Rozhovor: Karina Ráchelová - veda za vzhľadom dobrého webu

Rozhovor: Karina Ráchelová - veda za vzhľadom dobrého webu

Prečo sa robil redizajn stránky MTBIKER a čo bolo najväčšou výzvou? Ako nájsť rovnováhu v trojuholníku práca, rodina a osobné šťastie, nám prezradila Kaja.

Bežný užívateľ internetu, konzument webu alebo zákazník e-shopu si často ani neuvedomuje, že za každou stránkou stojí zámer jej tvorcov, ktorí jej dizajnom sledujú určitý cieľ. Teda tak by to aspoň malo byť. Dobrá stránka je príjemná na pohľad, ľahko sa v nej orientuje a nič na nej netreba zložito hľadať. A je jedno, či sme na mobile alebo počítači. Viac nás do tajov tohto procesu zasvätila Kaja, ktorá sa podieľala aj na posledných zmenách stránky MTBIKER. Ale nevynechali sme ani jej vzťah k cyklistike a nazreli sme aj do súkromia, ako to zvyčajne robíme pri našich rozhovoroch s členmi MTBIKER tímu.

Ahoj Kaja, pamätáš si, kedy a kde sme sa osobne prvýkrát videli? Ja som si to presne zapamätal.
Ahoj, jasné, bolo to na cyklistickej časovke v Jatove asi dva roky dozadu. Pamätám si, že si mal na tričku niečo so zmrzlinou a to mi bolo veľmi sympatické .

Presne, všimol som si sympatickú cestnú cyklistku a ešte aj s pekným psom, vymenili sme si zdvorilostný pozdrav. Potom prišiel Michal (rozhovor s Michalom Rachelom), môj kolega a tvoj manžel. Svet je malý.
Áno, bola som tam ako Michalov support. Ak si správne pamätám, tak ste obaja zožali úspech, prvé a druhé miesto vo svojich kategóriách. Mala som teda super spoločnosť!



Zoberme to postupne a už keď sme začali s cyklistikou, tak prečo práve tento šport? Preferuješ len cestu, či vybehneš aj do lesa za trochou adrenalínu?
Cyklistika je pre mňa vo veľkej miere o tréningu, budovaní kondičky a zlepšovaní výkonu. Veľmi radi s Michalom vyrazíme na cesťákoch aj na rôzne výlety, ale tiež budem rada krútiť nohami doma na trenažéri. Adrenalín mi nič nehovorí, takže aj to viac nahráva cesťáku. Aj keď samozrejme na našich cestách to je tiež niekedy veľmi adrenalínová záležitosť.

Ako si sa k nej dostala? Kedy a prečo ste začali jazdiť spolu s Michalom?
Vždy som veľa športovala, ale boli to iné športy ako cyklistika, venovala som sa napríklad gymnastike, vzdušnej akrobacii či plávaniu. Keď sme sa s Michalom spoznali, tak som mala horský bicykel, ktorý mi slúžil najmä na dochádzanie do práce. Ale prirodzene sme chceli spolu tráviť čo najviac času a mňa to samozrejme hneď chytilo. Po našej svadbe sme si za svadobné dary kúpili dva rovnaké cestné bicykle, dali im mená Morticia a Gomez a už to začalo.



Si z Bratislavy, tam to je pre cestného cyklistu výzva, ak si chce v kľude zajazdiť. Ako to riešiš?
V začiatkoch som bola tiež sama prekvapená, ale jazdenie po našich cestách ma už tak veľmi nestresuje. Samozrejme sa snažím vyberať si bezpečnejšie trasy, byť opatrná a najmä veľa predvídať. Nedávno sme sa presťahovali na Záhorie a tam sa nám jazdí veľmi fajn. Čoskoro by mal byť postavený cyklomost do Rakúska priamo z obce, kde bývame, takže to bude určite naša častá voľba.

Máš nejaký výjazd, ktorý vyčnieva nad inými, nejaký zážitok na bicykli, ktorý si rada v duchu pripomínaš?
Nie je to konkrétny výjazd, ale najlepšie zážitky mám z jazdenia v Cape Town v Južnej Afrike, kde sme boli tri týždne na sústredení s klubom. Obzvlášť rada spomínam na výjazd k Mysu dobrej nádeje, kde nám cestu zatarasili paviány. Na miestach, kde sa vyskytujú, sú pri ceste umiestnené značky s upozornením, aby ľudia na aute neotvárali okná...



Ak by si nejakej cyklistke mala odporučiť, na čo sa vo výbave zamerať, aby to ženu na biku bavilo, čo by to bolo? Kde sa neoplatí šetriť?
Nemyslím si, že odpoveď na túto otázku sa veľmi líši pre muža a pre ženu. Viac ako o výbave je to podľa mňa o tom, nerobiť z cyklistiky mužský šport a neodlákať od nej ženskú časť. Ale vnímam, že toto sa celkom zlepšuje a veľmi sa z toho teším. Čo sa výbavy týka, ja nie som veľmi náročná cyklistika. Nemám potrebu drahého bicykla, na moje jazdenie úplne stačí low-endový bicykel, aký mám. Asi jediná drahšia vec na mojom bicykli sú kolesá a aj to skôr z Michalovej iniciatívy (asi potreboval, aby som ho trochu menej zdržovala). Ale keďže som designovo založený človek, tak veci často vyberám najmä podľa vizuálu a design teda hrá celkovo u mňa veľkú rolu.



Dizajn súvisí aj s tvojou prácou, tak poďme k tomu. Podľa mňa to je veľmi zaujímavá oblasť, hlavne v dnešnej dobe.
Venujem sa UX/UI designu, čo znamená, že sa snažím tvoriť používateľsky prívetivé produkty – teda také, ktoré budú nielen pekné, ale aj funkčné. Pod produktom si môžeme predstaviť napríklad webstránky, mobilné aplikácie či rôzne systémy. Nie je to teda iba o nakreslení peknej grafiky, ale aj o tom zistiť a zadefinovať, ako má produkt či služba fungovať, aký má plniť účel a akým spôsobom to vieme dosiahnuť. Odmenou sú spokojní používatelia, ktorí vedia naplniť svoje potreby a ideálne aj s dobrým pocitom. Práca si teda vyžaduje veľa skúmania, navrhovania, testovania a vylepšovania.



Ako si sa k takejto oblasti dostala? Na akých projektoch si už pracovala?
Moje pracovné začiatky boli v reklamnej agentúre a marketingu, ktorý som študovala. Popritom som sa vždy pomimo venovala designu. V reklamných agentúrach pribúdalo viac a viac projektov zameraných na tvorbu webu a aplikácií a mňa táto oblasť úplne pohltila. Postupne som od malých webstránok prešla k tvorbe rozsiahlych riešení pre rôznych klientov, ako napr. Markíza, HB REAVIS, IKEA alebo Danone, či už v agentúre alebo ako freelancer. Navrhovala som napríklad rôzne zákaznícke portály, bežeckú aplikáciu či službu pre online investovanie.

Aký typ firmy už potrebuje takýto druh služieb, alebo aké weby je dobré, keď toto už riešia. Je to od nejakej veľkosti, alebo podľa zamerania?
Každá firma potrebuje, aby jej používatelia či zákazníci vedeli daný produkt či službu používať a aby im prinášala hodnotu. Správny prístup by mal vyzerať tak, že sa budeme rozhodovať a navrhovať riešenia na základe dát a spätnej väzby, samozrejme v súlade s cieľmi a hodnotami danej firmy.



Tak to je určite aj cieľom MTBIKERu, ty si bola tiež súčasťou tímu, ktorý tieto veci riešil pri nedávnom redizajne. Čo ti najviac udrelo do očí na starej stránke? Či v dobrom alebo zlom.
Asi najviac ma zaujal rozsah a rôznorodosť obsahu a funkcionalít. Nebola som častým návštevníkom (čo je dobré, lebo človek má potom nezaujatý pohľad), takže som sa s webom zoznamovala postupne. Bola som zvyknutá navrhovať e-shopy, magazíny, rôzne obsahové portály či nástroje na zaznamenávanie dát. MTBIKER je však všetko dokopy, takže to je naozaj výzva.



Bolo to niečím zásadne odlišné pracovať pre MTBIKER, alebo až tak nezáleží na tom, čím sa firma zaoberá a princíp je v podstate rovnaký?
Prístup k projektu ovplyvňuje vždy viacero vecí, najmä sa inak pristupuje k redesignu existujúceho riešenia ako ku návrhu nového produktu. V tomto prípade ide o existujúce riešenie, ktoré má veľkú používateľskú základňu a vďaka tomu sa vieme oprieť o dáta a zistiť, ako sa naozaj predošlá verzia webu používala. Na druhej strane sú používatelia už na niečo zvyknutí a aj to musíme brať do úvahy. Práve tá rôznorodosť, ktorú som už spomínala, je na tomto projekte dôležitým aspektom. Keďže je na webe veľa rôznych sekcií, tak aj samotní používatelia sú veľmi rôznorodí. Riešenia sa vždy navrhujú najmä s focusom na daných používateľov a to v tomto prípade znamená s focusom na veľmi široké spektrum ľudí a ich očakávaní či potrieb. Okrem používateľov do toho samozrejme v značnej miere vstupujú aj plány a ciele, ktoré firma a jej vedenie majú. Určite to nie je len o mojich predstavách ako designéra. Treba zohľadniť nespočetné množstvo aspektov začínajúc dátami, ktoré sme nazbierali ohľadom využívania webu, cez vývoj cyklistického trhu až po to, ako chceme, aby bola značka vnímaná. Nevieme navrhnúť jedno riešenie, ktoré na 100 % bude plniť očakávania každého jedného návštevníka. Je to teda veľa aj o prioritizovaní a kompromisoch.



Redizaj MTBIKERu musela byť dobre zvážená vec, je za tým veľa úsilia a prostriedkov. Čo bolo jeho cieľom?
Cieľom redesignu bolo web spraviť vizuálne modernejší, keďže design už dlhšiu dobu neprešiel výraznejšou zmenou, ktorá sa už veľmi pýtala. Ale nie je to len o farbičkách, fontoch a obrázkoch, zamerali sme sa aj na samotný obsah a fungovanie jednotlivých sekcií. Zatiaľ prešlo redesignom len niekoľko sekcií webu, ďalšie sa postupne tvoria a dostávajú do sveta. Tak ako sú pre nás dôležití ľudia, ktorí aktuálne na web chodia či už nakúpiť, prečítať si články alebo prispieť nejakým obsahom, tiež sú pre nás dôležití aj tí, ktorí ešte s MTBIKERom takúto skúsenosť nemajú. Chceme, aby ich web zaujal a páčil sa im a tiež aby mu rozumeli.

Čo by sa stalo, ak by sa tak nestalo? Je treba meniť výzor stránok, veď to na začiatku len mätie ľudí, ktorým chvíľu trvá, kým si na nový vzhľad zvyknú.
Dlhoroční používatelia sú už na to, ako veci fungujú, zvyknutí, a príde im to intuitívne. Ak však vieme, že niektoré veci nie sú navrhnuté úplne správne, môže to novým návštevníkom spôsobovať problémy a my samozrejme chceme, aby ich to neodradilo a aby bol web ľahko použiteľný pre všetkých. Aj to, aby veci zostali a fungovali tak, ako sú, si vyžaduje prácu a neustálu údržbu. Každý kus softvéru časom prestane fungovať vplyvom externých faktorov a sme nútení tieto veci meniť a vyvíjať. Čiže aj keby sme niečo chceli nechať identické, neznamená to, že si to nevyžaduje žiadnu prácu. Takisto sme videli, že niektoré časti webu sa už nepoužívajú tak ako predtým a ak by sme nič neurobili, časom by ich zostalo používať iba zopár ľudí a nenašli by si nové publikum. Tí ľudia, ktorí dané časti webu používali a boli s nimi spokojní, možno až tak nerozumejú potrebe zmeny, ale my vidíme na číslach, že zmena je potrebná.



Ktorá zo zmien má a bude mať najväčší prínos pre používateľov?
Keďže sme v princípe nepridávali žiadne nové funkcionality či časti webu, ktoré by nejako zásadne ovplyvnili možnosti pre aktuálnych používateľov, skôr sa na to pozeráme komplexne a ten prínos vidíme vo väčšej konzistentnosti, rýchlejšej a ľahšej orientácii a teda celkovo v jednoduchosti používania. A vďaka novému designu verím, že aj viac ulahodíme oku .

Máš niečo na terajšej podobe webu, na čo si zvlášť pyšná, že sa to podarilo spraviť presne podľa tvojich predstáv?
Veľmi ma teší napríklad nové spracovanie komunitnej sekcie, kde sa podarilo atraktívnejším spôsobom komunikovať výjazdy či rebríčky. Postupne sa menia aj ďalšie komunitné sekcie ako fotky či cyklotrasy. Do komunitných sekcií dáva MTBIKER veľa práce, na čom je vidno, že cieľom nie je len zlepšenie obchodu, ale značná časť zisku sa vracia späť do cyklistickej komunity.



Vývoj človek nezastaví, aký je vývoj v tejto oblasti? Sú už teraz jasné nejaké trendy, ktoré s veľkou pravdepodobnosťou zasiahnu aj budúcu podobu webu MTBIKER?
Design a to, čo je aktuálne „in“, sa samozrejme mení v čase, ale určite neplánujeme robiť každé 2 roky takýto výrazný redesign. Cieľom bolo navrhnúť design, ktorý bude pekný, funkčný a dlhodobo udržateľný. Redesign nekončí tým, že sme dali von zmenené sekcie webu. Teraz budeme sledovať, či zmena funguje tak, ako sme si predstavovali, a podľa toho budeme voliť ďalšie kroky. V rámci tohto redesignu sme sa napríklad zamerali viac na používateľskú skúsenosť ľudí, ktorí chodia na web cez telefóny, keďže nie je žiadnou novinkou, že to je väčšina. V rámci UX je trend stále rovnaký, chceme, aby mali ľudia z používania čo najväčšiu radosť . Ale máme tu aj niekoľko UX trendov, ktoré idú presne opačne a využívajú rôzne dark patterny na to, aby zabránili svojim používateľom napríklad zrušiť nejakú službu či predplatné, prípadne nekomunikujú transparentne a zavádzajú svojich používateľov. Tak tieto trendy bude MTBIKER určite obchádzať .

Späť k Michalovi, jeho práca z časti súvisí aj s tvojou, je to výhoda, že tie veci môžete preberať aj doma? Máte nejakú dohodu, kedy sa o práci už nerozpráva?
Takéto pravidlá nemáme, naša práca nás naozaj veľmi baví a tvorí veľkú časť toho, kto sme ako jednotlivci ale aj pár. Pracujeme spolu odkedy sa poznáme a na mnohých spoločných projektoch sme robili ešte dávno pred MTBIKERom. Náš pracovný čas je dosť rôznorodý, často pracujeme do neskorého večera, ale cez deň zas vybehneme so psom na prechádzku či na bicykel. Málokedy sa nájde deň, v ktorý by sme vôbec nepracovali. Určite ale nie sme workoholici, popri práci stíhame športovať, svojpomocne stavať dom, venovať sa psovi a aktuálne nás čaká aj venovanie sa ďalšiemu členovi rodiny, ktorý sa už čoskoro narodí. Tak to určite veľa vecí zmení .



Tak to gratulujem, malý cyklista na ceste. Vyzeráte s Michalom veľmi harmonicky, podarilo sa vám nájsť súhru v pracovnej oblasti, máte spoločný koníček, už si spomenula spoločnú stavbu domu. Čo by si ľuďom odporučila pri hľadaní osobného šťastia?
U nás je to zatiaľ naozaj veľmi ľahké, máme rovnako “zlý” humor, to je pre nás veľmi dôležitá ingrediencia vzťahu, najmä keď ste s niekým často aj 24 hodín denne. Máme rovnaké predstavy o živote, snažíme sa žiť jednoducho a udržateľne, preto sme sa napríklad nedávno presťahovali do domu, ktorý ešte dokončujeme. Na ňom nájdete solárne panely či zelenú strechu a radi by sme sa tento rok začali venovať permakultúre v našej záhrade. A keďže šport je veľkou súčasťou nášho života, tak sme si na pozemku postavili aj menší domček (voláme ho pain cave), kde máme bicykle a trenažér a teda vytvorili sme si super podmienky na tréning. To sú veci, ktoré nám robia radosť najmä v tejto dobe, keď sme viac doma a nemáme až tak veľa zážitkov z nových miest či rôznych výletov. A zatiaľ to funguje veľmi dobre .



Ďakujem ti za rozhovor, ešte raz gratulujem k príjemných chvíľam, ktoré vás s Michalom čakajú. Dúfam, že sa opäť všetci stretneme na nejakých pretekoch, Michal to bude mať teraz ťažšie s detským vozíkom za bikom.

Spoznaj našich ďalších kolegov


  • Poradí aj na základe vlastných skúseností bikerka Denisa
  • Náš servisný odborník nielen na ebiky Tibor
  • Skladové priestory má pod palcom Josty
  • Filozoficky založený IT guru Michal Ráchela
  • Naša brigádnička Peťa
  • Univerzálny vojak/predajca Martin Talian
  • Kuchyňou marketingu vás prevedie Patrik Slabej
  • Lietajúci mechanik Jakub
  • Výtvarne nadaná posila z expedície Ľubka
  • Náš cestný špecialista Cepo
  • Najtolerantnejšia manželka cyklistu Lenka
  • Predajca a nádejný grafik Adam
  • Naša veselá Martina z expedície
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up64thumb_down comments 14 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Rozhovor: Denisa Dubovská - poradiť vie nielen ženám

Rozhovor: Denisa Dubovská - poradiť vie nielen ženám

Ako a či meniť zamestnanie, podľa čoho si majú ženy vyberať bicykel a vybavenie a na čo dávať pozor pri prvých pretekoch, nám prezradila naša Denisa.
Rozhovor: Usmievavá Martina Ševcechová z expedície

Rozhovor: Usmievavá Martina Ševcechová z expedície

Ako sa dá popasovať s prácou v MTBIKER shope, ak ku nám príde človek bez skúseností? Dočítate sa v článku.
Rozhovor: Marek Švaco Švančara - svet cez hľadáčik foťáku

Rozhovor: Marek Švaco Švančara - svet cez hľadáčik foťáku

Švaco si spojil svoju lásku k športu s fotením a natáčaním a z jeho záberov to je cítiť. Ako cvaknúť dobrú fotku, poradil aj nám ostatným, reč padla aj o bikoch a vysnívaných komponentoch.
keyboard_arrow_up