Prečo mám (stále) rád hardtail

Prečo mám (stále) rád hardtail

thumb_up144thumb_down 37 komentárov

Imroman 21.02.2021   Jazdenie Horsky Bike Youtube Hardtail Horska Cyklistika

Nové prepákovania, materiály, zdvihy, tlmiče a možnosti ich zamykania...prečo ma pri tom všetkom stále baví aj jazda na hardtaili?

 

Späť ku koreňom, hardtail rulez, this is Sparta...nie, dnes to nebude o podobných hláškach a „cool“ výrazoch. Nebude to ani žiadne presviedčanie, aby ste teraz hodili svojho „fulla“ na bazár a hľadali niečo nové v kategórii HT. Poznám viacero bikerov, ktorí prešli z HT na FS a žiadna cesta späť už pre nich nie je, rovnako poznám takých, čo sa vrátili od vyšších zdvihov a tiež sú spokojní. Na podobnú tému ste už u nás čítali viacero článkov, napr. niečo také napísal AdMich (Hardtail namiesto fulla?) nedávno. Nadpis je naschvál silne personifikovaný, aby bolo jasné, že budem hovoriť za seba.

Nesmiem zabudnúť ani na moje populárne slovo atmosféra . Práve tú zimnú sme s Adamom ešte využili a hovorím, že pustime to radšej čím skôr. Dole nám síce chvíľu pršalo, no nabrali sme nejaké výškové metre a zažili druhé Vianoce . Keď pozerám predpoveď na najbližšie dni, zrejme vhodný timing, kým ešte máte na juhu a západe nejaký sneh v pamäti...



Rock Machine a Ghost


Vo videu som naznačil, že ma jazdenie na HT chytilo viac práve vďaka týmto dvom modelom. Predtým som mal hliníkového Stumpa a hlavný dôvod bolo najmä šetrenie materiálu v rámci mimosezónneho jazdenia. Ale potom prišiel Blizz CRB a otvoril sa aj ďalší rozmer, zábava. Už som o tom neraz hovoril ale len stručne zopakujem. Geometria zameraná viac na trail, objemnejšie plášte, širšie riaditká, teleskop a pritom stále nízka hmotnosť a jednoduchosť.



Viacerí sa ma často pýtate, či je lepší Blizz CRB alebo nový Lector a pokúsim sa odpovedať práve teraz. Rock Machine sa robí v 3 veľkostiach, Lector v 5 veľkostiach. U Rock Machine som bol so svojou výškou na absolútnej hrane, pri Lectore mám konečne pocit, že bike je robený na mňa. Ale stačí sa pozrieť na geometriu a tzv. reach. U RM (XL) máme 443 mm, pri Ghoste (XL) 520 mm, čo je skutočne poriadny rozdiel. Dlhočizný rám a kratučký predstavec mi dali to, čo som hľadal pre svoje potreby jazdenia – ešte väčší pocit stability, či už vo vyššej rýchlosti a rovnako v technickom a strmom teréne. Samozrejme dôležitú úlohu hrajú aj ďalšie rozmery a uhly, no práve tu je zásadný rozdiel.

Stabilite a komfortu pomáha svojou troškou aj zadná stavba. Na bicykel sa ľahko poskladám a pri šliapaní mám stále pocit výborného športového posedu, ktorý potrebujem, aby ma jazda hore kopcom bavila – v podstate jazdím iba 2 smermi a to hore a dole . Jednoducho Ghost je na moju „extrémnu“ postavu a štýl jazdy doslova ušitý. Všetko má aj svoje negatíva, pričom dlhý a masívny rám si berie svoju cenu v podobe o niečo vyššej hmotnosti oproti iným. O tom som ale podrobne hovoril v minulom článku zameranom na „gramáranie“ .



To ale neznamená, že niekto iný bude mať rovnaký pocit alebo potreby. Ak nejazdíte v strmom teréne, vaše chodníčky sú skôr hravé a nebažíte po agresívnom posede, RM bude výborná voľba. To už si uvedomili aj v Kopřivnici a upustili v kolekcii 2021 od športového „setupu“ svojich Blizzov. Teraz na nich nájdete vidlice DVO so zdvihom 130 mm a teleskop. Agresívnejší prístup v geometrii reprezentuje zatiaľ hliníková novinka s prívlastkom TRL a uvidíme, či a kedy sa udejú podobné zmeny aj v karbóne.

Zameral som sa hlavne na rozdiel, ktorý vnímam pri jazdení ale pre väčšinu bude dôležitá samozrejme cena. A tieto 2 biky už zďaleka nie sú v rovnakej kategórii. U RM dostanete za svoje peniaze jednoducho viac muziky v podobe komponentov.

Čo ten dookola omielaný servis a jednoduchosť?


Myslím, že by bolo dobré uviesť na pravú mieru, čo mám na mysli, ak hovorím, že život s HT je jednoduchší. Neberte to prosím tak, že by sa na celopére nedalo jazdiť v horších podmienkach, či na snehu. Jasné, že dá a výborne. Rovnako ložiská tiež čosi znesú a neznamená, že ich môžete po pár výjazdoch hodiť do koša. Čo mne osobne ale najviac prekážalo, sú rôzne zvuky, ktoré postupom času prídu. Pokiaľ stále jazdíte na vode, všetko je ticho. Ale potom voda vnútri uschne a nastúpi kadejaké pukanie, čo vie otráviť život, teda aspoň mne . Na HT nič podobné nehrozí a eliminácia pazvukov je oveľa jednoduchšia. Najmä ak ste typ, čo chce veľa jazdiť, občas na „základný“ servis po výjazde zabudne, alebo jednoducho nemá čas.

Pre začiatočníkov skoro povinná jazda


Za čím si ale stojím a chcem zopakovať aj textom, je technika jazdy. Ak začínate, alebo sa chcete naučiť dobre jazdiť, zdvihy toľko nepotrebujete. Veľmi často majú ľudia v začiatkoch dojem, že na to, aby mohli jazdiť po horách, nutne potrebujú aspoň 130 mm a viac. Z toho je potom častá otázka – dajú sa trasy v okolí zvládnuť aj na zdvihoch 100 mm alebo mám radšej kúpiť rovno 150 mm . Aj na HT sa dá zvládnuť takmer čokoľvek, len treba prispôsobiť svoj štýl jazdy. Že je FS komfortnejší alebo rýchlejší v teréne, je jasné, no určite nie je nutnosťou. Ak sa naučíte, neraz budete ľudí z kopca obiehať aj na pevňáku a hlavne získate výborný cit pre terén. A na ňom už budete pekne stavať ďalej.

Inak stále veľkým fanúšikom HT je rovnako Martin Haring, ktorý všetko vysvetlil a objasil v rámci nášho nedávneho rozhovoru. Jeho pohľad je zase zo sveta čisto výkonnostnej cyklistiky ale myslím, že veľmi zaujímavý. Kto nechce kukať celé, nájde to od 19:24 .



Stále vysoký potenciál HT si uvedomujú aj výrobcovia, Možno ste si všmili, že viacero z nich len nedávno predstavilo nové modely s agresívnejšou geometriou a v dostupnom kabáte. Práve podobné bicykle tak môžu byť výbornou vstupnou bránou do sveta horskej cyklsitiky.

Na záver už len jediná a pre mňa veľmi dôležitá vec. Či už máme pod zadkom 150 mm, 100 mm alebo 0, netvárme sa v lese ako nejaké odlišné skupiny. Obyčajný pozdrav je na veľkosti zdvihu nezávislý .

Páči sa ti tento článok?

Článok je zle napísaný
V článku sú chyby
Nepáči sa mi obsah
Nepáčia sa mi predstavované produkty
Iné
Odoslať

Podobné články

Výber z produktov

Prejsť do shopu (Bicykle ~ Horské bicykle ~ Pevné a hardtail)

Komentáre

tinoLM 21.02.2021 (18:31)

thumb_up7thumb_down


Taktiez som presiel z Canyon LUX na Canyon Exceed a je to riadny rozdiel... hlavne na Exceede mam SID vidlu a carbonove Reynolds kolesa o sirke 30mm a ten bike je rychlejsi nielen hore kopcom ale aj dolu kopcom MTB a cesta jazdim 50/50 a na HT som presiel hlavne koli udrzbe a jednoduchosti servisu

 
Milan_eS 21.02.2021 (11:07)

thumb_up3thumb_down


Opäť pekné video. Tíško závidím (v dobrom) tú zasneženú krajinu. BTW - kde to bolo natáčané (zaujíma ma hlavne od 3:08-4:02)? Možno tým, že jazdím pre zábavu a nepretekám a HT som si kúpil až po pár tisíckach km na cesťáku, som s ním nadmieru spokojný. No a najviac sa mi páči záver článku. To zdravenie značí, že patríme k sebe - bajkerskej komunite.

 
Imroman Milan_eS 21.02.2021 (13:37)

thumb_up1thumb_down


Ahoj, diky ale uz to tecie jedna radost Je to tocene vo Visnovskej doline.

 
Milan_eS Imroman 21.02.2021 (14:37)

thumb_up0thumb_down


Vďaka.

 
Performancer 21.02.2021 (13:36)

thumb_up3thumb_down


Jazdil som na všetkom možnom, ale je to hlavne o zvyku. Keď som skončil s fullom a začal jazdiť HTčko s odpruženou SIDkou, bol to rozdiel ... a keď som odpruženú vidlu vymenil za pevnú, tak to opäť bolo cítit a dnes po cca troch rokoch už to vôbec neriešim. Na obidvoch bikoch mám pevnú vidlu, jazdím aj ten najťažší terén - samozrejme bez velkého skákania a som absolútne spokojný. Velké + je jednoduchá údržba a hmotnosť - super

 
lacoge 21.02.2021 (20:30)

thumb_up3thumb_down


Vidno, že Imroman je nad vecou a nepotrebuje "bojovať za svoju pravdu" ale núka svoj pohľad podporený skúsenosťami. Dík.

 
andrew87 21.02.2021 (16:55)

thumb_up2thumb_down


Dilemu ci full alebo HT som riesil niekolko mesiacov. Roky som jazdil na HT, uz som bol aj rozhodnuty ze idem do HT (tiez Ghost Lector) ale nakoniec, hlavne koli chrbtici som kupil fulla. Ten Lector mal neskutocne dlhy reacha doslova som na nom lezal Tlmenie na novom fulle si viem uzamknut v pripade potreby a mam z neho skoro HT ked chcem. Ale aj HT aj full su dobra volba. Najblizsie by to chcelo vyskusat Trek Supercaliber, co je nieco medzi

 
Imroman andrew87 21.02.2021 (17:28)

thumb_up2thumb_down


Veru ta geo nie je pre kazdeho a velmi casto to zdoraznujem presne z toho dovodu U mna ale vzdy na dlhe trasy vitazi FS, pre zabavku to mixujem podla chuti...keby mam ma len jeden, bol by to FS.

 
stater 21.02.2021 (22:06)

thumb_up2thumb_down


Suhlasim. Mam starsi HT a nove 2020 enduro a oba tie bajky maju co ponuknut a nehodlam ani jeden "zahodit".
PS: v clanku ma pobavilo ze "moja extrémna postava", ja mam 108kg a 205cm 😁 co mam potom ja povedat, mimozemstan ?😁 Ale zohnal som XL ram a jemne doladenie a zmestim sa

 
radulosk 22.02.2021 (09:00)

thumb_up2thumb_down


Suhlas. U mna to bolo tak ze ziletka a HT. Ale ked syn vyrastol a potreboval "dospelacky" bajk tak som mu posunul moje HT a ja skusil Fulla. A teda nedam na Lux dopustit. Absolutne mi to vyhovuje na vacsinu toho co mimo cestu jazdim. A to jazdim aj zimu a sneh. Ale HT v tej svojej jednoduchosti ma stale co povedat a uz zacinam uvazovat ze nie 2 ale 3 bajky budem doma garazovat a nejake to HT si este doprajem. Len neviem ci by to manzelka rozdychala. .

 
Imroman radulosk 22.02.2021 (11:19)

thumb_up0thumb_down


klasicka dilema

 
Monika640 21.02.2021 (11:49)

thumb_up1thumb_down


Chcela som vymeniť HT za full, ale zistila som že ma jazdenie na HT baví viac a ten výraz v tvári jedinca s 150 mm fullom ktorého obehnete v teréne je na nezaplatenie . Asi ho však len vymením za HT čo má 120 alebo 130 mm zdvih.

 
Vuk 21.02.2021 (12:52)

thumb_up1thumb_down


aj ja si myslim ze HT ma svoje vyhody, pokial je zdrava chrbtica a nejazdi sa prioritne enduro a rockgardeny. Nizsia hmotnost, lacnejsi, technicky menej problemov, naucenie sa techniky jazdy. Sam som dost dlho rozmyslal co kupit ako jedny mtb, ale ked mam uz cestak, v okoli mam vela technickeho terenu, ktoremu da zabrat aj full a uzivam si ho, tak zvitazil ten.

 
Imroman Vuk 21.02.2021 (13:31)

thumb_up2thumb_down


Keby som mal mat len 2 biky, tak to mam rovnako kedze stale ma lakaju dlhe trate a maratony Takze ziletka a XC FS by bolo aj u mna ...nastastie mam miesto este na ten HT

 
bico1991 21.02.2021 (21:24)

thumb_up1thumb_down


Super prispevok 🙂... Ja som jazdil HT potom full, downhill, trial na fulle a vratil som sa na ht Scott scale 770. u mna uplne vyuzity bajk porobil som si ho podla seba (fox, xt...) a som nadmieru spokojny. 🙂 bavi ma to na nom a odpadá mi riešit tlmic, čapy, skrutky ako na scotte spark napr... som taký fanúšik Scottov...

 
palo14 22.02.2021 (10:06)

thumb_up1thumb_down


Palec hore za clanok (ze nie je len video)

 
Imroman palo14 22.02.2021 (11:21)

thumb_up0thumb_down


Tak ja sa vacsinou snazim kombinovat ked ma ten clanok vyznam, pripadne doplni to videjko...

 
Ondres 23.02.2021 (08:32)

thumb_up1thumb_down


Ja pridá postreh turistu na krosákoch a cesťákoch a príležitostne MTB. Začínal som na rôznych HT: od staručkého Authora s pevnou vidlou (bol však rýchly, napr. jeden segment na ceste(!) som robil také časy, že dnes má problém to dať , potom základné hardtaily CTM Ranmbler 2.0, Zephyr a nakoniec Slash 1.0 som brával príležitostne na maratóny, až som siahol na full Revox Xpert, na ktorom som si hneď urobil lepší čas, lebo pri zjazdoch (keďže nemám dobrú techniku a hlavne hranica strachu je nastavená blízko), kde bola veľa kameňov proste fulík nehopkal toľko so zadným kolesom. Nakoniec mám hardtail od Mongoose a ten má širšie ráfiky, plášte, geo položenejšia, kokpit do terénu a ide ako tank. Fakt oba typy majú čo ponúknuť a závisí od osobných preferencií či nálady A excelentný článok, parádička.

 
BigGuy 21.02.2021 (10:58)

thumb_up0thumb_down


201cm. Ten reach na tých novych XL Lectoroch je parádny (520mm). Avšak s mojim 99-100cm inseasom by som sa tam aj tak nezmestil. Pri tej kratšej st 😁👍Ale tie bajky sú super. Raz by som to chcel vyskúšať. Teraz jazdím na ht s reachom 470mm a nejaké 2-3cm by to chcelo pridať.

 
Imroman BigGuy 21.02.2021 (12:51)

thumb_up1thumb_down


Ahoj, podla mna je tam stale rezerva aj pre teba ale bude to asi na hrane...to je aspon moj nazor. Rovnako vysunutie teleskopu Eightpins ide este vyssie.

 
mihallko BigGuy 22.02.2021 (07:03)

thumb_up1thumb_down


byt tebou, tak opustim mainstream a necham si pozvarat ram na mieru

 
Imroman mihallko 22.02.2021 (07:49)

thumb_up0thumb_down


Aj to je riesenie v tomto pripade...mozno to najlepsie.

 
mihallko 21.02.2021 (11:21)

thumb_up0thumb_down


Ja som tiež prešiel zo Epica FSR 2012 na HT hlavne kvôli servisu. Mám rád bajk v top stave a zároveň ho chcem mať dlhšie, na Epicu som strávil 7 rokov. Za tlmičom mi je málokedy ľúto. Paradoxne, vďaka inej geometrii som s ním rýchlejší aj dole kopcom a Mondraker Chrono zďaleka nie je bajk na zjazdy.

 
vladimirkyjovsky mihallko 22.02.2021 (12:28)

thumb_up0thumb_down


Tiež mám Mondraker chrono Carbon, myslíš že je teda vhodný aj na zjazdy a pod. ja som si naňho dal aspoň komplet nové brzdy slx, a aj prehadzovacku som vymenil za GX aj s packov plus som si dal teleskopicku sedlovku 10 CM zdvih , čiže by to malo byť ok aj na zjazdy??

 
ivo 21.02.2021 (12:24)

thumb_up0thumb_down


Nenapadlo nieho na mtbiker.sk vytvorit sekciu "blog" a taketo prispevky umiestnovat tam?

 
RoboNM 21.02.2021 (14:15)

thumb_up0thumb_down


HT 29 kolesá, dobrá vidla je ok, ale keď som presedlal na full tak posun vpred je výrazný, najmä na dlhých tratiach 👌

 
Imroman RoboNM 21.02.2021 (17:37)

thumb_up0thumb_down


To ano, na dlhe trate to mam uz davno jasne aj ja

 
GOAMAN 21.02.2021 (19:28)

thumb_up0thumb_down


Áno.... Ložiská zadnej stavby vedia rozbiť ideály 😂 V tomto ma HT nepochybne výhodu.

 
Imroman GOAMAN 21.02.2021 (20:05)

thumb_up0thumb_down


Hlavne ked to clovek po dobrej "akcii" necha odlezat

 
AdMich 21.02.2021 (20:17)

thumb_up0thumb_down


Ja nemám čo dodať...

 
Imroman AdMich 21.02.2021 (22:16)

thumb_up0thumb_down


 
petrikmarian 22.02.2021 (09:03)

thumb_up0thumb_down


na moje jazdenie hátečko úplne stačí. a s pribúdajúcim vekom klesá aj náročnosť terénu. takže za mňa ht je v pohode.

 
user_id 22.02.2021 (11:11)

thumb_up0thumb_down


Ked pocujem oznacenie "pevnak", pri bicykloch mi skor napadne celopevny bicykel, teda aj s pevnou vidlicou. Skoda, ze sa ich v sucasnosti moc neponuka a ked aj, tak vacsinou len ako ramove sady, a ked su este k tomu z ocele, je to aj za drahy peniaz, co je paradox, lebo ocel sa v porovnani s hlinikom a karbonom spracuvava najlahsie.

 
Vuk user_id 22.02.2021 (14:03)

thumb_up-1thumb_down


Pevny do lesa, to je uz ozaj trapenie. Narazy do noh sa daju zniest, clovek je nauceny pri chodzi na vertikalne narazy, ale udery do zapasti pri naklone chrbtice a horizonatlne udery na platnicky a cely hrudny kos, to po 5km jazdy je pocit ako po 30km na odpruzenej vidlici. Len zoskocenie prednym kolesom z chodnika dava neprijemny pocit v ramenach a krku. Na asfaltkach na liberte tych narazov nieje moc, tam to riesilo strunove sedlo a do riadidiel sa netreba zapierat. Spravne nahustene hrube plaste a karbon tiez nieco spracuju. Videl som video na test HT white 905, na cestu sa moc nehodi ale v lese zvlada teren dobre.

 
user_id Vuk 22.02.2021 (14:34)

thumb_up1thumb_down


Nuz, nie je to pre kazdeho

 
pega7 22.02.2021 (23:12)

thumb_up0thumb_down


Pekne videjko i pohlad na temu HT/Full. Ja jazdim HT najmä XC a zdielam rovnake pocity... ✌️

 
Srnec 23.02.2021 (09:09)

thumb_up0thumb_down


Vždy som mal HTčko, Full som neskúšal a dilemu či do ťažšieho terénu je nutný Full vyriešila Strava. Keď som pozbieral nejaké KOMky aj v zjazdoch v teréne na HTčku ušetril som nejaké tie eurá ... no ale ako sa hovorí nikdy nehovor nikdy

 
Pridaj komentár
keyboard_arrow_up