdete pevnú osku, čo by si bicykel vzhľadom na jeho určenie jazdenia naozaj pýtal. Absenciu pevnej osky som na bicykli počas jazdenia po jednoduchých trailoch necítil, avšak akonáhle začala rásť agresivita jazdenia spolu s náročnejšími úsekmi, tak tam som cítil, že by sa mi pevná oska hodila viac. Prikladám aj podrobnú geometriu.


Skoky a obratnosť alebo rýchlosť a strmé traily?

Ako som už spomínal, bicykel je navrhnutý aj kvôli 27.5-palcovým kolesám ako hravý. Čo to v skutočnosti znamená?


Väčšina výrobcov v dnešnej dobre robí bicykle naozaj agresívne, dlhé, čo má veľa výhod pri vysokej rýchlosti a rozbitých trailoch, avšak čo v prípade, že si chcete zajazdiť nejaký flowtrail, pumptrack, poriadne skoky prípadne aj dirty? Tam by takýto bicykel asi až tak neuspel.


Ja osobne mám radšej vysoké rýchlosti a technicky náročné traily a preto som bol zvedavý, ako sa bude San Quentin správať dole kopcom po trailoch. Zábava určite nechýbala, no nechcem predbiehať, pocity z jazdy nájdete ako vždy na konci testu.

Aké komponenty čakať od bicykla za 900 €

Z môjho pohľadu existujú 2 typy jazdcov pri kúpe – jazdec, ktorý sa pozerá hlavne na rám a ostatné komponenty sú druhoradé alebo jazdec, ktorý chce v prvom rade dobré komponenty na akomkoľvek ráme. Pri uvažovaní nad San Quentinom sa budú jazdci, ktorí vyžadujú prioritne kvalitný rám, veľmi tešiť.


Vidlica

Netreba očakávať, že na bicykli v takejto cenovej hladine nájdete top komponenty, avšak osobne ma očarila vidlica SR Suntour XCM32 so zdvihom 120 mm a to nie chodom, ani nastaviteľnosťou, ale najmä boostovou oskou 15x110 mm. Niektorí výrobcovia nedávajú pevnú boostovú osku v tejto cenovej kategórii, čo je pri jazdení naozaj cítiť. Nevýhodou tejto vidlice je, že na nej absentujú akékoľvek nastavenia okrem zamknutia vidlice.


Radenie a brzdy

Snaha čo najviac znížiť cenu bicykla sa odzrkadlila aj na radení a na brzdách. 9-rýchlostná prehadzovačka Advent Microshift mala na moje počudovanie aj spojku, ktorá bráni prílišnému pohybu prehadzovačky pri zjazde, čo je veľmi dobre. Pri takejto cene bicykla som to naozaj nečakal. Radenie fungovalo celkom spoľahlivo, avšak osobne by som prijal aspoň lacnejší pohon od Shimana.


Brzdy Tektro M275 (dvojpiesty) sú postačujúce, pokiaľ si nechcete pustiť dole kopcom 5-minútový zjazd. Avšak na to, na čo je bicykel robený a to najmä na skoky, jednoduchšie traily a v prvom rade zábavu, si myslím, že sú postačujúce.

Kolesá a plášte

Plášte Vee tire Flow Snap sú v šírke 2.6 palcov obuté do kolies priamo od Marinu. Šírka 2.6 je z môjho pohľadu vhodná na hardtail, v realite sú plášte o trochu širšie, ako od konkurenčných značiek, také 2.4. Teda nie je to žiadny extrém.

Ostatné komponenty

Všetky ostatné komponenty ako riadítka, predstavec, kľuky ale taktiež aj pevná sedlovka so sedlom sú od značky Marin. Nemal som s nimi počas celého trvania testu žiadne problémy, čo by som chcel pochváliť, tak to je šírka riadítok 780 mm.


Pocity z jazdy - výšľap

Ako už isto viete, bicykel je ladený hlavne na srandu dole kopcom. Hore kopcom to tým pádom nebol žiaden rýchlik, skôr iba, povedal by som, taký dopravný prostriedok, aby ste sa dostali na začiatok trailu. To však neznamená, že neviete na San Quentine vyšliapať žiaden kopec. Kazeta má rozsah 11-46, čo znamená, že strmšie kopce by vyžadovali väčšie pastorky.


Osobne som nenašiel kopec, čo by som na bicykli nevyšliapal. Absencia teleskopickej sedlovky je veľký nezvyk. Nedá sa však čakať, že bicykel v takejto cenovej kategórii bude osadený práve teleskopkou. Viem si však predstaviť aj to, že na bicykli by som si užil celodenný výjazd.


Pocity z jazdy - zjazd

Pri jazde dole kopcom sa cíti bicykel ako ryba vo vode. Samozrejme, nečakal som od neho nič iné. Hravá geometria a 27.5-palcové kolesá boli oproti môjmu 29-palcovému enduru celkom veľký nezvyk.


Bicykel bol naozaj obratný, výborne ovládateľný a vždy, ak mu to jazdec dovolil, tak sa najlepšie cítil vo vzduchu. Ako je napísané aj na stránke výrobcu, bicykel je inšpirovaný geometriou dirt-jumpových bicyklov, čo je naozaj cítiť. Najlepšie som sa cítil, ak som jazdil upravené flow traily s veľkým množstvom vĺn, skokov a klopených zákrut.

Čo by som chcel ešte veľmi pochváliť, tak to je naozaj ľahká ovládateľnosť bicykla vďaka spomínaným menším kolesám a hravej geometrii. Prečo je to tak dôležité? Na takomto type bicykla sa z môjho pohľadu naučíte podstatne rýchlejšie skákať, správne technicky jazdiť a užívať si každý úsek trailu.


Samozrejme to má aj svoje nevýhody, ak by ste išli veľmi dlhý, rozbitý a technický náročný trail, tak tento bicykel nebude úplne ideálnou voľbou.

Pre koho je bicykel určený?

Bicykel je určený pre každého jazdca, ktorý očakáva zábavu, jednoduché ovládanie bicykla a najmä kvalitný rám. Komponenty sa časom dajú upgradovať, avšak srdce bicykla – rám je, povedal by som, najdôležitejšia časť bicykla. Taktiež by som bicykel odporúčal začiatočníkom, ktorí sa chcú naučiť správne technicky jazdiť, prípadne začať so skokmi.


Plusy

  • Kvalitný rám
  • Predpripravené vnútorné vedenie lanka na teleskopku
  • Boostová oska vo vidlici
  • Ovládateľnosť a hravosť bicykla

Mínusy

  • Výbava komponentov by mohla byť lepšia
  • Absencia pevnej osky v ráme
  • Absencia teleskopickej sedlovky

Parametre jazdca

Hmotnosť: 73 kg
Výška: 175 cm

Cena testovaného modelu je 900 € a viac sa dozviete na tomto odkaze.


Otestuj niečo aj ty

Dostal si tiež chuť napísať článok? Výborne, už teraz sa tešíme na zaujímavý text a pekné fotky. Písať môžeš, o čom chceš, podeliť sa dá s tipom na výlet alebo so zážitkami z pretekov. Užitočné pre ďalších bikerov sú tvoje skúsenosti s produktami z nášho shopu, napíš si svoj test bicykla, oblečenia, trenažéra alebo iného cyklovybavenia. Nech všetko funguje ako dobre namazaná reťaz, tu sú užitočné informácie k písaniu článku.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
tomasmartinak 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: BMC Fourstroke LT - ako jazdí môj vysnívaný bike

Test: BMC Fourstroke LT - ako jazdí môj vysnívaný bike

Je možné mať jeden stroj, ktorý bude „raketou" na maratónoch a zároveň schopnou alternatívou k trailbiku? V tejto sezóne som skúsil nájsť odpoveď na bicykli, ktorého cena sa radšej nehovorí.
Moja zbraň do kopcov alebo trochu „gramárenia“ nezaškodí

Moja zbraň do kopcov alebo trochu „gramárenia“ nezaškodí

Ako vyzerá a jazdí bicykel, ktorý dokáže ponúknuť výhodu v boji s gravitáciou? Alebo keď už výkon nestačí, treba využiť aj moderné technológie a „marginal gains"...
Test: Marin Alpine Trail E2 - ako sa menia názory

Test: Marin Alpine Trail E2 - ako sa menia názory

Vždy som si myslel, že e-bike je pre lenivých ľudí alebo pre tých skôr narodených, čo už toľko nevládzu. Tak prečo som si jeden kúpil?
keyboard_arrow_up