Test: CTM Scroll Pro 29” – kvalitný enduro bicykel z domácej produkcie

Scroll je v katalógu slovenskej firmy CTM stálicou už niekoľko sezón, verzia Pro je navyše vlajkovou loďou v kategórii enduro.

V nasledujúcom teste sa dozviete, ako sa jazdí na jednom z najpopulárnejších bicyklov na domácom trhu.


Je pochopiteľné, že popularita tuzemských značiek je veľmi vysoká, vďaka priamemu dosahu na slovenský trh, no záruku obľúbenosti nemá nikto a to si už na prvý pohľad výrobca CTM dobre uvedomuje. A hoci to bude znieť ako klišé, je zrejmé, že sa značka snaží priniesť kvalitné bicykle za rozumnú cenu. Súdiac podľa početného zastúpenia Scrollov v bikeparkoch a na trailoch naprieč Slovenskom sa jej to aj celkom darí.


Dizajn a konštrukcia

Scroll je k dispozícii v troch rôznych konfiguráciách, základom ktorých je rám vyrobený z hliníka Al 6061. Testovaný model Scroll Pro je v striebornej farbe, no na pohľad pôsobí ako surový hliník. Predný rámový trojuholník poskytuje dostatok miesta na väčšiu fľašu, čo už je našťastie v súčasnosti samozrejmé aj v enduro segmente. Navyše disponuje ISCG úchytmi na chránič prevodníka, pričom v základnej výbave je aj decentné vodítko reťaze.


To, čo ma však zaskočilo už na prvý pohľad, je vedenie kabeláže. Bowden teleskopickej sedlovky je vedený rámom, pričom vstup do rámu je z ľavej strany od páčky sedlovky, vďaka čomu vzniká podivné zalomenie. Bowden radenia a hadica zadnej brzdy sú naproti tomu vedené spodnou časťou rámovej rúrky, kde budú vydané napospas odletujúcim kameňom a štrku. Podľa interných informácií však konštruktéri CTM zvolili toto riešenie preto, aby eliminovali hluk „poskakujúcich“ bowdenov v ráme a v nasledujúcej sezóne 2022 bude mať Scroll kabeláž vedenú vnútrom.


Rám disponuje zdvihom 155 mm a využíva vlastný systém pruženia FSS – Floating Shock Suspension. Z konštrukčného hľadiska ide o tzv. „virtuál“, teda štvorčap s nedelenou zadnou stavbou, ktorá je k rámu pripojená prostredníctvom dvoch vahadiel, teda notoricky známy twin link systém. Tlmič je osadený vertikálne a prechádza sedlovou rúrkou, piestnica tlmiča je síce v spodnej časti, no od zadného kolesa je chránená práve zadnou stavbou. Toto dômyselné riešenie ju chráni od nečistôt zo zadného kolesa a navyše zvyšuje tuhosť zadnej stavby. Nakoniec treba vyzdvihnúť aj umiestnenie všetkých ložísk vo vahadle, vďaka čomu bude ich výmena oveľa jednoduchšia; alebo ako by povedal klasik: “keď ich bude meniť opitý mechanik, nepoškodí ti rám!“


Geometria a veľkosti

Bicykel je k dispozícii v troch veľkostiach M-L-XL, a mal by sedieť pre všetkých od 160 - 205 cm výšky. Testovaný bike bol vo veľkosti L, a pri mojej výške 184 cm som teda zhruba na hrane veľkostí. Z hľadiska geometrie by sa dal Scroll zaradiť k tzv. „zlatému stredu“. Hlavový, sedlový uhol a dĺžka zadnej stavby sú pre všetky veľkosti rovnaké. Hlavový uhol má hodnotu 65,5°; z tabuľkových parametrov mierne vytŕčajú len jemne položenejší 75° uhol sedlovej rúrky a trochu dlhšia 446 mm zadná stavba. Nejde však o žiadne extrémne vybočenia z radu a Scroll môžme s čistým svedomím zaradiť do kategórie enduro.


Komponenty a osadenie

Z komponentov pritiahnu pozornosť predovšetkým nová vidlica Rock Shox Zeb Ultimate s DebonAirom a novým damper chargerom 2.1. a tlmič Rock Shox SuperDeluxe Select+ RT. V prípade oboch ide o top komponenty vo svojej kategórii. Zeb má zdvih 170 mm a možnosť nastavenia HSC, LSC (vysoko a nízko rýchlostná kompresia) a rýchlosti odskoku, tým pádom na nej ale absentuje klasický lockout, ako ho poznáme z lacnejších vidlíc. SuperDeluxe má možnosť nastavenia rýchlosti odskoku a tri polohy otvorenia tlmenia.


Pohon, radenie a brzdy sú osadené mixom sád Shimano XT a Shimano SLX. Ostatné komponenty zabezpečil Race Face a WTB, teleskopická sedlovka je od KS LEV. CTM tak so svojim top modelom vsádza predovšetkým na kvalitné pruženie a tlmenie, zvyšok osadenia je volených s ohľadom na kvalitu a odolnosť. Pri stanovenej maloobchodnej cene (cca 3 200 €) môžeme s čistým svedomím povedať, že v pomere ceny a výkonu sa mu vyrovná len málo modelov.


V teréne

Scroll som testoval na prelome apríla a mája, kedy bolo stále pomerne chladno a hlavne neustále mokro. Napriek tomu som sa snažil maximalizovať čas strávený v teréne a to hlavne na technických trailoch v Kunerade, enduro trailoch z minuloročných majstrovstiev Slovenska na Straníku, ale aj na žilinskom Hradisku. Po nastavení SAGu na mnou preferovaných 30 % prebehlo pomerne rýchle a bezproblémové zoznamovanie. Niet sa však čo čudovať, podobne ladených strojov (z hľadiska geometrie) som sedlal za posledné roky niekoľko.


Je jasné, že enduro bicykel nemá v stúpaniach vlastnosti cross-country "rakety". Napriek tomu si dovolím s čistým svedomím tvrdiť, že je Scroll vo svojej kategórií pomerne dobrý “vrchár”. Uhol sedlovej rúrky by mohol byť aj kolmejší, no v realite som rozdiel 1-2° až tak zásadne nevnímal a stále som mal pocit, že šliapem pod seba. V šliapaní do kopca, a to hlavne zo sedla, cítiť predovšetkým nedelenú zadnú stavbu, vďaka ktorej nedochádza k zbytočnej strate energie pri prenose sily na zadné koleso. Bicykel tak reaguje obstojne na akýkoľvek prenos sily na pedál.

Oddávna som zvyknutý zamykať všetky tlmiče na "tvrdý" lock počas jazdy po asfalte a trail móde po zvážniciach, ale Scroll zvláda pomerne dobre aj jazdu na otvorenom tlmiči. Prirodzene tlmí nerovnosti, no pohupovanie nie je vôbec prehnane badateľné. Trochu ťažšie boli vďaka vysokej “hlave” prudšie stúpania, to je však v tejto kategórii bicyklov pomerne bežné.


Scroll je však v prvom rade určený na rýchlu jazdu dole kopcom a je to vidieť a cítiť na prvý pohľad a prvú jazdu. Bicykel je dostatočne hravý, no zároveň poddajný. Reaguje na každý malý podnet a ide presne tam, kam ho jazdec nasmeruje. Miernu obavu som mal len s trochu dlhšou zadnou stavbou, no v realite sa počas jazdy na trailoch prejavovala minimálne a aj to bola len otázka zvyku. To sa dalo pozorovať najmä pri snahe dostať ho do vzduchu, no akonáhle som si zvykol na (pre mňa) mierne odlišnosti, boli prelety cez technické prekážky oveľa jednoduchšie.


Výhody twin linku sa dajú počas jazdy dole kopcom cítiť hneď na niekoľkých úrovniach. V prvom rade musím povedať, že v kombinácii s kvalitným tlmičom ako je SuperDeluxe Select+, má takmer dokonalý prejav. Na začiatku pekne a citlivo tlmí malé nerovnosti, s prechodom ku koncu zdvihu sa správa progresívnejšie. Vďaka tomu drží trakciu aj v ťažkých technických pasážach a zároveň nehrozia dorazy pri väčších prepadoch a kompresii. Nehovoriac o tom, ako pri poriadnom nastavení po detailnom zoznámení sa s bicyklom, je možné z neho dostať ešte omnoho viac, ako počas krátkej doby testovania.


Čo sa týka funkčnosti konkrétnych komponentov, väčšine nie je čo vytknúť. Ako som už spomínal, vyzdvihnúť treba najmä vidlicu RockShox Zeb Ultimate a tlmič SuperDeluxe Select+, chod oboch je pri správnom nastavení “maslový” a bez zádrheľov. Nová Zeb ja navyše maximálne tuhá, jednoducho radosť jazdiť. Takisto nemám výhrady voči radeniu, no miernym sklamaním boli brzdy Shimano SLX. Pritom som od Shimana testoval množstvo rozličných bŕzd a v drvivej väčšine prípadov bol chod prijateľný, no SLX-ka akoby nestíhali hlavne v dlhých a prudkých pasážach. Podobne vyslovím výhradu voči zvoleným plášťom od WTB, pre mňa boli sklamaním zvlášť vo vlhkých podmienkach. V oboch prípadoch však ide o ľahko vymeniteľné súčasti bicykla a voči ostatným nemám výhrady.


Záverečné zhodnotenie

CTM Scroll je všestranný enduro stroj, určený pre široké spektrum jazdcov. Vďaka svojej univerzálnosti zvládne „z každého rožku trošku“ a robí to veľmi dobre. Táto mašina zvládne bikeparkové výjazdy, prírodne traily aj enduro preteky "ľavou zadnou". Môže byť univerzálnym bicyklom pre zjazdára, ako aj zábavným strojom pre cross-country jazdcov, ktorí si chcú užiť drsnejší terén.

Mohol by som bicyklu vytknúť niektoré detaily v spracovaní, no z môjho pohľadu som nenašiel žiaden taký, ktorý by išiel na úkor funkčnosti, práve naopak. Vďaka tomu sa v CTM podarilo postaviť veľmi kvalitný stroj s výbornými komponentami, z čoho profituje predovšetkým jazdec a jeho peňaženka. Správanie a chod zadnej stavby sú potom už len čerešničkou na torte!


Plusy:

  • výborný pomer cena/výkon
  • chod zadnej stavby
  • ložiská vo vahadle

  • Mínusy:

  • bowdeny vedené spodom rámu
  • vstup bowdenu sedlovky


  • Odporúčaná cena tohto modelu je cca 3 200 €. Viac informácií, vrátane geometrie a technickej špecifikácie, nájdete na stránke dodávateľa.
    info
    Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
    report_problem Našiel si v texte chybu?
    clear
    Prečo sa ti článok nepáči?
    Odoslať spätnú väzbu
    Formulár sa odosiela

    Komentáre

    Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
    Formulár sa odosiela
    Pridaj komentár
    Formulár sa odosiela

    Podobné články

    Test: BMC Fourstroke LT - ako jazdí môj vysnívaný bike

    Test: BMC Fourstroke LT - ako jazdí môj vysnívaný bike

    Je možné mať jeden stroj, ktorý bude „raketou" na maratónoch a zároveň schopnou alternatívou k trailbiku? V tejto sezóne som skúsil nájsť odpoveď na bicykli, ktorého cena sa radšej nehovorí.
    Test: CTM Skaut 4.0 - neočakávaná jazda

    Test: CTM Skaut 4.0 - neočakávaná jazda

    Nebudem chodiť okolo „horúcej kaše“ a rovno napíšem, že tento slovenský celoodpružený bike ma prekvapil. A nie iba raz. Pozitívne? Negatívne? To sa dozviete v teste.
    Moja zbraň do kopcov alebo trochu „gramárenia“ nezaškodí

    Moja zbraň do kopcov alebo trochu „gramárenia“ nezaškodí

    Ako vyzerá a jazdí bicykel, ktorý dokáže ponúknuť výhodu v boji s gravitáciou? Alebo keď už výkon nestačí, treba využiť aj moderné technológie a „marginal gains"...
    keyboard_arrow_up