Tip na výlet: Cyklotrasou až k Slovenskému orloju

Chcete si na žiletke užiť pohodový výjazd bez starostí? Jednu takú mám vo svojom okolí a môžete kľudne vziať aj celú rodinku na výlet.

Dnešný výlet patrí k tým jednoduchým svojou náročnosťou. Preto ho je možné absolvovať s celou rodinou, keďže po celú dobu budeme využívať značené cyklotrasy oddelené od ciest. Dnešným hlavným cieľom bude Slovenský orloj, ktorý sa nachádza v obci Stará Bystrica. Patrí medzi unikátne diela u nás a ak ste ešte naživo nevideli ten v Prahe, kľudne si môžete prísť pozrieť tento.

Parametre výletu
  • Dĺžka: cca 40 kilometrov
  • Prevýšenie: 250 metrov
  • Náročnosť: ľahká
  • Povrch: asfalt, vhodné pre cestné aj horské bicykle

• Štart výletu

Ja som začal svoju trasu v meste Čadca, kde aj bývam. Odtiaľ som sa presunul po starej ceste k železničnej stanici obce Oščadnica. Tento presun je zdieľaný s autami, počas víkendu je ale cesta menej frekventovaná. Výhoda miestnej železničnej stanice spočíva v tom, že ak sa rozhodnete prísť vlakom, tak vás sem dovezie osobný vlak zo stanice Žilina. Príchod autom nebude tiež problém, pri začiatku cyklotrasy sa nachádza menšie parkovisko. Prvé kilometre vedú po brehu rieky Kysuca až do mesta Krásno nad Kysucou. Cestou sa nachádzajú zóny na odpočinok a zachovalý vojenský bunker z 2. svetovej vojny po rekonštrukcii. Pri vjazde do mesta Krásno je po pravej strane aj opičia dráha, kde sa deti môžu dosýta vyhrať.

Križovatka cyklotrás v Krásne nad Kysucou

Prejdeme prvý kopec, tu sa začína cesta zdieľať s autami. Je to iba kúsok, keďže sa tu nachádza vjazd do osady a miestni tu majú aj garáže. My pokračujeme mierne vpravo cez modrú lávku. Bezpečnejšie bude, ak zosadneme a prejdeme si lávku pešo. Hneď za lávkou sa ocitáme na križovatke cyklotrás. Máme dve možnosti: vpravo môžeme ísť smerom na obec Dunajov až do Žiliny k zámku Budatín. Vľavo smeruje cyklotrasa do Bystrickej doliny k Vodnej nádrži alebo Vychylovke. Náš cieľ sa nachádza smerom vľavo. Takže smelo pokračujeme ďalej.

Po chvíľke budeme prechádzať popod most, odtiaľ nás čaká rovinatejší úsek smerom na obec Zborov. Výhodou tejto trasy je, že sa väčšinu času nachádza v tieni a teda počas letných horúčav sme pekne ukrytí pred slnkom. Trasa kopíruje ďalšiu rieku, kde sú po ceste znova vojenské bunkre a oddychové zóny. Dokonca na jednej nájdeme aj tabuľu s informáciou ako narábať s odpadom a čo spôsobuje v prírode. Zjavne ju viacerí nepostrehli, pretože po zime je toho odpadu po okrajoch trasy požehnane. Keď prejdeme obec Zborov nad Bystricou, tu nám cyklotrasa na chvíľu končí. Nachádza sa tu rodinná zástavba a je to príjazdová cesta pre miestnych.

Keďže tu prebiehali výkopové práce, cesta je rozbitá a treba si dávať väčší pozor. Samozrejme môžeme to obísť prejdením cez most a pokračovať do obce Klubina po hlavnej ceste. Tu sa musíme o cestu deliť s premávkou. Ja som túto časť rozbitej trasy zvládol aj na cestnom bicykli na 25 milimetrových plášťoch. Cesta trochu pripomínala jarné klasiky.

Prichádzame k druhému mostu, z ktorého sa vieme vrátiť z cesty späť na cyklotrasu. Pokračujeme ďalej okolo bývalého kameňolomu a futbalového ihriska. Čaká nás kratšie stúpanie, po ktorom budeme pokračovať mierne vľavo ďalej. Samotné značky nám ukazujú, kam cyklotrasa pokračuje.

Cestou prejdeme dvakrát ponad rieku cez drevené mosty. Príjemné spestrenie cesty za cieľom. Po nejakom kilometri sa dostávame na ďalšiu križovatku. My pokračujeme ďalej po hlavnej červenej trase. Na výber je aj modrá, ktorá vedie popri Klubínskom potoku až do osady Brízgalky.

Náš cieľ pokračuje rovno a nemáme to ďaleko. Tu nás čaká trošku horší asfalt, je zrnitejší, takže jemne to uberie na komforte. Prichádzame na koniec cyklotrasy. Tá samozrejme pokračuje ďalej po prejdení hlavnej cesty. My už budeme pokračovať vľavo po hlavnej ceste. Prejdeme kruhový objazd a na druhom výjazde smerujeme do centra obce Stará Bystrica. Na križovatke vpravo a už len rovno k cieľu. Centrum je malé, preto pozor, až neprešvihnete spomínaný orloj.

Cieľ dnešného výletu

V centre je malé námestie po pravej ruke a orloj sa nám nachádza za chrbtom. Ak bude pandemická situácia priaznivá, je možnosť sa občerstviť v kaviarni pod orlojom a vychutnať si napríklad dobrú kávu. Ja nezaháľam, urobím ešte pár fotiek z druhej strany príjazdovej cesty a uberám sa naspäť domov. Trošku alternatívne prejdem po miestnej komunikácii, kde na jej konci viem prejsť cez hlavnú cestu a kúsok po modrej trase prejsť na križovatku cyklotrás spomínanú vyššie. Naspäť domov pokračujem tou istou trasou až k spomínanej železničnej stanici Oščadnica.

Alternatívy

Samozrejme, nie je to dlhá trasa a pre jednotlivca to môže byť málo. Môžete kľudne pokračovať ďalej do Novej Bystrice. Inak, ak by ste pokračovali smerom na Oravu, tak sa tu nachádza výživné stúpanie. Mohli ste si ho všimnúť na etape 1a Okolo Slovenska. Pre rodiny s deťmi to bude porcia skôr výživná. Trasa je vhodná aj na jazdu s vozíkom. Veľkou výhodou tejto trasy je jej modifikácia. Kľudne si môžete prejsť autom kúsok ďalej a zaparkovať v niektorej zo spomínaných obcí. Parkovanie nie je problém. Mosty, ktoré sú na fotkách, sú hneď pri ceste, takže stačí zaparkovať a vyraziť. Len treba myslieť na to, že toto môže urobiť viacero turistov.

Zhrnutie

Ako som v úvode spomínal, túto trasu hojne využívam hlavne na jar. Cesty sú plné štrku a vodiči si len zvykajú na cyklistov. Takže si tu viete bez starostí dobre zajazdiť. Počas teplejších mesiacov je už situácia iná. Vtedy tu je viacero cyklistov s deťmi, chodci a korčuliari. Treba byť viac obozretný alebo v prípade núdze použiť cestnú komunikáciu. Tá je na pomery slovenských ciest menej frekventovaná a teda bezpečná aj pre cyklistov. Veď ich tadiaľto chodí denne neúrekom.

Na záver budem rád, ak si sem prídete niekedy zajazdiť. Cestou sa môžete občerstviť, oddýchnuť si a bez starostí si užiť okolitú prírodu. Samozrejme, ak máte nejaké otázky, kľudne sa pýtajte, rád zodpoviem. Prikladám aj odkaz na moju aktivitu v sekcii výjazdy. Na tomto odkaze si môžete stiahnuť GPX súbor a použiť pri inšpirácii. Viacero fotografií nájdete aj v galérii.

Dostal si tiež chuť napísať článok? Výborne, už teraz sa tešíme na zaujímavý text a pekné fotky. Písať môžeš, o čom chceš, podeliť sa dá s tipom na výlet alebo so zážitkami z pretekov. Užitočné pre ďalších bikerov sú tvoje skúsenosti s produktami z nášho shopu, napíš si svoj test bicykla, oblečenia, trenažéra alebo iného cyklovybavenia. Nech všetko funguje ako dobre namazaná reťaz, tu sú užitočné informácie k písaniu článku.