Mullet bicykle – ani ryba, ani rak

Mullet bicykle – ani ryba, ani rak

Diskusia o horských bicykloch sa často zvrtne na debatu o veľkosti kolies. Aby to bolo ešte pestrejšie, našiel sa "dobrák", ktorý tieto veľkosti začal kombinovať a vymyslel tak bicykle s prívlastkom mullet.

Čo si vybrať - 26, 27,5 alebo 29-palcové kolesá?


Keď vstupujete do sveta horskej cyklistiky, tak pravdepodobne budete riešiť dve základné otázky. Aký typ horského bicykla chcem, celoodpružený alebo hardtail? A aké veľké kolesá chcem, 26, 27,5 alebo 29-palcové?

Dvadsaťšestky sa už štandardne nepoužívajú a skôr sú na starších či nižších, dostupnejších modeloch. Naopak trendom sú v súčasnosti skôr 27,5 a 29-palcové kolesá.



Všeobecne sú 29ky určené pre vyšších jazdcov s väčšími rámami a umožňujú lepšiu priechodnosť terénom, keďže prechádzajú prekážky v menšom uhle. Okrem toho trochu aj "zachránili" hardtaily, kde pri dobrých plášťoch vedia účinne tlmiť množstvo prekážok v teréne v porovnaní s celoodpruženými bicyklami.

Spomínané 27,5-palcové kolesá sa dávajú na menšie rámy okolo S-kovej veľkosti, avšak môžete ich používať, aj keď ste vyšší či väčší jazdec, pretože poskytujú lepšiu manévrovateľnosť, avšak horšiu priechodnosť.

Mullet ako hybrid


Pri mullet bicykloch netreba vytvárať nič nové, stačilo použiť obe veľkosti kolies, teda aj 29 aj 27,5-palcové, prípadne iné veľkosti, hlavne nech je vpredu rozdielna veľkosť ako vzadu. A prečo názov mullet? Pretože sa jedná o účes, ktorý ľahko nájdete aj u nás, a to krátke vlasy vpredu a dlhé vzadu.



Pri mullet bicykloch máte vpredu 29" koleso a vzadu 27,5" koleso, aby ste práve vpredu mohli využiť lepší prechod prekážkami. Prvýkrát sa mullet verzia bicykla objavila v roku 2009, kedy Keith Bontrager prišiel s modelom 69er, kde mal namiesto 27,5-palcového kolesa 26ku.

Zapamätateľný je aj model od Specialized s menom Demo, ktorý mal vpredu 26" koleso a vzadu 24". Až neskôr prišli na trh 27,5-ky a s nimi aj dnes používané mullet bicykle. Spoločnosť, ktorá začala vyrábať bicykle s touto konfiguráciou, bola napríklad Foes and Liteville.

Tŕnistá cesta k mulletom v profesionálnej cyklistike


Mullet bicykle sa síce vyrábali a aj zo svojich bikov ste si ich mohli spraviť, avšak pri každej novinke v cyklistike nastane prelomom až vtedy, keď ju začnú používať profesionáli.

V roku 2019 sa rozbehlo používanie mullet bicyklov v zjazde či endure. Napríklad hneď v prvom kole Eunduro World Series v Crankworx Rotorua skončil Martin Maes na mullete na stupni víťazov. V prvom kole svetového pohára v zjazde skončil Loic Bruni prvý a Danny Hart druhý, obaja na bicykloch s kolesami rôznej veľkosti.

Samozrejme, o ničom to nehovorí, avšak minimálne to viacerým jazdcom dalo chrobáka do hlavy, či predsa nie je lepšie jazdiť takéto kolesá.

Zjazdovanie v inom uhle


V prípade, že na bicykli vymeníte zadné koleso, tak o približne centimeter sa zníži stred vášho bicykla. Pre zjazdárov či enduro jazdcov to znamená, že na prekážky pôjdu v lepšom uhle a okrem toho v zákrutách by mal byť bicykel lepšie ovládateľný, keďže predné koleso spraví menej otáčok než zadné.



Samozrejme zníženie stredového zloženia a trocha iná geometria sa dá riešiť prostredníctvom tzv. flip chipov, ktoré sa už dnes stávajú pri enduro a zjazdových bicykloch samozrejmosťou.

Mullet v praxi


Keďže ja som tento koncept nikdy nejazdil, viac nám o skúsenostiach s mulletom povie Tomáš, ktorý jazdí enduro.

Možnosť jazdiť zadné 27,5-palcové koleso spolu s 29-palcovým vpredu som si odskúšal až túto sezónu. Kamarát mi požičal koleso a vyskúšal som to na lokálnom traile, kde poznám každý jeden kúsok trate. Mulleta som skúšal na dvoch rôznych bikoch (Mondraker Superfoxy a Rockmachine Blizz TLR), na ktorých mi to naozaj sadlo. Tým, že som celkom nízky jazdec (175 cm), tak som si mulleta hneď obľúbil. V čom bol taký rozdiel?

Jednoducho, menšie koleso vzadu urobí bicykel ovládateľnejším, čo ocení jazdec najmä v uzavretých zákrutách. Taktiež som pocítil, že mám nad zadným kolesom viac priestoru na ovládanie bicykla. Predné koleso si stále uchováva priechodnosť terénom spolu so stabilitou. Nevýhodou tohto setupu môže byť práve to, že tým, že je zadné koleso menšie, cítite viac nerovnosti, ktoré by 29-kove koleso prešlo lepšie. Ja som to pocítil najmä na hardtaili. Rovnako mám pocit, že na rýchlych rozbitých tratiach s minimálnym počtom zákrut by bola lepšia klasická 29-ka.



Osobne musím povedať, že mullet setup mi sadol a jazdím už iba 29 vpredu a 27,5 vzadu. Nie nadarmo to jazdia pretekári svetového pohára a môžete to vidieť už aj na rôznych značkách bicyklov, ktoré okrem klasických enduro bicyklov na 29-tkách ponúkajú aj bicykle v mullet verzii. Nevýhodou je to, že jazdec musí kupovať osobitne plášte pre predné aj zadné koleso, čo je oproti výhodám mullet setupu veľmi malý nedostatok.

Či sa mullet bicykle výraznejšie presadia v profesionálnej cyklistike a aj sa tam udržia, ukáže len čas. Skúšali ste už niekedy toto nastavenie a aké ste z neho mali pocity?
report_problem Našiel si v texte chybu?
Páči sa ti tento článok? thumb_up19thumb_down comments 24 komentárov report_problem
clear
Prečo sa ti článok nepáči?
Odoslať spätnú väzbu
Formulár sa odosiela

comment Komentáre

Musíš byť prihlásený, ak chceš vidieť celú diskusiu.
Pridaj komentár
Formulár sa odosiela

Podobné články

Trailové a enduro modely Giant s 29“ kolesami PR článok

Trailové a enduro modely Giant s 29“ kolesami

Overená kvalita výrobcu Giant v kombinácii s moderným prístupom k horskému jazdeniu – to je séria modelov Trance, Stance a Reign s veľkými kolesami.
Pole Evolink 158 - na veľkosti záleží

Pole Evolink 158 - na veľkosti záleží

V dobe, keď ostatné značky ešte len po malých krokoch začínali experimentovať s novou „long and slack“ geometriou, ktorú predstavil Mondraker, si Leo Kokkonen povedal, ide to aj inak.
Test: Lapierre Spicy 6.9 – enduro na steroidoch, ktoré vám prinesie nielen zábavu

Test: Lapierre Spicy 6.9 – enduro na steroidoch, ktoré vám prinesie nielen zábavu

O tom, že Lapierre Spicy vyzerá najmä v červenej farbe naozaj spicy, sa myslím nemusíme baviť. Enduro bike však nemá iba dobre vyzerať, ale hlavne skvelo jazdiť. Tento model má na to všetky predpoklady.
keyboard_arrow_up