Test: Canyon Spectral CF 8.0 - 29-palcová dokonalosť

Minulý rok som mal možnosť testovať takmer na chlp rovnaký Spectral, no postavený na "menších" kolesách. Pre rok 2021 prišiel Canyon s 29” verziou a práve na ňu sa pozrieme v teste.

Značku Canyon nemusíme nikomu predstavovať, no môžeme si predstaviť ich celokarbónovú novinku Spectral 29 vo veľkosti L v modelovej špecifikácii CF 8.0, osadenú špičkovými komponentami a s veľmi slušnou hmotnosťou.


Výbava

Pri type tohto bicykla začneme teda tým najpodstatnejším - odpružením. Vidlica FOX 36 Performance Elite Grip 2 a tlmič FOX DPX Performance Elite. Týmto výberom naozaj jazdec nemá čo pokaziť, maslový chod, komplexné nastavenie kompresie, odskoku a spoľahlivosť, to sú benefity FOX Suspension. Taká zaujímavosť od výrobcu: špecifikácia “SHRED” - bicykle sú vybavené komponentami FOX a majú položenejšiu geometriu, zdvih vidlice 160 mm. Špecifikácia “UNIVERZÁL” - bicykle sú vybavené komponentami RockShox, majú športovejšiu geometriu, 150 mm vidlicu a ľahšie tlmiče bez expanznej nádobky. Rám ako taký disponuje zdvihom 150 mm a jeho hmotnosť sa pohybuje okolo 2 500 gramov, záleží od veľkosti.


Kolesá a pohon

Kolesá robia naozaj veľa a na to zrejme stavil aj Canyon - nechýba overená kvalita značky DT Swiss v podobe modelu XM1700. Tie nedali pocítiť, že ste na väčších kolesách a v zákrutách krásne podržia svojou tuhosťou a celkovo zlepšujú ovládateľnosť, či stabilitu celého bicykla. Kombinované sú s plášťami Maxxis Minion s ochranou EXO, tubeless ready je už samozrejmosťou. Doplním azda len, že DT Swiss využíva v nábojoch voľnobežky s Ratchet systémom, čo ocenia najmä "servisáci" pre jeho jednoduchosť a údržbu.


Plášte od Maxxisu sú už notoricky známe svojím výborným gripom. Logicky platíte daň vo forme toho, že sa vám o niečo horšie pôjde po klasickej ceste, no už je na vás, či to akceptujete alebo prípadne neskôr siahnete po inom plášti.


O pohon sa staralo kompletne Shimano XT s 12 rýchlosťami a kazeta v rozsahu 10 - 51 zubov v kombinácii s 32-zubovým prevodníkom. Do kopca i z neho som nezbadal absolútne žiadne nedostatky a perfektne to dopĺňalo vodítko reťaze. Výsledkom bolo spoľahnutie sa na pohon v každej situácii.


Brzdy a sedlovka

Miesto, kde opäť úradovalo Shimano XT. Konkrétne 4-piestové kotvy, 203/180 mm kotúče a doštičky ICE TECH "kusali" bez kompromisu a spoľahlivo aj po 4-minútovom zjazde. Nekonalo sa žiadne prepadávanie, či tvrdnutie...jednoducho nebolo o čom, keď sa jedná o brzdy Shimano, chyby sa hľadajú vážne ťažko.


Teleskopická sedlovka Iridium Dropper Post so zdvihom 170 mm (pri veľkosti rámu L) je ovládaná tradične z riadítok pomocou lanka a na jej vrchole sedlo Ergon SM10 Enduro Comp. Oceňujem, že konečne používajú vyššie zdvihy sedloviek, vďaka čomu sa pri zjazdoch nepasujeme s občasným zachytením o sedlo.


Detaily rámu a geometria

Že sa jedná o nový celokarbónový rám určený pre 29-palcové kolesá, už vieme, no aké vychytávky si ešte Canyon pripravil?


Vymeniteľné závitové vložky - tu vidno, že má význam mať aj tímy na svetových pohároch, kde sa dajú inšpirovať aj mechanikmi, ktorí jazdcom bicykle servisujú. Keď sa závit nedajbože poškodí, tak stačí jednoducho vymeniť vložku v ráme.


Flip Chip - chcete si upraviť svetlú výšku, alebo ovládateľnosť bicykla...použitím flip chipu na prepákovaní zadnej stavby môžete upraviť geometriu, aby vyhovovala vášmu jazdeniu. Nastavenie uhla sedlovej rúrky o 0,5 stupňa alebo nastavenie výšky stredového zloženia o 8 mm.


Štvorčapové zavesenie zadnej stavby podľa výrobcu ponúka 3 fázy pruženia. Na začiatku piestnice by mal byť bicykel citlivejší pre malé nerovnosti, stred ponúkne stabilnú a efektívnu platformu, no a posledná fáza je pre veľké skoky s vysokou progresivitou.


Veľkosť testovaného modelu bola L a moja výška je 176 cm. Povedal by som, že som tesne na hranici medzi M a L, keďže sedlovku som mal zarazenú na max do rámu ale po vysunutí mi vyhovovala presne na šliapanie. Citeľne bol bicykel dlhší, ako som zvyknutý, čo mi ale v konečnom dôsledku sedelo. Jazda bola na ňom veľmi stabilná, kontrolovateľná, pri brzdení v roletách som nedostával zbytočne “kopačky” do nôh.

Pri výšľapoch bol vďaka 29” kolesám a uzamknutiu tlmiča naozaj rýchly a krásne sa odvaľoval aj po ceste. Tým, že bol rám trošku dlhší, ako som zvyknutý, mal tendenciu ma kopať pri skokoch na predné koleso. No to pripisujem len zvyku a po pár výjazdoch sa tento problém vytratil. Celková tuhosť bicykla zanechala vo mne dobrý dojem a aj v zavretých “točkách” som nemal problém sa v nich upratať. Aj tak je tým hlavným vždy správny vjazd do zákrut .


Dovolím si hodnotiť nový Spectral 29” voči jeho menšiemu bratovi na 27,5” za lepšiu voľbu. Mne sadol určite aj väčší rám, ale zároveň hodnotím celkové správanie bicykla. Či už v zjazdoch, alebo pri presune, mal Spectral 29” jednoducho navrch. Hmotnosť sa pohybuje okolo 14,5 kg, čo nie je málo, no opäť argumentujem tým, že pokiaľ má bicykel niečo zniesť a disponuje zdvihmi 160 mm, je to stále výborné. Farba bicykla je za mňa absolútny "strop”. Black on Black a krásne krivky rámu ešte viac vynikli.


Plusy

  • kvalitné komponenty
  • kolesá DT Swiss
  • odpruženie FOX
  • karbónový rám
  • Maxxis plášte
  • vymeniteľné závitové vložky
  • Flip Chip
  • 170 mm sedlovka
  • farba a dizajn
  • 29” kolesá

Mínusy

  • nenašiel som


Zhrnutie

Novinka od Canyon je už na pohľad veľmi pekný bicykel, ale hlavne je plný kvalitných komponentov a "vychytávok".
Keď sa jedná o brzdy Shimano, chyby sa hľadajú vážne ťažko.
Minulý rok som takto konštatoval, že mi chýbali jedine 29-palcové kolesá. Doslova sa moje prianie vyplnilo a prišiel (pre mňa) takmer dokonalý bicykel na trail, enduro či do bikeparku.

Nechcem, aby to vyznelo ako nejaké PR pre Canyon alebo, že len chválim testovaný bicykel, no mňa natoľko nadchol, že nemám čo negatívne napísať. Kto teda hľadá rozumný pomer špičkových komponentov na karbónovom ráme a ceny, je na správnom mieste. Aby som bol konkrétny, cena tohto modelu sa pohybuje okolo 4 299 € a viac informácií vrátane jeho kompletnej špecifikácie nájdete na tomto odkaze.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
adam.milo111 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: BMC Fourstroke LT - ako jazdí môj vysnívaný bike

Test: BMC Fourstroke LT - ako jazdí môj vysnívaný bike

Je možné mať jeden stroj, ktorý bude „raketou" na maratónoch a zároveň schopnou alternatívou k trailbiku? V tejto sezóne som skúsil nájsť odpoveď na bicykli, ktorého cena sa radšej nehovorí.
Test: Canyon LUX World Cup CFR Team  – to najlepšie na záver

Test: Canyon LUX World Cup CFR Team  – to najlepšie na záver

Model LUX mám v pamäti zafixovaný ako jeden z top bikov, ktorý som mal kedy možnosť testovať. Odvtedy však prešli 4 roky. Je to stále ten bravúrny stroj alebo sa niečo zmenilo?
Unboxing: BMC Fourstroke LT ONE – na traily aj maratóny

Unboxing: BMC Fourstroke LT ONE – na traily aj maratóny

Moderný XC bicykel by mal ponúknuť viac, než len rýchlosť. Technicky náročné trate vyžadujú modernú geometriu ako aj vyšší zdvih. Spĺňa toto všetko Fourstroke LT ONE?
keyboard_arrow_up