Oválne prevodníky – spravia vás rýchlejšími a efektívnejšími?

Oválne prevodníky – spravia vás rýchlejšími a efektívnejšími?

Niekto na ne nedá dopustiť, inému zase nesadli a vrátil sa ku klasike. Oválne pevodníky majú okolo seba trochu „tajomna“ a dnes sa na ne pozrieme detailnejšie z pohľadu dlhodobého používania.

Kto by nechcel byť rýchlejší, efektívnejší, prípadne všetko dokopy? V snahe uľahčenia tej najzákladnejšej činnosti na biku – teda šliapania – sa neustále hľadajú postupy, ako si pomôcť. Ak vynecháme teda motory, ktoré vykonávajú prácu za nás, dostaneme sa postupne aj k oválnym prevodníkom, ktoré sú pre niekoho stále akousi záhadou. Ono sa nie je prečo čudovať, predsa len sa jedná o pomerne významnú zmenu, ktorú človek okamžite cíti, zrejme viac ako rôzne ďalšie „marginal gains“. Takže skúsiť, neskúsiť...a treba mi to vôbec? Na všetky podobné otázky sa pokúsim odpovedať, resp. celú „vedu“ okolo oválnych prevodníkov priblížiť pomocou vlastnej skúsenosti, resp. aj Cepovej.



Aby som to uviedol na pravú mieru, skúsenosť so „šišatým“ prevodníkom som mal už dávno, takže sa nejdem tváriť, že objavujem Ameriku. Snáď 6 rokov dozadu mi robil spoločnosť počas maratónskej sezóny s jednoprevodníkom (32 zubovým) a kazetou 11-40, čo bolo dosť masochistické kombo na dlhé maratóny. Kazety s veľkým rozsahom boli trochu v plienkach, prípadne poriadne drahé a so zmenou biku prišla cesta späť k dvojplacke a s tým aj zbohom elipse. Predsa len kupovať zase nové prevodníky sa mi nechcelo a už vôbec nie aj na cestný bicykel.

No doba a hlavne možnosti sa zmenili a keď prišla príležitosť ich opäť voziť, neváham. Prvá skúsenosť vo mne zanechala hlavne pozitívne pocity, ktoré si chcem overiť. V podstate od skorej jari mi robili spoločnosť prevodníky od Absolute Black a myslím, že kilometrov a výškových metrov je dosť na predstavenie dojmov. Navyše teraz ich vozím na všetkých strojoch, takže môžem pozorovať rozdiely nielen v teréne, ale aj na žiletke. Viac už vo videjku a rovnako doplnenie textom nižšie.



Časté dogmy


Nechcem sa opakovať, ale ešte raz uvediem 2 dôležité body, aby bolo jasné. Oválne prevodníky vám neprinesú priamo zvýšenie výkonu a rovnako vďaka nim nebudete môcť „lámať“ ťažšie prevody. Ak teda pôsobíte na kľuky silou povedzme 300 Wattov, stále sa jedná o 300 Wattov. Tým hlavným je, že upravujú, ako sa sila prenáša v rámci otáčky a pomáhajú zlepšiť „biomechaniku“ pohybu. Ide v podstate o jednoduchšie prekonávanie mŕtveho bodu v dolnej a hornej úvrati (alebo poloha kľuky na 12. a 6. hodine) a využitie momentu, kedy človek dokáže na pedál pôsobiť najväčšou silou (poloha od 2. hodiny).

Malý paradox a výhody


No a teraz základný paradox – vďaka elipse tak môže byť váš pohyb viac kruhový, čo je v podstate hlavným benefitom. Z toho potom plynú samotné výhody, výsledný pocity a rovnako dôvod, prečo ich každý vníma trochu inak a nedá sa zo všetkého vyvodiť dokonalý záver.

Ak sa pozrieme na MTB, práve tu vidím ich najväčší prínos. Predsa len terén je veľmi často extrémne strmý, potom rôzne prekážky, klzké kamene, korene atď. Vtedy cítiť, že mŕtve body vedia byť skutočne „mŕtve“ a čo i len malá pomoc dokáže priniesť svoje ovocie . Kľúčom k úspechu je práve kruhový pohyb a kadencia, ktoré následne výrazne podporia trakciu. A nemusí sa jednať len o prudkú stojku, stačí ak bojujete s koreňmi a "šutrami" aj na rovine. Schopnosť plynulej otáčky a udržania potrebnej "hybnosti" bez zasekávania je vždy riešením.



Len dodám, že vhodná technika, o ktorej sme si hovorili vo videu nižšie, je stále základ a oválny prevodník následne vhodný doplnok, no nie nutnosť.



Možno vás zaujali dúhové prevodníky, ktoré sú takým malým „šperkom“, v prípade Absolute Black s prívlastkom PVD. Každý jeden je svojím spôsobom unikát a vie pekne osviežiť aj bike v štýle "Batmana" .



Samozrejme, je to vec vkusu a nikomu ich nenútim. Chcem hlavne upozorniť na ich životnosť, resp. výdrž samotnej povrchovej úpravy, ktorá na zuboch samozrejme po čase trochu zlezie. No inak prevodníky nejavia v podstate žiadne známky opotrebenia a celková výdrž bude myslím viac než dobrá.



Pri cestnej cyklistike samotná trakcia nehrá až tak dôležitú úlohu, takže čo vedia priniesť? Aj tu sa nájdu strmé stúpania a hlavne prevody sú ťažšie. Pomôcť vyladiť otáčku mi umožní jazdiť viac v sede a dlhšie udržať vyššiu kadenciu. Teda trochu oddialiť moment, kedy sa treba postaviť do pedálov. No a keď už sa postavím, opäť je pocit v „stojke“ príjemnejší. Preto aj sedia v profipelotóne najmä tempárom alebo časovkárom. Samozrejme hrá úlohu, aký ste typ jazdca, ale o tom trochu nižšie.



Osobne som žiadne výrazné nevýhody nepozoroval. Najmä z dôvodu, že nie som „šprintér“ ale skôr nekonečný "diesel" . Rovnako mi ani raz nespadla retiazka a myslím, že HT v náročnom teréne je dobrý dôkaz. Rovnako ani na FS žiadny problém. Na oboch je navyše odlišný systém – HT Lector má nový elektronický SRAM Eagle AXS, na FS Superiore je Shimano s brzdou. Pohyb kladky spôsobený elipsou ničomu nevadí, teda ani vtedy, ak je zapnutá „brzda“ na šaltri.



Na žiletke a dvojprevodníku bolo správne vyladenie otázkou chvíle a pri radení rozdiely nepozorujem, retiazka mi rovnako nepadá. Viac v rámci cestnej cyklistiky nájdete v pohľade od Cepa nižšie a rovno poviem, že sme si vôbec predtým nepovedali, kto má na ne aký názor, aby sme sa neovplyvnili .

Pohľad Cepa


S Imrom sme sa dohodli, že nebudeme písať zvlášť recenziu na oválne prevodníky pre cestný bicykel, veď princíp je rovnaký. Dobrá správa je, že keď píšem tieto riadky, so značkou Absolute Black som strávil už tisíce kilometrov, o to ľahšie sa mi opisujú moje skúsenosti.

Výber modelu a skrutiek


Začal by som výberom správneho typu prevodníka pre vaše kľuky. Je fajn, že sú dostupné mnohé prevedenia, dokonca aj staršie verzie sád, takže je veľká šanca, že tam nájdete aj svoj model. Poriadne v popise pozrite, či prevodníky budú pasovať zrovna na vašu generáciu napr. kľúk Ultegra, či majú správny počet dier pre uchytenie, uvádzaná rozteč je vzdialenosť medzi nimi. 



Ak meníte oba prevodníky, tak potrebujete dokúpiť aj skrutky, na výber máte jednoduchší variant, alebo “okrasný model”, vďaka ktorému prevodníky pekne opticky nadväzujú na kľuky, nie je tam ten skok. Plus je vzhľad, mínus hmotnosť a cena, ja som išiel tým jednoduchším variantom. Posledným detailom je možnosť si vybrať farebné prevedenie prevodníkov a skrutiek, ja som nahodil čiernu klasiku, zaujímavo vyzerá dúhové vyhotovenie.



Prešmykač a nástrahy


Keď už máte prevodníky a kľuky nahodené, treba sa pohrať s prešmykačom, poriadne ho nastaviť. Toto je vlastne jediná zásadnejšia nevýhoda, na ktorú som prišiel, tým že je prevodník “šišatý”, raz je pri ramienku prešmykača bližšie a raz ďalej. Mne sa to podarilo nastaviť tak, že radenie na malú a veľkú chodí bez problémov, ale je tam jedno ALE, ak nastane súbeh troch vecí, môže vám reťaz spadnúť. Ide o moment, keď zhadzujete na malý prevodník, náhodou tak urobíte v okamžiku, keď je “šišatý” prevodník vzdialený od ramienka prešmykovača najďalej a zároveň trafíte nejakú jamu na ceste alebo inú nerovnosť. Potom treba zastaviť a prstom reťaz hodiť späť. Vyriešilo by to vodítko, ale ja som ho nedával, stane sa to raz za “uhorský rok”, takže ma to netrápi.



Ako popísať ten pocit?


A teraz k tomu podstatnému, aký je pocit zo šliapania s oválnymi prevodníkmi? Návykový, netreba si na neho vôbec zvykať, nerobí mi problém ani to, ak striedam bicykle s klasikou a s Absolut Black. Ak by som popísal, čo s nimi cítim, je to, ako keby mi nohy do záberu samé padali. Je to ako, keď sa snažíte “dupať” napr. v stúpaní, že bicykel zámerne posúvate silou po kúskoch dopredu, tu sa to deje samé a prirodzene celý čas. Jasné, že sa dá s nimi ísť aj ľahko s väčšou frekvenciou, tam je to ako s klasickými. Ale pri menšom zatlačení nastúpi efekt, čo popisujem vyššie.

Uzavrel by som to tak, že zatiaľ som s prevodníkmi veľmi spokojný, pokračujem v ich používaní, ich chod je sofistikovaný a prevládajú benefity. Neriešim ani pár gramov navyše, super je, že ich nástrek je ozaj kvalitný a čierny lak nemá ani po X kilometroch najmenšiu chybičku. Ak nájdem 55 alebo viac zubový variant, zvažujem ich aj na časovkársky špeciál, počkám si na recenziu od Imra a hodím ich aj na MTB.



Prečo ich nemá každý profík alebo aspoň každý druhý?


Aj z toho, čo písal vyššie Cepo, sa dá odpovedať na otázku, prečo ich nevozí viac profíkov. Odhliadnuc od sponzorských zmlúv bude hlavným dôvodom fakt, že profíci majú vďaka tisícom hodín v sedle a vďaka talentu ekonomiku pohybu tak vyladenú, že ich nepotrebujú, resp. neprinášajú im výhody, ktoré by prevážili o niečo väčšiu možnosť spadnutia reťaze vo chvíli, kedy to najmenej potrebujete. Ako som spomínal vyššie, verte mi, že ak by priniesli zvýšenie výkonu len o 1 %, mali by ich všetci .

Na druhej strane si myslím, že ich výhody ocenia a výraznejšie pocítia práve hobby jazdci, ktorí tak dokonalú techniku šliapania nemajú. Vďaka nim môžu zlepšiť svoju efektivitu, prípadne aj trochu uľaviť kolenám. No hlavne...

Je to o pocite


Najdôležitejším na záver môžeme tému uzavrieť.
Ich výhody ocenia a výraznejšie pocítia práve hobby jazdci, ktorí tak dokonalú techniku šliapania nemajú.
Rozhodujúcim faktorom bude výsledný pocit, ktorý môže mať každý jeden z vás iný. Bolo to pekne vidieť aj pri odlišnom pohľade mňa a Cepa na striedanie bicyklov. Ako hovorím vo videu, mne neustále striedanie a prechod z oválu na klasiku prekážalo a bolo jedným z dôvodov, prečo som od nich dávnejšie upustil. Naopak Cepo nemal problém a nevnímal zmenu toľko ako ja. Odpoveď na otázku v nadpise môže byť vo výsledku áno aj nie...



Ak chcete mať jasno, jediným riešením je test na vlastnej koži. Výhoda u MTB, že ak máte jednoplacku, samotné prehodenie aj testovanie je otázkou chvíle. Teda aspoň mňa osobne „šprtanie“, prehadzovanie a ladenie toľko neberie, radšej si niečo poriadne nastavím pre svoje potreby a jazdím . No v prípade prevodníka môže byť výsledkom zmena, ktorú skutočne pocítite a môže vám priniesť benefity v tej najčastejšie vykonávanej činnosti na bicykli – pri šliapaní do pedálov.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up48thumb_down comments 71 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Test: Absolute Black Oval - naozaj funguje?

Test: Absolute Black Oval - naozaj funguje?

Oválne prevodníky sú medzi nami už nejaký ten piatok. Dá sa povedať, že lámu cyklistickú "spoločnosť" na dva tábory.
Test: Panaracer Gravelking SS - rýchly a odolný

Test: Panaracer Gravelking SS - rýchly a odolný

Často sa stretávam s názorom, že gravel je na asfalte veľmi pomalý, keďže má širšie gumy s agresívnejším vzorom. No dá sa to veľmi rýchlo vyriešiť nahodením nejakých "slikov". Prvý výjazd mimo asfalt vás však donúti zamyslieť sa.
Video: Nedokonalosti dnešných ebikov play_arrow

Video: Nedokonalosti dnešných ebikov

Čo sa dá dnes vytknúť aj najnovším a drahým elektrickým bicyklom, ako by vyzeral ideálny ebike, ak by sme žili v "dokonalom" svete?
keyboard_arrow_up