Test: Trio šikovných pomocníkov od Park Tool

Test: Trio šikovných pomocníkov od Park Tool

Bicyklovanie okrem radosti občas prináša aj nejaké tie poruchy, alebo potrebu výmeny dielov. V dnešnom teste si posvietime na troch pomocníkov, ktorí by nemali chýbať v dielni žiadneho bikera.

Reč je o trojici produktov od amerického výrobcu Park Tool, ktorý patrí k špičke medzi výrobcami náradia pre cyklistov. Konkrétne sa jedná o kompaktný multikľúč, nitovač reťazí a samolepiace záplaty na plášť. Všetkým produktom sme sa "pozreli podrobne na zub" a toto sú naše postrehy.


Multiklúč Park Tool IB-2 - konštrukcia, hmotnosť a funkcie


Keď sa ku mne dostal tento malý modrý multikľúč, ihneď sa vo mne ozvali pocity nostalgie, nakoľko som tento multikľúč vlastnil dlhé roky potom, ako som si ho našiel v “štartovacej igelitke” na Svätojurskom maratóne, asi tak 10 rokov dozadu. Pôvodný multikľúč som síce nechtiac stratil, no našiel si ku mne cestu späť . To, že sa jedná o spoľahlivú a rokmi overenú konštrukciu, napovedá aj tvar, ktorý sa za tie roky vôbec nezmenil. Hliníkové eloxované telo, ktoré váži len tesne nad 100 gramov, drží pokope 10 nástrojov (imbusy 1,5 - 2 - 2,5 - 3 - 4 - 5 - 6 - 8, torx T25 a plochý skrutkovač).


Postrehy z praxe


Oproti výrobcom udávanej hmotnosti 108 g som navážil o 7 gramov menej. Vzhľadom na kompaktné rozmery multikľúč vyniká nadštandardnou tuhosťou, ktorú výrobca dosiahol jednak kvalitným a presným opracovaním dielov, ako aj použitím pevných osí, ktoré jednotlivé nástroje oddelené podložkami držia pevne pokope. Matice osiek sú voči nechcenému povoleniu zaistené vysokopevnostným lepidlom na závity (červený locktite). Na jednotlivých kľúčoch sa nachádzajú vyrazené čísla, takže presne viete, “koľkátku” držíte v ruke. Samozrejme, pokiaľ nemáte problém s čítaním do blízka.

Čo sa týka praktických skúseností, tak vďaka nízkej hmotnosti multiklúč v zadnom vrecku dresu prakticky necítite a pritom obsahuje všetky najčastejšie používané rozmery kľúčov. Vďaka 8 mm bitu nastoknutému na 6 mm hex s ním povolíte v prípade potreby aj osku spd pedála. Jednotlivé kľúče sa nemajú tendenciu nechcene vysúvať pri bežnej manipulácii, ale pekne držia na svojom mieste. Osobne oceňujem aj prítomnosť torxu T25, ktorý sa často nachádza na skrutkách kotúčov ako aj 1,5 mm a 2 mm imbus, ktorými viete napr. dotiahnuť červíka držiaceho lanko tlmiča, alebo zmeniť reach brzdovej páčky, ktorá nemá externé “točítko”.

Nevýhody by som hľadal asi len ťažko, obzvlášť v tejto hmotnostnej kategórii. Niekomu možno bude vadiť, že sa vyrába iba v typickej modrej farbe, no aspoň sa dobre hľadá, keď vám vypadne na traile, alebo ho položíte do trávy . Občas by sa síce hodil aj krížový skrutkovač na dorazy, no to sa dá obvykle poriešiť aj tým plochým.


Plusy:


  • pevná konštrukcia
  • kompaktné rozmery
  • obsahuje všetky základné nástroje
  • odolná povrchová úprava
  • nízka hmotnosť

Mínusy:


  • dostupný len v modrej farbe
  • nemá krížový skrutkovač

Hmotnosť: 101 g
Rozmery: 75 mm x 40 mm x 18 mm

Cena je na úrovni 17 € a viac sa dozviete na tomto odkaze.

Nitovač Park Tool CT-4.3 - konštrukcia, manipulácia, kompatibilita


Ak nerátam sadu imbusových kľúčov, tak nitovač je asi prvým kúskom cyklonáradia, ktorý by mal mať doma každý správny cyklista. Vymeniť si vyťahanú reťaz za novú, je asi najčastejší servisný úkon a pokiaľ ročne najazdíte niekoľkotisíc kilometrov, tak je určite pohodlnejšie meniť reťaz podľa potreby v pohodlí domova.


Nitovač je skrátka náradie, ktoré si raz kúpite a bude vám slúžiť dlhé roky. Oplatí sa preto investovať trochu viac do poriadneho kúska, ktorý dobre padne do ruky, má vymeniteľné ihly (piny) a práca s ním je jednoduchá. Tieto tri základné atribúty s prehľadom spĺňa nitovač CT-4.3, ktorý navyše funguje na väčšine typov reťazí. Výrobca udáva kompatibilitu s 5-12 rýchlostnými reťazami, ako aj 11-13 rýchlostnými reťazami Campagnolo, ku ktorým je v rukoväti pribalená “špeci” kovová nákovka. Výnimkou sú akurát reťaze Wipperman alebo špeciálne profilované reťaze ako SRAM RED (taká tá s rovným horným okrajom).

Z hľadiska konštrukcie je nitovač vyrobený z nástrojovej ocele a rukoväte sú z príjemného protišmykového dvojfarebného plastu s logom výrobcu. V rukoväti nájdete zastrčenú redukciu/nákovku pre reťaze Campagnolo a mechanizmus uchytenia lisovacej ihly je samozrejme demontovateľný, keby potrebujete časom ihlu vymeniť. Vďaka robustnému telu dobre padne do ruky a jednoducho sa s ním pracuje aj s rukami umastenými od reťazového oleja. Hlava nitovača je vyfrézovaná v tvare ležatej osmičky a článok reťaze do nej krásne zapadne, bez toho, aby sa reťaz čo i len pohla.


Postrehy z praxe


Osobne som skúšal nitovať reťaze Shimano Deore (12 rýchl.), SRAM GX Eagle (12 rýchl.), SRAM 971 (9-rýchl.) a nitovač fungoval vždy bez zaváhania. V porovnaní s prvým no-name nitovačom, ktorý som si kúpil roky dozadu, je to “nebe a dudy”. Za tento nitovač by sa určite nemuseli hanbiť ani profesionálni servisáci a určite zvládne roznitovať stovky reťazí bez ujmy na funkčnosti. Ak by sa vám podarilo zohnúť alebo zlomiť ihlu, náhradné sa dajú kúpiť ako samostatný diel. Škoda, že v balení nie je jedna náhradná pribalená ako bonus. Pre úplnosť doplním, že hmotnosť nitovača je 344 gramov.


Plusy:


  • robustná konštrukcia
  • ergonomický tvar rukovätí
  • ľahko vymeniteľná ihla
  • ľahká manipulácia
  • kompatibilný s väčšinou reťazí
  • presné spracovanie

Mínusy:


  • vyššia cena
  • v balení by mohla byť náhradná ihla

Cena sa pohybuje na úrovni 64 € a viac sa dozviete na tomto odkaze.

Samolepiace záplaty na plášť Park Tool TB-2


Mám ešte v živej pamäti, ako som minulý rok prerezal bočnicu plášťa na ostrom kameni a následne hľadal po lese vyhodený obal od nejakej sladkosti, ktorý som potreboval strčiť medzi dušu a plášť, aby duša nevytŕčala cez rez von. No a presne na tento účel slúžia samolepiace záplaty TB-2.


Pokiaľ sa vám zadarí, tak ako mne, tak samolepiacou záplatou jednoducho prekryjete miesto s dierou z vnútornej strany plášťa, aby ste mohli dôjsť domov. V balení nájdete trojicu takýchto núdzových záplat, pričom každá má rozmery 76 mm x 45 mm, čo je viac, než dosť aj na väčšie diery, alebo rezy v plášti. Na pocit je záplata pomerne ohybná a z odolného materiálu. Vyrobená je z vodoodolnej vinylovej membrány, ktorá je navyše vystužená vláknami. Pokusne som ju otestoval na plášti, na ktorom tmel nezalepil dieru. Miesto pod záplatou som očistil od “mliekového” povlaku, zdrsnil šmirglom, nalepil a použil s dušou. Záplata po nafúkaní držala pekne tvar bočnice a pod tlakom aj dobre priľnula k plášťu. Výrobca síce uvádza, že je to len “núdzovka” a neslúži na permanentnú opravu plášťa, no pokiaľ nemáte po ruke nový plášť, tak si viem predstaviť, že by to pár dní jazdenia v pohode mohlo vydržať. Pochopiteľne spolu s dušou.


Z môjho pohľadu je to výborný pomocník, ktorý vám vie zachrániť nejeden výjazd, keď si tmel ani knôty už neškrtnú. Vďaka kompaktnej veľkosti sa zmestí hocikam, napríklad do priehradky na kreditku v peňaženke, alebo pod silikónový kryt smartfónu.


Rozmery: 76 x 45 mm

Cena je na úrovni 5 € a viac sa dozviete na tomto odkaze.

Pár slov na záver - Modrá je dobrá!


Značka Park Tool si svoje renomé kvalitného výrobcu zaslúži právom. Doposiaľ sa mi nestalo, že by nejaký ich produkt bol odfláknutý, alebo nefungoval tak, ako má. Toto platí aj u trojice produktov z testu, ktoré majú výborné spracovanie a o ich spoľahlivú funkciu by som sa rozhodne nebál. Kvalita však niečo stojí a musíte počítať s tým, že sa nejedná o najlacnejšie produkty na trhu. Nadôvažok vám však určite budú slúžiť dlhé roky.
info
Testy a predstavenia produktov sa realizujú s produktami a materiálmi zapožičanými od dovozcu danej značky alebo z MTBIKER shopu. Ich obsah a záver je subjektívnym názorom autora.
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up12thumb_down comments 13 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Video: Kontrola a výmena pohonu play_arrow

Video: Kontrola a výmena pohonu

Reťaz, kazeta a prevodníky sú komponenty, ktoré sú permanentne zaťažované počas každého šliapnutia do pedálov. Logicky ich teda treba aj častejšie kontrolovať a v prípade potreby aj meniť.
Video: Kontrola biku po sezóne - na čo sa zamerať play_arrow

Video: Kontrola biku po sezóne - na čo sa zamerať

Zima je obdobím, kedy väčšina z nás jazdí podstatne menej, ako zvyšok sezóny. Krátke dni a sychravé počasie sú však ideálne na servis bicykla. Na taký, ktorý hravo zvládnete aj vy!
Test: Lezyne Minipumpa Pocket Drive SET - všetko pokope

Test: Lezyne Minipumpa Pocket Drive SET - všetko pokope

Ako mať všetko na opravu defektu pokope, v kvalitnom vyhotovení a tiež s možnosťou uchytenia na bike?
keyboard_arrow_up