Okienko gramárčiny - ktorá cestná sada je najľahšia?

Ktorá zo značiek vyrába najľahšiu cestnú sadu? Je to Campagnolo, SRAM alebo Shimano? A čo rôzne prevedenia bŕzd, pastorkov a ich vplyv na hmotnosť?

Porovnať všetky sady nie je jednoduché, nakoľko záleží od toho, či chcete elektronickú alebo mechanickú sadu a či chcete ráfikové (tu je ešte možnosť direct mount alebo dual pivot) alebo kotúčové brzdy. Pokúsim sa porovnať porovnateľné a nemiešať hrušky s jablkami.


Najprv mechanické jedenástky

Čo vieme spravodlivo porovnať, sú sady s jedenástimi pastorkami na kazete. Dôvod je jednoduchý, zatiaľ len Campagnolo a SRAM majú 12-prevodovú sadu, a tak by porovnanie nebolo spravodlivé, keďže predsa len prevod navyše zaváži, a to doslova. Avšak nemusíte sa obávať, Shimano by malo čoskoro svoju 12-prevodovú cestnú sadu predstaviť. Tu by som ešte zdôraznil, že hmotnosť komponentov sme nekontrolovali a vychádzali sme z údajov, ktoré udávajú výrobcovia.


Najvyššia mechanická jedenástka od Shimana nesie názov DURA-ACE s označením R9100. Celkovo táto mechanická verzia sady s ráfikovými brzdami váži necelé dva kilogramy a je z tejto kategórie v porovnaní s konkurentmi najťažšia. Jednoznačne v porovnaní s Campagnolo a SRAM prehráva pri hmotnosti pák, kazety a kľúk.

Druhou najťažšou či najľahšou v poradí je sada talianskeho Campagnola. Hmotnosť celej sady Super Record 11 je 1 895 gramov. A jednotkou z našej trojky je v prípade hmotnosti kľúk či reťaze. Najľahšou jedenástkovou mechanickou sadou s ráfikovými brzdami je jednoznačne SRAM Red 22. Celková hmotnosť sady je 1 778 gramov a má zo všetkých troch najľahšie radiace páky, brzdy a kazetu.


Pri elektrických ráfikových verziách víťazí Campagnolo

Keď sa pozrieme na elektrické ráfikové radenia, tak rovnako všetky tri značky majú alebo mali zastúpenie pri jedenástich prevodoch. Keby sme chceli porovnávať dvanásť prevodové sady, tak narazíme na spomínaný problém so Shimanom, ktoré stále dvanástkovú sadu nemá.


Z elektrických ráfikových sád je jednoznačne najťažšia sada od Sramu s označením Red eTap s celkovou hmotnosťou 1 970 gramov. Druhou najľahšou je sada od Shimana s označením Di2 9150, a to s hmotnosťou 1 911 gramov. Prvou je Campagnolo Super Record EPS 11, ktorá je ľahšie od Shimana len o 8 gramov, čo sa asi môžeme zhodnúť, že je zanedbateľné. Samozrejme hmotnosť komponentov ako je reťaz, kľuky a kazeta ostáva nezmenená, keďže tieto komponenty nie sú od mechanickej verzie nijako odlišné.


Elektrika v spojení s kotúčovými brzdami

Poďme na kombinácie elektronického a mechanického radenia s kotúčovými brzdami. Opäť budem porovnávať jedenástkové sady a tentoraz elektronické sady s kotúčovými brzdami. Pri kotúčových brzdách je potrebné upozorniť, že hmotnosť sa môže mierne líšiť, keďže výrobcovia niekedy uvádzajú aj hmotnosť laniek a brzdovej kvapaliny a niekedy nie.


Z porovnania medzi Sramom, Campagnolom a Shimanom vychádza lepšie Shimano DURA-ACE Di2 R9170, a to s hmotnosťou 1 931 gramov. Na druhom mieste je SRAM Red eTap HDR s hmotnosťou 1 970 gramov a posledné je Campagnolo Super Record EPS Disc 11, ktoré je o šesť gramov ťažšie.


Campagnolo s najľahšou mechanickou sadou s kotúčovými brzdami

Posledná kategória, ktorá ostala, je porovnanie mechanických sád s kotúčovými brzdami. V tomto prípade stačí oproti klasickej mechanickej sade vymeniť len radiace páky a samozrejme brzdy.


Z tohto porovnania vychádza najlepšie Campagnolo Super Record 11 Disc. Sada váži len 1 954 gramov. Druhým v poradí je SRAM Red 22 HDR s celkovou hmotnosťou 1 984 gramov. A poslednou sadou v poradí je Shimano DURA-ACE s označením R9120 s hmotnosťou 2 076 gramov.


Campagnolo už predstavilo aj svoje najvyššie mechanické sady s kotúčovými brzdami v prevedení s 12 prevodmi. SRAM má len elektronickú verziu.

Keby sme mali zhrnúť hmotnostných víťazov, tak by to vyzeralo takto:
  • Mechanická sada s ráfikovými brzdami - SRAM Red 22
  • Elektronická sada s ráfikovými brzdami - Campagnolo Super Record EPS 11
  • Mechanická sada s kotúčovými brzdami - Campagnolo Super Record Disc 11
  • Elektronická sada s kotúčovými brzdami - Shimano DURA-ACE Di2 R9170

Celý cyklistický svet čaká na Shimano a jeho dvanásť prevodovú verziu cestného radenia, keďže tento zárez japonskej spoločnosti chýba. Keby ste si chceli prečítať niečo o patentoch, ktoré si Shimano zaregistrovalo, tak Cepo o tom napísal článok.

Celé sady či jednotlivé komponenty si môžete kúpiť v našom shope

Ako si vyberáte radiace sady na vaše cesťáky? Riešite aj hmotnosť?
report_problem Našiel si v texte chybu?
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Formulár sa odosiela
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Od základu: Mechanické vs. elektronické radenie na cestnom bicykli - otázka vkusu?

Od základu: Mechanické vs. elektronické radenie na cestnom bicykli - otázka vkusu?

Dnes otvoríme ďalšiu pálčivú tému. Je elektronické radenie nutnosťou alebo radšej „starú" dobrú mechaniku?
Di2 Frankenstein - skúsenosti a postrehy s inštaláciou

Di2 Frankenstein - skúsenosti a postrehy s inštaláciou

Veľa cyklistov to asi pozná. Príde nejaká nová vychytávka a nám sa už v hlave premieta, ako by sadla na náš milovaný stroj a aký by bol život s jednou obličkou...
Cestné bicykle do 3 000 € - prvé kilometre s radosťou PR článok

Cestné bicykle do 3 000 € - prvé kilometre s radosťou

Tritisíc eur je suma, za ktorú si už dokážeš zaobstarať naozaj slušný cestný bicykel. Aké modely stoja za zváženie?
keyboard_arrow_up