Test: Kellys Soot 90 – overený gravel tentokrát v karbóne
Kto nepozná Soot? Myslím, že len málokto sa teraz zamyslel nad tým, čo toto slovo vlastne znamená. Samozrejme, tento gravel od Kellysu je na trhu už nejakú chvíľu a robí radosť nejednému z vás. Ako jazdí jeho top prevedenie?
Kellys Soot 90 je vlajková loď gravel segmentu pre rok 2021. Kellys sa snažil zachovať všetky dobré vlastnosti z hliníkového modelu a pridať k tomu skvelé vlastnosti uhlíkových vlákien. Poďme sa teda pozrieť, ako sa to podarilo.Rozdiely medzi hliníkom a karbónom
Samozrejme, ten najmarkantnejší je v použitom materiáli a tak top model má okrem vidlice karbónový aj celý rám. Výhody karbónu už asi netreba opakovať. Keď porovnáme geometriu so Soot 70, všimneme si mierne dlhšiu sedlovú rúrku na karbónovom modeli (+20 mm) a taktiež o 5 mm dlhšie zadné reťazové vzpery. Zásadne to však pri jazde nepocítite. No čo možno niekto pocíti, je kratší reach a top tube na Soot 90. Ja som skôr zástanca priestrannejšej geometrie a cítim sa lepšie skôr na väčšom bicykli, tak uvidíme, ako tento údaj ovplyvní jazdné vlastnosti.Na test dorazil Soot vo veľkosti M, ktorý je určený na výšku od 174-189 cm. Trošku som sa toho bál a ako som písal, mám rád radšej viac miesta. Tak uvidíme, ako sa naň so svojimi 185 cm pomestím. Na moje prekvapenie som sa necítil nijako stiesnene a sedlovka mala ešte slušnú rezervu aj pre dlhšie nohy. Ak by však toto mal byť môj bicykel na dlhodobé použitie, asi by som šiel do veľkosti L. Na druhej strane takto mohla vyskúšať bicykel aj manželka Zuzka, ktorú sa snažím zlomiť na nový, no stále odoláva a nechce nič zmeniť.
Výbava
Top model sa spolieha na pohon s jednoprevodníkom rovnako ako Soot 70. Vpredu máme kľuky GRX (RX600) so 40-zubovým prevodníkom. Vzadu máme celkom slušnú kazetu 11-42T od Sunrace, po ktorej prehadzuje reťaz top model prehadzovač GRX 812. Všetko to potom vpredu majú na povel páky RX600. Na karbónovom modeli sa nachádza press fit stredové zloženie.Brzdy sú tak isto z gravel série GRX a konkrétne model RX400. Rozdiely oproti modelu Soot 70 sú najmä samotný materiál rámu a ráfiky od DT Swiss G540 v šírke 24 mm (Soot 70 používa ráfiky KLS Grind Disc šírka 17 mm).
Soot ponúka tri úchyty na fľašu a taktiež úchyt na blatníky a košík. Možno by to ešte chcelo prihodiť aj úchyt na hornú rámovú rúrku a nohy vidlice a bolo by to perfektné.
Hmotnosť sa zastavila na čísle 9,8 kg, čo je asi o "kilečko" menej ako hliníkový model, takže spokojnosť.
Jazda - jedna báseň
Karbónový rám pocítite hneď na prvých metroch, a keď to porovnám s hliníkovým modelom, tak je to naozaj „nebe a dudy”. Vibrácie sú zrazu fuč a človek si tak môže viac užívať jazdu. S pribúdajúcimi kilometrami sa samozrejme efekt ešte viac zvyšuje. Však to poznáte, kto raz skúsil karbón, ten vie.Ako som už písal, rám bol menší, ako by som si obvykle kúpil, aj keď stále vo výškovej tolerancii. Čo ma však prekvapilo, že som ten menší rám vôbec nepocítil. Ani dlhšie výjazdy mi nespôsobovali nejaké vrásky na čele.
Celý pohon aj brzdy GRX fungovali na jednotku a reťaz si spokojne skákala po pastorkoch.Platničky sú s chladičom, čo sa môže zdať ako nevyužiteľná maličkosť, ale verte mi, hlavne v dlhých zjazdoch je to cítiť. Kolesá sú veľmi pevné a nenechajú sa rozladiť ani v rozbitom teréne. Ich mierne väčšia šírka dáva gume lepší tvar, tak som mal pocit, že G-ONE majú o niečo lepší grip. Samozrejme, tip-top by to bolo s tubeless, ale prerobenie je otázkou chvíle...
Soot 90 je veľmi tichý a aj na naozaj "solídnej" gravel ceste nič nebúcha ani nevŕzga. Rám je pripravený aj na "prešmykač", no nemyslím si, že niekedy niekto siahne po tejto možnosti, nakoľko prevody sú celkom štedré a dá sa vyšliapať akýkoľvek kopec. A čo nevyšliapem, môžem potlačiť, no nie ? Jedine, ak vás skutočne lákajú aj dlhé a rýchle "švihy" na ceste, vtedy vám ulahodí možnosť 2-prevodníka.
Čo by som zmenil, keby som mal tú moc?
Toto bude skôr subjektívne a čo sa nepáči mne, môže sa páčiť vám. Trošku ma vždy potrápi Kellys sedlo, s ktorým si moja zadnica vôbec nerozumie, a vždy je to peklo. Rovnako omotávka, ktorá je veľmi tenká a vyrobená z peny, neponúka taký komfort ako napríklad silikónové. Toto sú však maličkosti, ktoré sa dajú vyriešiť návštevou cyklopredajne, ale myslím, že výrobca by ich mohol do budúcna zmeniť, pretože určite nie som sám.Aj keď sa mi za celý test nestalo, že by reťaz buchla o vzperu, tak by sa sem hodil nejaký integrovaný gumený chránič. Istota je istota.