Vyberáme lepší cestný bicykel - keď cesta zachutí

Čo by som vám poradil, ak by ste kupovali už lepší cesťák, na čo sa zamerať, podľa čoho vyberať, aby vám bicykel slúžil podľa vašich predstáv.

Tento článok v rámci série o cestnej cyklistike je voľným pokračovaním článku, v ktorom som sa snažil vybrať 8 odporúčaní, ktoré sa hodia pri kúpe prvého cesťáku. Dnes sa pozriem na situáciu, keď si budete chcieť obstarať kvalitnejšiu výbavu vo forme lepšieho cestného bicykla. Táto situácia nemusí znamenať to, že ste sa rozhodli, že začnete aj pretekať. Úplne stačí, že na prvom základnom cesťáku ste si vyskúšali, či vám cesta zachutí a teraz si ju chcete naďalej užívať už na lepšom „železe“.

Ak by ste sa chceli vrátiť k predchádzajúcim článkom, ktoré som už publikoval, zalistovať si môžete v mojom profile.

EuroVelo 6

Očakávania

Čo od kúpy očakávam, si je dobré ujasniť ešte dopredu, neskôr to pomôže pri výbere. Tých dôvodov môže byť viacero, niekto si lepší bike kupuje, lebo chce byť rýchlejší či už v segmentoch na Strave, alebo v súboji so sparingom, iný naháňa sekundy, lebo sa dal na pretekanie a chce to, čo natrénoval pretaviť do predbiehania súperov. Sú aj takí, ktorým ide len o lepší pocit v sedle kvalitnejšieho bicykla a vďaka tomu chcú mať schopnosť jazdiť ešte dlhšie výjazdy.

Trnavská cyklistiká liga 2020
A úplne fajn je aj to, ak sa len chcete tešiť z kvalitnejšieho, lepšie prepracovaného produktu, ktorý nebude vyžadovať toľko starostlivosti, napr. pre dosluhujúce súčiastky. Všetko sú to pochopiteľné dôvody na kúpu a podľa toho, ktorý je pre vás ten najdôležitejší, sa budete orientovať pri výbere konkrétnej značky, modelu, dizajnu, výbavy a doplnkov.

Z piatkovej zmrzlinky smer Trakovice
V prvom článku som text rozdelil na 8 častí, na informácie o tom, kde kúpiť bicykel, niečo o geometrii, materiáli a o veľkostiach, sadách, prevodoch, kolesách a typoch bŕzd. Tak nebudem špekulovať a vezmem to v tomto poradí aj teraz, pôjdeme viacej po detailoch, zameriame sa na vyšší štandard.

Skúšať, skúšať, skúšať

Ak sme v prvej časti rozoberali, či kúpiť v e-shope na internete alebo v kamennej predajni, dnes vás pošlem na testovacie dni, teda až budú opäť organizované. Ak sme sa pre úvodný cesťák spoľahli na rady kamarátov alebo predajcov, teraz ste sa už čo to naučili a už máte oveľa lepšiu a presnejšiu predstavu o tom, čo chcete. Nehovorím, že sa nejaká rada nehodí, veď aj preto píšem tento článok. Z tohto dôvodu by som sa pred kúpou nového a drahšieho bicykla vybral na testovacie dni, kde máte možnosť sa na biku previezť. Na to, ako sa správa, aký je tuhý a ako filtruje nerovnosti, nepotrebujete dlhé hodiny v sedle a základnú predstavu si spravíte celkom rýchlo.

Testovacie dni MTBIKER centrum
Testovacie dni sú však len párkrát do roka, ak vôbec a nie na všetky značky. Potom musí stačiť aj to, že nájdete vo svojom okolí niekoho, kto taký bicykel, aký ste si vyhliadli, vlastní a vy si ho na chvíľu požičiate. Ak bude mať aj rovnakú veľkosť, tak ste mali šťastie, ale do posedu sa mu bez dovolenia nevŕtajte, na to je väčšina ľudí citlivá. Aj keď nepôjdete s presne nastavenou výškou sedla, základný názor si spravíte. A ak sa takéhoto kamoša nepodarí nájsť, potom ostáva čítať recenzie zo spoľahlivých zdrojov, fajn stránka je napríklad MTBIKER.sk.

S Danom Pápežom po jeho Kopaniciach

Aero, vrchár alebo endurance

Ako som spomínal v úvode, nový bike si nemusíte kupovať len kvôli tomu, že chcete pretekať. Tým, že úvodné zoznamovačky s cestou máte za sebou, už ste sa spoznali a ľahšie sa rozhodnete, aký typ cestného bicykla sa vám hodí. Ak preferujete dlhé pohodové výjazdy, dobre poslúži endurance, ak sa najradšej pohybujete v kopcoch, tak potom siahnite po fešákovi zameranom na hmotnosť. Ak ste začali chodiť na Trnavskú cyklistickú ligu, kde sú trate skôr klasikárske a bez dlhých stúpaní a vám zachutilo predbiehanie súperov, sem s aerom.


Ak necítite väčšiu preferenciu nejakého štýlu jazdenia, tak si nový cestný bicykel kupujete v správny čas, mám pocit, že univerzálnych bicyklov v ponuke značiek pribúda, často spájajú vrchársky a aero model do jedného. Ak ich aj majú rozdelené, tak moderná klasika má dnes bežne aero prvky, už aj v strednej triede schované bowdeny a podobne, alebo na druhej strane, aero model má slušnú hmotnosť a vie byť celkom pohodlný. Inak, toto ma prekvapilo ako prvé, keď som menil po 5 rokoch cesťák, nečakal som, že karbón vie tak pekne vstrebávať otrasy, ale o tom je ďalší odsek.

Karbón a zas len karbón

Ak na prvý cesťák stačil aj hliník, tak tu by som dal do filtra pri zobrazení ponuky shopu len karbónové modely. Áno, stále existujú aj špičkové AL rámy, hneď mi napadne rad CAAD od Cannondale, ale to je skôr výnimka. Pri karbóne platí jednoduché: nie je karbón ako karbón. Tie rozdiely sú niekedy dychberúce, jeden bike do vás púšťa otras z každého vlásku, ktorý prejdete na ceste, iný krásne žehlí, vás nebolia kríže, nie ste takí unavení. To, že je rám z karbónu, neznamená automaticky brutálnu tuhosť, aj tu sa dá na výrobných nákladoch šetriť a ak to neodhalíte dopredu hrozí, že budete v nástupe cítiť, ako vám stred rámu ustupuje pod nohami do strán. Dobrá otázka je, ako to rozpoznať dopredu, a to sa vraciame na začiatok, kde píšem o testovacích dňoch, skúšaní alebo aspoň recenziách.


Veľkosť pracujúca pre vás

Už sa vám bude správna veľkosť vyberať lepšie, ako v úplných začiatkoch. Máte nejakú skúsenosť s konkrétnou veľkosťou nejakej značky, z toho sa dá dobre vychádzať. Pre orientáciu aj teraz budete používať veľkostné tabuľky, niektoré značky ponúknu aj online konfigurátor, kde od vás chcú zadať aj dĺžku nôh alebo rúk.

Väčšina jazdcov sa vie upratať na dve veľkosti, záleží na telesných proporciách a požiadavkách na jazdu samotnú. Ak máte napríklad kratšie nohy, tak si radšej vyberiete menšiu veľkosť a na novom bicykli vymeníte predstavec za dlhší, toto býva aj preferencia pretekárov, menší cestný rám ponúka väčší drop, posed je agresívnejší. Väčší rám bude zase pohodlnejší, pokojnejší v priamom smere.

Bikefitting - laserová stolica
Dobrým pomocníkom môže byť to, že sa necháte zmerať v rámci Bikefittingu, je to presnejšie, ako keď to robíte doma, tieto údaje môžete použiť pri výbere ideálnej veľkosti. V rámci tohto merania, ak sa ho rozhodnete absolvovať v MTBIKERi, bežne so zákazníkom pokecáme o jeho úmysloch, spoločne pozrieme ponuky značiek. Potom je na vás, či si po kúpe dáte aj nastaviť posed na novom stroji, už netreba merať druhýkrát, použijú sa údaje, čo už máme. Ak ste nevyberali tak dlho, že ste sa starnutím nezmenšili.

Stano a jeho splnený sen

Sada

Tento bod bude asi najjednoduchší. Ak som pri prvom biku radil základnú, ale značkovú sadu, ktorá aspoň dobre funguje, tu sa posunieme o poschodie vyššie. Posunieme sa napr. k Shimano 105 alebo Ultegra, možno dozrel čas na vaše prvé elektronické radenie, bezdrôtová Sram Force je už dostupnejšia, ako bola v úvode sada RED. Takáto vyššia sada vám ponúkne viac prevodov, jemnejšie odstupňovanie, lepší a presnejší chod, nejakú úsporu na hmotnosti...

Čo by som v takomto prípade nesílil, je top sada, ona by vám krásne fungovala a mala výbornú hmotnosť, ale jej prevádzkovanie je o dosť drahšie, nehovorím o tom, že ak by ste to niekam „opreli“ a museli kupovať nový komponent, tak zistíte, že ten cenový skok je výrazný. Ale ak si chcete spraviť radosť a rozpočet to dovolí, prečo nie, žijeme len raz.


Koľko zubov

Na prvom biku super poslúži najmenšia alternatíva prevodníkov kompakt (50/34), je dobré si zvyknúť na frekvenčné šliapanie, s tým sa začína aj u mládežníkov. Pokojne aj ostaňte pri tejto voľbe, ak ste viacej frekvenčný typ. Ak máte chuť sa aj trošku naháňať, siahol by som po semikompakte (52/36), v prípade, že ste sa rozhodli pre amatérske pretekanie, nebál by som sa aj „chlapáckej“ alternatívy s možnosťou prevodu 53-11.

V pretekoch to môže byť KO kritérium, keď niekoho sťahujete v zjazde, alebo je špurt po vetre alebo mierne dole kopcom. Ak by ste sa báli malého prevodníka 39, ja som si kúpil na tréningové kolesá kazetu s 32-zubovým pastorkom a do Bormia vymieňam malý prevodník 39 za 36. Len pozor, či to vaša sada zvládne, treba pozrieť v popise výrobcu, Shimano to tuším ani neuvádza ako možnosť, tak len na svoju zodpovednosť. A extra kapitola sú oválne prevodníky, tam je radenie ešte citlivejšie, kto s tým máte skúsenosti, podeľte sa s nami.


Poriadne kolesá

Popri ráme bude na váš pocit z jazdenia a váš výkon najviac vplývať to, aké máte kolesá. V strednej kategórii bicyklov nájdete na novom biku najskôr nejakú lacnú hliníkovú alternatívu, to preto, aby sa cena bicykla nezvyšovala a potom aj preto, že každý si už poriadne kolesá chce kúpiť podľa svojho vkusu. Takto vyzerá ponuka karbónových kolies v shope.

Pri kolesách nemusím opakovať, čo som hovoril vo videu o mýtoch karbónových kolies.


Plášte, galusky, bezdušáky?

Dlhodobo jazdím na pretekoch galusky. Stále verím tomu, že to je pre pretekanie tá najlepšia alternatíva. Čo som však zmenil je, že som si zadovážil ďalší pár kolies na trénovanie, tentokrát plášťové. Obul som tam gravelové bezdušáky široké 28 mm a vďaka tomu si teraz bez strachu užívam aj horšie cesty, požiarne cestičky v lesoch a rôzne hrádze.

Cieľom je vyhýbať sa premávke a tiež si trošku zmeniť tréningy v okolí domu. Takto sa nebojím vydať sa na miesta, kde som sa na galuskách neodvážil. Takže odporúčanie je, ak už jazdíte viacej, hodia sa vám 2 páry kolies, jedny na pretekanie alebo nedeľné výjazdy a druhé na zimu alebo takéto objavovačky. Má to aj tú výhodu, že ak by sa stalo, že jedny sa nejako poškodia, stačí jedna jama, tak vy nemusíte dávať nechcenú prestávku od jazdenia.

FFWD Karbónové kolesá F6D (60mm), náboje DT350, galuska

Už len kotúče

Už nie som len teoretik, keďže s kotúčmi som pojazdil už zopár tisíc km, takže mám v tom jasno. Budúcnosť cesťákov je v kotúčoch, jasné že lepšie brzdia, mňa prekvapila aj tuhosť celku, spojenie pevnou osou je pevnejšie ako rýchloupinákom. Do bežných bŕzd pri takomto drahšom biku strednej kategórie choďte len vtedy, ak by ste natrafili na nejakú super ponuku, zľava 50 % na nový bicykel a podobne. Inak by som hľadal len kotúče. Ak nekupujete bicykel na celý život, ten s kotúčmi sa vám raz bude aj ľahšie predávať. V shope ľahko filtrujete ponuku podľa typu bŕzd.


Ak budete mať nejaké otázky, pokojne ich napíšte do komentárov. Tie odporúčania som napísal podľa toho, čo sa potvrdilo mne, beriem, že preferencie jazdcov môžu byť rôzne a tým pádom aj pohľad na ne. Druhá vec je, že aj na sebe vidím, ako sa názor môže vyvíjať, preto sa teším, čo nové sa dozviem aj ja od vás.
report_problem Našiel si v texte chybu?
cepooo 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: BMC Teammachine SLR01 Disc Two - jeden stroj na všetko

Test: BMC Teammachine SLR01 Disc Two - jeden stroj na všetko

Top model švajčiarskej značky zažil so mnou celú sezónu a tak si trúfnem povedať, aký skutočne je.
Superior X-ROAD Team Issue – poctivý kus cestárčiny z rodiska Tatry

Superior X-ROAD Team Issue – poctivý kus cestárčiny z rodiska Tatry

Každý, kto začne s cyklistikou, sa po pár rokoch začne obzerať po serióznejšom stroji. Prečo si práve X-ROAD získal moje srdce?
Di2 Frankenstein - skúsenosti a postrehy s inštaláciou

Di2 Frankenstein - skúsenosti a postrehy s inštaláciou

Veľa cyklistov to asi pozná. Príde nejaká nová vychytávka a nám sa už v hlave premieta, ako by sadla na náš milovaný stroj a aký by bol život s jednou obličkou...
keyboard_arrow_up