Zdroj: Matej Ulík

Svetový pohár Nové Město na Moravě – to sa opäť diali veci

Súboj mimozemšťanov, nové hviezdy, technické zaujímavosti a rovnako aj dojmy našich z náročného podniku.

Fanúšikom svetového MTB muselo týchto 14 dní spraviť skutočnú radosť. Po minulotýždňovej návšteve nemeckého Albstadtu bolo hneď o týždeň v pláne legendárne Nové Město na Moravě. A myslím, že slovo „legendárne“ je na mieste, nakoľko Vysočina Aréna je už medzi bikermi pojmom. A neraz zvíťazila aj v ankete o najpopulárnejší podnik, pričom veľkú zásluhu má trať a najmä divácka kulisa. Lenže teraz si opäť museli vystačiť jazdci len s traťou, keďže opatrenie sú prísne a do lesa nesmeli už ani „hubári“.

Čo ale srdce divákov aj bikerov potešilo, bola úplne odlišná trať, ako tá pred týždňom. Dvojicu dlhých stúpaní vystriedali krátke, no za to poriadne strmé a technické výjazdy, relatívne rýchle a menej technické zjazdy zase nahradili poriadne korene a rockgardeny. A hlavne počasie, ktoré premenilo už tak náročnú trať na poriadnu skúšku techniky, nielen smerom nadol, ale aj vo výjazdoch. Výsledkom tak boli oveľa väčšie rozostupy, ktoré vytvorila samotná náročnosť pretekov, žiadna možnosť taktizovania alebo vyvážania. Jednoducho voda, blato, mokré korene a skaly sú spravodlivé.

Ak ste čítali môj článok z prvého kola, tento bude robený podobne. Pozrieme sa na niektoré zaujímavosti, techniku, pridáme postrehy našich jazdcov. Kompletné výsledky nájdete tu a záznamy hlavných kategórií elite nájdete na Red Bull TV.

Kráľovstvo "celopér"


Úplne odlišný charakter trate v Novom Měste už nedáva žiadne dôvody na rozmýšľanie, pretože kto má možnosť, volí celoodpružený bike. Na danej trati je jednoducho rýchlejší, bez diskusie. Ešte pred pár rokmi sa najmä v ženských kategóriách našlo pomerne dosť hardtailov, no veľmi často to bolo z dôvodov, že značka napríklad nemala v ponuke kvalitný a ľahký FS. Drncanie sa na takom množstve koreňov uberá viac síl, než hmotnostný deficit.

Rovnako jazdci neváhali a z veľkej časti nasadzovali teleskopické sedlovky a celkovo „gramárenie“ v Novom Měste a ešte pri podmienkach, ktoré panovali, nemá význam.

Tak napríklad minulotýždňový víťaz Victor Koretzky. V Albstadte šiel na HT, navyše bez teleskopu. Tu zvolil celoodpružený model Oiz, teleskop a rovnako inserty PTN do oboch kolies. Vďaka nim mohol jazdiť extra nízke tlaky (1,3 BAR), čo sa v daných podmienkach skutočne hodilo. Každopáne mu preteky nevyšli a skončil až na 25. mieste...


Celkovo by ma zaujímal počet jazdcov, ktorí siahli po spomínaných „vložkách“ do ráfikov – či už na oboch kolesách alebo do zadného, kde sa využívajú najčastejšie (ja ich mám tiež len vzadu). Osobne mi to príde na náročné XC skvelá vec, môžete voziť nízke tlaky bez strachu z prerazenia a ešte v prípade defektu sa dá na kolese rýchlejšie dôjsť do depa.

A „nostalgikom“ určite neunikli na jeho stroji počas nedeľných pretekov aj legendárne Micheliny Wildgripper v zelenej farbe. Kto jazdí nejaký rok, určite sa s nimi stretol a táto farba už má svoje mieste v bikovej sieni slávy.


V tíme KMC Orbea ešte zostaneme, pretože zaujímavý bike nasadil aj Koretzkého kolega. Nová verzia modelu Oiz zbavená laku je ešte ľahšia. Takže od udávaných cca 1 740 g pre rámy OMX (vrátane tlmiča) si môžete ešte odrátať ďalších 80-100 g. Podobná úprava bude dostupná aj koncovým zákazníkom, takže gramári sa určite potešia. Ale hlavne takýto čierny stroj sa k borcovi menom Vader celkom hodí...pochopíte, ak ste fanúšikom Hviezdnych vojen.


Obaja ale zvolili pevnejšie a o čosi ťažšie vidlice Float 34, čo bolo opäť jasné potvrdenie trendu, že jazdné vlastnosti sú niekedy viac, ako nízka hmotnosť.

Alchýmia plášťov


Náročné podmienky znamenali aj alchýmiu vo vhodnom výbere plášťov a rovnako tlakov. Možno by ste povedali, že prečo tam nedať nejaké poriadne „štoplíkaté“ drapáky a využiť ich grip. Nové Město je ale špecifické tým, že na viacerých miestach je tvrdý podklad a hlavne všadeprítomné korene vďaka prírodnej trati. No a na vlhkých koreňoch veľké výstupky nie sú žiadna výhra, pretože plášť potom poriadne ustreľuje. Preto bolo vidieť skôr jemnejšie vzory spojené s nízkym tlakom a napríklad doplnené o spomínané „vložky“. Príkladom môže byť plášť Maxxis Aspen v šírke 2,4 palca, ktorý vozí ako Nino Schurter, tak aj MVDP.


Čo je ale rozdiel, ak ste top „profík“, máte k dispozícii verzie s extra vysokým TPI (240), ktoré sa inak nedajú bežne zohnať. Vďaka tomu je plášť ľahší a hlavne viac „poddajný“ a prispôsobivý, čo pomôže práve na klzkých koreňoch a skalách. Len dodám, že bežne nájdete v predaji verzie s max TPI 120 v prípade Maxxis Aspen.

Pidcockov zaujímavý mix, vol. 2


V minulom článku sme trochu načali aj vybavenie, ktoré používa „čertík“ Tom Pidcock, keďže jeho tím INEOS sponzoruje Pinarello a tam s MTB zatiaľ nepochodíte. Nejdem sa opakovať ale nejako sme zabudli na kolesá, kde je voľba rovnako veľmi zaujímavá a mimo nejaký súvis so značkami, ktoré inak používa. Má totiž úplný „high-tech“ a to karbónové kolesá Syncros Silverton SL „upečené“ z karbónu ako jeden kus. Teda, nie sú zapletané, ale jednoducho všetko tvorí jeden celok. Mimochodom, rovnaké používa aj celý tím Scott Sram, ich hmotnosť je okolo 1 250 – 1 300 g podľa zvolenej vnútornej šírky (26 alebo 30 mm). No a cena plus-mínus 3 800 €, takže Tom má k dispozícii skutočne zaujímavý mix.

Niečo podobné, ako keď tím INEOS používa v kopcovitých etapách (kde o niečo ide) model od kultovej nemeckej značky Lightweight, pričom ich hrdým sponzorom je inak Shimano. A spomeniem ešte plášte, ktoré tipujem podľa obrázkov na Conti Cross King v šírke 2,2...ťažko povedať, či sa nejedná o nejakú špeciál edíciu. Každopádne na svojom SUPe mám teraz tie isté, len v 2,35...takže tiež dobrá voľba na rôzne podmienky a môžem ísť smelo vyhrávať.


Myslím, že je čas, pozrieť sa trochu aj na samotné výkony jazdcov. Všetky 3 dni ponúkli poriadnu dávku MTB, no dominancia jazdcov spravila z boja o prvé miesto trochu nudu.

Loana dominuje na každej trati


Minule sme rovnako načrtli novú hviezdu a rakeketový nástup Loany Lecomte do kategórie Elite. A predpoveď, či sa k nej niekto po predstavení v Albstadte priblíži, alebo si ďalej pôjde vlastnú ligu, má zatiaľ jasné riešenie. Teraz zvíťazila ešte suverénnejšie a s náskokom 1:39 min. Navyše ukázala, že dokáže jazdiť na hocijakej trati a teda súperky majú skutočne poriadny problém. Zrejme najväčším prekvapením bola víťazka short tracku a v nedeľu druhá za Lecomte, len 22-ročná „postaršená“ Haley Batten z USA.


Ešte minulý rok jazdiaca v tíme Specialized Racing prestúpila do menšieho tímu Trinity Racing a teraz naplno ukázala svoj potenciál. V „Spešli“ si zrejme trochu buchli hlavu o stôl, no nikto nevie, čo všetko stojí na pozadí prestupov. Uvidíme, ako sa jej bude dariť ďalej.

Zaujímavé príbehy


Celkovo ženy ponúkli viacero zaujímavých príbehov a spomeniem len niekoľko. Začneme Pauline Ferrand Prevot, ktorá v piatkovom shot tracku nepríjemne spadla, narazila si bok a rovnako hlavu o akúsi striešku lemujúcu trať. Našťastie sa nič vážne nestalo, na fotkách z nemocnice sa usmievala a vraj neľutuje odvoz do špitálu, pretože miestny doktor vyzeral vraj veľmi dobre. Julien Absalon, jej manažér a snúbenec, aby si dával teraz pozor. Ale dosť bulváru, v nedeľu skončila na 4. mieste, takže žiadne veľké následky si z NVNM neodváža.


Svoje si v nedeľu doslova vytrpela americká pretekárka Kate Courtney. Výborne rozbehnuté preteky dostali škrt vďaka pádu, ktorý navyše poškodil jej brzdovú páčku. Jej mechanik, známa postavička Brad Copeland, predviedol doslova zázrak, keď dokázal vymeniť celú brzdovú páku (samozrejme vrátane odpojenia a zapojenia hadice s kvapalinou) za cca 2 min, aby mohla Kate pokračovať. V ďalšom kole ju pre zmenu postihol ešte defekt zadného kolesa, no bojovala ďalej a nakoniec skončila na 41. mieste.


No a ešte tu máme doslova neporaziteľnú „maminu“ a rovnako už legendu MTB, Catherine Pendrel. Dvojnásobná svetová šampiónka sa vo veku 40 rokov a necelé 4 mesiace po narodení dieťaťa dokázala prebojovať na 23. miesto. Ďalej asi netreba žiadny komentár...


Súboj mimozemšťanov


Poďme sa pozrieť na súboj, ktorý bol jednoznačne hlavným lákadlom celého podniku a ním bol battle Matthieu Van der Poela a Toma Pidcocka. Piatkový short track bol skvelou namotávkou, aj keď sa nejednalo o klasický short track, ale skôr menšie XCO, vďaka náročnému technickému okruhu, ktorý neumožnil nijaké taktizovanie a vyvážanie. Vyvrcholením bol nádherný šprint, kde MVDP síce vytrhol nohu z pedálu, no dokázal sa nacvaknúť a tesne pred cielom Pidcocka poraziť. Ten maj vraj zase problémy s prevodmi, každopádne bod pre Holanďana, ale hlavne najlepší šprint v histórii tejto disciplíny.


A teraz pozor, jedno číslo, keďže MVDP nemá problém hodiť na Stravu komplet dáta z pretekov, vrátane tých ohľadom výkonu. Počas cca 22 minút dokázal MVDP zo seba dostať normovaný výkon, na Strave ako "weighted avg. power", na hodnote 413 wattov. Tento údaj nie je úplne zhodný ako ten, ktorý udáva ako "normalized power" napr. program Trainingpeaks, pričom v rámci neho sa hovorí o hodnote až 451 wattov. Jednoducho nálož a kto sa trochu vyzná v jazdení s wattmetrom, vie si to dať do kontextu alebo aj vyskúšať. Tie maximá ani nehovoriac, či už výkon alebo aj rýchlosť cez 50 km/h v záverečnom šprinte. A nezabúdajte, že váži okolo 74-75 kg...



V nedeľu bolo ale všetko inak, resp. MVDP ochutnal v podstate svoju vlastnú „medicínu“. V treťom kole mu Pidcock v najdlhšom stúpaní odskočil a po chvíli svietil náskok 30 sekúnd. Od tej chvíle sa jednalo o spanilú jazdu a kto sledoval, musí uznať, že Pidcock sa pre MTB narodil. Bolo to vidieť či už smerom nahor, kedy si neraz poradil s najťažším technickým stúpaním Shimano Expert Climb 2 (kde 99,9 % jazdcov behalo) a rovnako v zjazdoch. Jednoducho jazdil tak, že všetko vyzeralo hrozne jednoducho a pritom je technická náročnosť trate v Novom Měste na blate poriadne krutá...a v tom je práve umenie. V cieli ani nevyzral unavený a náskok 1 minúta hovoril jasne. Náročnosť pretekov ste mohli pozorovať na tvárach ostaných, ktoré boli poriadne „pretiahnuté“.


Chybujúci Nino


A nakoniec sa ešte pozrieme na najväčšiu a stále aktívnu legendu, Nina Schurtera. Minulý týždeň vyzeral, že sa pomaly vracia do svojich „starých“ koľají a bral tesne 2. miesto. Ale Nové Město dalo Ninovi poriadne zabrať a evidentne sa trápil, pričom na svoje pomery aj poriadne veľa „behal“, výsledkom čoho bolo 7. miesto a strata viac ako 3 minúty.


Výsledkom bol aj „lacný“ pád na jednom koreni, ktorý síce nebol nijako hrozný, no kedy ste ho naposledy videli spraviť podobnú chybu? Jednoducho dobre nakúpené. Podľa mňa už totálnu dominanciu z jeho strany zrejme neuvidíme. A osobne si myslím, že pre celý šport len dobre. Teda tvrdím to s maximálnym rešpektom, no ťažko budete hľadať nudnejšiu sezónu ako z roku 2017, keď sa mu podarila tzv. Perfect Season a víťazstvá vo všetkých kolách svetového pohára. O ďalších tituloch ani nehovorím. Každopádne, určite mu budem priať, nech ešte dorovná celkových 33. víťazstiev Juliena Absalona (Nino ich má 32) a ideálne, ak ešte nejaké prihodí...legenda, ako on, si ich zaslúži za roky na vrchole v tak extrémne náročnom športe, ako je XCO.

A rovnako sa aj dnes pozrime na dojmy našich jazdcov, konkrétne som poprosil Mateja Ulíka (Express CZ-Tufo Team Kolín) a Martina Haringa (Dukla Banská Bystrica)

Matej Ulík (Expres CZ-Tufo team Kolín) – 84. miesto a 1 kolo na víťaza


Ahoj, daj, prosím, krátky pohľad na priebeh pretekov tvojimi očami.
Na štarte som sa nachádzal v druhej polovici štartového poľa, na asfalte sa mi podarilo celkom výrazne poskočiť, ale okamžite, ako sa zišlo z asfaltu, to predo mnou spadlo. Takto sa to opakovalo ešte párkrát, k tomu bežné zápchy a čakanie v rade, ako pri pokladni v hypermarkete. Po zavádzacom okruhu som bol na 81. mieste, postupne som sa posúval dopredu, v depe mi hlásili 65. miesto, následne som dostal defekt na Mitas Choice. Po výmene kolesa som bol niekde okolo 110. miesta, išiel som "podlahu! ale nestačilo to na nič viac, ako 84. miesto.

Matej Ulík

Čo hovoríš na trať za daných podmienok? Boli horšie výjazdy alebo zjazdy? Prípadne nebola trať a jej stav už trochu "cez čiaru"?
Trať je za mokra extrémne náročná, čo ste mohli vidieť aj v televízii, nakoľko určité pasáže museli behať aj jazdci z top 10. Ťažko povedať, čo bolo horšie, pretože som chyboval aj vo výjazdoch aj zjazdoch. Nemyslím, že by bola trať cez čiaru. Je pekná prírodná, bez nezmyselných dvojmetrových dropov a podobných hlúpostí, akurát je „trochu“ problém, keď zaprší. 

Riešil si niečo špeciálne na biku vzhľadom na trať a podmienky? Plášte, tlak, pruženie, prípadne niečo ďalšie?
Laboroval som s plášťami, nakoľko jazdíme Tufo, tak som sa rozhodoval medzi XC11 a XC14. Vybral som XC14 s tlakom 1,15 bar. Ešte som svojho Sparka (Scott Spark) vylepšil teleskopickou sedlovkou, pridal odskok na pružení a to bolo asi tak všetko.

Kde vidíš svoje najväčšie rezervy, kde treba ešte zapracovať?
Pracovať treba na výkonnosti aj technike, taktiež na štartovej pozícii. A hlavne sa vyhýbať defektom a podobným technickým problémom.

Matej UlíkMatej Ulík


Čo hovoríš na výkon Toma Pidcocka. Predpokladám, že sa o ňom všade hovorilo. Povedal by si pred štartom, že môže takto s prehľadom zvíťaziť?
Je to neskutočné, čo predviedol. Van der Poela vyškolil ako malého chlapca. Jeho výkonové parametre musia byť neskutočne vysoko. Osobne som ho tipoval na víťaza, ale nie s minútovým náskokom.

Môžeš dať (ak to nie je tajné) nejaké údaje z wattmetra pre predstavu o náročnost? Priemer, NP...
Priemer tepovej frekvencie 179, priemer výkonu 288 W a NP (normovaný výkon) 359 W.

Martin Haring (Dukla Banská Bytrica) – 99. miesto a 2 kolá na víťaza


Ahoj Martin, viem, že ti preteky moc nevyšli a že sa ti veľmi nechcelo ani písať, no daj, prosím, pár slov. Čo hovoríš na podmienky? Tebe predsa sedí blato, či?
Bolo asi najväčšie blato v histórii NMNM, ale trať je tam známa tým, že rýchlo obsychá. Problémom su obnažené vykĺzané korene. Ja mám radšej, keď sa nepráši, ale tá trať mi nesedí, nikdy som tam nevedel dobre zajazdiť. 

Čo bolo pre teba horšie - výjazdy alebo zjazdy?
Keď máš blbý deň, alebo sa necítiš so svojou formou spokojný, nejde ti to hore ani dole. Proste cítiš, že sa s tým nevieš zžiť.

Zvolil by si spätne niečo inak? Napr. plášte a pod? Alebo iba lepšie nohy?
Myslím, že tam problém nebol. Podmienky sa zase nejak dramaticky nemenili, akurát už v nedeľu nepršalo, ale +/- to bolo rovnaké.

Aké sú tvoje ďalšie plány v rámci XCO? Chystáš sa aj na ďalšie „sveťáky“ alebo už to bude viac na ceste?
Bude to závisieť hlavne od tímu. Vždy sme ten program upravovali a prispôsobovali, ako najlepšie sme vedeli v rámci možností, niekedy lepšie, niekedy horšie. Momentálne neviem povedať, čo bude ďalej, ani akým smerom sa budem uberať.

Z našich sa ešte podniku v Novom Měste zúčastnili v kategórii U23 Matúš Jakub Koreň (103. miesto a - 2 kolá), Kristián Jánošík (127. miesto a - 3 kolá) a Florián Papcún (128. miesto a - 3 kolá) – obaja z tímu PROefekt. Medzi ženami štartovala Janka Keseg Števková (78. miesto a - 1 kolo).

Jakub Jenčuš, ktorého dojmy z Albstadtu ste čítali minule, žiaľ tesne pred pretekmi „ľahol“ a do Nového Města necestoval.

Myslím, že to by z 2. kola svetového pohára aj stačilo. Kto by sa tešil na ďalší súboj Toma Pidcocka a MVPD, musí si žiaľ počkať až na olympiádu, pretože dovtedy sa títo dvaja obojživelníci v teréne nestretnú a „hupsnú“ opäť aj na cestu. Čo je celkom škoda, keďže sú momentálne na čele bodovania.


Každopádne nás čakajú ďalšie súboje 11. - 13. júna v rakúskom Leogangu, kde sa bude konať 3. kolo a opäť na charakterovo odlišnej, no veľmi náročnej trati.

[Foto na úvode: Matej Ulík]

report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up144thumb_down comments 17 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Svetový pohár v Leogangu – keď to konečne cinkne

Svetový pohár v Leogangu – keď to konečne cinkne

Ďalšie kolo prinieslo premiéru zaujímavého konceptu značky Scott, ďalšie trápenie Nina Schurtera, veľké návraty, napínavé súboje a radosť u našich západných susedov.
Video: Menej tradičná pozvánka na svetový pohár v Novom Měste na Moravě play_arrow

Video: Menej tradičná pozvánka na svetový pohár v Novom Měste na Moravě

Trať v Novom Měste je medzi pretekármi skutočne obľúbená a dôvodom sú tiež zaujímavé a náročné technické sekcie. Kolegovia v ČR niektoré prešli spolu s Karlou Štěpánovou z tímu Maloja Pushbikers.
Zaujímavosti z prvého kola svetového pohára v Albstadte

Zaujímavosti z prvého kola svetového pohára v Albstadte

Čo zaujalo v prvom kole svetového pohára, aké sú trendy v technike a tiež dojmy našich jazdcov?
keyboard_arrow_up