Test: Kellys Gibon 30 -  za málo peňazí, veľa muziky?

S tzv. modernými hardtailmi sa akoby roztrhlo vrece. Výnimkou nie je ani slovenský Kellys, ktorý svojím modelom Gibon môže v nemalej miere zamiešať karty.

Ak sa zamyslím nad tým, prečo si vybrať hardtail ešte aj v dnešnej dobe, keď sa na trhu vyskytujú dostupné celoodpružené modely, napadne mi hneď niekoľko, pre mňa, smerodajných dôvodov. Okrem nižšej hmotnosti ide aj o jednoduchosť spracovania a v konečnom dôsledku o celkový „cyklistický svetonázor". Hardtail je ešte vždy zaujímavá možnosť, hlavne ak uvážime dnešné agresívne prevedenia, s ktorými zažijete príjemnejšie zvezenie smerom nahor aj nadol.


Medzi takéto kúsky patrí aj slovenský Kellys Gibon v prostrednom prevedení z troch ponúkaných variácií. Ak by sme ho chceli v stručnosti charakterizovať, najviac by nám v tomto prípade povedali údaje ako 140 mm vidlica, 66 stupňový hlavový a až 75 stupňový sedlový uhol, 29“ kolesá, teleskopka, a 12-rýchlostná sada od Shimana. Nehovoríme tu o žiadnom pretechnizovanom produkte - prečo by aj mal? V tejto kategórii nejde o top „cutting-edge“ objavy, ale o spoľahlivé a funkčné riešenia. Čo všetko teda Gibon ponúka a kde si vo svete horských bicyklov nájde svoje miesto?


Základ v podobe osvedčenej klasiky

Všeobecnou myšlienkou za celým konceptom Gibon je určite už spomínaná funkčnosť. S týmto zámerom v hlave sa už pri prvom zoznámení uisťujem, že nejde len o akýsi marketingový ťah v snahe vyplniť prázdny priestor, ale predovšetkým o sympatický pokus potešiť náročnejších mtbčkárov.
Poradil si s odklopenými mäkšími povrchmi rovnako ako aj s tvrdými podkladmi.
Hliníkový rám je nepriestrelná istota. Tu sa veľmi nedá čo pokaziť. Každého jazdca poteší spevnená sedlová rúrka, mohutnejšie horné vzpery, tapered hl. rúrka či Boostové osy a polo-integrovaný systém vedenia laniek. Jeho prevedenie je praktické - zadná brzdová hadica je vedená vonkajškom, lanko od teleskopky zase vnútrom, zatiaľ čo radenie sa odkrýva pred stredom a pokračuje rovnako spodkom reťazových vzpier. Množstvu úchytov na ráme sa dá vyčítať iba jedna maličkosť. Práve v mieste zadného plášťa prečnieva radiace lanko k plášťu. To sa však dá vyriešiť prinajmenšom sťahovacou páskou.


Nechýbajú ani krytky príslušných otvorov, poistené skrutkou. Na ráme máte možnosťou osadiť „iba“ jeden košík, čo je ale nepísaným štandardom (not great, not terrible) kvôli nízkemu slopingu, bez ktorého sa v tejto kategórii nezaobídete. Povrchová úprava sa javí ako bezproblémová, k čomu prispieva aj ochranná fólia pod reťazou. Ak hovoríme o stredovom zložení, potešíme asi väčšinu bežných cyklistov, ktorým bude stačiť kľúč na závitové stredy.


Gibon s 29“ kolesami dostanete len vo veľkosti L - moja výška je 187 cm. Pre nižších jazdcov je dostupná verzia na 27,5“ kolesách pri veľkosti M. Mierne vyvýšenú pozíciu riadidiel pripisujem 120 mm hlavovej rúrke, ktorá je v rámci súčasných trendov o čosi dlhšia. Vďaka podložkám si však nájdete svoje optimum. Rám sa prispôsobuje plášťom do šírky 2,4- 2,5“ v závislosti od konkrétneho plášťa. Aj keď sa v oblasti stredu dá nájsť ešte nejaký ten milimeter navyše, ponechal by som ho pre pohyb plášťa pri náklone bicykla.

Napriek pomerne útlemu cenovému stropu, do ktorého sa inžinieri z Kellys museli vtesnať, za pozitívnu zmienku stojí osadená vidlica RockShox Recon Silver RL. Vzduchové pruženie s určite dostatočným zdvihom operuje so základným typom tlmenia Motion Control. Po chvíli sústredeného nastavenia odskoku s nie príliš priateľským ovládaním na pravej spodnej nohe má vidlica citlivý chod už od malých nerovností.

Síce absenciu DebonAir, zrejme, pocítite, ale určite si tým nepokazíte pocit z jazdy. Na tomto modeli výrobca využil tradičný a dostupnejší typ pruženia SoloAir. Využitie Boostovej osi rovnako umožňuje pohodlné využitie až 2,8“ plášťov, aj keď osobne by som neprekračoval 2,6“.


Mnohí skalní priaznivci japonských horských sád sa zaiste potešia, keď na Gibone zbadajú spoľahlivú sadu Shimano Deore s 12-rýchlostou kazetou 10-51, ktorú jazdci neraz vynášajú až do nebeských výšok. Tento štatút je určite oprávnený, aj keď si musíme uvedomiť, že stále ide o nižšiu strednú triedu. Celkovo pohon radí bezproblémovo, nastavenie je rýchle a nevyžaduje časté dolaďovanie.

Vpredu sa nachádzajú adekvátne 175 mm kľuky s 32 zubovým prevodníkom. Mňa potešila osobitná objímka radenia, vďaka ktorej si ju môžete polohovať podľa vlastnej ľubovôle, bez ohľadu na pozíciu brzdovej páky. Rovnako pozitívnym detailom je štruktúrovaný povrch páčok, ktorý má evidentne predchádzať kĺzaniu vlhkých prstov. Negatívum vidím v nemožnosti preraďovať na viacero ťažších prevodov súčasne. Naopak, potešilo ma obojsmerné radenie - prstom aj palcom.


Pri prehliadaní katalógov som sa v posledných rokoch stretol s častým osadením príliš lacných bŕzd aj na niekoľkotisícové bicykle. Gibon do tejto kategórie ani zďaleka nepatrí. Výberu bŕzd sa v tomto prípade nedá veľmi čo vytknúť. Ide o „klasické“ dvojpiestikové prevedenie MT410, ktoré ešte patrí do série s nie príliš obľúbenými dvojprstovými páčkami. Toto negatívum ale dostatočne prevyšuje výkon bŕzd. Nevýhoda spočíva vo využití menej trvácnych a rýchlejšie vädnúcich organických platničiek s kotúčmi, ktoré nepodporujú využitie metalických platničiek. Celkový brzdný prejav je plynulý, s predvídateľným nárastom brzdného účinku, s ktorým počas testu nebol zásadný problém.


Na vlne moderného rozširovania vnútornej šírky ráfikov sa vezú aj kolesá v kombinácii nábojov Shimano MT400 so spomínaným Boostovým rozmerom a Centerlock uchytením kotúčov, ktoré sú zapletené na 30 mm ráfikoch s krycím označením samotného Kellys - KLS Valor 3. Toto ekonomické riešenie plní svoj účel podpory širších plášťov. Dodávané sú s dušami, čo ale nezabraňuje ich prestavbe na bezdušové prevedenie, ktoré je pri trailovom jazdení jedným z najsvätejších prikázaní. Inými slovami, nižšie tlaky a absencia duší značne zvýšia komfortné a citlivé jazdenie. V konečnom dôsledku tak dostanete spoľahlivé kolesá, ktoré ako základ poslúžia bezproblémovo.


Ďalšou dôležitou správou je, že Kellys stavil na menej využívanú, ale v tomto prípade trefnú, voľbu plášťov z ponuky Michelin. V prevedení Wild AM v šírke 2,35“ s neopomenuteľnou zmesou Gum-X3D a možnosťou využiť ich ako bezdušové plášte ide o vyvážený kompromis medzi hmotnosťou a gripom. Máme tu solídne vysoké bočné hranaté štuple, doplnené nižšími stredovými s rozdielnym umiestnením v užších a širších dvojradoch, vďaka ktorým má plášť vhodnú samočistiacu schopnosť. Poradil si s odklopenými mäkšími povrchmi rovnako ako aj s tvrdými podkladmi. Nesmiete si ho však zamieňať za „hardcore“ enduro alebo nebodaj zjazdový plášť. Výsledná hmotnosť na úrovni 820 g veľmi poteší. Tým sa radí k ľahším trailovým kúskom, čo oceníte predovšetkým v stúpaniach.


V prípade kokpitu výrobca stavil na klasické hliníkové komponenty, ktoré svoju funkciu splnia tak, ako sa od nich očakáva. Podľa očakávaní získate tzv. "vlaštofky", teda riadidlá s prehnutím smerom nahor k jazdcovi a v primeranej šírke 760 mm. Rovnako trailový je aj predstavec v dĺžke 45 mm. Vzhľadom k použitiu bicykla oceňujem gumené gripy s výraznou štruktúrou.


Nesmieme zabudnúť na klasický znak súčasných horských bicyklov - či už ide o XC alebo enduro modely. Teleskopická sedlovka z produkcie KS s modelovým označením Rage-I ponúka zdvih 150 mm, ktorý v mojom prípade stačil. Určite sa nájdu užívatelia, ktorí by preferovali až 170 mm, no to už je len na ich osobnej voľbe. Ovládanie prostredníctvom páčky je intuitívne a plynulé. Jediným, už takmer tradičným, sklamaním bola vôľa, ktorá sa v citeľnej miere prejavovala od prvých kilometrov. Počas jazdy to síce výraznejšie nepocítite, no toto je prípad takmer všetkých sedloviek s výsuvnou funkciou. V prípade sedla ide o základný univerzál, ktorý je výslovne personálnym hodnotením.


Ide o univerzálny horský bicykel alebo ako?

Samozrejme, na takomto tvrdení sa nikdy nezhodneme. Predsa len chcem načrtnúť pocit z jazdenia na tomto bicykli, ktorý aspoň pomyselne ašpiruje na akési „stredné“ miesto v kolekcii horských bicyklov. Je to teda dobrá stratégia či nie?


Ak hovoríme o schopnosti zvládať stúpania, geometria a komponentové osadenie sa snažia o univerzálnosť. Striedmejší 66 stupňový hlavový uhol podporuje aj kolmejšia sedlová rúrka, čím by ste mali mať aj v strmších pasážach dostatok prítlaku na predné koleso. V skutočnosti však nejde o kratší reach v pomere k celkovému rázvoru bicykla (470 mm ku 1 214 mm). Dôvodom, prečo sa jazdec musí častejšie presúvať dopredu, je kratší 45 mm predstavec a 140 mm vidlica. Tie príliš neumožňujú pokúšať sa zdolávať dlhšie a strmšie úseky. Ťažisko je presunuté viac nad zadné koleso (neodporúčam dokupovanie offsetovej sedlovky).

Aj keď vás plášte dokážu podržať a priniesť dostatok adhézie, kratší predstavec s vyššie položenými riadidlami jednoducho nemôže byť excelentný tak v zjazde ako aj vo výšľape. Ak však ide o klasické zvážnicové pojazdy, tu je možné oceniť vzpriamenejšiu pozíciu jazdca, ktorý má tak viac kontroly a prehľad o tom, čo sa pred ním deje. Jedným z menej obľúbených povrchov bol predovšetkým asfalt a podobne tvrdé premostenia medzi trailami, na ktorých bolo cítiť odpor „kockatých“ plášťov. Jazda je tak o čosi rozvláčnejšia, rýchlosť oproti klasickému XC klesá, ale s príslušnou škálou prevodov sa nemusíte obávať o nejaké utrpenie. Hmotnosť presahuje 14 kg, čo je ale v tejto kategórii tradičným zjavom.

Je teda Gibon stavaný predovšetkým na cestu nadol? Ako som už uviedol, vďaka geometrii a výberu komponentov sedí jazdec bližšie k zadnej osy kolesa. To znamená, že má k dispozícii dostatok priestoru „pred sebou“ aj v strmších úsekoch. Samozrejme, tesné a utiahnuté zákruty sú často otázkou správneho nájazdu a rýchlosti. Vo vyšších rýchlostiach oceňujem stabilitu bicykla, ako aj ovládateľnosť spojenú s výberom plášťov. Gibon nemá problém aj s odlepovaním sa od povrchu pri terénnych vlnách.


V porovnaní s Canyon Stoic 4 ide o prevedenie, ktoré je o čosi konzervatívnejšie (o 1 stupeň kolmejší hl. uhol, o 1 cm dlhší reach a o 1 cm kratší rázvor), ale celkovo sú to nepatrné rozdiely. Pocitovo sa mi zdal Gibon o chlp nervóznejší - či už vo výšľapoch alebo zjazdoch. Výrazným rozdielom je predovšetkým využitie plášťov - Gibon stavil na ľahšie a o čosi menej robustné Micheliny, ktoré sú o niečo užšie - navyše s dušami, kvôli ktorým som jazdil vyššie tlaky. Nepovažujem to však za krok vedľa. Gibon využíva spoľahlivé komponenty, jazdné vlastnosti sú príznačné pre trailové jazdenie, v ktorom je Gibon „doma“. Preto ho odporúčam tým, ktorí sa zameriavajú na túto formu technickejšieho jazdenia s rozumnými vzdialenosťami presunov po asfalte alebo v strmšom teréne.

Plusy:

  • skutočne vyvážená výbava (od bŕzd cez pohon až k vidlici)
  • „tradičná“ geometria
  • cena
  • ľahšie plášte

Mínusy:

  • organické platničky s kotúčmi len pre organické platničky
  • limit zadnej stavby pre max 2,5“ plášte
  • vôľa sedlovky

Pre tých, ktorí nemajú problém investovať nejaké to euro navyše, je k dispozícii vyššia verzia Gibon 50. Cena testovaného modelu sa pohybuje okolo 1 199 €. Vac informácií získate na tomto odkaze.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
scr@tch 
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela
Komentáre
Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela
Podobné články
Prečo som presedlal z gravelu na hardtail – test Superior XP 979
O univerzálnosti hardtailov sa už popísalo dosť. Dnes, v dobe gravelovej, je čoraz ťažšie tú univerzálnosť nájsť a obhájiť. Presvedčil ma tento karbónový Superior?
Test: CTM Rascal 3.0 – rodák zo Starej Turej s chuťou pretekať
Spoľahlivé a dostupné – tak by som nazval CTM bicykle, ktoré zaujmú nielen cenou, ale aj potešením z jazdy. Inak tomu nebolo ani teraz.
Test: ORBEA OIZ M-Pro – vysnívaný bike, o akom som ani nesníval
„Hm, tak to je iná raketa,“ skonštatoval chalan, ktorý náhodou stál vedľa mňa v obchode. Obaja sme sa pozerali na krásny bike vo výklade žilinskej pobočky MTBIKER.
keyboard_arrow_up