Test: Norco Fluid FS 1 – dokáže viac, ako by si človek myslel

Test: Norco Fluid FS 1 – dokáže viac, ako by si človek myslel

Norco Fluid je trailový bicykel, od ktorého som spočiatku nemal veľké očakávania. Po teste však môžem povedať, že ma milo prekvapil a dokáže naozaj viac, ako som si pôvodne myslel.

Hliníkový rám osadený na 29 kolesách má zdvih 120 mm. Už pri prvom pohľade na bicykel ma prekvapilo prevedenie rámu. Vyhladené zvary a krásna farba bicykla sú dôkazom, že sa na ráme nešetrilo. Samozrejmosťou je vnútorné vedenie laniek ako aj priestor pre košík na fľašu.


Rám je pekne nízky a tak má jazdec luxusný priestor na manévrovanie nad bicyklom. Teleskopická sedlovka sa dá do rámu zasunúť až nadoraz a tak vás sedlo pri jazde neobmedzuje. Testovaná veľkosť L mala reach 470 mm, hlavový uhol 66.5 stupňov a sedlový uhol 76 stupňov. Ostatné parametre geometrie bicykla si môžete pozrieť na obrázku nižšie.


Jazdci, ktorí sú menšieho vzrastu, nebudú mať možnosť jazdiť v ráme 29 kolesá, nakoľko výrobca do veľkosti S ponúka bicykel iba s 27.5 palcovými kolesami. Výrobca sa rozhodol pri nižších veľkostiach rámu XS a S osadiť práve tieto rozmery kolies, čo je myslím si, logickým rozhodnutím, nakoľko je to pre menších jazdcov určite vhodnejšie.

Výbava a komponenty


Pruženie a tlmenie


O tlmenie sa stará značka RockShox, konkrétne ide o model vidlice Pike s 35 mm vnútornými nohami, ktoré sú na pocit dostatočne tuhé. Pri trailovom bicykli konkurenčné značky zvyčajne ponúkajú vidlice s užším priemerom vnútorných nôh, čo je pri drsnejšej jazde cítiť. Vidlica má nastavenie kompresie a taktiež aj odskoku, jedná sa o prevedenie Select.


130 mm zdvih vpredu dopĺňa 120 mm zdvih vzadu, kde pracuje tlmič RockShox Deluxe Select. Bohužiaľ, tlmič má iba nastavenie odskoku, čo znamená, že náročnejší jazdci nemusia byť spokojní so škálou nastavení. Takisto tlmič nemá ani lockout, čo má za následok pohupovanie.


Brzdy a pohon


Práve brzdy a pohon by som chcel v tomto teste naozaj pochváliť, keďže ma očarili svojou spoľahlivosťou. Aj keď štvorpiestové brzdy Shimano BR-M420 majú z môjho pohľadu nie moc ergonomickú páčku, ktorá zamrzí najmä pri pohľade na cenu bicykla, na funkčnosti to nič nemení. Vpredu aj vzadu nájdeme 180 mm kotúče, ktoré trailovému jazdeniu plne postačujú.


O pohon sa stará taktiež značka Shimano, ide najmä o kombináciu SLX a XT. Šalter Shimano XT s kazetou a radením SLX. Samozrejme, jedná sa o 12-rýchlostnú sadu s rozsahom 10-51 zubov. 175 mm kľuky a reťaz sú ešte z nižšieho radu a to Shimano Deore.


Kolesá a plášte


Výhodou kolies je z môjho pohľadu použitie kvalitných ráfikov Stans Flow D spolu s overenými nábojmi Shimano. Na kolesách sú obuté rýchle plášte Maxxis Dissector, ktoré sú pri tejto cene bicykla v zmesi 3C, takže tu výrobca nešetril. Nechýba spevnenie bočníc a ochrana EXO protection, ktoré by mali taktiež postačovať trailovým podmienkam.

Sedlovka a kokpit


Vo veľkosti L je na bicykli osadená postačujúca 170 mm sedlovka značky X-fusion, s ktorou som počas doby testovania nemal žiaden problém. Riadítka so šírkou 780 mm, 35 mm priemerom a 20 mm zdvihom sú namontované na 50 mm predstavci.


Prejav bicykla v teréne


Výšľap


Nemusím asi spomínať, že bicykel bol pri výšľape naozaj rýchly. Pozícia jazdca je pri šliapaní do pedálov veľmi pohodlná, no pohodlie končí, akonáhle začne jazdec šliapať do pedálov silovejšie. Tam jazdci, ktorí sú fanúšikmi lock-outov (teda zamknutého tlmiča a vidlice pri šliapaní) nebudú až takí spokojní.


Taktiež sa nedá úplne zamknúť ani vidlica. Absenciu lockoutu pri tlmení vidím, najmä pri trailovom bicykli s nízkym zdvihom, ako veľké mínus. Keď som sa po pár jazdách zmieril s tým, že bez lockoutu nič nevymyslím, tak som si výšľapy začal aj užívať. Mierne kopce a rovinky boli pre Fluida to pravé orechové. Tam sa bicykel cítil ako doma, najmä vďaka svojmu funkčnému systému pruženia a to aj počas výšľapu. A nakoniec ma chýbajúci lockout až tak nebolel. V prípade nerovností, ako sú korene alebo kamene, mi otvorené pruženie prišlo vhod a tak bola jazda pohodlná. Bicykel je vďaka jeho schopnosti hore kopcom určite vhodný aj na celodenné výjazdy.


Moment prekvapenia – zjazd


Je jasné, že trailový bicykel s malým zdvihom bude výborný pri jazde do kopca, ako sa bude však správať pri zjazde? Pred zjazdom som mal z bicykla, musím povedať, zmiešané pocity. To sa však veľmi rýchlo zmenilo.

Norco som testoval u nás na Bratislavských trailoch, ako je Slalomka, TBK, Baník ale aj jednoduché trasy, ako je Päťbojár alebo Krasňanský trail.

Na ľahkých trailoch bol bicykel ako doma. Nechýbalo mu vôbec nič, na miernych klesaniach naberal radikálne na rýchlosti, o to viac, keď som začal šliapať. Zákruty mu nerobili žiaden problém, nakoľko, ako som už spomínal, nad bicyklom je veľmi veľa priestoru a tak som s ním mohol perfektne pracovať.


Čím traily stúpali na obtiažnosti, tým som si začal bicykel viac obľubovať. So skokmi a technickými prvkami nemal bicykel žiaden problém vtedy, keď som dopadol čisto. Viem si však predstaviť, že v prípade, že by ste niečo nedoleteli alebo skočili ďaleko za dopad, by to už trochu zabolelo. Vo vyšších rýchlostiach požieral bicykel menšie nerovnosti, akoby som o nich ani nevedel, citlivosť pruženia bola naozaj na úrovni.
Naozaj všestranný bicykel a tak je vhodný pre tých, ktorí chcú mať jeden bike na všetko.
Avšak, ak došli na rad o čosi väčšie kamene alebo korene, tam bicykel jednoducho nestíhal. Nebolo to kvôli citlivosti, ale kvôli tomu, že som sa vyslovene snažil nájsť miesto, kde by ma Fluid nepodržal. Bolo to na takých úsekoch trate, kde aj niektoré enduro bicykle majú čo robiť, tak je myslím si jasné, že trailbike s nižším zdvihom tadiaľ neprejde ako po masle. Jazdec má vtedy dve možnosti, vyberať si rozumnejšie stopy alebo spomaliť. Treba však povedať, že Fluid je stále bicykel so 120 mm zvihom v kategórii trailbike, takže netreba očakávať, že pôjde dole kopcom ako enduro.


Ovládateľnosť bicykla bola veľmi jednoduchá. Keď som napríklad prechádzal cez rockgarden, vedel som s bicyklom pekne pracovať najmä kvôli tomu, že som mal nad ním veľa priestoru. Zo začiatku som si musel na Fluida chvíľu zvyknúť, no po chvíľke jazdenia som hneď vedel, že si s ním rozumiem. Ako som napísal, pokiaľ nejde jazdec úplne bomby dole kopcom, je bicykel pre neho ako stvorený.


Jediné, na čo si treba dávať pozor, je pruženie, ktoré keď to s rýchlosťou prestrelíte, nefunguje úplne ideálne. Pre začiatočníkov alebo jazdcov, ktorí si chcú jazdu skôr užívať, ako sa ponáhlať za sekundami, je tento bike ako vyšitý.

Pre tento test som si pre vás pripravil aj video, kde podrobne rozoberiem komponenty bicykla a taktiež si môžete pozrieť bicykel v akcii na trailoch.



Parametre testovacieho jazdca a nastavenie bicykla:


  • Výška testovacieho jazdca: 175 cm
  • Hmotnosť: 73 kg (v prípade dobrého obeda aj 75)
  • Tlak vo vidlici: 81 psi
  • Tlak v tlmiči: 189 psi
  • Tlak v kolesách: 1.6 bar P , 1.7 bar Z
  • Hmotnosť bicykla: 15,1 kg

Pre koho je bicykel určený?


Bicykel by som vrelo odporúčal jazdcom, ktorí vyžadujú od bicykla v prvom rade kvalitný rám s dobrou geometriou. Norco vyrobilo naozaj všestranný bicykel a tak je vhodný pre tých, ktorí chcú mať jeden bike na všetko. Začiatočníci ale aj pokročilí jazdci, každý si na Fluide nájde to svoje.


Plusy:


  • kvalitné spracovanie rámu
  • spoľahlivé komponenty
  • citlivosť pruženia
  • všestrannosť bicykla

Mínusy:


  • neergonomické páčky bŕzd
  • jazdci, ktorí vyžadujú lock-out, ho pri tomto modeli nenájdu
  • málo možností nastavenia pri pružení

Cena testovaného modelu sa pohybuje okolo 2 700 € a viac sa dozviete na tomto odkaze.

Otestuj niečo aj ty


Dostal si tiež chuť napísať článok? Výborne, už teraz sa tešíme na zaujímavý text a pekné fotky. Písať môžeš, o čom chceš, podeliť sa dá s tipom na výlet alebo so zážitkami z pretekov. Užitočné pre ďalších bikerov sú tvoje skúsenosti s produktami z nášho shopu, napíš si svoj test bicykla, oblečenia, trenažéra alebo iného cyklovybavenia. Nech všetko funguje ako dobre namazaná reťaz, tu sú užitočné informácie k písaniu článku.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up34thumb_down comments 4 komentáre report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Lapierre Spicy 6.9 – enduro na steroidoch, ktoré vám prinesie nielen zábavu

Test: Lapierre Spicy 6.9 – enduro na steroidoch, ktoré vám prinesie nielen zábavu

O tom, že Lapierre Spicy vyzerá najmä v červenej farbe naozaj spicy, sa myslím nemusíme baviť. Enduro bike však nemá iba dobre vyzerať, ale hlavne skvelo jazdiť. Tento model má na to všetky predpoklady.
Test: Mondraker Superfoxy Carbon R 2021 – superenduro po španielsky

Test: Mondraker Superfoxy Carbon R 2021 – superenduro po španielsky

Pred pár rokmi bola spoločnosť Mondraker jednou z tých, ktorá posúvala hranice modernej geometrie na poli enduro a all-mountain bicyklov.
Test: CTM Skaut 3.0 – poctivý trailový bicykel s prívetivou cenovkou

Test: CTM Skaut 3.0 – poctivý trailový bicykel s prívetivou cenovkou

CTM Skaut je úplne nový model bicykla pre rok 2021. Prekvapilo ma to najmä vtedy, keď som sa dozvedel, že budem tento model testovať a nikdy predtým som o ňom nepočul.
keyboard_arrow_up